ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 00:43

سواد رسانه ای مخاطبان ، بهبود عملکرد رسانه های پاوه

سواد رسانه ای مخاطبان ، بهبود عملکرد رسانه های پاوه

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده در گفتگوی جامعه شناسی رسانه های محلی با سلام پاوه : فرایند واکنشی مخاطبین رسانه های محلی پاوه ، در صورتی که بر آمده از وجدان اخلاقی و عقلی و مبتنی بر سواد رسانه ای باشد، می تواند در مثلث ، فرستنده – پیام – گیرنده ، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : سیروس امین زاده در گفتگوی جامعه شناسی رسانه های محلی با سلام پاوه :

  • فرایند واکنشی مخاطبین رسانه های محلی پاوه ، در صورتی که بر آمده از وجدان اخلاقی و عقلی و مبتنی بر سواد رسانه ای باشد، می تواند در مثلث ، فرستنده – پیام – گیرنده ، بعنوان ضلع مهم جامعه ساز، موجبات همبستگی جمعی توسعه ساز، جامعه پاوه، را فراهم کنند .

سیروس امین زاده

  • رسانه های محلی چون در بستر محدود جغرافیایی فعالیت می کنند، صاحبان آنها قابل شناسایی برای عموم مردم می باشند، و بدون شک می توانند از طرف افکار تعدادی ازشخصیت های حقیقی ناشناس، و بعضی از مخاطبان ناآگاه بدون شناسه خود، مورد نقد های شخصیتی ، نه رفتاری و کرداری، و تهدیدات روانی واقع شوند.
  • بهترین داوران ، نتیجه رفتار رسانه های پاوه ، مخاطبان دارای اخلاق ارزشی و اخلاق عقلی و روانشناسی ، برگرفته از وجدان دینی و اخلاقی مبتنی بر اصول و قواعد اخلاقی و حقوقی جامعه هستند ، که منصفانه در یک فضای واقعی نه آرمانی نتایج عملکرد رسانه های محلی را به تفسیر و تحلیل و نقد بکشانند.
  • اهمیت تاریخی ظهور رسانه های محلی پاوه می طلبد که نخبگان محلی، رسانه و فضای مجازی را تنها نگذارند، تا ناخواسته بستر برای عرضه محصولات فکری و فرهنگی مورد مصرف جامعه برای رسانه های مخالف ارز شها، رشد و تعالی و پیشرفت و توسعه پایدار جامعه مهیا نگردد..

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : بخش سوم و پایانی گفتگوی تحلیل جامعه شناسی رسانه های محلی پاوه با سیروس امین زاده کارشناس ارشد علوم سیاسی و آگاه به مسائل جامعه شناسی به مناسبت چهارمین سال فعالیت سلام پاوه:

سلام پاوه – جناب امین زاده حضرتعالی در سخنانتان به مخاطب سازی توسط رسانه ها ی محلی اشاره نمودید و اینکه در تحلیل جامعه شناختی رسانه های ارتباطی جمعی، باید به مطالعه مخاطبین و اثرات رسانه بر مخاطبین نیز توجه گردد .مخاطبین رسانه های بومی و محلی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

همانگونه در اوایل مصاحبه عرض کردم در تحلیل جامعه شناختی بدنبال ارزش گذاری اخلاقی یعنی خوب و بد یا خیر و شر بودن رسانه ها برای جامعه  نیستیم . پس مخاطبین را به مخاطب خوب و بد تقسیم بندی نمی کنیم، بلکه در پی آنیم که به میزان تاثیر رسانه در شهروند سازی به عنوان شهروند سوژگی انسان معاصر در جامعه ما یعنی شهرستان پاوه بپردازیم، قطعا شهروند مسئولیت پذیر مد نظر رسانه های مدرن از مشخصه عاملیت و فاعلیت در سطح کنش های فردی و جمعی در اجتماع بر خوردار است .خوب در یک نگرش سطحی به بازخورد پیام رسانه ها  واکنش مخاطبین به اقناع گری و پرتو افکنی رسانه های محلی به این برداشت می رسیم که رسانه های محلی در قدرت اقناع گری مخاطبین  و ایجاد تغیر رفتاری و نگرشی مخاطبین خود موثرنبوده اند، و بصورت خلاصه بگویم از به فعلیت رساندن توان بالقوه مخاطب سازی رسانه ها ی محلی و ایجاد بستر ظهور مخاطبین فعال نه منفعل نا موفق بوده اند، گواه این ادعا واکنش افراد به پیام رسانه ها در قالب مطالب و کامنت های افراد ناشناس یا با اسامی جعلی بر اثر عدم توانایی در ظهور  فاعلیت و عاملیت شهروندی  ناشی از فقر قابلیتی و ماهیتی مو جود در بستر جامعه می باشد .

