پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:00

نشست اصحاب فرهنگ و هنر جوانرود با مدیرکل ارشاد اسلامی استان و نماینده اورمانات برگزار شد/ گزارش تصویری

نشست اصحاب فرهنگ و هنر جوانرود با مدیرکل ارشاد اسلامی استان  و نماینده اورمانات برگزار شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : عصر روز دوشنبه نشست اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه شهرستان جوانرود با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار شهرستان جوانرود در محل سالن اجتماعات اداره رشاد این شهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این نشست […]

به گزارش سلام پاوه : عصر روز دوشنبه نشست اصحاب فرهنگ ،هنر و رسانه شهرستان جوانرود با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار شهرستان جوانرود در محل سالن اجتماعات اداره رشاد این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در این نشست صمیمی که با تلاش رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانرود برگزار شد در آغاز نشست به ایراد سخن پرداخت.بهزاد بهمنی

بهزاد بهمنی ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: با روند جدید جناب حجت السلام جعفری مدیرکل ارشاد اسلامی ما شاهد رویکرد اجرایی شهرستانی برنامه های فرهنگی هستیم .که از این پس برنامه های شاخص فرهنگی هنری را توسط عزیزان در شهرستان انجام می گیرد و دیگر کارها در مرکز استان متمرکز نمی شود.

وی خدمت نماینده اورامانات با اشاره به کمبودهای اعتباری گفت : با توجه به خلاء های فرهنگی و نبود اعتبارات لازم است با رایزنی های شما در مجلس و کمک به اداره کل ارشاد کمبود اعتبارات فرهنگی در شهرستان کم شود و مشکلات اعتبارات حل شود.

بهزاد بهمنی گفت : اگر ما متولیان فرهنگ و هنر در عرصه های مختلف هزینه نکنیم و برنامه های خاصی نداشته باشیم قطعا نتایج مخرب آن را در جلوی دادگستری ها ، بازپروری ها ، افزایش معتادان و جمعیت طلاق می بینیم.

وی این نشست را محفلی برای بیان درد دلهای اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه دانست و در توصیف آنها گفت : این عزیزان خودجوش و بدون چشم داشت و با زحمت فراوان به فعالیت و تکشیل انجمن ها می پردازند که امیدوارم بعد از این نشست با تخصیص اعتباراتی ویژه شاهد همراهی بیشتر مسئولان با این هنرمندان باشیم.

فرماندار شهرستان جوانرود در این نشست ضمن خیر مقدم گفت : منطقه اورامانات و شهرستان جوانرود صاحب پیشینه و فرهنگی غنی و کهن است که حفظ این پیشنه فرهنگی ضرورت برای همه ماست.

آرش لهونی با اشاره به کشف سندی متعلق به قبل از میلاد مسیح در یکی از روستاهای اورامانات گفت : کشف این سند تاریخی که در آن یک باغ انگور معامله شده است و خریدار و فروشنده آن مشخص است نشان دهنده پیشینه چندهزار ساله و هویت این مردم ریشه دار می باشد. که صاحب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هستند. که همه ما موظف ایم تلاش کنیم برای حفظ این فرهنگ غنی که بزرگترین سرمایه ما مردم است.

وی با اشاره به نقش برجسته نهادهای فرهنگی و انحمن های فرهنگی و ادبی گفت : باید به این انجمن ها و فعالان ادبی و هنری و رسانه ای اعتماد شود و بنده به عنوان مسئول سیاسی و مدیر این شهرستان اعلام می کنم به هیچ وجه نگاه در جوانرود نگاه امنیتی نیست . و نگاه ها نباید امنیتی باشد چون این انجمن ها در چهارجوب قانون و نظام جمهوری اسلامی مجوز و فعالیت دارند.

فرماندار جوانرود در ادامه با تقدیر و تشکر از بهزاد بهمنی مدیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانرود گفت : در بدو شروع فعالیت آقای بهمنی به ایشان گفتم چنین نشستهایی به صورت دوره ای برگزار کنند تا حداقل پذیرای دره دلهای این عزیزان باشیم و این نشست را یک شروع خوب می دانم.

آرش لهونی گفت : وجود یک سالن اجتماعات فرهنگی مناسب که هم محل استقرار انجمن ها باشد و در خور مردم شهر بافرهنگ جوانرود باشد یک ضرورت و دغدغه می باشد.

