پ 09 فروردین 1403 ساعت 20:59

ماموستا قادری: اجازه ندهیم جوانانمان سوختِ آتش دیگران شوند/ ماموستا مبارکشاهی :وحدت با شعار گرایی و سفارش نمودن آن قابل تحقق نیست

ماموستا قادری: اجازه ندهیم جوانانمان سوختِ آتش دیگران شوند/ ماموستا مبارکشاهی :وحدت با شعار گرایی و سفارش نمودن آن قابل تحقق نیست

به گزارش سلام پاوه : ماموستا ملا قادر قادری در نشست هم‌اندیشی علمای اهل سنت استان کرمانشاه به وظیفه ماموستایان، خطیبان، معلمان و اساتید دانشگاه در این برهه از زمان اشاره کردند و گفتند: وظیفه همه ما به‌عنوان مربی در مدارس، خطیب در منبر و استاد در دانشگاه باید دعوت مردم به وحدت و جلوگیری از […]

به گزارش سلام پاوه : ماموستا ملا قادر قادری در نشست هم‌اندیشی علمای اهل سنت استان کرمانشاه به وظیفه ماموستایان، خطیبان، معلمان و اساتید دانشگاه در این برهه از زمان اشاره کردند و گفتند: وظیفه همه ما به‌عنوان مربی در مدارس، خطیب در منبر و استاد در دانشگاه باید دعوت مردم به وحدت و جلوگیری از ضربه دیدن مردم باشد و همچنین با روشنگری اجازه ندهیم جوانانمان سوخت آتش دیگران شوند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: صبح روز یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶ نشست هم‌اندیشی جمعی از علمای اهل سنت استان کرمانشاه تحت عنوان “تقریب در مقابل تکفیر” با حضور ائمه جمعه و جماعت و مدرسین اهل سنت، در شهر کرمانشاه برگزار شد.ماموستا قادری

این نشست صمیمی ساعت ۹ صبح با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس آقای محمدی به حاضرین خوش‌آمد گفت.

در ادامه حاج ماموستا قادری ضمن خوش‌آمد گویی به‌تمامی اعضای حاضر در جلسه در خصوص موضوعات، علت و دستورالعمل جلسه، گفت: دستور کار ما صحبت در خصوص سه موضوع است«۱-تندروی مذهبی و وظیفۀ ما ۲-احساسات ملی‌گرایی و وظیفۀ ما ۳-چگونه با مردم و مسئولین نظام جمهوری اسلامی برخورد کنیم»

وی در آغاز سخنانشان گفت : افراط یک پدیدۀ شوم قرن ماست و نزدیک به یک دهه است از افراط صحبت می‌کنیم و آن را خطر بالفعل معرفی کرده‌ایم ولی حتی یک‌بار از تفریط سخن نگفته‌ایم؛ و این در حالی است که دین ما همان‌گونه که مخالف افراط است مخالف تفریط نیز هست.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه ما فقط بر روی افراط متمرکز بودیم؛ آنان که دنبال تفریط بوده‌اند کار خود را انجام داده‌اند  که ازجمله نتایج آن می‌توان شیوع اعتیاد، بازارگرمی مشروبات الکلی، آمار بالای طلاق، اشاعۀ فساد اخلاقی و حریم‌شکنی را نام برد.

 

ماموستا قادری سپس به نمونۀ دیگری از مشکلات این عصر اشاره کرد و گفت: شکسته شدن حریم خانواده، شبهات و تفسیر به میل آیات و احادیث، مصلحت‌جویی‌های فرد و جامعه و سیاست‌های دولت‌ها باعث شدهاحساسات بر عقلانیت غلبه و دنیاطلبی جای دین‌داری را گرفته و ظاهرسازی بر حقیقت و قدرت بر قانون حاکم شده است.ماموستا قادری

 

وی سپس حدیثی را از پیامبر اسلام نقل کردند که فرموده است: «سَیَأتِی سَنَوَاتٌ خَدَّاعَات، یُصَدَّق فِیهَا الکَاذِب ویُکَذَّب فِیهَا الصَّادِق، ویُؤْتَمَن فِیهَا الخَائِن ویُخوَّن فیها الأمین»

 

وی سپس به برخی فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان پاوه اشاره کرد و گفت: متأسفانه هرچه ما کار فرهنگی انجام می‌دهیم و حدود دین را برای مردم بازگو می‌کنیم؛ جمعی آن را خراب می‌کنند و نمی‌دانیم درد دل خود را به چه کسی برسانیم.