سلام پاوه- یعنی پیدایش فقر قابلیتی و فقر ماهیتی درتعدادی از  مخاطبین را ناشی از عدم توانمندی رسانه ها ی محلی میدانید ؟

یقینا می توانیم در تحلیل مردمنگارانه به یکی از عامل های لازم برای فرهنگ سازی در عصر تلاقی فرهنگ ها از رسانه های مدرن نام برد، و فقر قابلیتی و عاملیتی شهروندان در عدم دریافت آموزش درست و صحیح به منظور هویت بخشی جدید بر اساس هویت های اصلی و پیشین هر فرهنگی باشد، و با توجه به اینکه امروزه رسانه نقش اصلی در باز تولید هویت های بومی و محلی هر جامعه ای می باشند، هر گونه کوتاهی در این زمینه از طرف رسانه ها می تواند فرد و مخاطبین را در سردرگمی و درماندگی فرهنگی ناشی از تلاقی  فرهنگها در دهکده جهانی قرار دهد، و فرد درمانده در تقابل با فرهنگ تکنولوزی روز نقش مصرف کننده صرف را می یابد که رسانه های برتر دنیای مصرف گرایی ترویج می کنند .ودر این فراگرد رسانه های محلی که قدرت اقناع مخاطبین خود را یا اصولا ندارند یا در رقابت با رسانه های پیشرفته کارایی لازمه را ندارند ،البته در این رقابت نقش سواد رسانه ای مخاطبین بسیار حائز اهمیت می باشد .

 

سلام پاوه- نقش سواد رسانه ای در ارتباط ساختگرای اجتماعی بین رسانه های محلی و شهروند مخاطب سازی را چگونه می بینید؟

 

در جامعه مدرن رو به جلو توسعه نگر، نیاز شدید به سطوح بالاتر سواد رسانه ای و جود دارد ، سواد رسانه ای را می توان اینگونه تعریف کرد که توانایی دسترسی ، تجزیه و تحلیل ،ارزیابی و پردازش پیام رسانه ها را سواد رسانه ای می نامند . در حقیقت هیچ کس نمی تواند کاملا از رسانه و فرهنگ عمومی جدا و بی تاثیر بماند، و چنین انتظاری نیز نباید داشته باشد چون آنها همه جا حضور دارند و بربخشی از زندگی ما تاثیر می گذارند، و در مقابل ما باید نه تنها زندگی با رسانه ها ی الکترونیکی و نشر سنتی را بیاموزیم بلکه باید زیست در کنار فن آوری های جدید ارتباطی جمعی و فردی مانند اینترنت و رایانه و دیگر جنبه های فضای سایبری را نیز یاد بیگیریم ،و این تعامل زمانی بین مخاطبین و رسانه به و جود می آید که ما از سواد رسانه ای مطلوب برخوردار باشیم، و در تمام این موارد هدف از سواد رسانه ای تجهیز هر چه بیشتر برای کنترل و نظارت بر رسانه به منظور تفسیر درست از آن است. ما باید بر فرزندان خود بیاموزیم که آنها گروگان ناتوان جنگ رسانه ها نیستند، بلکه می توانند در سایه فراگیری مهارتهای زندگی و بخصوص مهارت تعامل با رسانه های مدرن به مخاطبین فعال در عرصه تغیر و تحول مثبت زندگی تبدیل گشته و در مسیر توسعه قرار گیرند، و این آگاهی بخشی از کار ویژه های اصلی رسانه های محلی ما می تواند باشد.

