س 29 اسفند 1402 ساعت 11:19

جوانرودی ها به کیسه‌های پلاستیکی “نه”می‌گوید/ پیش به سوی اولین شهر بدون کیسه‌های پلاستیکی در کشور

جوانرودی ها به کیسه‌های پلاستیکی “نه”می‌گوید/ پیش به سوی اولین شهر بدون کیسه‌های پلاستیکی در کشور

به گزارش سلام پاوه : فعالان محیط زیست در شهرستان جوانرود با فعالیتهای خود قصد دارند این شهر را به عنوان اولین شهر بدون کیسه های پلاستیکی به کشور معرفی کنند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اعضای کمپین نه به کیسه های پلاستکی در شهرستان جوانرود بعد از  برپایی همایش “نه به کیسه‌های پلاستیکی” […]

به گزارش سلام پاوه : فعالان محیط زیست در شهرستان جوانرود با فعالیتهای خود قصد دارند این شهر را به عنوان اولین شهر بدون کیسه های پلاستیکی به کشور معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : اعضای کمپین نه به کیسه های پلاستکی در شهرستان جوانرود بعد از  برپایی همایش “نه به کیسه‌های پلاستیکی” در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ در راستای معرفی شهر جوانرود به عنوان اولین شهر کشور که حداقل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را دارد قصد دارند با گسترش فرهنگ محیط زیستی و همسو کردن شهروندان این شهر گامهای بلندی را برای توسعه فعالیتهای محیط زیستی بردارند.

 

سردار صدیقی مسئول برگزاری کمپین “نه به کیسه‌های پلاستیکی” در جوانرود با اشاره به شروع این کمپین از اوایل مهرماه سال جاری در شهر جوانرود به خبرنگار سلام پاوه گفت: مرکز بهداشت استان طرحی داشت که برمبنای آن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها ممنوع شود.

 

وی افزود: ما تلاش کردیم این طرح در تمام فروشگاه‌ها انجام شود و علاوه بر نانوایی‌ها سایر صنوف هم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را کنار بگذارند.

 

صدیقی تصریح کرد: حتی تلاش ما بر این است که خانم‌ها هم هنگام خرید کیسه های پلاستیکی را کنار گذاشته و از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

 

وی افزود: در همین راستا جلساتی برگزار کرده و به تشریح مضرات کیسه‌های پلاستیکی برای مردم پرداختیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مردم همراه شد و از هم اکنون می‌توانیم بگوییم جوانرود اولین شهر کشور است که استفاده حداقلی از کیسه‌های پلاستیکی در آن می‌شود.

صدیقی با بیان اینکه کیسه‌های پارچه‌ای دوستدار طبیعت تهیه شده، گفت: این کیسه‌ های پارچه‌ای در حال مدل دهی برای استفاده خانم‌ها جهت خریدهای روزانه هستند.

 

وی در ادامه به مضرات کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد و افزود: کیسه‌های پلاستیکی ۳۰۰ سال و بعضا هزار سال در طبیعت باقی مانده و تجزیه نمی‌شوند.

 

صدیقی خاطرنشان کرد: این میزان ماندگاری در حالی است که تنها در تهران روزانه هزار تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که آسیب جدی به طبیعت وارد می‌کند.

 

وی افزود: اگر هر یک از ما بتواند هفته‌ای یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند سالانه ۷۱۶ میلیون کیسه پلاستیکی در کشور از مجموع زباله‌های پلاستیکی کم می‌شود.

 

صدیقی با بیان اینکه برخی کیسه‌های پلاستیکی توسط دام مورد  استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این امر موجب آلوده شدن گوشت و شیر دام‌ها شده و سلامت انسان را تهدید می‌کند.نه به کیسه های پلاستیکی

 

صدیقی خاطرنشان کرد: در همین راستا ضرورت دارد که به کیسه‌های پلاستیکی نه گفته شود و اولین همایش “نه به کیسه‌های پلاستیکی” با استقبال شهروندان نیز در روز ۱۵ مهر ماه در جوانرود برگزار شد.

