پ 09 فروردین 1403 ساعت 16:45

جاده باینگان معبری باریک و حادثه خیز نیازمند تعریض و بهسازی

جاده باینگان معبری باریک و حادثه خیز نیازمند تعریض و بهسازی

به گزارش سلام پاوه : برای رفتن به شهر باینگان که در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده باید از جاده ای باریک که بیشتر به معبر شباهت دارد گذر کرد که جزو حادثه خیزترین راه های کشور است و تعداد تصادفات آن روز به روز بیشتر می شود. از سه راهی پاوه به […]

به گزارش سلام پاوه : برای رفتن به شهر باینگان که در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده باید از جاده ای باریک که بیشتر به معبر شباهت دارد گذر کرد که جزو حادثه خیزترین راه های کشور است و تعداد تصادفات آن روز به روز بیشتر می شود.

از سه راهی پاوه به طرف باینگان ۱۶ کیلومتر است که از مسیری کوهستانی و سخت گذر باید عبور کرد و به این شهر رسید، جاده ای پر پیچ و خم با پیچ های ۱۸۰ درجه ای که امان خودروها را می برد و نفس را در سینه رانندگان حبس می کند.جاده باینگان

گذر بیش از ۱۰هزار تن از مردم بخش باینگان از جمله مردم حدود ۵۰ روستا از این جاده است و بهسازی و تعریض آن امروز یکی از مطالبات مردم ساکن در این منطقه است که از مسئولان انتظار مساعدت دارند.

نامناسب بودن جاده نمی گذارد که به طبیعت زیبای این منطقه نگاهی انداخت و از دیدن جنگل ها و مراتع زیبای آن لذت برد، جایی برای سرعت گرفتن خودروها نیست و با سرعت کم هم باز وقوع حادثه اجتناب ناپذیر است.

این ۱۶ کیلومتر پرپیچ و خم را باید در نیم ساعت طی کرد تا به مقصد رسید و سختی راه، خستگی رانندگان و سرنشینان را چند برابر بیشتر می کند انگار چند ساعت در خودرو بوده اید و طی مسیر کرده اید.

جاده باریک و بیشتر به معبر شبیه است و ۲ خودرو به سختی از کنار هم می توانند عبور کنند و امروز به شدت جاده نیاز به تعریض و بهسازی دارد و می توان گفت با وضعیت فعلی معبری برای وقوع حادثه است تا جاده ای برای تردد.

اگر به ۲۰ سال گذشته برگردیم شاید بتوان گفت به دلیل تردد کم این جاده مناسب بود اما اکنون با افزایش حجم خودروها و ترددها به صورت شبانه روزی این جاده به هیچ وجه جوابگو نیست و باید برای تعریض آن فکری کرد.جاده باینگان

جاده باینگان چند سال قبل از انقلاب ساخته شده و در سال های جنگ هم به دلیل ترددهای بسیار خسارت زیادی دید و بعد از آن گرچه چندین مرتبه مرمت و بهسازی شد اما برای تعریض آن کاری نشده است چرا که مسیر آن کوهستانی و سخت گذر است و ساید به این دلیل اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است که جا دارد مسئولان بودجه ای به آن اختصاص دهند.

با آغاز ساخت سد داریان که بخشی از تونل انحرافی آن در بخش باینگان ساخته می شد و عبور خودروهای سنگین از این مسیر، بخشی از جاده در برخی از نقاط تعریض شد اما به دلیل تردد خودروهای سنگین فراوان خسارت هایی از جمله به آسفالت وارد شد و جاده در برخی از نقاط هم نشست کرد.

در چند سال اخیر نیز به دلیل اجرای پروژه گازرسانی به شهر باینگان این جاده بازهم دستخوش تغییراتی شد و باتوجه به اینکه خط انتقال گاز از کنار جاده اصلی عبور می کند در برخی از نقاط جاده بسیار باریک شده و تردد به سختی امکان پذیر است و تعریض باید صورت گیرد.

علاوه بر تعریض، وجود چاله های فراوان و ساییدگی و از بین رفتن آسفالت در مسیر و نبود خط کشی نیز به معضلی تبدیل شده و جاده به شدت نیازمند بهسازی و آسفالت جدید است که باید مورد توجه مسئولان راه و شهرسازی قرار گیرد.

امروز باینگان به یکی از نقاط گردشگری منطقه غرب تبدیل شده و وجود جاذبه های طبیعی در این بخش می طلبد که برای تعریض و بهسازی جاده آن اقدام عملی شود.
امسالل تاکنون شاهد چندین حادثه تصادف رانندگی در جاده باینگان بوده ایم که خسارت شدید مادی و معنوی به رانندگان و سرنشینان وارد شده و در بیشتر مواقع جاده دلیل اصلی این تصادفات اعلام شده است.

نصب حفاظ های ایمنی در برخی از مسیرها، ایجاد روشنایی، تعریض برخی از نقاط، رفع نقاط حادثه خیز یکی از مطالبات جدی مردم این بخش است که از مسئولان انتظار همکاری دارند و بارها در جلساتی با حضور مدیران استانی و شهرستان این موضوع را بیان کرده اند.

از شهر باینگان که خارج شویم وضعیت جاده بدتر می شود چرا که جاده از میان کوه های سر به فلک کشیده عبور می کند و دره های بزرگ و عمیق در پایین دست جاده وجود دارد و نبود نرده و حفاظ ایمنی شرایط رانندگی را در این مسیر دشوار کرده است.

اغلب باغات مثمر، واحدهای مرغداری و استخرهای پرورش ماهی بخش باینگان در این مسیر قرار دارند و علاوه بر ساکنان منطقه افرادی از سایر نقاط استان برای گردش و خرید محصول از این مسیر عبور می کنند و حجم تردد آن در سال های اخیر بسیار زیاد شده است.

در صورت مساعد شدن وضعیت جاده های این بخش علاوه بر رفاه و آسایش ساکنان آن می توان خیل زیادی از گردشگران مشتاق به این منطقه بکر، زیبا و خوش آب و هوا را نیز جذب کرد و تورهای گردشگری داخلی و خارجی برای آنان برگزار نمود کاری که اکنون از سوی گروهی از دوستداران طبیعت منطقه در حال انجام است اما وضعیت جاده ها گردشگران را راغب به سفری دوباره به این منطقه نمی کند.

مردم بخش باینگان با تقدیم بیش از ۱۰۰ شهید و صدها جانباز و ایثارگر نقش ارزنده ای در حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده اند و مردم این منطقه انتظار دارند در فصل بودجه ریزی امسال اعتباری برای بهسازی و تعریض جاده این منطقه در نظر گرفته شود و به یکی از مطالبات و دغدغه های اصلی مردم این دیار توجه گردد.

منبع: ایرنا  خبرنگار: فرزاد نویدی

یک پاسخ برای “جاده باینگان معبری باریک و حادثه خیز نیازمند تعریض و بهسازی

  • ناشناس در تاریخ مهر 10, 1396 گفت:

    پیچ ۱۸۰ درجه همان خط مستقیم است
    پیچ ۹۰ درجه بنویسید