 

سلام پاوه- نقش خبری رسانه های محلی و سلام پاوه در انتقال خبر و رساندن پیام خبر به مخاطبین بومی را چگونه می بینید ؟سیروس امین زاده

رویدادهادر تمامی انواع خود جزء جدایی ناپذیر زندگی بشراند ،و روز به روز بر تنوع و تعدد آنها افزوده میشود. رسانه های جمعی نیز با توجه به نفوذ و گسترش خود در جوامع و در تمامی ابعاد حیات بشری، به جزء جدایی ناپذیررویداد ها  تبدیل شده اند، رسانه های نوین امکان دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان،افزایش داده اند و در نتیجه امکان جمع آوری، انباشت و توزیع اطلاعات را سرعت بخشیده اند، و محدودیتهای زمانی و مکانی را از بین برده اند.و بر این اساس پوشش خبری رسانه امکان تعامل بیشتر رسانه و مخاطب را بالا می برد و این در صورت داشتن ویژگی مصداق بومی خبر برای رسانه های محلی امکان کنترل بیشتر بر مخاطبی را نیز میسر می کند ،اینجاست که نقش پر رنگ رسانه های محلی در اثر گذاری بر مخاطبان بوسیله ارسال خبر و اطلاعات یومیه روشن میگردد، و بدون شک این برای رسانه های محلی ما در نبود خبرگزاری های رسمی محلی و فقدان نشریات چاپی نمود بیشتری می یابد و حتی در سایه نبود رقابت خبری توسط رسانه های دیداری و شنیداری ونشریات چاپی بومی  رسانه های محلی  امکان قبض و بسط اطلاعات را برای فرستنده های خود فراهم کرده اند.بطوری که همین آمار بازدید های مخاطبین که در صد بالایی را برای یک پایگاه خبری محلی نشان میدهد ناشی از همین قبض و بسط اخبار توسط رسانه های محلی پاوه می باشد که در دراز مدت می تواند پوششش خبری را با شائبه هایی همراه سازد و تا حدودی منجر به بی اعتمادی نیز گردد.

 

سلام پاوه- به نظر شما در نبود امکان رقابت سالم با رسانه های چاپی و تصویری بومی شرایط یک پوشش خبری مناسب برای رسانه های محلی چه می تواند باشد ؟

انتخاب پوشش خبری رسانه هامعمولا باید بر اساس تمایل حقیقی به ارائه خبر کامل و دقیق و بر مبنای واقعیت های بیرون از رسانه باشد، نه تمایل به جایگزینی واقعیت های درون رسانه های محلی به جای واقعیت بیرونی پیرامون رسانه ها، وحتما بازتاب دنیای واقعی مخاطبین باشد تا بتواند اثر گذاری حد اکثری خود پیام خبر را در پی داشته باشدو یقینا خواسته های ذهنی و آرمان های درون رسانه ها نمی تواند به عنوان ارائه خبری کامل و دقیق به مخاطبین  به عنوان رسالت  اخلاقی و اجتماعی یک رسانه خبری محلی طرح ریزی گردد.

 

سلام پاوه- به ویژگی مصداق بومی خبر اشاره نمودید ،این مشخصه برای رسانه های محلی پاوه و اورامانات چگونه است .واصولا مصداق بومی خبر به چه منظور عینیت می یابد ؟

بطور کلی از ویژگی های قانونی یک رویداد خبری این است که باید مصداق بومی داشته باشد، به عبارت دیگرخبر و پیام  باید با جامعه خوانندگان و مخاطبان مرتبط باشد .یعنی اینکه یک رسانه بومی و محلی خود را جدا از جامعه و فرهنگ و آداب و رسوم حاکم بر آن تلقی نکند، و در ارسال پیام خود به ارتباط و تعامل بین پیام و خبر با مخاطبین خود واقف باشد در این صورت است که می تواند علاوه بر اعتماد سازی نسبت به تاثیرگذاری پیام خود بر مخاطبین امید وار باشد . و این واقعیت را می توان در ارتباط بین رسانه های محلی پاوه با شهروندان و مخاطبین به وضوح مشاهده نمود که البته این  بیشتر بخاطر درستکاری و عدم دستکاری و سانسور در ارسال خبر ناشی از تاثی از اخلاق دینی و فردی و اجتماعی نیرو ها و کارکنان رسانه های محلی پاوه و دامنه محدود زمانی و مکانی پوشش خبری رسانه های محلی ما می باشد. و امروزه با توجه به اینکه رسانه ها در ایجاد بحران ها ی اجتماعی به وسیله انگاره سازی ها و استفاده از شیوه دروغ و کذب پردازی نقش بارزی در عرصه خبرسازی جهانی دارند، داشتن رسانه های محلی صادق و سالم مانند رسانه های محلی پاوه شایسته تقدیر است .

