ج 10 فروردین 1403 ساعت 05:36

گذری کوتاه بر کتاب ماموستا…/ هادی سپنجی

گذری کوتاه بر کتاب ماموستا…/ هادی سپنجی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با ورق زدن کتاب ماموستا، و مطالعه‌ی بیوگرافی و خاطرات ایشان، و با توجه به آشنایی بنده با استاد گرامی و ارجمند، تصمیم گرفتم شرحی گذرا بر اقتدار و پایمردی جناب «حاج ماموستا ملا قادر قادری» که خود به آن واقفم و در روزمه‌یشان نگاشته نشده، چند جمله‌ای را […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با ورق زدن کتاب ماموستا، و مطالعه‌ی بیوگرافی و خاطرات ایشان، و با توجه به آشنایی بنده با استاد گرامی و ارجمند، تصمیم گرفتم شرحی گذرا بر اقتدار و پایمردی جناب «حاج ماموستا ملا قادر قادری» که خود به آن واقفم و در روزمه‌یشان نگاشته نشده، چند جمله‌ای را بیان نمایم:

از اوایل انقلاب اسلامی با چهره‌ی ماموستا آشنا شده و جلساتی در کلاس قرآن شهرمان بهمراه دوستان دیگری در خدمت ایشان بوده‌ام. از آنجا که شهر پاوه باتوجه به کمی جمعیت، بیشتر اهالی همدیگر را میشناسند و اکثرا اشراف کامل بر شجره‌ی خانوادگی همدیگر دارند.هادی سپنجی کتاب ماموستا

جناب ماموستا هم که از چهره‌های شناخته‌شده، محبوب و شاخص منطقه میباشد بی‌شک مورد شناخت مردم منطقه است، که با بیان زندگینامه‌ی خود و دست و پنجه نرم کردن با سختیها و تلخیهای روزگار، تحصیلات آیینی را با توجه به علاقه‌ی خود و پایبندی خانواده‌شان به ارزشهای دینی، در آن شرایط گذراندند و از هیچگونه سد و مانعی برای رسیدن به اهدافش، واهمه‌ای به دل راه نداده و در دیار غربت،و گاها سکونت در ده‌ها روستا و شهر به دنبال کسب علم و تبحر در آموختن مسائل فقهی بوده‌اند که پس از اتمام تحصیلات به وطن بازگشته تا از تجربیات و علم خود در جهت فراگیری فرزندان دیار خویش تلاش نماید.

اگرچه کمتر کسی را میتوان در طول تاریخ مثال زد که به کمال رسیده ولی از خانواده‌ای پاک و کم بضاعت نبوده باشد، زیرا کسانی میتوانند موفق باشند و در جامعه رشد کرده و غایت نوع‌دوستی را سرمشق خود قرار دهند که سختیهای زندگی را تجربه کرده و دردآشنا بوده باشند و همواره آرامش خود را در آسودگی هم‌نوعانشان دنبال کرده باشند.جناب حاج ماموستا از جمله‌ی این افراد میباشد، که با ناملایمات روزگار و غربت با توکل بر خدای منان توانسته‌ است تمامی موانع را پشت سر گذارد و رمز موفقیت این بزرگوار را در موقعیت کنونی باید در مطالعه، مدیریت، پاک دستی، چشم‌پاکی و توکلشان جستجو کرد.

به قول کردها:

(دەست پاک بێت، چاوت پاک
غەیر له خوا نەتبێ باک)
یا مصداق این شعر:
(تو پاک باش ای برادر، مدار باک از کس
زنند جامه‌ی ناپاک،گازران بر سنگ)

چنین خصوصیتهای فردی توانسته است راهگشای خدمات ایشان باشد. اگرچه در شهری هستیم که از هرنظر مردمانش قابل تقدیر هستند اما در تمام جوامع بشری همیشه افرادی مریض‌الحال وجود دارند که ترقی و بالندگی دیگران را برنمی‌تابند و شهر ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

گاها دوستهایی وجود دارند که در لفافه‌ی رفاقت، به دنبال لغزش و ضعفهایی هستند تا با ترفند بزرگنمایی، سعی در ضربه زدن به افراد شاخص کنند، اما به حمد خدای بزرگ، خصوصیات فردی حاج‌ماموستا توانسته نقشه‌ی اینچنین افرادی را نقش برآب نماید.

