ج 31 فروردین 1403 ساعت 04:15

بخش شیرین یک مصیبت بزرگ…/سراج الدین قیطولی

بخش شیرین یک مصیبت بزرگ…/سراج الدین قیطولی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در شامگاه بیست و یکم آبانماه بطور ناگهانی و غافلگیرانه بخش‌هایی از غرب کشورمان گرفتار مصیبتی بزرگ شد این حادثه سخت در شعاع چندصد کیلومتری هم حس شد و به یکباره مردم رو در بهت فرو برد که به کشته،زخمی و بی‌خانمان شدن عده ای بسیار از هموطنانمان منجر گردید و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در شامگاه بیست و یکم آبانماه بطور ناگهانی و غافلگیرانه بخش‌هایی از غرب کشورمان گرفتار مصیبتی بزرگ شد این حادثه سخت در شعاع چندصد کیلومتری هم حس شد و به یکباره مردم رو در بهت فرو برد که به کشته،زخمی و بی‌خانمان شدن عده ای بسیار از هموطنانمان منجر گردید و همچنین ویرانی های زیادی بر جا گذاشت.

در همان ساعات اولیه که بخشی از عمق فاجعه روشن گردید ضمن عزادار شدن همه مردم ایران، یکبار دیگر سیل عظیم احساسات ، همدردی و همدلی ملت ایران به راه افتاد و هرکسی به طریقی در صدد کمک برآمد علاوه بر کمک های سازمان ها و ارگان های مختلف در ساعات اولیه،این مردم بودند که فارغ از هر چیزی با تمام وجود و از اقصی نقاط کشور با حالی پریشان به داد مردم مصیب زده شتافتند و با خلق حماسه‌هایی شیرین،زلزله را شرمنده مهر و محبت خود کردند و باعث کاهش آلام و درد مردم زلزله زده شدند هرچند وقتی صحبت از مهر، محبت و احساس می‌شود کلمات عاجز از وصف خواهند بود اما موارد زیر تنها جزئی از بخش شیرین این مصیبت بزرگ را نشان می‌دهد.

بسیج شدن همه مردم علی‌الخصوص ملت کورد و مناطق همجوار، در یاری رساندن به مناطق زلزله زده، به راه افتادن کاروان های مختلف و صف‌های طولانی ماشین ها برای رساندن نیازهای اولیه، پخت نان و کلوچه‌های محلی بصورت دسته جمعی در منطقه اورامانات، اعلام شماره حساب توسط شخصیت های ورزشی،هنری،انجمن ها و گروههای مختلف مردمی.

هنرمندان،شاعران،خوانندگان و .. هرکدام با هنر خودشان در سرودن اشعار زیبا و سردادن آوازهای غمگین در وصف این فاجعه و دلداری دادن به مردم،تهیه متن های ادبی پراحساس و دعوت از مردم برای کمک،همدردی خود را با مردم مصیب زده اعلام کردند. اشتراک شماره موبایل و تلاش پزشکانی که بی ادعا و بصورت رایگان به مداوای مجروحین حادثه پرداختند.

اشتراک ایده های مختلف توسط مردم در شبکه های مجازی برای هرچه بهتر شدن خدمت‌رسانی،عزیمت شخصیت های محبوب ورزشی،هنری،گروهایی از پزشکان و … به منطقه بی هیچ ادعایی!برندگان مدالهای ورزشی جهانی اعم از زن و مرد که مدالهای خود را برای کمک به مردم زلزله زده به حراج گذاشتند. جمع شدن اندک اندک کمک های مالی مردم که در نهایت رقم بزرگی رو تشکیل می داد.

نجات دادن افراد زنده زیر آوار با امکانات کم که خوشحالی زایدالوصفی را به همراه می داشت،خانواده هایی که مجروحان و کودکان خود را از طریق اشتراک تصویر آنها در شبکه های مجازی در بیمارستان ها پیدا میکردند،کمک های کولبران از دسترنج پررنج شان به مردم مصیب دیده، ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی گروه های مختلف ایرانیان خارج از کشور.

هموطنان زرتشتی که درآمد چند روزه بازدید از آتشکده تاریخیشان را تقدیم مردم زلزله زده کردند،مردم مصیبت دیده ای که کمک های اضافی را با چشمانی گریان بر می گرداندند و آدرس جایی دیگر را برای کمک رسانی می دادند، مسیرهای پرترافیک و شلوغ منتهی به مناطق زلزله زده با پلاک های مختلف و شعارهای گوناگون و شیرین همدردی،استقبال بی نظیر مردم شهرهای کوردنشین و بین راهی سرپل ذهاب تا بوکان از پیکر مرحوم ابوبکر معروفی شهید راه خدمت استقبال،تشکر و پذیرایی گرم مردم مسیر و مناطق زلزله زده از کاروان های کمک در حال گذر ….

و در پایان اینکه بی شک رفتار خوب مردم کورد در دانشگاهها،موسسات،ادارت و … در این همه مهر و همدردی و همدلی سایر ایرانیان بی تاثیر نبوده است و برای ما ثابت شد که ملتی محبوب در دل سایر اقوام و مذاهب ایرانی هستیم.

همچنین نقش خیلی موثر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بخصوص تلگرام را در اطلاع رسانی و ارایه خدمات هرچه بهتر به مردم زلزله زده نباید نادیده گرفت که بصورت آنی اخبار و نیازمندی های مردم منتشر میشد و در کم شدن عمق فاجعه بسیار کمک کننده بود،بنده به نوبه خودم این همه مهربانی و همدلی مردم بزرگ ایران را می ستایم و واقعا حماسه ای خلق کردند که برای همیشه در اذهان مردم کورد باقی خواهد ماند.