 

سلام پاوه- جناب امین زاده حضرتعالی در ابتدای بحث به تحقیق  راجب به مالکیت،اوضاع اجتماعی،اقتصادی ، تحصیلات، اعتقادات اساسی روزنامه‌‌نگاران و نویسندگانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند اشاره داشتید با توجه به اینکه رسانه های محلی پاوه و اورامانات اکثر مالکیت حقیقی داشته و از منظر اقتصادی وابسته نیستند ، آیا این شرایط در تداوم رسالت واقعی انها تاثیر گذار می تواند باشد ؟

 

رسانه ‏ها را از جنبه ‏های مختلف، از قبیل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‏توان مطالعه کرد. بررسی جنبه ‏های اقتصادی آن موضوع یک دانش کاربردی با عنوان «اقتصاد رسانه» است. و در بررسی اقتصاد رسانه های محلی باید گفت که زادگاه رسانه های محلی شهر و ناحیه محل انتشار و مرکز فعالیت رسانه است جایی که مدیر مسئول ، سردبیر و تیم خبرنگاری تحت نظر یکی از این دو در آنجا تولید محتوا می کند.این سطح برای رسانه های محلی درحکم محل تولد و بخش مهمی از شناسنامه آنها محسوب می شود، ولی همانند سایر متولدین حیات دارند ، رشد می کنند ، بزرگ می شوند و با محیط پیرامون تبادل انجام می دهندو قطعا در این فرایند تولد و حیات و تعامل نیاز اقتصادی علاوه بر سایر نیاز های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی مسیر تداوم فعالیت یا عدم فعالیت را مشخص می کند .بر این اساس است که امروزه بحث اقتصاد رسانه‌ای این است که گردانندگان رسانه‌ها با بهره‌گیری از منابع اقتصادی موجود چگونه خواسته‌ها و نیازهای اطلاعاتی و سرگرم کننده مخاطبان را برآورده می‌کنند ،که این برای رسانه های محلی مانند سلام پاوه که کارکنان آن بصورت آماتور و غیر حرفه ای و گاها بدون منبع درآمد مشخص در حال انجام فعالیت در عرصه آگاهی بخشی جامعه هستند اقتصاد و معیشت رسانه می تواند حائز اهمیت باشد.

 

سلام پاوه- پس به نظر شما فعالیت رسانه  های محلی ارتباط مستقیمی با اقتصاد رسانه می تواند داشته باشد ؟

 

نوع فعالیت رسانه ها ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد رسانه پیدا می کند. از این رو رسانه  انتقال دهنده پیامی است که این مهم را نیز برآورده سازد. رسانه ها نقش مهمی در انتقال تفکر و اندیشه عمیق به مخاطب دارند. امروزه رسانه هایی وجود دارند که با تأمین منابع مالی در اعتلای سطح فکری و اندیشگی مردمان جوامع نقش مهمی ایفا می کند و با استفاده از زبان رسانه مفاهیم نظری عمیق را به مخاطبان منتقل می کنند.بنا بر این با توجه به اهمیت نقش رسانه های محلی در اعتلای سطح فکری جامعه و اینکه این رشد و بالندگی عمومی در سایه فعالیت رسانه های محلی رخ خواهد داد و این رسانه ها برای تداوم فعالیت نیاز به تامین نیاز های خصوصی خود علاوه بر تامین نیاز های عمومی جامعه می باشند، نقش تامین مالی رسانه و کارکنان آن در جامعه بومی ما بر جسته می شود. اما چون رسانه های محلی پاوه توان رقابت اقتصادی در تولید و عرضه محتوا و کالا های فرهنگی به بازار مصرف مخاطبین خود را ندارند و با توجه به بازار مصرف تبلیغات بومی و محلی توان تامین مالی از این روش نیز عملا نا ممکن است پس درک کامل شرایط اقتصادی حاکم بر رسانه ها ی محلی پاوه برای ادامه فعالیت  آنها ضروری است.

