چ 05 اردیبهشت 1403 ساعت 06:49

کلاه ایمنی…./سروان عبدی

کلاه ایمنی…./سروان عبدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:صدمات ترافیکی مسئله عمومی بوده و علت عمده فوت و صدمات در سرتاسر دنیا هستند.هر سال حدود ۱/۲میلیون نفر در سوانح جاده ای از بین رفته و میلیون ها نفر صدمه دیده یا ناتوان شده اند.در بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط و پایین موتورسیکلت و دوچرخه سهم زیادی در حمل […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:صدمات ترافیکی مسئله عمومی بوده و علت عمده فوت و صدمات در سرتاسر دنیا هستند.هر سال حدود ۱/۲میلیون نفر در سوانح جاده ای از بین رفته و میلیون ها نفر صدمه دیده یا ناتوان شده اند.در بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط و پایین موتورسیکلت و دوچرخه سهم زیادی در حمل و نقل داشته و کاربران از این وسایط نقلیه سهم بالایی از افراد صدمه دیده یا فوت شده در راه ها را دارند.

موتورسواران و دوچرخه سواران به دلیل این که در راه هایی که خودروها ی با سرعت بالا،اتوبوس ها و کامیون ها تردد داشته و کمتر قابل رویت می باشند،همچنین به دلیل عدم حفاظت فیزیکی این افراد،خطر بالایی در تصادفات دارند.تقریبا نیمی از همه مرگ های سوانح ترافیکی جهان در افرادی رخ می دهند که کمترین محافظت را دارند،رانندگان موتورسیکلت،دوچرخه سواران و عابران پیاده که به کاربران آسیب پذیر معروف هستند.این مسئله تا حدودی نشان دهنده استفاده از وسایل ایمنی و محافظتی(کلاه ایمنی) برای این گونه افراد خصوصا رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سوارن می باشد.

صدمات سر عامل عمده فوت و ناتوانی است

صدمات سر و گردن عامل فوت و صدمات شدید و ناتوانی موتورسواران و دوچرخه سواران می باشد.هزینه های اجتماعی”سر” برای نجات یافتگان ،خانواده ها ی آنها و جاشمعه به دلیل نیاز مکرر و مراقبت های ویژه یا طولانی مدت بالامی باشد. صدمات سر اغلب هزینه پزشکی بالاتری را نسبت به سایر صدمات دارا است. این قبیل فشار زیادی را بر روی هزینه های مراقبت بهداشتی کشور و اقتصاد آن تحمیل می کند.در سطح جهانی ،میزان روند تعداد استفاده از موتوریسکلت و دوچرخه برای حمل و نقل و تفریح رو به افزایش می باشد. به راستی ،افزایش رشد تعداد وسایطنقلیه در راه های جهان باعث افزایش استفاده از وسایط نقلیه دوچرخ شده است.

مکانیزم صدمات سر

درک آناتومی سر در فهم صدمات سر و مغز مهم می باشد،مغز توسط استخوان جمجمه احاطه شده است.مغز روی سطحی استخوانی که قاعده جمجمه را تشکیل می دهد،قرار گرفته است. طناب نخاعی از طریق حفره زیر مغز عبور می کند.در زیر مغز و چسبیده به استخوان بافت سختی به نام شامه قرار دارد که مغز را احاطه کرده است.بین مغز و سخت شامه فضایی وجود دارد که از مایع مغزی نخاعی پرشده و بافت مغز را از تکان های شدید محافظت می کند.مغز در مایع نخاعی غوطه ور است ولی می تواند یک میلی متر در هر جهت حرکت داشته باشند.

جمجمه نیز توسط پوست سر پوشیده است ،که خودش نقش محافظتی دارد.در سانحه موتورسیکلت و دوچرخه دو مکانیزم اساسی برای صدمه به مغز وجود دارد که عبارتند از:از طریق تماس مستقیم و از طریق افزایش سرعت،هر کدام از این مکانیسم ها باعث انواع مختلفی از صدمات می شوند.در زمانی که موتور سوار و دوچرخه سوار دچار سانحه میشوند راننده اغلب ازروی وسیله نقلیه به بیرون پرتاب می شوند،در صورتی که سر راننده به شیئی مانند زمین برخورد کند حرکت سر به سمت جلو متوقف شده ولی مغز به حرکت خود ادامه داده تا این اینکه به جمجمه بر خورد کرده و سپس مغز برگشته و به سمت دیگر جمجمه برخورد می کند. این نوع صدمه می تواند از صدمه خفیف سر مانند کاهش سطح هوشیاری موقتی تا ضربه کشنده مغزی باشد.