وی با بیان اینکه برای این دغدغه ما بی تفاوت نبوده ایم گفت : ضمن در دستور کار قرار گرفتن ساخت یک سالن جدید با همکاری مسئولان و شورای شهر و کمک مهندس الیاسی در برنامه و بودجه استان در سال آینده ، به افتتاح و به بهره برداری رسیدن یک سالن اجتماعات مناسب با ظرفیتی شاید در حدود ۲۰۰ نفر که با تخصیص ۲۵۰ میلیون اعتبار اشاره کرد. که این سالن  آماده استفاده و افتتاح است. که در اختیار نهاد کتابخانه ها است و از مدیرکل نهاد کتابخانه ها مشروط بر استفاده انجمن ها و نهادهای مردم نهاد اجازه استفاده گرفته شده است.

لهونی با بیان اینکه در آغاز فعالیتش تنها یک سازمان مردم نهاد مجوز و فعالیت داشته است گفت : در حال حاضر ما ۸ انجمن مجوز دار مردم نهاد را داریم و صدور مجوز شش انجمن دیگر در دستور کار قرار دارد.

فرماندار جوانرود در ادامه سخنانش گفت : قطعا ما و مدیران شهرستان پذیرای نقد سازنده هستیم و پذیرای نقد می باشیم و خبرنگاران نیز جایگاه ویژه ای برای ما دارند و هیچ مدیری حق شکایت از خبرنگاران را ندارد در غیر اینصورت ما از خبرنگاران حمایت خواهیم کرد.

نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت : بدون شک فرهنگ نقش ویژه ای در توسعه و پیشرفت هر جامعه ای دارد .

شهاب نادری به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مردمان منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: تدین و روشنفکری از ویژگی های مردم این دیار است که باید این ویژگی را برای خود ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه باید شرایط را در تمام زمینه ها برای رشد و توسعه منطقه اورامانات ایجاد کنیم، افزود: بیکاری در تهران آسیب اجتماعی و در مناطق مرزی مشکلات امنیتی را به دنبال دارد و اگر نتوانیم برای جوانان این منطقه کاری انجام دهیم گروه های معاند جوانان ما را جذب و به بیراهه می کشانند.

شهاب نادری گفت : متاسفانه زیرساختهای فرهنگی شهرستان جوانرود و شهرهای اورامانات در حد و اندازه این مردم شریف نیست و باید مسئولان برای ساخت زیر ساختها و سالن های در خور تلاش کنند.

وی با بیان اینکه این سالن و مجتمع فرهنگی جوانرود با این کیفیت و ظرفیت جوابگوی مردم با فرهنگ جوانرود نیست از مدیرکل ارشاد اسلامی ، مهندس الیاسی برنامه و بودجه استان ، آرش لهونی فرماندار جوانرود خواست تا برای ساخت یک سالن با امکانات مناسب اقدام کنند و وی نیز در مجلس پیگیر تامین اعتبارات لازم شود.

نادری با انتقاد از مدیران ناکارآمد دولتی گفت : بنده برابر اصل ۴۴ قانون اساسی و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری اعتقاد خاصی به بخش خصوصی دارم که لازم است با بستر سازی های لازم توجه ویژه ای به فعالیت بخش خصوصی شود.

وی با تاکید بر حمایت از جامعه فرهنگی و هنری و بخصوص رسانه ها گفت : بنده برای کمک به انجمن ها و هنرمندان و خبرنگاران امادگی لازم را دارم کما اینکه خود نیز از خانواده مطبوعات و فعال رسانه ای بوده ام.

شهاب نادری عدم توجه به جوانان و مقوله های فرهنگی را در اورامانات یک خطر جدی دانست و گفت : اگر از جوانان ما حمایت نشود دشمنان انقلاب برای جذب آنان آماده اند پس باید برای موفقیت و سربلندی جوانان این اورامانات کارهای عملی انجام داد و شعار نداد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت.مردم شهرستان جوانرود مردمی با فرهنگ،اصیل و دارای تمدن کهن می باشند که خدمت کردن به این مردم عبادت و افتخار است.

حجت السلام جعفری اظهار داشت:اعتقاد بنده همیشه بر این منوال است که همیشه نقد بکنید اما نقد سازنده نه تخریبی و جنبه شخصی و سیاسی به خود بگیرد.

وی افزود: نقد سه رکن اصلی دارد اول اینکه موضوعی را کلی بیان کنید،دوم اشکال را اعلام و سپس راه حل رفع اشکال را بیان کنید این موارد اگر در نقد گنجانده شد نقد نقد سازنده ای است اما در غیر آن تخریبی و تعابیر دیگری دارد.

