پ 09 فروردین 1403 ساعت 22:53

تبریک و چند توصیه به دانشجویان جدیدالورود/ دکتر نورالدین یوسفی

تبریک و چند توصیه به دانشجویان جدیدالورود/ دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : “درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را “خبر مسرت بخش موفقیت تعداد در خور توجهی از داوطلبان کنکور سراسری در اورامانات بویژه در رشته هایی که مطلوبیت بیشتری برای شرکت کنندگان در آزمون را دارند، سبب خرسندی فراوان است. این موفقیت ارزشمند را به تک […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : “درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را “خبر مسرت بخش موفقیت تعداد در خور توجهی از داوطلبان کنکور سراسری در اورامانات بویژه در رشته هایی که مطلوبیت بیشتری برای شرکت کنندگان در آزمون را دارند، سبب خرسندی فراوان است. این موفقیت ارزشمند را به تک تک این عزیزان، دبیران و خانواده های محترمشان تبریک و تهنیت عرض می نمایم و برایشان سلامت و عافیت،همراه با عزت و کرامت آرزومندم. امیدوارم در تمام مراحل زندگیشان شاهد موفقیت های پی در پی باشند.دکتر نورالدین یوسفی

به عزیزانی هم که موفق به کسب رتبه و رشته مورد علاقه خود در آزمون سراسری نشده اند عرض می کنم تلاش شما در خور تقدیر است اما این طبیعت رقابت است که همیشه کسانی باید نتیجه را به دیگران واگذار نمایند و تا فرصت بعدی با تلاش و کوشش بیشتر ضمن حفظ آمادگی ، توانایی خود را بالاتر ببرند و قطعا موفقیت دور از دسترس نخواهد بود چرا که ” شکست مقدمه پیروزی است”.

نظام آموزشی ایران بطور کلی به دو بخش مقدماتی و تکمیلی تقسیم می گردد که متولی بخش اول وزارت آموزش و پرورش و بخش دوم بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

آموزش رکن اساسی قوام هر مملکت است و فرهنگ هر کشور از طریق آموزش درست و قوی تقویت می شود و اگر خللی در نظام آموزشی یک کشور بوجود آید اثرات منفی ناخوشایندی را روی جامعه خواهد گذاشت. نظام آموزشی ایران هم همانند هر نظام دیگری محاسن و معایبی دارد و تلاش دست اندرکاران حوزه آموزش باید تلاش و برنامه ریزی در جهت کاهش معایب و تقویت محاسن باشد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آموزش رایگان در مرحله مقدماتی تاکید شده است و در مراکز دانشگاهی دولتی نیز بیشتر خدمات آموزشی رایگان انجام می گیرد که می توان آن را برجسته ترین حسن نظام آموزشی در ایران برشمرد.اما به نظر می رسد بازار محور نبودن و مشخص نبودن محل فعالیت دانشجویان پس از پایان دوره دانشگاهی بزرگترین معضل و عیب نظام آموزشی ایران باشد. اینکه امکانات و ظرفیت آموزش برای همگان موجود باشد به خودی خود هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند و می تواند یک ویژگی مفید هم به حساب آید اما اینکه توسعه انواع مراکز آموزشی خارج از یک چهار چوب مشخص و متمرکز و بدون در نظر گرفتن ظرفیت بالقوه اشتغال فارغ التحصیلان هر رشته باشد منجر به معضل بزرگی به نام بیکاری فارغ التحصیلان خواهد شد که هم اکنون جامعه ما با آن روبرو شده است.

نکته ظریفی در “بازار محور نبودن” نظام آموزشی در ایران وجود دارد و آن اینکه ممکن است نظام آموزشی بر محوریت صنعت و بازار کار نباشد اما از این لحاظ که برخی مراکز آموزشی علیرغم کیفیت پایین آموزش در آن ها به محل کسب درآمد هنگفت برای متولیان خود شده اند ، می توان گفت که این مراکز در عمل بازار(ی) محورند!

به عزیزانی که موفق به قبولی در رشته های مورد تقاضای خود در آموزش عالی شده اند توصیه می شود:

• از همان ابتدا سعی کنند مطالب را به صورت مفهومی و عمیق درک کنند به گونه ای که بتوانند آموخته های خود را در آینده در جامعه به کار گیرند.

• با مراکز صنعتی، بهداشتی (بیمارستانی و …)، اجتماعی ، اقتصادی و … که با رشته آنها مرتبط است ارتباط برقرار نمایند و با واقعیت ها ی موجود در آن زمینه آشنا شوند

• اگر رشته ای که در آن پذیرفته شده اند دقیقا همان رشته ای نبوده است که می خواسته اند نا امید و دلسرد نشوند چرا که هیچ رشته ای به خودی خود برتر از رشته های دیگر نیست و این تلاش و سعی دانشجو است که موجب تمایز فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی می شود و فرد را به عاملی موثر یا کم اثر و حتی بی اثر در جامعه تبدیل می نماید.

• دانشجویان جدیدالورود برای آگاهی از شرایط موفقیت، مطالعه و انجام تکالیف دانشگاهی ، با استادان، مشاوران یا دانشجویان موفق ترم های بالاتر مشورت نمایند و مقتضیات شرایط جدید را دریابند.

• نکته آخر اینکه خانواده های دانشجویان جدید نیز تلاش کنند با محل تحصیل آن ها آشنا شوند و از شرایط زندگی عزیزانشان در محیط جدید آگاه گردند و کمک نمایند تا با محیط جدید ارتباط برقرار کنند چرا که جوان آنان پس از اینکه حدود دو دهه از عمرش را در کنارشان بوده است اکنون در شرایط جدیدی قرار می گیرد و نیاز به همدلی و همکاری آنان دارد.

هر محیط جدیدی مقتضیات خاص خود را دارد و خانواده ها باید به عزیزانشان کمک نمایند تا بدون اشتباه و استرس دوران تحصیل سالم و موفقیت آمیزی را طی نمایند. استفاده از تجربیات دانشجویانی که قبلا در آن محیط بوده اند می تواند راهنمای خوبی برای دانشجویان جدید باشد.

6 پاسخ برای “تبریک و چند توصیه به دانشجویان جدیدالورود/ دکتر نورالدین یوسفی

  • باینگان در تاریخ مهر 2, 1396 گفت:

    دوکتور یوسفی چاومانه

  • فرهنگی در تاریخ مهر 1, 1396 گفت:

    سلام دکتر یوسفی. واقعا درست است بزرگترین اشکال دانشگاه های ایران پذیرش بیش از حد نیاز کشور و دادن مدرک بدون پشتوانه علمی و شغلی است!

  • سما در تاریخ شهریور 27, 1396 گفت:

    سلام ببخشید شماره ی دکتر یوسفی رو دارین

  • میلاد در تاریخ شهریور 26, 1396 گفت:

    جناب آقای یوسفی باسلام کجای آموزش در ایران رایگان است؟ از اول ابتدایی تا دانشگاه بابت آموزش پول هنگفتی میگیرن

  • نسیم منوچهری در تاریخ شهریور 26, 1396 گفت:

    ممنون دکتر از بیانات ارزشمندتان برای آینده سازان دیارمان ما هم استفاده کردیم .

  • دانشجو در تاریخ شهریور 26, 1396 گفت:

    درود خدا بر تو “مردی از جنس آفتاب و کتاب” ، مایه افتخار اورامانات هستی ، برایت آرزوی سلامتی روز افزون دارم استاد عزیز.