ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:32

مسئولین به هوش باشند زنگ خطر بحران بیکاری جوانان، گوشخراش است/ شیوا یوسفی

مسئولین به هوش باشند زنگ خطر بحران بیکاری جوانان، گوشخراش است/ شیوا یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : میزان بیکاری در پاوه برخلاف سایر شهرها بسیار بالاست، طبیعی است به جز کارمندی ومغازه داری حرفه و کارگاهی صنعتی و…وجود ندارد، کشاورزی نیز درکماست وباغداری نیز کسب درآمد نمی نماید، مرز وکوله بری و..بسیار کمرنگ گردیده وبا اتمام پروژه سد داریان وآوارگی کارگران این پروژه در شهرهای ایران […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : میزان بیکاری در پاوه برخلاف سایر شهرها بسیار بالاست، طبیعی است به جز کارمندی ومغازه داری حرفه و کارگاهی صنعتی و…وجود ندارد، کشاورزی نیز درکماست وباغداری نیز کسب درآمد نمی نماید، مرز وکوله بری و..بسیار کمرنگ گردیده وبا اتمام پروژه سد داریان وآوارگی کارگران این پروژه در شهرهای ایران برشدت مشکلات منطقه دوچندان افزوده شده است. اگرچه می پذیریم این پروسه یک مقوله ی ملی است ودر سطح کلان بدان پرداخته می شود، به هرحال بیکاری در این خطه  با تبعاتی چند (به شرح ذیل) همراه است و به همین مناسبت ضرورت پرداختن ویادآوری چندین وچندباره به  موضوع بیشتر بدان جهت است تا نگاه ونظر دولتمردان به این پروسه بیشتراز پیش مورد توجه قرار گیرد.شیوا یوسفی

تقاضای کار و اشتغال با زندگی روزمره عجین شده است و از جنس پدیده های سیاسی نیست، اما در صورت بی توجهی می تواند به امر سیاسی امنیتی مبدل شود، لذا باید نخبگان و کارشناسان در این حوزه ورود نموده تا علاج واقعه قبل از وقوع کرد.

این روزها فضای مجاز ی هر یک به نوعی به تفسیر سفر استاندار کرمانشاه و نماینده پاوه و اورامانات می پردازند در بازتاب این سفرمهم می طلبد که نکاتی عنوان گردد.نکته حائز اهمیتی که در این نشست عنوان گردید این بود که: اگر مصوبات جلسات اداری محقق و اجرای ی نشود باعث دلسردی مردم از دولت می شود پس باید مدیران به وعده های خود عمل کنند.

با استناد به فرمایش استاندار محترم رویکرد مسئولان باید فرهنگی و اقتصادی باشد نه امنیتی ، و به قولنماینده محترم پاوه و اورامانات؛ اگر مشکل بیکاری جوانان رفع نشود باعث ایجاد مشکل امنیتی خواهد شد، بنابراین هرچه پروژهای وعده داده شده درعین حفظ کیفت کارسریعتر به بهره برداری برسد، اعتماد مردم به دولت دوچندان خواهد شد. بااین رویه ها که برخی مدیران پیش گرفته اند اشتغال ایجاد نمی شود. پس هرمسئولی که درکار با جان دل عمل نکند باید طنابهای توسلش به مسئولیت را پاره کرد و تاج و تختش را به مدیر افضلی واگذارد.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد ؛ بی‌سامانی و تلاطم اقتصادی سبب مستعد شدن افراد در ارتکاب جرم می‌شود، در مناطقی که به واسطه خشکسالی یا تعطیلی یک کارخانه (مصداق آن در پاوه:  بسته شدن مرز، پایان فعالیت سد وبیکاری کارگران)، آمار بیکاری افزایش می‌یابد، تشدید جرم، آسیب‌های اجتماعی و کاهش سطح امنیت حرف اول را می‌زند. آمارهای رسمی هم مهر تاییدی است بر این ادعا. سرقت‌های خرد افزایش یافته‌اند و نزاع و درگیری در کشور بیشتر شده است.

بیکاری پیامدهای منفی بسیاری هم از نظر فردی و هم از نظر خانوادگی و اجتماعی در پی دارد که کم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

احساس بی ارز بی‌ارزشی : بیکاری باعث می‌شود که فرد مورد سرزنش اطرافیان به‌خصوص خانواده قرار گیرد و یا حدّاقل اطرافیان توجّه لازم را نسبت به فرد بیکار نداشته باشند، در این صورت، فرد احساس بی‌ارزشی می‌کند.

فقر و تنگدستی : . بیکاری باعث می‌شود که فرد و خانواده از امکانات مورد نیاز و رفاه و آسایش زندگی محروم گردد. این مسئله به مرور زمان، آرامش روانی خانواده را متزلزل نموده و چه بسا باعث محرومیت فرزندان از تحصیل و دیگر مزایای زندگی اجتماعی می‌گردد. خانواده و فرزندان، اوضاع معیشتی خود را با وضعیت زندگی دیگران به‌خصوص خانواده‌هایی از فامیل که از نظر اقتصادی در وضع مطلوبی قرار دارند، مقایسه نموده و از زندگی خود مرتب اظهار نارضایتی کنند و در بعضی موارد حتّی ممکن است این امر به فروپاشی نظام خانواده منجر شود.