جعفری در ادامه افزود:مقوله فرهنگ را نباید با دید دولتی نگاه کنیم چرا که اگر نگاه ما به فرهنگ ،دولتی باشد اشکالات و مشکلاتی به بار خواهد آورد و آن روز روز اضمحلال فرهنگ است.در حالی که باید دولت فرهنگی باشد که خیلی هم خوب و جامع است.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت:قبول دارم که در شهرستان جوانرود زیرساخت فرهنگی خوب نیست که آن هم به عدم بودجه کافی برمی گرد اما در کنار آن نیروی حاذق و ماهر در انجمن ها و موسسات دارید کا فعالانه تلاش میکنند که بنده از این بابت که مکان و زیر ساختهای خوبی ندارید شرمنده شما سروران هستم.

وی گفت فرهنگ یک حقیقت فلسفی انتزاعی است که کاملا متعلق به مردم است و مردم باید آنرا تعریف و پیگیری نمایند.

جعفری در ادامه افزود:بنده با توجه به شناخت از فرهنگ و آداب و سنن منطقه اورامانات تقاضامندم با همراهی خود شماها مراسماتی درخور فرهنگ و سنن برگزار کنید و من هم به جد این مهم را حمایت خواهم کرد.

وی افزود : ساخت سالن چند منظوره در پروسه زمانی مشخص و با سرفصل و منابع مشخص در بودجه که تعریف شده است امکان پذیر است و الا نمیشود با حرف زدن و در یک جلسه حرف زدن تصمیمی غیر واقع گرفته شود.

حجت السلام جعفری گفت با حمایت کمیته برنانه ریزی شهرستان به ریاست فرماندار،همراهی و حمایت نماینده و بودجه کافی از طرف وزارتخانه میشود در آینده شاهد احداث سالنی چند منظوره در سطح شهرستان بود.

وی اعلام کرد اگر آموزش و پرورش و سایر ادارات با همکاری شورا و شهرداری مکانهایی که بلا استفاده هستند دارند بنده این قول را میدهم با تجهیز وسائل و امکانات مورد نظر از این موضوع حمایت کنم تا همه زیر مجموعه اداره ارشاد اسلامی شهرستان بتوانند از آن استفاده بهینه را داشته باشند.

جعفری به راه اندازی سینما در شهرستان جوانرود اشاره کرد و گفت با تجهیز و راه اندازی سالن حداقل صد نفر می توان سینما را راه اندازی نمود تا مردم بتوانند فیلم های به روز در سطح کشور را که در حال اکران میباشند را تماشا کنند و استفاده کافی را ببرند.

وی به مجوز راه اندازی موسسه و انجمن ها اشاره کرد و گفت: انجمن های ادبی نیازی به مجوز رسمی ندارند اما باید طبق قانون بیوگرافی و یک مختصری از هدف از انجمن را به اداره کل اعلام کنند.اما موسسات عکس این قضیه می باشند.

جعفری اعلام کرد:موسسات دو نوع می باشند تک منظوره و چند منظوره که تک منظوره مجوز آن توسط اداره کل داده میشود اما چند منظوره از تهران مجوز صادر میکنند.

در این نشست که مدیرکل برنامه و بودجه استان کرمانشاه مهندس الیاسی با دعوت شهاب نادری نماینده اورامانات حضور داشت در سخنانی کوتاه قول مساعد برای همکاری در توسعه زیرساختهای فرهنگی را داد .

این نشست چند ساعته با ارائه نکته نظرات و سخنان نمایندگان انجمنها و فعالان فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه به ترتیب اسماعیل مرادی قاری و موسس انجمن قرآنی جوانرود، عزیز ساسلی نماینده انجمن ادبی مولوی ، اردشیر وکیلی نماینده انجمن خوشنویسان ، ادریس خسروی زاد نماینده انجمن عکاسان جوانرود، امیر ابراهیمی نماینده مطبوعات و رسانه ، فریدون میر احمدی نماینده انجمن ادبی خانه قبادی ، ادریس ویسی نماینده انجمن ادبی چراغ اندیشه جوانرود، ایرج محمد زاده از هفته نامه ده نگی کوردستان ، فرشاد ویسی نماینده انجمن چند منظوره خانه هنر جوانرود، مهرداد قادری نماینده گروه های نمایش ، امید مرجانی نماینده کانون تبلیغاتی های جوانرود، اسعد ابراهیمی نماینده موسیقی و همچنین میر احمدی عضو شورای شهر جوانرود در فضایی صمیمی ادامه و پایان یافت .

گزارش از : فرهاد صالحی و صهیب زربان 

بهزاد بهمنی

یک پاسخ برای “نشست اصحاب فرهنگ و هنر جوانرود با مدیرکل ارشاد اسلامی استان و نماینده اورمانات برگزار شد/ گزارش تصویری

  • محمدی در تاریخ آبان 16, 1396 گفت:

    در پاوه هم برگزار کنید این نشست را