ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 02:42

جشن انار نماد ظرفیت های فراموش شده/محمود رستمی تبار

جشن انار نماد ظرفیت های فراموش شده/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در هفته گذشته شاهد خیزش هایی از سوی جوانان, مردم و مسئولین سطح شهرستان پاوه و بویژه بخش باینگان و بالاخص از سوی عزیزان در انجمن نیک اندیشان باینگان «ناب» بودیم. خیزش های که گامهای مهم و اساسی را برای شناساندن ظرفیت های منطقه برداشت. گامهای که ثابت می کند که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در هفته گذشته شاهد خیزش هایی از سوی جوانان, مردم و مسئولین سطح شهرستان پاوه و بویژه بخش باینگان و بالاخص از سوی عزیزان در انجمن نیک اندیشان باینگان «ناب» بودیم. خیزش های که گامهای مهم و اساسی را برای شناساندن ظرفیت های منطقه برداشت. گامهای که ثابت می کند که کوهستان هم می تواند به خوبی بخشی از نیازمندی های جامعه را تامین کند و در کنار آن مردمانی شاد و فعال تحویل جامعه دهد.

گامهای که ثابت کرد که نشستن به امید دولتمردان و مدیران شرکت های مختلف دولتی و خصوصی برای یافتن کار و شغل و مهارت بدون خواستن امیدی واهی است. ثابت کرد که شغل را نمی توان در اداره آمار و استانداری ساخت و شغل همت می طلبد و ریختن عرق تا با چینش سنگ بر روی سنگ مشتی خاک در پشت دیوار همت ریخت و باغی پرورش داد برای لبخند مستانه انار سرخ فام و رنگین کمان هورامان.

جشن انار تنها یک بهانه بود تا هزاران یاقوت رشد یافته در دامنه کوهستان زیبا و رنگین منطقه فریاد ما زنده ایم, سر دهند, برای آنکه مردم دیار خوبم به هموطنان و مسئولان ظرفیتهای نهفته و فراموش شده در دهه های اخیر را یاد آور کنند. یاد آور کنند که فراموش نمودن شغل و پیشه گذشتگان بویژه در حوزه باغداری و دامداری و بهره برداری متوازن و مطلوب از جنگلهای خدادادی نمی تواند سعادت همه آحاد جامعه را از راه خزیدن در لباس عافیت طلبی و چشم بدست آب باریکه های دولتی و شرکتی تامین نماید.

جشن انار فرصتی بود برای آنکه استعدادهای مختلف مردم را در تقویت ریشه های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر طبیعت خدادادی , ثابت نماید. تا ثابت کند بهره برداری معقولانه و اندیشمندانه و حفظ محیط زیست بدون تغییر کاربری های تجملاتی و ساخت ویلا و حصار کشی می تواند به لطف الهی تکیه گاه مناسب و پایداری برای مقاومت در برابر جهانخواران و حصر کنندگان ملتها باشد.

البته جشن انار از سوی مردم اثبات خود بود, تا دولتمردان و تصمیم گیران و تصمیم سازان با مدیریت صحیح منابع طبیعی و بویژه منابع آبی موجود ظرفیت های مهم منطقه را در نظر گرفته و با پرداخت حق آبه و سرمایه گذاری در بخش آب – برای مصرف در خود منطقه- زمینه های لازم را برای رنگین تر نمودن و پربارتر کردن دره های منطقه اورامانات و دامنه کوهستان شاهو و رشته کوههای زاگرس فراهم نمایند. تا نگاه امنیتی احتمالی را با باور نمودن مردم منطقه در منطقه مرزی بخش باینگان؛ به حداقل کاهش داده و زمینه بهره برداری از منابع آبی موجود را در دره مرخیل و سایر دره های اطراف آن فراهم و از فرصت سوزی در استفاده از این نعمت های الهی بیش از این جلوگیری گردد.

چرا که مردم محترم دودان و زردویی و بخش باینگان در نزدیکترین منطقه به مرز ثابت کرده اند که با تولید محصولات ارگانیک خدمتگذرانی صادق برای کشور بوده و در دوران جنگ و دفاع نیز با تقدیم دهها شهید و جانباز و اسیر برادری و صداقت خویش را اثبات کرده اند. امید است با این نگاه در پی بازسازی و نوسازی و احیای روستاهای صدمه دیده از جور بیگانگان و صدامیان دیروز باشیم و مردم را به تلاش برای به خدمت گرفتن این سرمایه های الهی ضمن آموزش آنها برای لزوم حفظ محیط زیست و شوکای قشنگ و زیبای آن,و عدم تخریب اکوسیستمهای موجود, تشویق کنیم تا نسبت به احیای جنگل و احیای گونه های بومی و بازسازی حیات وحش زمینه برگزاری جشن های متنوع را برای سپاس از خالق هستی فراهم سازیم.

فراموش نکنیم جشن انار تنها یک نماد بود برای نمایش ظرفیتهای فراموش شده و معرفی مردم پاک طینت و متدین منطقه و البته نباید جشنهای این چنینی فرصت فراموشی خدواند و نادیده گرفتن معیارهای دینی و خدای ناکرده زمینه لکه دار شدن حرمت حریم خانواده و خواهران و مادران ودختران پاک طینت و پاک سیرت منطقه گردد. تا خدای مهربان هم همچنان باران رحمت خویش را بر دیار ما فروریزد و به دستان پرتوان, قوت بخشد و به درختان و زحمت عزیزان برکت دهد.

محمود رستمی تبار آبان ماه ۹۶

یک پاسخ برای “جشن انار نماد ظرفیت های فراموش شده/محمود رستمی تبار

  • بهمن صادقیانی در تاریخ آبان 15, 1396 گفت:

    دست مریزاد،آقای رستمی باقلم شیوای خودوازمناظروزوایای مختلف الهی،طبیعی،اجتماعی،وسیاسی به توانمندیهای منطقه اشاره نمود ه ایدوازشماهمین انتظارمی رود.سپاس