 

سلام پاوه- چرا فعالیت در رسانه های محلی پاوه علاوه بر تحمل هزینه های مادی گاها تحمل هزینه های اجتماعی و فرهنگی و غیره برای کارکنان  رسانه و حتی خانواده های آنها از طرف بعضی از مخاطبین و افکار عمومی دور از انتظار نیست ؟

 

این شرایط فقط مختص جامعه پاوه نیست بلکه هر گونه فعالیت اجتماعی و فرهنگی و جمعی به منظور فرهنگ سازی در جوامع سنتی کوچک گماین شافتی که روابط بر اساس خویشاوندی و قومی و قبیله ای در سطح جامعه نمود دارد ، تلاش برای ایجاد هر گونه تغیر و تحول توسعه گرا با ممانعت بدون شناسه ونامشخص افرادی از جامعه و سطحی از افکار عمومی بصورت ناشناس تمایل به برنامه های گذشته گرایی دارند احساس می شود ،و در مورد رسانه های مدرن امروزی این تقابل و تضاد می تواند، هزینه هایی را متوجه همبستگی جمعی در بین مردم و یا حتی هزینه هایی را متوجه صاحبان و نخبگان وحتی نام آوران تحول خواه اجتماعی نماید، و رسانه های محلی چون در بستر محدود جغرافیایی فعالیت می کنند صاحبان آنها قابل شناسایی برای عموم مردم می باشند و بدون شک می توانند از طرف افکار تعدادی ازشخصیت های حقیقی ناشناس و بعضی از مخاطبان نا اگاه بدونه شناسه خود مورد نقد های شخصیتی ، نه رفتاری و کرداری و تهدیدات روانی  واقع شوند.باز گواه این گفته ادعا عدم دست یابی به اقبال عمومی بعضی از صاحبان رسانه های محلی در کارزار رقابت های فرهنگی و اجتماعی جامعه می باشد.

 

سلام پاوه- اگر قائل به سطح بندی اجتماعی  رسانه ها باشیم رسانه های محلی را در چه سطح از پذیرش افکار عمومی می دانید ؟

 

بدون تردید رسانه های محلی شهرستانی در تقابل با رسانه های استانی و ملی و منطقه ای و بین الملی در سطح بندی های مختلفی قرار میگیرند و یا در رتبه بندی های تخصصی و درجه بندی های رسانه ای از نظر کمی و کیفی قرار میگیرند که هدف ما در این گفتگو بیشتر حول مسائل تاثیرات فرهنگی و اجتماعی از منظر جغرافیایی آن بود، بر این اساس رسانه های شهرستانی بیشتر  مد نظر قرار می گیرد . به اعتقاد من رسانه های شهرستانی در صف عملیاتی از رقابت رسانه ای قرار دارند ،چون رسانه های محلی در ارتباط نزدیک و شناختی با مخاطبین خود هستند و چون در تعامل با مخاطبین خود از امتیاز شناخت جامعه و فرهنگ و عرف حاکم بر آن برخوردار هستند در نتیجه در انتخاب پیام و شیوه انتقال آن به مخاطبین و تولید کالا های فرهنگی و محتوا قابل ارائه کمتر دچار لغزش و اشتباه می شوند ،بنا بر این با توجه به این سطح نزدیکی با توده مردم رسانه های  محلی از سطح پذیرش بالایی از افکار عمومی می توانند برخوردار گردند.

 

سلام پاوه – بعنوان سوال پایانی به نظر شما ظهور رسانه های محلی پاوه توسط افراد غیر حرفه ای منتهی به نتیجه گرایی جمعی است ؟

ببیند انسان هر عمل و رفتاری را انجام میدهد نتایجی را پدید می آورد ،هر رخدادی که اتفاق می افتد جامعه را متفاوت تر با قبل می کند ،حال پاره ای از این اعمال اهمیتی ندارند وپاره ای دیگر سیمای جامعه را دگرگون می کنند ،و این قضیه برای رسالت رسانه های محلی پاوه نیز صادق است که رفتار گردانندگان آنها بر معیار اخلاق رسانه ای ناشی از مسئولیت گروهی و اصول اخلاق جمعی منتهی به سود نگری جمعی هستند که خیر و نیکی را برای همگان بدنبال داشته باشد یا مبتنی بر نگرش خود محوری اخلاقی فقط بدنبال سود برای خود و منافع شخصی باشند ، چون نتیجه گرایی یک مبحث ارزشگرایی را بدنبال دارد که نتیجه عمل ،خوب وبد بودن رفتار را مشخص میکند، قطعا بنا به مسئولیت فردی و جمعی واخلاقی شهروندان ، بهتری داوران نتیجه رفتار رسانه های پاوه مخاطبان دارای اخلاق ارزشی و اخلاق عقلی و روانشناسی  منبعث از وجدان دینی واخلاقی مبتنی بر اصول و قواعد اخلاقی و حقوقی  جامعه هستند که منصفانه در یک فضای واقعی نه آرمانی نتایج عملکرد رسانه های محلی را به تفسیر و تحلیل و نقد بکشانند .

