ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:18

لزوم توجه به ظرفیت گردشگری و راههای ارتباطی در مرز شوشمی

لزوم توجه به ظرفیت گردشگری و راههای ارتباطی در مرز شوشمی

به گزارش سلام پاوه: در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بر رسیدگی به وضعیت راههای ارتباطی مرز شوشمی تأکید شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از مهر:نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه شامگاه سه شنبه با حضور استاندار برگزار شد.در این نشست، چند تن از نمایندگان تجار مرزهای […]

به گزارش سلام پاوه: در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بر رسیدگی به وضعیت راههای ارتباطی مرز شوشمی تأکید شد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از مهر:نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه شامگاه سه شنبه با حضور استاندار برگزار شد.در این نشست، چند تن از نمایندگان تجار مرزهای مختلف استان به تبیین مشکلات و راهکارهای خود در خصوص رونق مرزها بیان شد.

سلیمانی در این جلسه به بیان برخی مشکلات عدیده مرز پرویز خان و خسروی پرداخت و بیان داشت: یکی از مشکلات در عراق با آن مواجه هستیم ناشی از سود گمرکی است که هر بار عراق تعرفه های جدیدی را بکار می گیرند.

وی افزود:طی روزهای اخیر شاهد بودیم که تعرفه را از ۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دادند و این درحالی است که در کشورهای دیگر این تعرفه بسیار کمتر است و به این جهت کالاهای ایرانی قابل رقابت با دیگر کشورها نیست.

این تاجر ادامه داد: متاسفانه در کشور در همه مرزها اقدام به صادرات کالاهای یکسان می شود و این یک نوع سردرگمی برای تجار به وجود می آورد که امید است در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شود.

سلیمانی خاطر نشان کرد: مسئولین یک ثبات تجاری را از کشور عراق مطالبه کنند که برخی مشکلات ما در مرز برطرف شود و تجار ما دارای یک شخصیت حقیقی و حقوقی باشند.

در ادامه رستمی پور نماینده مرز شوشمی نیز نبود امکانات زیرساختی را از اساسی ترین مشکلات دانست و گفت: راه ارتباطی در این مرز ویران است و ترافیک در شهرستان پاوه سبب شده اجازه تردد به هیچ ماشین سنگینی داده نشود.

وی یکی از راههای بیرون رفت اورامانات از مشکلات را راه انداختن بحث گردشگری در مرز شوشمی را اعلام کرد و گفت:شوشمی یک مرز رسمی نیست به همین دلیل تردد آزاد نداریم که اگر به این امر توجه شود می‌توانیم در بحث توریست درمانی و … به این مرز وارد شویم.

رستمی پور اظهار داشت: قرار بود در تبادلات مرزی معافیت مرزی برای تجار معین شود که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: اگر این مشکلات حل و فصل شود می توانیم زیرساخت های نمایشگاهی در مرز برپا کنیم که سوددهی را چند برابر کنیم.

عبدالسلام روشنی از دیگر بازرگانان در مرز سومار به بیان مشکلات پرداخت و افزود: نداشتن جاده در این مرز سبب شده که تجارت در این مرز با سختی صورت گیرد و اکثرا به علت گرد و خاک در بیمارستانها بستری هستند.

وی تصریح کرد: بازرگانان در استان کرمانشاه هم کارت تردد و هم کارت بازرگانی لازم دارند که این امر سبب آزار و اذیت است و همچنین تمدید کارت ها زمان بر است و باید هر ساله تمدید شود.

روشنی خاطر نشان کرد: تقاضای ما در این خصوص این است که کارتها به صورت ۵ ساله تمدید شود تا مشکلات تمدید هر ساله را نداشته باشیم.

این بازرگان اظهار داشت: با توجه به اینکه مرز سومار نزدیکترین راه به بغداد است از این رو برای صادرات با صرفه است لذا باید در پی توسعه این بازار باشیم.

وی گفت:با توجه به اینکه تا کنون جلسات متعددی برای توسعه این مرز تشکیل شده است اما مدت ۳ سال است که کسی توجه به توسعه در خصوص این مرز را نداشته است.

در ادامه حیدری نماینده میوه و تره بار در مرز خسروی، عدم مکان تخلیه و فروش بار را یکی از مشکلات عمده دانست و گفت: در این خصوص مجبوریم مستقیم بارها را با قیمت های پایین تر به عراقیها تحویل دهیم چرا که تاخیر در خروج بار سبب فساد بار و ضرر می شود.

وی وضع نظارتی در مرز را مناسب ندانست و گفت: افراد متفرقه زیادی در مرز تردد می کنند و اقدام به خرید و فروش بار می کنند در صورتی که مجوز هم ندارند.

حیدری خاطر نشان کرد: با بسته شدن مرزها هم سبب می شود رانندگان با مشکل برخورد کنند و چون جایی برای نگهداری بار نیست بنابراین متحمل ضرر خواهند شد.

سیروس رستمی از دیگر تجار بود که در ادامه این جلسه مشکلات مرز پرویز خان را عنوان کرد و گفت: متاسفانه مرز پرویز خان یک جنازه است که یک تابوت می خواهد و مدیران قبلی استان در این خصوص هیچ چاره ای نیندیشیدند.

رستمی اظهار داشت: مرز پرویز خان الان بیش از یک ماه است که تعطیل است و مردم قصرشیرین به این دلیل وضعیت روحی خوبی ندارند.

وی صادرات صنایع را از مرز پر یز خان تضمین کننده استان دانست و گفت: صنایع سیمان که بیشتر از این مرز صادر می شد الان با رکود مواجه شده و به تعطیلی کارخانه انجامیده است.

رستمی ابراز امیدواری کرد که استاندار بتواند در این خصوص تدابیر لازم را بکار بگیرد.