ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:03

نشست آسیب شناسی کنکور ۹۶  و پیامد های اجتماعی آن در پاوه برگزار شد

نشست آسیب شناسی کنکور ۹۶  و پیامد های اجتماعی آن در پاوه برگزار شد

به گزارش سلام پاوه : نشست آسیب شناسی کنکور ۹۶  و پیامد های اجتماعی ، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و روانی بر فرد و خانواده ، شهروندان و جامعه پاوه به همت گروه مطالعاتی کتابخانه عمومی پاوه ، آموزش و پرورش و سایتهای سلام پاوه و پاوه پرس برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : […]

به گزارش سلام پاوه : نشست آسیب شناسی کنکور ۹۶  و پیامد های اجتماعی ، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و روانی بر فرد و خانواده ، شهروندان و جامعه پاوه به همت گروه مطالعاتی کتابخانه عمومی پاوه ، آموزش و پرورش و سایتهای سلام پاوه و پاوه پرس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : چهارشنبه پانزدهم شهریور۱۳۹۶ سالن ارشاد اسلامی پاوه محل آسیب شناسی کنکور نود وشش و پیامد های اجتماعی و روانی و اقتصادی آن بر جامعه با حضور کارشناسان و صاحبنظران به میزبانی گروه مطالعاتی کتابخانه های عمومی پاوه، مدیریت آموزش و پرورش و اداره ارشاد اسلامی و سایت های پاوه پرس و سلام پاوه در قالب میزگرد و دیالوگ مستقیم با مخاطبین از طریق تریبون ازاد به شکل کاملا جدید و نو در پاوه بود.

در ابتدای نشست که با تلاوت قرآن مجید توسط یکی از برترین های کنکور ۹۶ نوید پیر صنعان همراه بود.

سیروس امین زاده کارشناس ارشد جامعه شناسی سیاسی به عنوان مدیر اجرای برنامه در سخنان آغازین به پیدایش کنکور در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط مرکز آزمون آن زمان اشاره نمود که پس از قریب نیم قرن امروزه فراتر از یک مسئله اموزشی باید بعنوان یک پدیده اجتماعی از منظر جامعه شناسی ، روانشناسی و اجتماعی به صورت یک نگرش چند بعدی و کلی مورد کنکاش قرار گیرد .

وی در ادامه هدف تشکیل این جلسه را قرار گرفتن دیدگاه های متفاوت و نظرات مختلف در کنار همدیگر به منظور آسیب شناسی کنکور توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه برای چاره جویی وتصمیم گیری و تشکیل کمیته های تخصصی برای ارائه راهکار و برنامه نیل به افق مد نظر توسعه جامعه دانست و اذعان نمود که هدف این جلسه شناسایی علل و دلائل عدم نتیجه گیری دانش اموزان پاوه در آزمون کنکور می باشد نه مقصر کردن نهاد و یا شخصیت خاصی ،بر این اساس بخاطر دوری کردن از رویه ایراد سخنرانی در همایش های مشابه از روش دیالوگ مستقیم مسئولین و دست اندر کاران حوزه کنکور با منتقدین و آگاهان جامعه و گروه مطالعاتی کتابخانه های  عمومی پاوه و دانش آموزان و دانشجویان استفاده خواهد شد.

در ادامه  برزگر فرد مدیریت آموزش و پرورش ، خانم صافی پور مدیریت کانون قلم چی در اورامانات ، خانم مقصودی مدیریت کانون گزینه دو ، فاروق یوسفی مدیر پایگاه خبری پاوه پرس و معاونت آموزشی اسبق آموزش و پرورش ، ناصر صادقی مدیریت دبیرستان نمونه دولتی پاوه ،تحسیم الیاسی دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه ریزی ،جناب سعدی سپنجی دبیرو کارشناس ارشد زبان انگلیسی و آگاه به مسائل کنکور، آرش قادری کارشناس مشاوره و هدایت تحصیلی و  احسان مرادی کارشناس ارشد علوم سیاسی از گروه مطالعاتی کتابخانه عمومی پاوه در یک میزگرد به مدت یک ساعت به صورت مباحث دیالوگ وار به تجزیه و تحلیل کنکور و پیامد های آن بر جامعه  پاوه پرداختند .