فراهم آمدن زمینه بزهکاری : جامعه‌شناسان علل متعدّدی را برای بزه‌کاری ذکر کرده‌اند که یکی از آن علل عامل اقتصادی و فقر و بیکاری است. بیکاری باعث می‌شود جوانان برای تأمین زندگی خود مرتکب بزه و کارهای خلاف شوند.  تحقیقات نشان داده است که بیش از نصف افرادی که مبتلا به بزه‌کاری شده‌اند، افراد بیکار بوده‌اند و یا حداکثر عمر خود را به صورت فصلی کار کرده و مرتب تغییر شغل داده‌اند.

آلوده شدن به اعتیاد: برخی پژوهشگران دریافتند که رابطه مستقیمی بین اعتیاد به تریاک و وضع ناجور اجتماعی وجود دارد، به‌گونه‌ای که اپیدمی‌های بزرگ اعتیاد و همه‌گیر شدن آن اغلب در مناطقی روی می‌دهد که عیار بیکاری و جنایت بالا است یا وضع منطقه و منازل، رضایت بخش نیست

وقتی برای افراد مخصوصاً جوانان شغل مناسب و برنامه کاری نباشید، گرد هم‌ جمع می‌شوند و حاصل چنین مجموعه‌ای آلوده شدن به قمار ، فحشا و اعتیاد وحتی افکار افراطی و… است(قابل توجه مسئولین امر)

روند روبه رشد بیکاری در سطح استان کرمانشاه بلاخص شهرستان پاوه، این روزها نگرانی همگان را درپی داشته است واگر همه این مسئله‌های اجتماعی را که کنار هم بگذاریم دست‌ها به سوی دکمه آژیر قرمزمی‌رود تا هشداری باشد برای آمار بیکاری و ناتوانی مالی در خانواده‌ها و تاثیرش بر مشکلات خانوادگی. با یک نگاه به جامعه می‌توان جوانان تحصیلکرده‌ای را دید که یا به دلیل بیکاری امکان ازدواج برایش مهیا نشده یا بیکاری تیشه بر ریشه زندگی مشترک‌شان زده است.

به نظر می‌رسد آسیب‌های اجتماعی زخم‌هایی بر پیکر جامعه هستند که اگر ریشه‌ای درمان نشوند، هر چند وقت یک‌بار سر باز می‌کنند،  برای تشریح رابطه بیکاری و فقرهمان حدیث معروف کافی است که فرموده اند: فقر از در که وارد شود، ایمان از پنجره خارج می‌شود که از بعد جامعه شناختی منظور از ایمان همان استخوان‌بندی و شاکله نظام خانواده و البته حفظ آن است. بنابراین بیکاری و به‌دنبال آن فقر سبب می‌شود نظام خانواده خدشه‌دار شده و مستعد بروز ناهنجاری‌ها شود.

به هرحال می پذیریم که ایجاد اشتغال یک امر زمان بر است و نیاز به زیرساخت های وصرف هزینه های زیادی دارد،  لکن با وجود منابع غنی و سرشاری که در کشور موجود است، اگر مردم وبخش خصوصی پای کارآیند ومسئولین نیز کمی تلاش و زحمت را چاشنی هدف سازند، مشکل بیکاری که بسیاری از مردم کشور از آن رنج می برند، تا حدودی مرتفع خواهد شد.

خلاصه‌ی کلام:  این‌که سعادت و خوشبختی یک جامعه و افراد آن، مرهون کار و فعالیت و شقاوت و بدبختی آن‌ها بر اثر تنبلی و بیکاری آن‌ها است. بنابراین ضرورت دارد تا مدیران برای تک تک افراد جامعه مشغولیت ایجاد نمایند آن هم در قالب مشغولیتی که به صلاح جامعه باشد و نیازمندی‌های افراد را نیز ازعایدی آن برطرف کند.

نکته آخر:   اگر مدیران به دست افراد جامعه کار ندهند، آنها کار دست مدیران می‌دهند!‌

به امید ایرانی آباد

شیوا یوسفی / کارشناس ارشد رشته تفسیر قرآن مجید

2 پاسخ برای “مسئولین به هوش باشند زنگ خطر بحران بیکاری جوانان، گوشخراش است/ شیوا یوسفی

  • دانشجوی بیکار نجیم ف در تاریخ آبان 19, 1396 گفت:

    بی کا ر دانشجوی ار شد معماری چشنواره انار که برپا شد دیگر بیچارتر شدیم چون گردشگر به فکر خودش که شهر هزار ماسوله برای تمام فصل سال همین شور شوغا بازار بر قرار وبا در آمد کافی

  • فریاد در تاریخ آبان 19, 1396 گفت:

    وقتی پارتی بازی درمنطقه حکمفرما باشد از این بدتر هم خواهد شد چون مدرک وصلاحیت ولیاقت مفهومی ندارد مثلا خود شما را نیز شامل شده است