ج 31 فروردین 1403 ساعت 02:14

مسیر توسعه کرمانشاه از خیابان سئول میگذرد!/اصغر عظیمی مهر

مسیر توسعه کرمانشاه از خیابان سئول میگذرد!/اصغر عظیمی مهر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:کمتر از یک دهه پیش اعتماد به نفس فوتبال ملی ما در مقابل کره جنوبی و ژاپن در حال از دست رفتن بود. تا حدی که تقریبا در مصاف چشم‌ بادامی ها خود را از پیش بازنده می دانستیم.زمانی که کارلوس کی روش مربی تیم ملی ایران شد، همه انتظار داشتند […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:کمتر از یک دهه پیش اعتماد به نفس فوتبال ملی ما در مقابل کره جنوبی و ژاپن در حال از دست رفتن بود. تا حدی که تقریبا در مصاف چشم‌ بادامی ها خود را از پیش بازنده می دانستیم.زمانی که کارلوس کی روش مربی تیم ملی ایران شد، همه انتظار داشتند که یک شبه ایران را در بالاترین سطح فوتبال آسیا قرار دهد.اما این امر یک روزه و یک ماهه و یکساله شدنی نبود. در آن مقطع برخی رسانه های ورزشی(که تجربه رسانه ای شان در دوران ضعف فوتبال ایران تکوین یافته بود)با عنوان کردن مواردی همچون غیربومی بودن کی روش خواستار استعفا و برکناری او شدند.

برخی مربیان سنتی وطنی نیز هرازگاهی از خجالت کی روش در می آمدند و‌خود را گزینه ای مناسب تر برای هدایت تیم ملی میدانستند. اما مدیریت فدراسیون فوتبال در خیابان سئول تهران، به سابقه و‌تخصص کی روش اعتماد و از وی حمایت کردند. حالا چندسالی است که در فوتبال آسیا آقایی میکنیم و در سطح جهانی نیز اعتباری کسب کرده ایم. امروز حتی اگر کی روش خودش بخواهد برود، ما سعی میکنیم که مانع از رفتن او‌ شویم. چون ثمره ثبات مدیریتی را دیده ایم.

 

مدیریت،عصای موسی نیست…..

بحث و صحبت در مورد متغیرهای کلان اقتصادی نظیر نرخ تورم،نرخ بیکاری،تولید ناخالص ملی،درآمد و‌ پس انداز سرانه و … را اصولا نمیتوان تنها مربوط به عوامل محدودی دانست و در سیستم اقتصادی،متغییرهای مهم بر روی همدیگر اثرات متقابلی خواهند داشت.اینکه یک عامل و شاخص مزمن مانند نرخ بیکاری در یک استان، شهر و یا منطقه را وابسته به حضور و یاعدم حضور یک شخص بدانیم،علاوه بر اینکه کاری بسیار غیرکارشناسانه و غیر واقعی است، بلکه به دور از منطق و البته انصاف نیز هست.

اصولا مدیریت را نمیتوان به مانند عصای موسی دانست و تصور کنیم که با رفتن یک شخص و آمدن شخص دیگر معجزه ای رخ خواهد داد، تمام کارها درست،و تمام مشکلات رفع خواهند شد.یکی از مهمترین عواملی که میتواند مشکلات بیکاری را حل و فصل نماید،وجود زیرساختهای مهم و باثبات در یک استان و یا منطقه است. از جنله این زیر ساختهای اصلی میتوان به مواردی نظیر زیرساختهای حمل و نقل ریلی،جاده ای و هوایی، وجود مناطق آزاد اقتصادی و تجاری، مرزهای مشترک بین المللی، جاذبه های گردشگری، توجه به فرصت های محیطی و البته نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده و….. اشاره نمود.

در استان کرمانشاه در چند سال اخیر شاهد بوجود آمدن و توسعه بسیاری از موارد یاد شده بوده ایم. قطار به کرمانشاه رسید، راههای استان در طلایی ترین دوره ی خود به سر میبرند،منطقه آزاد اقتصادی قصرشیرین مراحل نهایی خود را میگذراند، تحرک و پویایی حوزه گردشگری محسوس است،منابع آبی استان با افتتاح سامانه گرمسیری و آبگیری چندین سد عظیم در آستانه یک انقلاب تمام عیار است،کرمانشاه به جمع استانهای صاحب صنعت خودروسازی ملحق شده است،

واحدهای ورشکسته صنعتی و‌ تولیدی استان یکایک در حال احیاء شدن هستند،‌ شهر کرمانشاه در حال یافتن سیمای یک کلانشهر درحال توسعه است،امسال هم شاهد بازگشایی مرز خسروی و تردد پانصدهزار نفر از زوار اربعین از این استان خواهیم بود.خلاصه کلام اینکه تقریبا در حال حاضر و دراین برهه ی حساس اکثر زیرساخت ها برای توسعه و البته اشتغال فراهم شده است و این نهال که کم کم جوانه های تدبیر و امید در آن پدیدار شده است، به زودی به بار خواهد نشست.در تمامی موارد مذکور نیز نقش مدیریت ارشد استان، نقشی کاملا محوری و مشخص بوده است.منصفانه نیست که این کارنامه روشن در ایجاد زیرساختهای اصلی را نادیده بگیریم.

باید به دور از منافع محفلی اجازه داد که مردم استان و خصوصا جوانان از ثمرات این زیرساختها بهره مند شوند و‌تا حدود زیادی مشکلات بیکاری کاهش یابد. مطمئنا یکی از مهمترین عوامل در توسعه پایدار ثبات مدیریتی خواهد بود.حالا که شرایط توسعه استان فراهم و بسیاری از زیرساختها آماده است و ثمرات آن به زودی به بارخواهد نشست، بعضیها وارد گود شده اند و میخواهند به خاطر دستمال کوچک منافع محفلی خود، قیصریه ی توسعه استان را به آتش بکشند. به قول دکتر جهانگیری در مناظرات انتخاباتی خطاب به آقایان: خدایی هم هست.

یک پاسخ برای “مسیر توسعه کرمانشاه از خیابان سئول میگذرد!/اصغر عظیمی مهر

  • ناشناس در تاریخ شهریور 9, 1396 گفت:

    کاش پاوه جز استان ثروتمند قم یا مرکزی یا اصفهان میبود.نه کرمانشاه بی پول وبیکار
    اخ….