س 04 اردیبهشت 1403 ساعت 13:38

متن سخنرانی مشاور استاندار در اورامانات در دیدار با دستیار ویژه ریس جمهور

متن سخنرانی مشاور استاندار در اورامانات در دیدار با دستیار ویژه ریس جمهور

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سید علاالدین حیدری مشاور و معین استاندار کرمانشاه در اورامانات روز گذشته با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و  رئیس سازمان محیط زیست به ایراد سخنرانی و بیان مطالبات مردم منطقه و جامعه اهل سنت پرداخت متن سخنان وی به شرح ذیل است:                                                                                                                                                                                                                      بسم الله الرحمن الرحیم (( یَا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سید علاالدین حیدری مشاور و معین استاندار کرمانشاه در اورامانات روز گذشته با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور و  رئیس سازمان محیط زیست به ایراد سخنرانی و بیان مطالبات مردم منطقه و جامعه اهل سنت پرداخت متن سخنان وی به شرح ذیل است:

                                                                                                                                                                                                                    

بسم الله الرحمن الرحیم

(( یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ))

تاریخ این سرزمین شاهد و گویای تلاشها و مجاهدتهای مردمان پاک سرشت ایران زمین در راه کسب فضایلی همچون استقلال، آزادی ، کرامت انسانی و دستیابی به حقوق انسانی خود است.ملت بزرگ ایران،در طول مبارزات با استعمارو استکبار ، رژیم ستمشاهی،جنگ تحمیلی و … ،همیشه بدنبال رسیدن به این ارزشهای والای انسانی و اسلامی بوده است.

 

وقتی سخن از ایران و ایرانی به میان می آید یعنی همه فرزندان این سرزمین ، یعنی همه کسانیکه دل در گرو آبادانی،عزت و سربلندی ایران دارند ،یعنی همه ایرانیان فارغ از رنگ،نژاد،زبان،قومیت و مذهب….ایران یعنی سرزمین یکپارچه ای با قطعات زیبا و ایرانی یعنی قطعه ای از همان کل زیبا…

 

لذا ملت ایران همه عرصه های حساس و مقاطع سرنوشت ساز را باهم،در کنار هم و برای هم درنوردیده و توانسته اند تاریخ ساز بمانند.انقلاب اسلامی،مقاومت هشت ساله دفاع مقدس،ایستادگی در مقابل تهدیدها و فشارهای دشمنان، توسعه و سازندگی همه و همه خود گواهی زنده بر این مدعاست.اگر امروز ایرانی مقتدر،مستقل و آزاده داریم،مدیون رشادت و جانفشانیهای همه ایرانیان هموطن هستیم.شهیدان این سرزمین از هر رنگ،نژاد،زبان،قومیت و مذهبی با خون خود درخت اقتدار و پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی را آبیاری کرده اند.

 

ما در سالهای دفاع مقدس و صحنه های نبرد با دشمنان،سنگر جداگانه ای برای شیعه و یا سنی و یا اهل حق نداشتیم.شیعه و سنی و اهل حق همه و همه با هم در یک سنگر می جنگیدند و شهید می شدند.خون شیعه و سنی با هم آمیخته می شد و ایثار و برادری را با هم معنا کردند.

 

سرکارخانم دکتر مولاوردی ؛

این مقدمه را عرض کردم که بگویم ملت ایران همه خود را صاحبان بحق این سرزمین می دانند و هیچگاه به خود اجازه نمی دهند پشت همدیگر را خالی کنند و هیچ دشمنی هم نمی تواند وحدت ملی و اسلامی ما را تهدید کند.بنده بعنوان کمترین عضو جامعه اهل سنت استان کرمانشاه،لازم می دانم مطالبی را تقدیم حضورتان نمایم.

کرمانشاه را بدرستی می توان ایرانی کوچک نامید و در وصف آن می توان گفت: کرمانشاه دیار دین، علم ، ادب ، هنر و موسیقی است . با مردمانی از همین رنگ و همین جنس ….کرمانشاهیان سالیان سال و به درازای تاریخ به خوشی و خرمی ، با برادری و وحدت در کنار هم زندگی می کنند و خدای را بخاطر این نعمت بزرگ شاکریم. ما در کرمانشاه مسئله ای بعنوان اختلاف و تفرقه مذهبی نداریم و اگر به آمار ازدواج های مشترک بین مذاهب مختلف در این استان نظری بیافکنید قطعا به عمق و میزان وحدت و برادری این مردم پی خواهید برد.