 

وی افزود: تلاش داریم این همایش را در سالهای آتی بصورت استانی، ملی و حتی بین المللی برگزار کرده و سمت و سوی علمی به آن بدهیم.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوانرود نیز با استقبال از این طرح به مضرات کیسه های پلاستیکی پرداخت و گفت : با عنایت به تبعات بهداشتی و زیست محیطی استفاده از کیسه های پلاستیکی که علاوه بر داشتن ترکیبات مضره برای سلامتی تا سالهای زیادی بدون تغییر در طبیعت باقی می مانند و موجبات آلودگی آب و خاک را فراهم می آورندلازم است که در این راستا تمهیداتی اندیشیده شود. از جمله اینکه شهروندان را مجاب به عدم استفاده از کیسه پلاستیکی و استفاده از کیسه های پارچه ای نمود که طرح نه به کیسه های پلاستیکی می تواند بهترین راهکار برای این موضوع باشد.عطاالله قادری

عطا الله قادری افزود : اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوانرود طی چند سال گذشته اقدام به تهیه و توزیع کیسه های پارچه ای در مناسبتهای مختلف و در بین اقشار مختلف جامعه نموده و صحبتهایی با تعدادی از فروشگاههای سطح شهر در خصوص تخفیف به مشتریانی که از کیسه های پارچه ای استفاده می کنند انجام داده شده است.

وی افزود : همچنین در نظر است با همکاری اتحادیه های اصناف جوانرود و یکی از سمنهای حوزه سلامت کیسه هایی تهیه و در سطح شهر توزیع شود.

قادری ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت این طرح گفت : امید است شهروندان عزیز ضمن مشارکت در این طرح گامهایی در راستای کاهش مصرف ظروف و سفره های یکبار مصرف بردارند.

دکتر برهان ولدبیگی ضمن حمایت از این “اقدام زیست محیطی” گفت : اخیرا دوستان فعال زیست محیطی شهرستان جوانرود ، دست اندرکار اجرای یک اقدام زیست محیطی بجا و لازمی هستند که جا دارد به همه آنها خسته نباشید گفت.

وی افزود : این اقدام (موسوم به “نه به کیسه های پلاستیکی”) متعاقب اجرای پروژه دیگری انجام می شود که تابستان گذشته در شهر جوانرود با موفقیت انجام شد.

این فعال محیط زیستی ادامه داد و گفت : دوستان فعال زیست محیطی منطقه لازم است تا در فرایند “ارتقای سواد زیست محیطی شهروندان” یا به عبارت دیگر “ترویج فرهنگ زیست محیطی” ، در عمل نقش پیشگامان و پیشروان را در جامعه بازی کرده و منتظر دستور نبوده و به سبک و سیاق فعالان مدنی تاثیرگذار جوامع پیشرفته ،فعالیت نمایند. این اقدامات “دوستان جوانرودی” بدون شک ، حکایت از آگاهی ،انگیزه و اشتیاق آنها در حل مشکلات گریبانگیر جامعه و طبیعت امروزی دارد.

فعالان محیط زیستی در اورامانات مدتها است به روشهای مختلف به صورت عملی دست دوستی با طبیعت و محیط زیست داده اند و بنظر می رسد انقلاب دانایی در عرصه محیط زیست در این چند سال اخیر در اورامانات مشهود بوده است و این بار هم جوانرودی ها با تشکیل کمپین نه کیسه های پلاستیکی گام بلند دیگری را در عرصه حفظ محیط زیست برداشته اند.