 

و مسئولیت رسانه های محلی مانند سلام پاوه در قبال جامعه ؟

 

باید توجه داشت، که بحث مسئولیت از لحاظ تاپیر گذاری آن در مسایل فلسفی ،دینی،اخلاقی و حقوقی همواره از دیر باز مورد توجه علمای اخلاق ،فیلسوفان و اندیشمندان و آگاهان هر جامعه ای بوده است، ودر واقع وقتی ما شخص و گروهی را مسئول می نامیم، در واقع اور را پاسخگوی نگرش ها ،واکنش ها و اعمالش می دانیم . در مورد رسانه های محلی پاوه گرچه بصورت غیر حرفه ای و آماتور اداره می شوند، و گاها سود و منفعت شخصی  و اقتصادی را متوجه صاحبان آنها نمی کند اما چون قبول مسئولیت با قید اختیار و آگاهی توام است، قطعا هر گونه رفتار آنها دارای مسئولیت اخلاقی و ضمانت اخلاق درونی و وجدانی و مسئولیت حقوقی بر اساس قوانین و مقررات و ارزشهای حاکم بر جامعه می باشد، و بطور خلاصه چون رسانه های محلی پاوه در یک مسئولیت اخلاقی گروهی و بصورت اختیاری نه اجبار در یک الزام اخلاقی بصورت یک قرارداد نانوشته اجتماعی ظهور یافته اند، بدهی است هر نتیجه ای که از فعل و رفتار آنها در جامعه حاصل می شود متوجه گذشته ،حال و آینده پاوه می باشد و بنا بر این مسئولیت، برای رفتار و کردار و نگرش خود باید پاسخگوی درگاه الهی و جامعه و شهروندان باشند،

سلام پاوه- و مسئولیت شهروندان در قبال رسانه های محلی :

 

بطور خلاصه مسئولیت فردی و دینی و جمعی شهروندان تلاش برای ساختن زندگی فردی و جمعی مناسب و زیست در شرایط بهتر، در سایه کسب آگاهی و اطلاعات نوین و جدید و بهره وری بیشتر از این آگاهی در زندگی می باشد .لذا با توجه به اینکه امروزه وسایل ارتباط جمعی نوین در کمترین زمان و بدون محدودیت مکانی و زمانی وظیفه آگاهی بخشی به جامعه را انجام میدهند، یقینا با توجه به فرآوانی و کثرت پیام های دریافتی از این فرستنده های پیام  ،این نقش گیرنده پیام ها و مخاطبین را برجسته تر می کند که با داشتن سواد رسانه ای هر پیامی را اعم از سرگرمی و تفریحی یا خبری و علمی و آگاهی بخشی را بدرستی دریافت کرده ، و از توانایی تجزیه و تحلیل و تفسیر متن و محتوا پیام برخوردار باشند، تا در زمان مناسب واکنش معقول ومنطقی جامعه ساز را از خود نشان دهند واین فرایند واکنشی مخاطبین رسانه های محلی پاوه در صورتی که بر آمده ازوجدان اخلاقی و عقلی و مبتنی بر سواد رسانه ای باشد می تواند در مثلث فرستنده –پیام- گیرنده بعنوان ضلع مهم جامعه ساز موجبات همبستگی جمعی توسعه ساز جامعه پاوه را فراهم کنند و بر عکس در صورت عدم مسئولیت اخلاقی بعضی از  مخاطبان رسانه های محلی پاوه متاسفانه نه تنها نقش تاپیر گذاری بر توسعه و پیشرفت جامعه نخواهند داشت بلکه موجبات انحراف از مسیر پیشرفت نیز میگردنند بطور مثال نقد های مخرب و منفی بعضی از مخاطبان بدون شناسه مشخص و مرجع و رفرنس علمی

