ج 31 فروردین 1403 ساعت 22:42

سلامتی حقی برای همه/با اطلاع رسانی،پیشگیری،تشخیص زود هنگام،درمان و حمایت از مبتلایان

سلامتی حقی برای همه/با اطلاع رسانی،پیشگیری،تشخیص زود هنگام،درمان و حمایت از مبتلایان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بمناسبت روز جهانی ایدز و هفته اطلاع رسانی(۱۲-۱۸آذر)شناخت،پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری ایدز، مقدمه وتاریخچه‏:ایدز به مجموعه نشانه های نقص سیستم ایمنی اکتسابی بدن اطلاق میشودکه توسط یک نوع ویروس ایجاد می شودموارد اولیه بیماری درسال ۱۳۵۹ در بین همجنس بازان آمریکا گزارش شد دیری نگذشت که مواردی دربین معتادین تزریقی و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بمناسبت روز جهانی ایدز و هفته اطلاع رسانی(۱۲-۱۸آذر)شناخت،پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری ایدز،

مقدمه وتاریخچه‏:ایدز به مجموعه نشانه های نقص سیستم ایمنی اکتسابی بدن اطلاق میشودکه توسط یک نوع ویروس ایجاد می شودموارد اولیه بیماری درسال ۱۳۵۹ در بین همجنس بازان آمریکا گزارش شد دیری نگذشت که مواردی دربین معتادین تزریقی و دریافت کنندگان فراوردهای خونی گزارش گردید. بیماری مخصوص انسان است ودر حیوانات وسایر موجودات زنده تاکنون گزارش نشده است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت(W.H.O)درهر دقیقه ۲۵ نفر در دنیا به این بیماری مبتلا میشوند.تعداد مبتلایان تا اواخر خرداد ۹۶ در ایران ۳۶۰۳۹ هزار نفر می باشد البته طبق اظهارات مسئولان این آمار ۳۰ درصد موارد مبتلایان می باشد و ۷۰درصد شناسایی نشده و از بیماری خود آگاهی ندارند.

 

تعداد مبتلایان دراستان کرمانشاه۳۷۲۰ نفر می باشددر شهرستان پاوه مورد بیماری شناسایی شده است که تحت درمان می باشند و همانند کشور مواردبیماری در شهرستان بیشتر از موارد تشخیص داده شده است،در شهرستان پاوه مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در مرکز بهداشتی درمانی شماره یک قرار دارد که کلیه اقدامات اعم از تست ایدز و مشاوره برای مراجعان رایگان و بصورت کاملا”محرمانه انجام می گیرد.

 

این آزمایشات تحت عنوان رپید تست می باشند که با یک قطره خون و کمتر از ۳۰ دقیقه جواب آزمایش آماده می شود البته در صورت مثبت شدن باید آزمایشات تکمیلی صورت گیرد،از ابتدای مهر امسال این آزمایش برای کلیه مادران باردار طی دو مرحله در پایگاههای خدمات شهری شماره۱و۲ انجام می شود همچنین برای کلیه افرادیکه رفتار پرخطردارند ویا داوطلبانه مراجعه کنند بصورت رایگان و محرمانه صورت می پذیرد.

راه سرایت وانتقال عامل بیماری‏:
۱-برقراری تماس جنسی(با همجنس یا جنس مخالف) مشروط بر اینکه یکی از طرفین آلوده به ویروس ایدز باشد.(روند انتقال در ایران بیشتر از طریق معتادین تزریقی می باشد)

۲-استفاده از خون و فراوردهای خونی آلوده و همچنین استفاده از ابزار آلوده(مانند وسایل جراحی -دندانپزشکی-آزمایشگاهی-آرایشگاه) سرسوزن آلوده،ابزار خالکوبی ، حجامت ،ختنه و…..

۳-مادر آلوده به کودک(قبل از زایمان -حین وبعد از زایمان واز طریق شیر مادر آلوده)

راههایی که ویروس ایدز از طریق آنها منتقل نمیشود:

۱-معاشرتهای معمول اجتماعی ۲-اهداءخون پاک وسالم ۳-لوازم منزل ۴-بزاق وروبوسی ۵-درآغوش گرفتن۶-مواد خوراکی وآشامیدنی ۷-اشک و عرق ۸-تنفس و سرفه و عطسه ۹-همبازی شدن و کنار هم نشستن ۱۰-توالت و حمام عمومی ۱۱-آب و خاک و هوا ۱۲- دست زدن به بیماران ۱۳-رد و بدل نمودن اشیاو نیش حشرات.

بیماری ایدز مانند همه بیماری هاست و مشکل اصلی در این بیماری عدم شناسایی بیماران مبتلابهHIVمی باشدبا توجه به پیشرفتهای علمی درباره تشخیص و درمان ایدز دیگر یک بیماری کشنده و لاعلاج نیست افراد مبتلا با شروع درمان و مصرف دارو بعد از مدتی تعداد ویروس در بدنشان به قدری کاهش پیدا می کند که دیگر ناقل این بیماری محسوب نمی شوند.

 

کیوان سامیان کارشناس مسئول بیماریهای مرکز بهداشت پاوه