هرچند نکات برجسته‌ی زیادی در مورد ایشان وجود دارد و در رزومه‌ی خود نیاورده‌اند، از جمله مسئولیتهای فراوانی که در نظام جمهوری اسلامی داشته و شرح ورودشان به مسائل انقلاب را خود بیان و بازگو نموده‌اند، اما یکی از ناگفته‌ها مسئولیت این بزرگوار در کمیته‌ی امداد أمام خمینی در برهه‌ای از تاریخ انقلاب و شهرمان میباشد که بنا بر مسئولیت دینی و پایبندی به اصول اخلاق اسلامی، در جهت یاری رساندن به مستضعفین، خدمات این بزرگوار در آن زمان حتی به مخالفین فکری خود، بر کسی پوشیده نیست، که دراین رابطه عاقلان را اشاره‌ای بس..

مورد دیگر پشتیبانی از انجمن شعر و ادب در دهه‌ی شصت و همراه نمودن فعالیت انجمن ادبی با گروه فرهنگی بنیادشهید میباشد که با حمایت مادی و معنوی خود باعث گردید تا عده‌ای از نویسندگان و شعرای این شهر بتوانند با برپایی مراسمات و شرکت در کنگره‌ها و همایش‌های مختلف، افتخاراتی برای دیارمان کسب کنند.و چاپ کتابهایی از جمله کتاب «خزان حلبچه‌» که با مساعدت ایشان به چاپ رسید تا اولین کتابی باشد در راستای گرامیداشت شهدای شیمیایی شهر حلبچه که پانزده‌هزار جلد از آن در دسترس عموم قرار گرفت.

با توجه به دغدغه‌های فرهنگی اینجانب به عنوان فردی که نزدیک به چهار دهه است فعالیت ادبی دارم و در اکثر مراسمات ادبی شرکت نموده‌ام، حضور ماموستا در همایش‌ها و کنگره‌های مختلف و سخنرانی‌های ایشان موجب زینت بخشیدن به آن مراسمات بوده و در طول بیش از سه دهه خطبه‌های ایشان در نماز جمعه‌ی شهرمان همواره راهگشا بوده و با پشتیبانی از مردم و همگام با شهروندان در تمامی ایام توانسته جایگاه خاصی را برای حاج‌ماموستا به وجود بیاورد که تحسین بزرگمردان را در بزرگی و درایت ایشان درپی داشته باشد.

در خاتمه از خداوند بزرگ آرزوی موفقیت و تندرستی را برای این عزیز خواستارم و إن‌شاءالله در آینده شاهد نشر و چاپ کتابهایی دیگر از این استاد فرزانه، از جمله چاپ خطبه‌های نماز جمعه‌ی ایشان باشیم.

با تشکر هادی سپنجی ، شهریور۹۶

یک پاسخ برای “گذری کوتاه بر کتاب ماموستا…/ هادی سپنجی

  • فارق مومنی در تاریخ مهر 7, 1396 گفت:

    درود برشما که با قلم شیوایتان اقدام به درج مطالبی واقعی درخصوص شخصیت بارز حاج ماموستا قادری نمودید . قطعا افرادی که که با ایشان ارتباط دارند تواناییهای لاینفک در وجود ایشان را احساس ودرک خواهند کرد . امیدوارم به آنجایی برسیم که قدر ومنزلت بزرگوارانی همچون ایشان را تا در میانمان هستند بیشتر بدانیم واز نزدیک بودن ومصاحبت با ایشان از نظر معنوی منتفع گردیم . ان شالله