 

سلام پاوه- جناب آقای امین زاده ضمن تقدیر از حضور تان در این نشست لطفا اگر سخن پایانی دارید بفرمایید ؟

 

بدون شک رسانه های محلی ما در حال نگارش تاریخ مشروحی از آینده جامعه پاوه می باشند  و اگر بتوانند واقعیت زمان حال جامعه  را بدرستی بشناسند یقینا کوشش و تلاش آنها در یک فرایند اخلاقی مورد داوری ارزشی نیز قرار خواهد گرفت نه صرفا یک داوری توصیفی و جامعه شناسی  ،پس  این تلاش جامعه ساز آنها زمانی قابل تامل است که در بستر مناسبی از تاریخ به منظور پویایی جامعه در نقش ترویج کننده همبستگی جمعی به بقای بشریت و جامعه در چارچوب قوانین و مقررات وارزشهای حاکم بر جامعه و کشور بیاندیشند. قطعا در این مسیر نیازمند تعامل و همزیستی با توده مردم و نخبگان جامعه در یک پیوند محکم دوگانه می باشند ،لذا در این فرایند گام به گام ساخت اجتماعی، با توجه به نوپا بودن ارتباطات مدرن در جامعه پاوه، مسئولیت فردی و اجتماعی نخبگان و آگاهان جامعه از یک طرف و رسانه ها بعنوان کارگزاران تولید محتوا و کالا های فرهنگ ساز از طرفی دیگر به منظور برقراری ارتباط دو سویه با مخاطبین و توده مردم حائز اهمیت است، و یقینا این اهمیت تاریخی ظهور رسانه های محلی پاوه  می طلبد که نخبگان محلی، رسانه و فضای مجازی را تنها نگذارند، تا ناخواسته بستر برای عرضه محصولات فکری و فرهنگی مورد مصرف جامعه برای رسانه های مخالف ارز شها، رشد و تعالی و پیشرفت و توسعه پایدار جامعه مهیا نگردد.

 و سخن اخر اینکه در این گفتگو بدنبال یک تحلیل جامعه شناختی از رسانه ها ی محلی بودیم ، نه در پی ارزش گذاری نتایج بدست آمده از فعالیت رسانه های محلی، و یا نسخه پیچی برای تداوم فعالیت آنها، قطعا فضای نقد و انتقاد علمی بر این گفتگو زمانی مهیا می باشد  که  پیشنهادات و انتقادات مخاطبین دارای سواد رسانه ای ومتن محور رفرنس گرا با مشخصات رسمی و مرجع مشخص باشد .در پایان بار دیگر تلاش رسانه های محلی پاوه را در راستای ارتقائ سطح فکری جامعه قابل تقدیر دانسته و برای رسانه سلام پاوه در آغاز پنجمین سال فعالیت خود آرزوی موفقیت و بهروزی را دارم .

منابع

۱-تامپسون ،جان ب،رسانه و مدرنیته ،مترجم مسعود اوحدی ،انتشارات سروش ،تهران ۱۳۸۹

۲-مک لوهان ،مارشال ، مدیریت رسانه ، ترجمه سعید آذری ،نشر مرکز تحقیقات و مطالعات سنجش صدا و سیما ،تهران۱۳۷۷

۳-سلیمانی ،محمد رضا ،جامعه شناسی ارتباطات ، نشر روجین مهر ،ساری ۱۳۹۳

۴-جاکسون هاریس ،ریچارد،روانشناختی وسایل ارتباط جمعی ،ترجمه دکتر حسن اسدزاده ،دکتر اسماعیل سعدی پور و منیژه شهبازخان ،نشر مرکز تحقیقات صدا و سیما تهران ۱۳۹۰

یک پاسخ برای “سواد رسانه ای مخاطبان ، بهبود عملکرد رسانه های پاوه

  • مرتضی یاوری در تاریخ شهریور 21, 1396 گفت:

    دکترمحمدآشنا عباس منش کاندیدای احتمالی آینده مجلس شورای اسلامی در منطقه اورامانات یا در آستانه شهردار شدن؟؟؟؟؟؟؟؟