صدمات سر در اثر برخورد با جسم به دو گروه صدمات باز و بسته سر تقسیم می شوند.اکثر ضربات مغزی در اثر صدمات بسته است و هیچ جراحت بازی در مغز مشاهده نمی شود.موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند احتمال ایجاد ضربه مغزی و سایر صدمات سر در آنها بیشتر است.کلاه ایمنی لایه ای اضافی ،برای سر ایجاد کرده و انسان را در برابر اشکال شدید آسیب مغزی حفاظت می کند.

نحوه عملکرد کلاه ایمنی

 هدف از کلاه ایمنی،کاهش خطر آسیب شدید سر و مغز به وسیله کاهش نیروی ضربه وارده به سر می باشد.معمولا کلاه ایمنی دارای سه عملکرد برای کاهش آسیب است.سرعت ضربه به جمجمه را کاهش می هد و از این رو جابه جایی مغز در هنگام سانحه کنترل می شود ماده نرم موجود درکلاه ضربات را جذب نموده و در نتیجه سر با آهستگی به کلاه ایمنی برخورد می کند و این بدان منعاست که مغز با نیروی زیادی به جمجمه برخورد نمی کند.کلاه ایمنی نیروی ضربه را در سطح بزرگتری پخش می کند تا نیرو در روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشود .کلاه ایمنی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و مانع برخورد جمجمه با شی می شود این سه عملکرد با ادغام ویژیگی های ۴جز اصلی کلاه ایمنی حاصل می شود که در ذیل به این اجزا اشاره شده است

 پوسته

بخش قوس دار کلاه ایمنی تماسی را بر روی سطح وسیعی توزیع کرده تا فشار وارده به سر کاهش یابد. پوسته از جنس سخت طراحی شده تا در زمان برخورد با شئی سخت متراکم شده و بتواند حفاظت لازم را در برابر نفوذ اشیاءکوچک،تیز و سرعت بالا تامین کرده و اغلب از بالشتک های داخل کلاه ایمنی در مقابل سایش ها و ضربات در طول استفاده روزانه محافظت می کند. این نیاز ها بدین معناست که پوسته باید سخت و سر تا سر پوسته خارجی صاف باشد.

آستری جاذب ضربه

آستری مورد نظر از ماده نرم و ضد ضربه ساخته شده و معمولا از جنس پلی استرین انبساطی است . این آستری در زمان تصادم نیروی وارده ناشی از برخورد سر به سطح داخلی کلاه ایمنی را جذب و مستهلک می کند.بالشتک راحتی،فوم نرم و لایه پارچه ای که بر روی سر قرار می گیرد که این سو سپانسیون باعث ثابت شدن سر در کلاه می شود.سیستم نگه دارنده یا بند چانه این بخش، وظیفه نگهداری کلاه بر روی سر در زمان تصادف را دارد.

انشاءالله با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از ایجاد حوادث ، به درد آمدن دل ها و اشکبار شدن چشم ها پیشگیری کنیم.

2 پاسخ برای “کلاه ایمنی…./سروان عبدی

  • شهروند پاوه در تاریخ مهر 23, 1396 گفت:

    سروان عبدی دست مریزاد
    استفاده کردیم.موفق وپیروز باشید

  • محمودی در تاریخ مهر 23, 1396 گفت:

    ممنون از مقاله علمی و بە جایتان جناب سروان.ولی من به عنوان شهروند پاوه از شما تقاضامندم که کمی به وضعیت تویوتاهایی که مخصوص حمل بار قاچاق هستن برسید،اینها ارامش پیاده و سواره این شهر کوچک را گرفته اند و معمولا با پلاکهای مخدوش در شهر تردد میکنند.لطفا کمی سخت گیری کنید در رابطه با این خودروها و راننده ها.در پایان هم از شما وهم ازتمام پرسنل کادر و وظیفه هم خداقوت میگم و خسته نباشید.