در ادامه تریبون در اختیار صاحبنظران و متخصصان و دانش آموزان و دانشجویان برتر سنوات قبل و دبیران و معلمان مخاطب میزگرد قرار گرفت ،که هر نفر در مدت زمان مشخص و محدود به بیان سوالات و نظرات و خواسته های خود و عموم جامعه پرداختند و گاها در میان نظرات بر اثر اختلاف دیدگاه و نظر، بحث ها ی دو جانبه و چند جانبه بین شرکت کنندها در میزگرد و مخاطبان و حتی مشارکت دانش آموزان منجر به دیالوگ های قابل توجه می گشت که می توان گفت از نکات مفید و قابل تامل این جلسه بود

لازم به ذکر است در این جلسه که به مدت سه ساعت و نیم طول کشید مباحث بسیار و نظرات متفاوت با دیدگاه های گاها متضاد نسبت به سهم نهادهای آموزشی مانند خانواده ،نهاد رسمی آموزش ،فرهنگ حاکم بر جامعه ،تکنولوژی های نوین ارتباطی ،دانش آموزان و عوامل انگیزشی و روانی حاکم بر رفتار و کنش آنها وغیره مطرح گردید که با توجه به کثرت مطالب بصورت موردی و تیتر وار به شرح زیر بیان میگردد :

۱-بررسی تاریخ و چگونگی پیدایش کنکور و سیر شکل گیری و تکوین وتطورآن در جامعه پاوه

۲-کنکور به شکل کنونی عنوان چالشی برای نظام آموزشی کشور و تاثیرات آن بر نا کارآمدی درو س نظام آموزشی متوسطه در کسب مهارت های زندگی بعنوان دردی بر نظام آموزشی کشور و مناطق محروم تر مانند پاوه

۳- کنکور به شکل کنونی سبب گزینش نخبگان برتر پاوه در رشته های پر متقاضی و در نهایت عدم بازگشت آنها بعد از تحصیل دانشگاه  به مناطق زندگی اولیه خود

۴-حذف کنکور و پیامد های آن برای دانش آموزان خواهان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های برتر کشوری برای دانش آموزان پاوه

۵- اختلاف نحوه ارائه  دروس و فعالیت کلاسی مدارس با شیوه سنجش تستی و کمی چهار گزینه ای  در کنکور

۶-اختلاف معنی دار نمرات و معدل درسی دانش اموزان در آزمون های داخلی با آزمون نهایی  باتوجه به تاثیر معدل دروس نهایی در پذیرش دانشگاه ها برای سنوات آینده و تاثی آن بر مناطق محروم

۷-تاکید بیشتر بر امر آموزش حافظه محور در مدارس و اهمیت کمتر به فرا گیری مهارت هایی مانند ایجاد انگیزه و رغبت ،سختکوشی و تلاش بیشتر و مشاوره و راهنمایی

۸-عدم توجه افکار عمومی به نقش والدین و خانواده و فضای مجازی نامناسب در نتیجه گیری در کنکور توسط دانش آموزان شهرستان پاوه

۹-نادیده گرفتن نقش دانش آموزان در همراهی با والدین و اولیائ مدرسه در هدف گذاری و تعین افق درست و صحیح توسط خود دانش آموزان

۱۰-نقش اضطراب و استرس خانواده ها و جامعه بر آینده فرزندان و تعین و انتخاب و هدایت تحصیلی دانش آموزان بدون در نظر گرفتن استعداد و توانمندی و علایق توسط والدین و گروه دوستان

۱۱-عدم تناسب د رسطح  کمی و کیفی تحصیلی دانش آموزان  ورودی مدارس نمونه دولتی با خروجی این مدارس

۱۲-میزان نقش کانون های کمک آموزشی مانند کانون قلم چی و گزینه دو و آموزشگاه های کمک درس در کسب رتبه های برتر کنکور

۱۳ تداخل یا عدم تداخل برنامه های کانون های قلم چی و گزینه دو در برنامه ریزی کنکور  اموزش و پرورش برای دانش آموزان پاوه

۱۴-میزان توانمندی معلمان و مشاوران و مربیان در ایجاد انگیزه دانش آموزان در رقابت با عوامل مایوس کننده فرهنگی و آسیب های اجتماعی بر ون مدرسه ای

۱۵- عدم توجه به برند سازی و حمایت فعالین اجتماعی و سمن ها  از برترین های کنکور  سالهای گذشته

۱۶- احساس تداخل و موازی کاری در موارد کم توسط موسسات آموزشی برون آموزش و پرورشی، با برنامه درسی دانش آموزان  علی رغم نقش مکملی که در پروسه آموزشی دارند بویژه در زمان برگزاری امتحانات

۱۷-   عدم توجه و هزینه نمودن در بعد پرورشی دانش آموزان و کم رنگ شدن نقش پرورش درکنار آموزش توسط نهاد های غیر رسمی آموزشی  مانند  عدم توجه به تقویت سایر مهارت های لازم در دانش آموزان از جمله مهارت درک مفهوم – حل مسئله – تشخیص گزینه درست و غیره