 

ماموستا قادری دنیای اسلام را مواجه با دو جنگ نظامی و فرهنگی دانست و گفت: دشمنان اسلام در این جنگ‌ها به دنبال مصلحت خود هستند و دارند با مسلمانان شوخی می‌کنند و آنان را به باد تمسخر گرفته‌اند؛ آمریکا ازیک‌طرف به کردهای عراق می‌خندد و از طرفی دیگردر قامشلو و رقه برای کردهای سوریه حکومت تشکیل می‌دهد؛ میلیاردها دلار به عربستان سلاح می‌فروشد اما تحمل ندارد که جمهوری اسلامی موشک داشته باشد و به این بهانه ما را تحریم می‌کند.

 

امام‌جمعه پاوه اسلام را دین وسط و اعتدال دانست و گفت: کلمه غلو و تندروی دو بار در قرآن آمده است و هر دو بار مربوط به اهل کتاب است و این را می‌رساند که اسلام دین اعتدال و آیین وسط است.ماموستا قادری

 

وی افزود: متأسفانه امروزه شاهدیم که آمریکا و غرب و بی‌عدالتی دولت‌های عربی و منطقه‌ای باعث تولد امثال داعش شده و نتیجۀ اعمال داعش بدنام کردن اسلام و مردم را به نام دین قتل‌عام کردن و در مساجد خود را منفجر کردن و اسلام را دین خشونت و تندروی معرفی کردن شده است که قرن‌ها لازم است تا این لطمات جبران شوند.

 

ماموستا قادری در ادامه به اهداف تشکیل داعش توسط دولت‌های غربی و عربی اشاره کرد و گفت: هدف آن‌ها بدنامی مسلمانان، نابودی جوانان مسلمان، تخریب ممالک اسلامی و چپاول مخازن و معادن مسلمانان است.

 

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به وظیفه ماموستایان، خطیبان، معلمان و اساتید دانشگاه در این برهه از زمان اشاره کرد و گفت: وظیفه همه ما به‌عنوان مربی در مدارس، خطیب در منبر و استاد در دانشگاه باید دعوت مردم به وحدت و جلوگیری از ضربه دیدن مردم باشد و همچنین با روشنگری اجازه ندهیم جوانان ما سوخت آتش دیگران شوند.

 

وی سپس به عصر عجیب امروزی اشاره کرد و گفت: این عصر که من و شما در آن زندگی می‌کنیم، عصر عجیبی است؛ هرروز نفاق و ظاهرسازی، خیانت به یکدیگر، فروش دوستان، فریب فقیران و بازی کردن به جوانان در رسانه‌ها در حال اوج‌گیری است.

 

امام‌جمعه پاوه بابیان اینکه گاهی برای پیشرفت دین، حتی تخریب مساجد هم لازم است؛ به ماجرای مسجد ضـرار در عصر رسول‌الله اشاره کرد و گفت: وقتی به پیامبر اسلام امر شد که آن مسجد به جهت ایجاد تفرقه بناشده است، آن حضرت بلافاصله اقدام به تخریب آن مسجد کردند، زیرا وحدت در میان مسلمانان مهم‌تر از هر چیزی، حتی از مسجد است.

 

وی سپس دعوت و مبارزه با تندروی و تکفیر را نیازمند داشتن سربازانی مسلح و مجهز به اسلحه روز دانست و گفت: سربازان مبارزه در این راه علما و دانشمندان هستند که باید مسلح به اسلحه ایمان، اخلاق، دانش و بصیرت باشند تا مغلوب نشوند.

