ج 10 فروردین 1403 ساعت 09:37

پس از زلزله…/نورالدین یوسفی

پس از زلزله…/نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در زلزله اخیر کرمانشاه در ۲۱/۸/۱۳۹۶ حوادثی روی داد و تجربیاتی حاصل شد که لازم است از جنبه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد. با وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری در استان کرمانشاه اکثر بناهای مناطقی که به کانون زلزله نزدیک بودند فروریختند یا آسیب جدی دیدند وغیر قابل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در زلزله اخیر کرمانشاه در ۲۱/۸/۱۳۹۶ حوادثی روی داد و تجربیاتی حاصل شد که لازم است از جنبه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد. با وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری در استان کرمانشاه اکثر بناهای مناطقی که به کانون زلزله نزدیک بودند فروریختند یا آسیب جدی دیدند وغیر قابل سکونت گردیدند. سراسیمگی مردم و عدم وجود کمک رسانی نظاممند باعث آشفتگی شد و خسارات وارده را مضاعف نمود. نیروهای مسلح و مردم  نوع دوست با شنیدن خبر زلزله تلاش کردند در کمترین زمان ممکن خود را به مناطق آسیب دیده برسانند و به مردم کمک کنند.

هر کس سعی می کرد زودتر به منطقه آسیب دیده برسد و از نزدیک از احوال مردم با خبر شود . در این گونه موارد ستاد بحران باید با استفاده از آمادگی های قبلی و تمرین شده تلاش کند شرایط را مدیریت نماید  و از افزایش تلفات جلوگیری کند  و نیروهای کمک رسان مردمی و غیر مردمی را سر و سامان دهد ولی متاسفانه چنین نشد و در عمل ستاد بحران  پس از بحران در شرف شکل گیری بود. لازم است از این شرایط ایجاد شده تجربه لازم حاصل شود و ستاد بحران در سطح ملی، منطقه ای و محلی به صورت کارآمد تشکیل شود و بر اساس شرایط احتمالی آموزش لازم را به نیروهای داوطلب مورد نیاز بدهد تا این نیروها در زمان بحران در کمترین زمان ممکن به انجام وظایف از قبل مشخص شده بپردازند.

در این مصیبت و فاجعه ناخوشایند حضور مردم از دور و نزدیک برای یاری رساندن به مردم زلزله زده نکته بسیار مثبتی بود و نشان داد که مردم ایران در شرایط بحرانی یکدیگر را تنها نمی گذارند و آسیب دیدگان را از خود می دانند و با تمام وجود به یاری آنان می شتابند. نقطه ضعفی که در این زمینه وجود داشت هدر رفتن مقدار معتنابهی از اقلام اهدایی به خاطر نبود سیستم منظم توزیع بود  به این معنا که برخی از آسیب دیدگان بیش از نیازشان کالا دریافت می کردند و عده ای دیگر محروم می ماندند. لازم است گروه های کمک رسان به صورت هماهنگ و متمرکز عمل کنند و لازمه چنین امری وجود نیروهای آموزش دیده برای تجمیع و راهنمایی گروه های داوطلب است.

نیروهای مسلح در ساعات اولیه به کمک زلزله زدگان شتافتند اما چون کار امداد رسانی مستلزم تخصص لازم و امکانات ویژه می باشد تلاش این نیروها نیز تحت الشعاع نبود نیروهای آموزش دیده قرار گرفت و مدیریت مطلوب صورت نگرفت. لازم است ستاد بحران جامع باشد و  تمامی نیروهای امدادی بالقوه بصورت متمرکز عمل نمایند.

کارشناسان حوزه های علوم زمین و زلزله شناسی تبیین نمودند که ایران بطور عام و منطقه غرب(زاگرس) بطور خاص روی گسل قرار دارد و احتمال وقوع زلزله در آن بسیار است.لذا لازم است که ساخت و سازها با در نظر گرفتن این مهم انجام شود و دستگاه های نظارتی در حوزه مسکن با دقت بیش از پیش بر کیفیت ساخت و ساز و مصالح ساختمانی نظارت نمایند.

یک مسئله مهم هم که نباید به سادگی از کنار آن گذشت سوء استفاده عده ای از افراد غیر زلزله زده در دریافت کمک های اهدایی و حتی مجبور کردن حاملان کمک هایی مردمی به تحویل اقلام اهدایی به آنها بود. این مشئله نشان دهنده نوعی تفکر غلط است که هدیه و کمک برای نیازمند را نوعی غنیمت تصور می کند و خود را محق به استفاده از آن می داند.

لازم است متخصصان جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی و تربیتی به تحلیل این رویداد بپردازند و برنامه های لازم را برای رفع این نقیصه فرهنگی- اجتماعی ارائه دهند. مسئله ناخوشایند دیگر سوء استفاده برخی ازافراد از کمک های دولتی و مردمی بود که آنها را با نام خود توزیع می کردند و در چنین شرایط بحرانی این گونه رفتارها گناهی نابخشودنی است.لازم است از این فاجعه درس بگیریم و  صادقانه وظایف خود را انجام دهیم.

اکنون که یک ماه از وقوع آن فاجعه گذشته است توجه به بازسازی مناطق آسیب دیده بطور ویژه و همچنین اجرای برنامه های و بسته های اجتماعی- اقتصادی از سوی نهادهای حمایتی می تواند خسارات بلند مدت زلزله را به حداقل برساند .