۱۸- عدم وجود سیستم های نظارتی وکاربست متدهای نوین انتخاب رشته دانشگاه ها در شهرستان پاوه

۱۹-با توجه به اینکه  تمام شرایط برای پاوه وجوانرود بطوریکسان فراهم است  ، چه عاملی سبب می گردد رتبه دانشجویان قلم چی جوانرود با پاوه یکسان نباشد؟

۲۰-نقش تلاش برای کسب طبقه اجتماعی صاحب رفاه اقتصادی و موقعیت شغلی مناسب در گرایش اولیائ و دانش اموزان به رشته تحصیلی پرمخاطب تجربی و قرار گرفتن در شرایط رقابتی بسیار مشکل در این رشته تحصیلی در کنکور

5 پاسخ برای “نشست آسیب شناسی کنکور ۹۶  و پیامد های اجتماعی آن در پاوه برگزار شد

  • ناشناس در تاریخ شهریور 17, 1396 گفت:

    هفت صبح: برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشکان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها ۷ تا ۱۰ هزار پزشک به شغل های دیگر روی آورده اند.

    به نظر شما پزشکان از نظر سطح درآمد چه جایگاهی بین طبقات اجتماعی دارند؟ اگر نگاهی به پول ویزیت پزشکان شمال شهر تهران و رفت و آمدی که به مطبشان وجود دارد بیندازیم، میگوییم این قشر درآمد خوبی دارند اما در سوی دیگر این ماجرا پزشکانی هستند که مجبورند برای تامین هزینه های زندگی شغل دوم داشته باشند.

    آمارها نشان میدهد حدود ۲۰۰ هزار نفر پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و… در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷ تا ۱۰ هزار نفر به شغلهای دیگری روی آورده و یا شغل دیگری هم دارند.

    دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفته است تنها ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و ۴۰ درصد میتوانند مخارجشان را تامین کنند اما ۵۰ درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومیاند دچار مشکل هستند.

  • علی در تاریخ شهریور 17, 1396 گفت:

    اگر کنکورحدف شود امتحان نهایی ملاک شود که درآن تقلبات گسترده صورت میگیرد جامعه آینده ویران میشود کنکور ازهمه بهتر است با وجودمعایب چون تقلب درآن صفر یا خیلی کم است

  • مهاجر در تاریخ شهریور 17, 1396 گفت:

    بزرگترین آسیب رابه آموزش،آینده تحصیلی،استعداد،زندگی جوانان ونوجوانان این مملکت راهمین کنکورزده،نتیجه اش هم مشخصه،الان به یک مافیای بزرگ تبدیل شده که پای نمایندگان ووزراراهم به خودش بازکرده وچندین ساله که میخوان حذفش کنن شدنی نیس چراکە منافع خیلی ها به خطرمیفته،جهت اطلاع بیشتربرین گردش مالی سالیانه کنکورراحساب ومطالعه نماییدنشست های این چنینی وآسیب شناسی آن نیزهیچ دردی رادوانمیکنه ووقت تلف کردنه،کاش بجای صرف انرژی روی همچین بحث کلیشه ای ،موضوعاتی مانندتشکیل کانونهای کارآفرینی وهدایت استعدادهاازطریق این کانونها،ارتقاسطح شهروندی و…مطرح گردد.

  • ناشناس در تاریخ شهریور 17, 1396 گفت:

    آیا کسی از این عزیزان به این سوال پاسخ داد که اصلا چراباید کنکور بدهیم؟
    چرا همه باید وارد دانشگاه شوند؟
    آیا میدانستید چند تا از وزیران در انگلیس دیپلم هستند؟
    انگلیس کشوری است که قدیمی ترین دانشگاه های دنیا را دارد
    اصلا چرا همه دارن میرن تجربی و می خواهند دکتر شوند؟. با این وضعیت چند سال دیگه تعداد دکتر ها از مریض ها بیشتر میشه
    به نظر من کنکور یه بیماریه و خیلی از نهادها و سازمان ها برای اهداف اقتصادی دارن این بیماری رو تشدید می کنند

  • شهروند در تاریخ شهریور 17, 1396 گفت:

    شایسته است نقش فعال واکتیو آموزش وپرو ش به عنوان مثال جوانرود درکسب رتبه های خیلی خوب رایادآورمیشدیم وعدم برنامه ریزی ونبود برندی مشخص وناتوانی مدیریت آ پ پاوه راهم بدون تعصب که تمام مکافاتها دراین نهاد حول آن می چرخد را برای اولیا وشهروندان یاد آور می شدیم
    آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است