ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 16:37

المپیاد ورزشی دانش آموزی اقدام موثر در ارتقای سطح سلامت و موفقیت ورزشی دانش آموزان

المپیاد ورزشی دانش آموزی اقدام موثر در ارتقای سطح سلامت و موفقیت ورزشی دانش آموزان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ورزش و یا به عبارت دیگر تربیت بدنی نقش مهم و انکارنشدنی در ارتقای سلامت و نشاط در جامعه دارد از این رو پرداختن به این مهم باید در دستور کار همه افراد و نهادهای مربوطه قرار گیرد.مدتی است که وزارت آموزش و پرورش برنامه ای را با عنوان المپیاد دانش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:ورزش و یا به عبارت دیگر تربیت بدنی نقش مهم و انکارنشدنی در ارتقای سلامت و نشاط در جامعه دارد از این رو پرداختن به این مهم باید در دستور کار همه افراد و نهادهای مربوطه قرار گیرد.مدتی است که وزارت آموزش و پرورش برنامه ای را با عنوان المپیاد دانش آموزی در مدارس کشور و به تبع آن استان کرمانشاه به اجرا درآورده است طرحی که با استقبال دانش آموزان و کارشناسان مربوطه روبرو شده است این موضوع بهانه ای شد تا با خانم سمیرا شیری کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی و مربی تربیت بدنی یکی از مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه( مدرسه شهید سپهر مصباح)در این باره به گفتگو بنشینیم و پیشنهادهای وی را در حوزه ورزش دانش آموزی منعکس کنیم.

خانم شیری می گوید:تربیت بدنی علاوه بر بعد سلامت ذهنی و روانی تربیت حرکتی است و که هم ضامن حفظ سلامت و هم موجب عادت مثبت افراد به فعالیتهای سالم در اوقات فراغت در راستای کارایی جسمانی ، روانی و اجتماعی است.

وی که خود ورزشکار و دارای کارت مربیگری از فدراسیونهای آمادگی جسمانی،تنیس روی میز،بدمینتون،اسکیت،کار با دستگاههای بدنسازی،بومی محلی،طناب و … و داور چند رشته ورزشی از جمله والیبال است خاطر نشان می کند:در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش برنامه های مناسبی را در حوزه ورزش اجرایی کرده است بعنوان مثال چهار سال است که برنامه المپیاد ورزشی دانش آموزی در مدارس کشور به اجرا درآمده و تاکنون نتایج خوبی را هم به همراه داشته است چراکه هر چه دانش آموزان شادابتر و تندرست تر باشند به همان اندازه شاهد موفقیت آنان در عرصه های مختلف زندگی و بویژه در زمینه تحصیلی خواهیم بود.

شیری خاطرنشان می کند:در این طرح رشته بندی خاصی انجام می شود یعنی در هر پایه تحصیلی رشته ورزشی مشخص برای دانش آموزان در نظر گرفته شده و تا پایه سوم رشته های غیر توپی و از پایه چهارم تا شش ابتدایی رشته ای توپی برای دانش آموزان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در پایه دوم ژیمناستیک،پایه سوم شنا،پایه چهارم طناب زنی ، پایه پنجم تنیس روی میز و در پایه ششم دومیدانی به دانش آموزان آموزش داده می شود یادآور شد: مثلا در دوره ابتدایی بخصوص پایه اول تا سوم ورزش در قالب بازی آموزش داده می شود و برای یادگیری حرکات پایه ما شعرهای متناسب با هر حرکت و مهارت را در کنار آن آموزش می دهیم و این موضوع باعث نشاط و جذابیت در بین بچه هاست.

این کارشناس تربیت بدنی آموزش و پرورش می افزاید:در طرح المپیاد ورزشی دانش آموزان موفق مدارس به مرحله بین آموزشگاهی ورود پیدا می کنند و در صورت موفق شدن در این مرحله به مراحل استانی و کشوری راه پیدا می کنند که تاکنون دانش آموزان استان کرمانشاه در این خصوص عملکرد خوبی داشته اند به گونه ای که در همین مدرسه شهید سپهر مصباح کرمانشاه چند دانش آموز موفق داشته ایم.

وی با بیان اینکه دانش اموزان در پایه های ابتدایی شور و انرزی خاصی برای ورزش دارند گفت: در صورت استعدادیابی از بین آنان شاهد حرفه ای تر شدن ورزش کشور و کسب عناوین برون مرزی بیشتر هم خواهیم بود.

شیری در ادامه افزود:خوشبختانه در حال حاضر بیشتر معلمان ورزش رشته تحصیلی مرتبط دارند و این ارتباط تحصیلی باعث قوی تر شدن عملکرد آنان شده است و حتی برخی از این معلمان از جمله خود وی ورزشکار هم هستند و این مهم کیفیت کار آنان را بالا تر خواهد برد.

به گفته این کارشناس ورزش فعال در آموزش و پرورش،در مدارس دانش آموزانی که با مشکلات جسمی و کم تحرکی مواجه هستند به کانون حرکات اصلاحی معرفی می شوند تا در آنجا با حرکات اصلاحی مشکل آنان رفع و یا کاهش یابد که البته در صورت رایگان شدن آن استقبال والدین از آن بیشتر می شود.

 شیری در ادامه پیشنهادهایی را هم برای افزایش سطح کمی و کیفی ورزش مدارس مطرح می کند.

به اعتقاد وی در صورت زمانبندی مشخص،افزایش ساعت کلاس ورزش(در حال حاضر یک و نیم ساعت در هفته است)ایجاد سالن های ورزشی بیشتر برای مدارس می توان به نتایج مطلوب رسید.

وی همچنین معتقد است در صورت افزایش تعداد مربیان ورزش در مدارس سطح کمی و کیفی ورزش بیش از پیش ارتقاء پیدا می کند چراکه وجود یک معلم ورزش برای یک مدرسه با ۴۰۰ دانش آموز خیلی پاسخگو نیست.

شیری یک درد دل بجا هم داشت و آن اینکه معلمان ورزش مدارس در صورت آسیب دیدن دانش آموزان در حین ورزش که امر طبیعی و اجتناب ناپذیری هم به نظر می رسد حمایت نمی شوند برای نمونه برای یکی از دانش آموزان در حین ورزش مشکلی پیش آمده بود و خود معلم ورزش مربوطه مجبور به پرداخت دیه و صرف وقت و زمان برای امور حقوقی آن شد.

این فرهنگی بیمه شدن دانش آموزان را امری ضروری اعلام کرد و گفت:خوشبختانه در مدرسه محل کار بنده(مدرسه شهید سپهر مصباح)با تلاش و دلسوزی مدیر مدرسه خانم اصغری همه دانش آموزان بیمه شدند و سقف بیمه هم برای هر نفر ۵۶۰ میلیون تومان است.

وی با قدردانی از تلاش ها و زحمات مسئولان وزارت آموزش و پرورش و اداره کل استان و مدیران نواحی می گوید:به طور قطع در صورت افزایش امکانات می توان شاهد موفقیت بیشتر دانش آموزان کرمانشاهی در زمینه های مختلف از جمله در بخش ورزش باشیم.

 

مصاحبه:رسول مرادی