پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:59

پیامدهای قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن برررسی شد

پیامدهای قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن برررسی شد

به گزارش سلام پاوه : در ادامه سلسله برنامه ها و نشستهای راهبردی ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاوه نشستی با موضوع پیامدهای قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن در سالن جلسات سپاه پاوه با حضور فرمانده هنگ مرزی شهرستان پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در ابتدای این نشست سرهنگ سلطان قلی […]

به گزارش سلام پاوه : در ادامه سلسله برنامه ها و نشستهای راهبردی ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاوه نشستی با موضوع پیامدهای قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن در سالن جلسات سپاه پاوه با حضور فرمانده هنگ مرزی شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : در ابتدای این نشست سرهنگ سلطان قلی جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت سپاه پاوه به تشریح اهداف نشست پرداخت .

وی به تعریف پدیده قاچاق و علت های آن اشاره داشت و گفت : یکی از دلایل قاچاق به صورت ساده اگر اشاره شود اختلاف قیمت بین دو منطقه یا دو کشور است .

سرهنگ سلطان قلی با بیان اینکه متاسفانه امروز قاچاق در شهرستان پاوه پیامدها و تاثیرات مخربی را در سطوح مختلف جامعه در پی داشته است گفت : افت تحصیلی در مناطق مرزی شهرستان ، بیو توریست و پیامدهای بهداشتی ، تهاجمات فرهنگی ، پیامدهای سیاسی ، پیامدهای اقتصادی و… از جمله پیامدهای این پدیده می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در چنین نشستهایی این امیدواری می رود راهکارهایی برای مبارزه با پدیده قاچاق حداقل در سطح شهرستان ارائه شود.

در ادامه فرمانده مرزبانی شهرستان پاوه به تشریح موضوع کولبر و قاچاقچی و تمایز بین آنها پرداخت و گفت: کوله بر تعریف خاصی دارد هرچند قرار بود که این عنوان را  در شان انساننیست و باید حذف شود با کسی که قاچاق می کند تفاوت خاصی دارد.

 

سرهنگ کریمی افزود: کوله بر کسی است که یک سری کالاهای مجاز را از مرز قانونی وارد می کند اما اگر کسی با حمل این بار در مجرایی دیگر به طوری که در معرض تیر نیروهای نظامی قرار گیرد، دیگر کوله بر نیست و کسی است که کالاهای غیر مجاز و قاچاق را وارد می کند.

وی گفت: مدت زیادی است که راه چاره ای را برای این موضوع پیدا نکرده ایم چرا که اگر کسی از مرز غیر مجاز کالای قاچاق را وارد کند، اگر مانع از ورود کالا شویم مردم بیان میکنند که برای معیشت و رزق و روزی این کار را انجام می دهد. اگر برخورد نشود پیامدهای آن را می بینیم که به اقتصاد مملکت ضربه می زند.

 

سرهنگ کریمی با بیان اینکه ۲۴ اداره و نهاد با پدیده قاچاق در ارتباط هستند گفت: اکثر ارگان ها و سازمان ها در بحث کالای قاچاق درگیر هستند اما تنها سازمانی که دیده می شود مرزبانی است .

 

وی گفت: از کسانی که صاجب نظر هستند باید در این زمینه کمک گرفت تا بلکه تدبیری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

 

سرهنگ کریمی گفت: اگر امروز آمار ادامه تحصیل دانش آموزان را از مدارس بگیریم تفکر قاچاق کالا برای آنها نهادینه شده است که نیاز است از ابتدا از نهاد آموزش و پرورش شروع کنیم تا این تفکر در اذهان انان پاک شود.

 

وی ادامه داد: پیامدهای قاچاق از فبیل افزایش آسیب های اجتماعی خیلی فراتر از گفته ها می باشد و در پی آن خیلی از افراد جامعه متضرر می شوند.

 

فرمانده مرزبانی پاوه افزود : قاچاق در این شهرستان به عنوان یک معظل می باشد که اگر اجماع فکری را نداشته باشیم قطعا بازتاب خوبی را به دنبال ندارد و نیاز به حضور مسئولان عالی رتبه استان و نماینده منطقه در این گونه جلسات می باشد.

وی با اشاره به حجم قاچاق کالا گفت: چند شهرستان مرزی در غرب کشور درگیر قاچاق می باشند و اکنون در برخی از این شهرها، با انسداد کامل مرزها مسیر قاچاق به شهرستان پاوه با توجه به افلیم آن و وجود راههایی در صعب العبور بودن آن هم در فصل سرد و فصل گرم افتاده است.

 

سرهنگ کریمی با اشاره سطحی به عمده قاچاق کالای کشف شده در شهرستان پاوه در سال ۹۵ گفت: در سال گذشته ۱۳۰ تن مواد خوراکی، ۴ میلیون مواد محترقه، بالغ بر ۷ هزار دستگاه رسیور ، بالغ بر ۲۰ میلیون نخ سیگار،بیش از ۸ میلیون قرص های روان گردان و نیرو زا به ارزش ریالی یک میلیارد را کشف و ضبط کرده ایم. که در سال جدید حجم آن به مراتب بیشتر شده است.

 

در ادامه بخشدار مرکزی شهرستان پاوه هم در سخنانی اظهار کرد: در حوزه بازار و اقتصاد در آموزش و فرهنگ سازی باید این را اضافه کرد که چقدر ارگان ها با ما همراه هستند.

 

هوشیار عبدالله زاده افزود: مسئولین امر باید راهکارها و برنامه های کوتاه و میان و بلند مدت داشته باشند. متاسفانه قاچاق کالا با اینکه سود آوری کاذبی در این عرصه وجود دارد، ضربه اصلی را در بحث اشتغال، به وجود می آورد .

