پ 09 فروردین 1403 ساعت 21:15

تأملی بر زلزله ی اخیر کرمانشاه…/واحد حیدری

تأملی بر زلزله ی اخیر کرمانشاه…/واحد حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:دلیل وقوع زلزله چیست:لرزش ناگهانی صفحات جامد زمین زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین بیان نمود. این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی بوجود می‌آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:دلیل وقوع زلزله چیست:لرزش ناگهانی صفحات جامد زمین زلزله یا زمین لرزه نامیده می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین بیان نمود. این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی بوجود می‌آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح شکستگی نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. به سطح شکستگی که توأم با جابجایی است، گسل گفته می‌شود. وقتی که سنگ شکسته می‌شود، مقدار انرژی که در زمان طولانی در برابر شکستگی حالتهای مختلفی را برای آزادسازی انر‍ژی نهفته شده بوجود می‌آورد.

آیا زلزله برای انسان قابل پیش بینی است:

زلزله نسبت به سایر حوادث طببعی دیگه مانند سیل،صاعقه،طوفان و اتشفشان قابل پیش بینی نیست. تا به امروز هیچ دستگاهی که ساخته ی دست بشر باشد نتوانسته که وقوع زلزله را پیش بینی کند. دانشمندان زلزله شناس و زمین شناس تلاشهای زیادی کردند اما هنوز نتیجه نداده است. گرچه بعضی حیوانات تا چند ثانیه قبل از زلزله آن را حس میکنند و حرکات غیرارادی از خودشان نشان میدهند. اما آنچه که مسلم است زلزله غیرقابل پیش بینی برای انسان است.

عمق زمین هنگامیکه زلزله اتفاق میفتد مهم است هرچه عمق زمین بیشتر باشد خسارات کمتر و هرچه عمق زمین کمتر باشد خسارت بیشتر است.به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۲ زلزله‌ای شدید سروان استان سیستان و بلوچستان را با قدرت ۷/۸ ریشتر بشدت لرزاند عمق زلزله ۷۵ کیلومتری زمین بود در این زلزله یک نفر کشته شد و خسارات مالی بهمراه نداشت. زلزله ی اخیر کرمانشاه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

شایعات پیرامون زلزله:

بلافاصله بعد از وقوع هر زلزله متأسفانه شایعات هم بین مردم افزایش پیدا میکند و باعث ترس و دلهره بیشتر مردم میشود، اصولا اخبار و گزارشاتی که پیرامون زلزله بین مردم پخش میشود بی پایه و اساس هستند و از هیچگونه ارزش علمی برخوردار نیستند. برای نمونه یکی از این شایعاتی که در این زلزله کرمانشاه در فضای مجازی دست به دست شد رو عرض میکنم. عنوان شد که سازمان زمین شناسی آمریکا برای تاریخ ۵الی۱۰ آذر زلزله ای با قدرت ۱۰ ریشتر را برای بخش هایی از خاورمیانه پیش بینی کرده است. وقوع چنین زلزله ای با این قدرت یعنی نابودی کامل خاورمیانه.

بعداز وقوع زلزله پس لرزه ها اتفاق میفتند، هرچه قدرت زلزله بیشتر باشد تعداد پس لرزه ها زیاد خواهند بود و هرچه قدرت زلزله کم باشد تعداد پس لرزه ها کمتر خواهد بود. دلیل وقوع پس لرزه هم انرژی درون زمین است که با وقوع زلزله تخلیه نشده است و با پس لرزه ها تخلیه میشود. بندرت اتفاق میفتد که شدت پس لرزه ها نزدیک به زلزله ی اصلی باشد. شایعه سازی بحران را عمیق و اظطراب و نگرانی را بیشتر میکند، در ایران تنها مرجع رسمی اخبار زلزله مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است که باید به آن استناد کرد. آنچه که مهم است مردم تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند.

مدیریت بحران:

مدیریت بحران در زمان وقوع بلایای طبیعی و انسانی ضرورتی انکارناپذیر است. مدیریت بحران مجموعه اقداماتی است برای کنترل اوضاع و کاهش روند آسیب هاست. مدیریت بحران باید روند وضعیت بحرانی را به قبل از بحران تبدیل کند. در زلزله ی اخیر کرمانشاه مجموعه ای از عدم هماهنگی بین سازمانهای متولی مدیریت بحران به عینه مشاهده شد شاید دلیل این وضع گستره وسیع مناطق زلزله زده باشد.

 

در ایران مسؤل مستقیم مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور یعنی سازمان مدیریت بحران است که بیشتر از آنکه مستقیما در روند امور دخالت کند بیشتر در پشت صحنه ی ماجراست.هلال احمر به عنوان یک نهاد امداد رسان وظیفه اصلیش امداد و نجات است تا مدیریت بحران، سازمان های نظامی مثل ارتش و سپاه گرچه در زمینه امداد و کمک رسانی خدمات شایانی انجام میدهند اما در فرایند مدیریت بحران نقش قابل توجه ندارند و در آخر هم بنیاد مسکن با ارزیابی اوضاع و تخمین خسارات ها اقدام به بازسازی مناطق آسیب دیده میکند.

 

فراوانی سازمان های متولی مدیریت بحران خود بخود عدم هماهنگی را بوجود می آورد. مدیریت بحران فقط به زمان حال ارتباط پیدا نمیکند باید برای آینده هم با برنامه ریزی اصولی و هدفمند بحران های احتمالی رو مدیریت کرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران کشوری است که همه ساله با مخاطرات طبیعی فراوانی مواجه است برای آمادگی با بحران های پیش رو نیاز به یک مدیریت بحرانی هدفمند با تلفیقی از سازمانهای ذکر شده است.

واحد حیدری/کارشناس جغرافیا/پاوه

یک پاسخ برای “تأملی بر زلزله ی اخیر کرمانشاه…/واحد حیدری

  • امپراطور در تاریخ آذر 11, 1396 گفت:

    من فقط ی چیزی به ذهنم می رسه لطفا اینو بزار …..تا روزی که این سد صاحب مرده رو درست نکرده بودن کسی در این منطقه این همه استرس،ترس و دلهره رو حس نکرده بود….آخه چرا ی مسئول دنیا طلب ،بی دین جواب قانع کننده ایی نداره که رو کنه…