 

وی در ادامه باهم بودن را رمز موفقیت دانست و گفت: ۳۸ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، علمای ما در طول این مدت علیرغم مشکلات فراوانی که داشته‌اند باعزت زندگی کرده‌اند. هم مردم به آن‌ها احترام گذاشته‌اند و هم مسئولان جمهوری اسلامی در حد توان آن‌ها را موردتکریم قرار داده‌اند؛ پس لازم است سعی کنیم من‌بعد باهم باشیم تا مردم ما ضربه نبینند چراکه به‌تنهایی حرکت کردن سبب ضرر است.

 

ماموستا قادری سپس گفت: جناب حضرت آیت‌الله علما نماینده محترم ولی‌فقیه در استان کرمانشاه نسبت به اهل سنت نیت پاکی دارند، بنده هم دوست دارم در کنار ایشان کارکنیم و از حسن نیت ایشان بهره گیریم و مصلحت همه ما این است با تفاهم و تعامل کامل همراه انقلاب و مسئولین نظام باشیم و مشکلات را نیز تحمل‌کنیم.

 

وی افزود: رسالت ما فقط صحبت کردن نیست بلکه باید مشکلات را نیز تحمل‌کنیم و در جهت حل مشکلات با حسن ظن و گمان درست حرکت کنیم.

 

امام‌جمعه پاوه سپس به خدمات متقابل اهل سنت و جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: هم ما به انقلاب با زبان و قلم و خون جوانانمان خدمت کرده‌ایم و هم انقلاب اسلامی از هر حیث برای ما خیروبرکت بوده، لازم است ما خدمات خود را به مسئولین گوشزد کنیم و خدمات انقلاب اسلامی را نیز منصفانه برای مردم بیان کنیم.

 

وی در ادامه سخنان خود به نسل چهارم انقلاب اشاره کرد و گفت: این نسل از خدمات گذشته چیزی نمی‌دانند و خیلی به سابقه اهمیت نمی‌دهند و برایشان مهم نیست آینده چه خواهد شد و تنها به فکر حفظ خود هستند؛ این ما هستیم باید هشیار باشیم و نگذاریم گذشته فراموش و آینده از دیده‌ها حذف شود.

 

ماموستا قادری سپس در بخش دوم سخنان خود به وضعیت مدارس علوم دینی اهل سنت کرمانشاه اشاره کرد و گفت: ما اهل سنت استان کرمانشاه دارای ۲۲ باب مدرسه علوم دینی هستیم که ۲۲۰ طلبه در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند و تعداد ۱۰۰ نفر از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی و ۱۲۰ نفر دیگر به‌صورت روزانه درس می‌خوانند؛ در کنار این‌ها، ۳ مدرسه خواهران هم در پاوه و جوانرود و روانسر دایر است.

 

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت سپس گزارش کوتاهی از عملکرد ۲ سالۀ خود را در شورای برنامه‌ریزی ارائه داد و گفت: در طی این ۲ سال تلاش شده است ضمن حفاظت و تقویت مدارس دایر، ۳ مدرسه دیگر به مجموعه مدارس اهل سنت استان کرمانشاه اضافه نماییم که مجوز ۲ مدرسه گرفته‌شده و مجوز مدرسه سوم هم در حال پیگیری است.

 

ماموستا قادری  تصریح کرد: در طی این ۲ سال آنچه در توان داشته‌ام دریغ نکرده‌ام و اجازه نداده‌ام هیچ مدرسه‌ای تعطیل شود و اگر هم تعطیل‌شده از آن مدرسه حمایت کرده‌ام ؛ لذا از مدرسین محترم توقع و انتظار همکاری بیشتر داریم تا مدارس ما از حیث فکری دچار افراط‌وتفریط نشوند.

 

وی در پایان گفت: امید است این جلسات تداوم داشته باشد؛ ما با جمهوری اسلامی بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود. امیدواریم مسئولین محترم جمهوری اسلامی هم به فکر دارو برای دردهای ما باشد.

 

ماموستا ملا احمد مبارکشاهی امام جمعه شهر نودشه بعنوان یکی از شش نفر ارائه کنندگان مقاله به این همایش در سخنانی در نشست مذکور یکی از بغرنج ترین مسایل تاسف بار امروز جهان اسلام را بوجود آمدن گروهک های تکفیری که در جهان اسلام بیشتر و در سایر کشورها فاجعه آفرینی می کنند دانست.