 

وی گفت: به دلیل قاچاق کالا در شهر نودشه که همیشه بیشترین آمار قبولی و استعدادهای درخشان را داشته ایم اما متاسفانه امسال کمترین آمار قبولی را داشته است.در مراکز دیگر آموزشی ما نیز همین تاثیر را دارد. ضربه ای که قاچاق زده است، همین قاچاق کالا بوده است.

 

بخشدار مرکزی پاوه افزود: زمانیکه دانش آموزان ما وضعیت فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی را می بینند، ترجیح می دهند درس نخوانند و به طرف کالای قاچاق بروند. در مدت کوتاه ثروت های بالای افراد را می بینند که به سمت قاچاق کالا آمده اند.

 

وی ادامه داد: بحث قاچاق یک چالش است که باید بررسی فرهنگی شود. محصولات وارداتی بی کیفیت که از طریق مرزها وارد کشور می شوند همگی به تولیدات ملی و اقتصاد ما ضربه خواهند زد.

 

بخشدار مرکزی پاوه گفت: خوشبختانه در مرزهای ما قاچاق انسان وجود ندارد و قاچاق مشروبات به ندرت دیده می شود. فقط قاچاق کالا را داریم. هرچقدر مرغوبیت کالا را داشته باشیم محصولات ما برتری خواهند داشت. همچنین وابستگی به اقتصاد تک محصولی زمینه قاچاق را به وجود آورده است.

 

وی گفت: اگر کسی در منطقه اشتغال داشته باشد قطع به یقین دنبال قاچاق نخواهد رفت. ما نتوانسته ایم این موضوع قاچاق کالا را مدیریت کنیم، بنظر من در حوزه شهرستان اگر ما بتوانیم، مسئولین را وارد عرصه کنیم، قاچاق کالا قابل کنترل است.

 

عبدالله زاده تصریح کرد: در کنار تردد مسافر، صادرات خواهیم داشت و تجارت رسمی و تجارت چمدانی رونق خواهد گرفت. و ما بهترین موقعیت را در این زمینه خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: باید بستر اشتغال را در جامعه فراهم کنیم و اگر اینگونه نباشد، پدیده و معضل قاچاق همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و بدتر هم خواهد شد. امکان دارد سازمان یافته تر شود. برخوردهای قضایی هم کارساز نخواهد بود. اگر قرار است در حوزه شهرستان سازو کارهایی را داشته باشیم، باید افراد موثر و کلیدی سطح استان را به جلسات تعریف کنیم و نماینده و استاندار و بقیه را در جریان پیشنهادات قرار دهیم. اینگونه نماینده مجلس در صحن مجلس از پیشنهادات ما دفاع خواهد کرد. می توانیم برنامه ریزی کنیم و همین مبالغ در زمینه قاچاق را می توانیم در زمینه اشتغال سرمایه گذاری کنیم.

در ادامه هریک از حاضرین در نشست به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با این پدیده پرداختند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 پاسخ برای “پیامدهای قاچاق و راهکارهای مبارزه با آن برررسی شد

  • ناشناس در تاریخ مهر 21, 1396 گفت:

    تمام اونایی که تو اون جلسه بودن اگه جای ما بودن قاچاق میکردن,ما هم پشت میز اونا بودیم مثل اونا با قاجاق مبارزه میکردیم,دعوای سر چیه?فقط جایگامون فرق میکنه,همه می دونیم قاچاق مشکلزاست.اشتغالزایی کنید نیازی به مبارزه نیست همه میرن دنبال درس.

  • تودشه در تاریخ مهر 20, 1396 گفت:

    تنها راهکار مبارزه با قاجاق کالا انسداد کامل مرز ها که اگر بودجه باشد محقق میشود

  • ناشناس در تاریخ مهر 20, 1396 گفت:

    متاسفانه قاچاق باعث شده خانواده ها بچه۱۵یا۱۶ساله درمرز ول میکنند اکثر بچه ها سیگاری یا مشروبی شده اند ومشروبی شده اند واصلا درنودشه بی نظمی زیاد باعث مرز بعضی ساندویجی ها تااذان صبح بازند وشلوغ های مرز قاچاق درشب

  • ناشناس در تاریخ مهر 19, 1396 گفت:

    هیچ عقل سلیمی یک کار درست و حسابی را به قاچاق ترجیح نمیدهد.مشکل قاجاق نیست مشکل بیکاری است,طبق آمار شصت درصد شهرستان بیکارند

  • ناشناس در تاریخ مهر 19, 1396 گفت:

    روی آوردن به قاچاق معلول بیکاری فارغ التحصیلان قبلی است نه دلیل کاهش آمار قبولی,با وارونه کردن علت و معلول مشکل حل
    نمیشود

  • ناشناس در تاریخ مهر 19, 1396 گفت:

    یه اشتغال زایی خوب برای جوانان پیداکنیدکسی دنبال قاچاق نمیره شماهاحقوق زیادمیگیرید دیگه ب فکرفقیرفقرانیستید

  • مسلم سبحانی در تاریخ مهر 19, 1396 گفت:

    سلام عوامل متعددی دلیل برقاچاق کالا دارد از جمله..ضعف تولیدات داخلی-
    توسعه نیافتگی مناطق مرزی-نابسامانی اقتصادی وسیاسی کشور های مجاور-ضعف در اگاه سازی افراد-میزان تعرفه داخلی-سوداوری-بیکاری-قانون گریزی-کیفیت کالاوالی اخر که باید تک تک بررسی وراهکار ارایه داد