گزارش : فرهاد صالحی

نه به کیسه های پلاستیکی

 

 

 

7 پاسخ برای “جوانرودی ها به کیسه‌های پلاستیکی “نه”می‌گوید/ پیش به سوی اولین شهر بدون کیسه‌های پلاستیکی در کشور

  • خسروی در تاریخ مهر 24, 1396 گفت:

    متاسفانه درصد بسیار زیادی از شهروندان شهر جوانرود در هر روز حداقل دو بار از سفره یکبار مصرف( به جای سفره معمولی) استفاده می نمایند. همچنین در تمام مراسم و ها و گردش های بیرون از منزل به طور مسمتر آن را به کار می گیرند.استفاده از ظروف یکبار مصرف هم که دیگر جای خود دارد.این امر یک فاجعه بزرگ است.امید است که بتوان در این زمینه کاری انجام داد

  • اهل پاوه در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    سلام باتشکراسایت سلام پاوه بابت تهیه گزارش وتشکر ازابتکارمردم عزیز جوانرود جادارمسولین محیط زیست پاوه مسولین شبکه بهداشت ادارامورصنفی پاوه وجناب دکتر برهان ولدبیگی فکری برای نانوی های پاوه چه نان محلی نان ماشینی وغیره که هرکدام یک عدل کیسه پلاستیکی درمغازدارند وبه مشتریان عرضه می کنند اقدام درخورحذف صورت گیرد

  • مرادی جوانرود در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    این طرح زیبا به فعالان عرصه محیط زیست جوانرود و مهندس قادری رئیس اداره محیط زیست جوانرود تبریک و خدا قوت میگوییم

  • ناشناس در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    اعضای شورای اسلامی شهر تهران به کمپین ” نه به کیسه پلاستیکی در نانوایی ها” پیوستند.
    به گزارش خبرگزاری مهر، کمپین نه به کیسه پلاستیکی در نانوایی ها مورد استقبال اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

    بدون تردید، توجه مسئولین و مدیران شهری به کمپین های محیط زیستی می تواند گامی موثر در جهت ترغیب و مشارکت شهروندان به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن کمک نماید.

    گفتنی است کمپین “نه به کیسه های پلاستیکی” به صورت پایلوت در نانوایی های شهر تهران در حال اجرا است بدون شک اجرای این طرح می تواند در برنامه ریزی های آتی جهت فرهنگسازی و تغییر الگوی مصرف کیسه های پلاستیکی و مدیریت تقاضای آن در میان شهروندان تهرانی بسیار تاثیرگذار باشد.

  • عادل رمضانی در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    با سلام.
    باید به مردم جوانرود و این عزیزان تبریک گفت. این کار نشان از فرهنگ والای جوانان و فعالان جوانرود دارد, این کار خدمت بزرگی به محیط زیست است و میتواند نمونه عینی برای دیگران و همچنین الگوی مناسب برای سایر اقدامات باشد. انشالله که پاینده باشید

  • ناشناس در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    اسفند سال ۱۳۹۴
    پویش “اصفهان شهر بدون کیسه پلاستیکی” به ابتکار سمن‌های محیط زیستی اصفهان آغاز به کار کرد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، هدف این پویش برنامه ریزی و مدیریت هدفمند تلاش‌های محیط زیستی برای حذف استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در شهر اصفهان است و قرار است در این راستا برنامه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در قالب‌های مختلف اجرا شود.

    پایه گذاران این پویش امیدوار هستند نتیجه نهایی این حرکت مردمی به حذف کیسه‌های پلاستیکی و استفاده روش‌های جایگزین منجر شود.

    به طور متوسط در هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که نیمی از آن‌ها فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمان لازم برای تجزیه این کیسه‌ها ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال است و اغلب سر از محیط‌های طبیعی در می‌آورند.

    پویش اصفهان شهر بدون کیسه پلاستیکی، همه شهروندان اصفهانی، سازمان‌های غیردولتی و دولتی و گروه‌های تأثیرگذار را به همراهی با این پویش تا حذف کیسه‌های پلاستیکی دعوت می‌کند.

    علاقه مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی این پویش به نشانی npbisf@ مراجعه کنند.

  • دکتر برهان ولدبیگی در تاریخ مهر 22, 1396 گفت:

    سلام و سپاس جناب صالحی بابت تهیه گزارش مفید و تاثیر گذارتان . جا دارد به جنابعالی و بقیه همکاران ات خسته نباشید بگویم دست تان درد نکند . سلامت و موفق باشید.