 

وی در ادامه این سخنان اظهار داشت : پیامد اعمال صبوعانه و خشن گروهای تکفیری در جهان اسلام و سایر کشورها شامل : -ایجاد اختلاف بین مسلمین – رواج تکفیر و بی اعتمادی بین فرق اسلامی – ایجاد روحیه ی واگرای و ضد وحدت و تقریب – معرفی اسلام بعنوان دینی خشن به جهان به ویژه جوانان کشورهای اسلامی و ایجاد روحیه ی اسلام ستیزی در جهان و کشورهای اسلامی می باشد که راه تقابل با این اندیشه ی خشن تفکیک نمودن اینگونه اندیشه ها از آموزه های ناب و خارج از خشونت دین اسلام است که این وظیفه بر عهده ی علماء و نخبگان دینی است .

 

امام جمعه نودشه در بخش دیگری از سخنان خود در هم اندیشی تقریب در تقابل با تکفیر اظهار داشت : راه رسیدن به تقریب و وحدت در جهان اسلام بازگشت خالصانه به قرآن است و رعایت اخلاق اسلامی است .

 

وی وحدت را بزرگترین شعار قرآنی دانسته در این خصوص اظهار داشت : وحدت با شعار گرایی و سفارشی نمودن آن قابل تحقق نبوده بلکه تنها راه رسیدن به وحدت و تقریب در میان فرق اسلامی تبری جستن از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی است .

 

در پایان ماموستا مبارکشاهی در خصوص فتوای مهم مقام معظم رهبری در خصوص عدم اهانت به مقدسات مذاهب و فرق اسلامی و به ویژه اهل تسنن اظهار داشت : فتوای مقام معظم رهبری باید در تمام حوزه های فکری تسری و تجلی یابد.

 

در ادامه این جلسه ۱۰ نفر از روحانیون و اساتید و مدرسین علوم دینی مقاله ارائه نموده و یا صحبت کردند و بعد از ۳ ساعت و نیم، جلسه با صمیمیت و همراه بامحبت به اتمام رسید.

یک پاسخ برای “ماموستا قادری: اجازه ندهیم جوانانمان سوختِ آتش دیگران شوند/ ماموستا مبارکشاهی :وحدت با شعار گرایی و سفارش نمودن آن قابل تحقق نیست

  • نورالدین یوسفی در تاریخ آبان 16, 1396 گفت:

    با سلام به شما خوانندگان فهیم سایت وزین سلام پاوه
    برگزاری چنین جلساتی بسیار ضروری است چرا که منجر به بستر سازی برای درک متقابل خواهد شد. بهره مندی از نظرات و راه کارهای علما و اساتید برای پرهیز از افراط و تفریط بسیار راه گشاست چرا که با بدنه جامعه ارتباط عمیق دارند و ضمن درک تهدیدهای موجود و احتمالی می توانند راه کار عملی و موثر ارائه نمایند. شرط موفقیت چنین جلساتی کاربری کردن ایده ها و حصول خروجی مناسب است و اگر ایده ها عملیاتی نشوند در حد شعار باقی خواهند ماند و پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
    وجود حاج ماموستا قادری، امام جمعه محترم پاوه، فرصتی مغتنم برای حاکمیت و مردم در این منطقه است که با استفاده از نظرات و ایده های حکیمانه ایشان تهدیدهای بالقوه و بالفعل مرتفع گردد و الگویی مناسب برای همزیستی قومیت ها و مذاهب مختلف در صلح و امنیت در فضایی صمیمی و رو به رشد ارائه شود. امید است با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود از هرگونه افراط و تفریط در ابعاد مختلف آن جلوگیری شود و زمینه امنیت پایدار بیش از پیش فراهم گردد. توجه به حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می تواند زمینه های موجود گرایش به افراط و تفریط را از بین ببرد و رشد و پوایی را در جامعه تقویت کند. حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان در صدر این اولویت ها قرار دارد و دولت باید با تلاش ویژه در این جهت حرکت کند.