اهل سنت استان کرمانشاه سنگربانان این خطه بوده اند . ما در همه صحنه های این انقلاب بزرگ اسلامی حضوری حماسی داشته ایم .آمار چند هزار نفری خانواده ایثارگری اهل سنت استان گواه این مدعا است.آخرین حضور ما،مشارکت حداکثری در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ است . اهل سنت ایران و بالاخص اهل سنت استان ما،با حضور یکپارچه و حماسی خود در پای صندوق های رای ، و با رای بالای ۸۵ درصد به آقای روحانی سه پیام مهم را به منتقل نمودند .

 

اول اینکه اهل سنت به نظام اسلامی وفادار و متعهد می باشند//اهل سنت همیشه پیرو مشی اعتدال و اصلاح امور بوده و هست.با توجه به رویکرد و نگاه مثبت دکتر روحانی به مبحث حقوق شهروندی و مطالبات اقوام و مذاهب ایرانی و اسلامی ،و نیز تغییر وضعیت موجود ، ما اهل سنت،یکپارچه و امیدوار به آینده ایران اسلامی به دکتر روحانی یک آری بزرگ گفتیم.

 

خانم دکتر مولاوردی،

ما اهل سنت،با این سه پیام به صحنه انتخابات آمدیم و برای آقای روحانی و گفتمان اعتدال سنگ تمام گذاشتیم . حال نوبت دولتمردان آقای روحانی است که پیگیر مطالبات ما باشد.در مورد مطالبات اهل سنت باید عرض کنم،که وقتی از مطالباتمان سخن می رانیم،منظور همان مطالباتی است که بر اساس قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور هستند،ازهیچ خط قرمزی عبور نکرده باشند.و نیز منطبق بر مصالح نظام و و امنیت پایدار ملی کشور می باشند.

ما همیشه و همواره سپاسگزار الطاف و منویات راهگشای مقام معظم رهبری در مورد اهل سنت و بزرگان ما بوده و هستیم و همچنین از حمایتها و تدابیر رئیس جمهور محترم،در توجه به مطالبات اقوام و مذاهب کشور سپاسگذاریم.باید عرض کنم که وضعیت اهل سنت در این استان نه سیاه سیاه است و نه سفید سفید….

 

ما در برخی شاخصها مانند توسعه علمی و توازن آموزشی و… برخورداریم . اما در برخی شاخصهای دیگر مانند:شاخصهای سیاسی و فرهنگی و مدیریتی دچار عدم توازن مثبت هستیم.سالیان درازی است،اهل سنت در پروسه تصمیم سازی و تصمیم گیرهای این استان نادیده گرفته شده اند و توزیع عادلانه ای از قدرت به نسبت ظرفیتهای علمی،جمعیتی،ایثار و … اهل سنت استان نشده است.وبنده معتقدم این کم لطفی ، ناشی از عدم توجه و اهتمام دولت و مدیران استانی دوران های مختلف بوده است و چیزی جز سلیقه ای عمل کردن آنها نیست.

 

ما علی رغم برخورداری از ظرفیتهای بسیار قوی در حوزه منابع انسانی ، متاسفانه هنوز در حوزه مدیریتی استان دچار کمبود های زیادی هستیم.در طول چهار سال گذشته و بالاخص دوسال گذشته دولت تدبیر و امید و حضور جناب آقای دکتر رازانی استاندار محبوب و محجوب استان کرمانشاه ، مقدمات و تمهیدات مفید و موثری انجام گرفته است ، اما برای برداشتن گامهای جدی تر و عملی تر نیاز به همراهی و حمایت رئیس جمهور محترم و دیگر دولتمردان دارند .

از جناب آقای دکتر روحانی بخاطر توجه ویژه به مبحث حقوق شهروندی بسیار متشکریم .تدوین منشور حقوق شهروندی یعنی یک گام پیشرفت بسوی کرامت انسانی و حرمت شهروندان ایرانی ….اهتمام رئیس جمهور به مقوله حقوق شهروندی یعنی ایران برای همه ایرانیان،یعنی آگاهی بخشی به مردم نسبت به حقوقشان ، یعنی عزت ایرانی و ما بابت همه این تلاشها سپاسگزاریم.اما معتقدیم در ادامه مسیر، باید گامهای جدی تر و عملی تر برداشته شود .

سرکار خانم مولاوردی

دستیار ویژه محترم رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی

ما شهروندان اهل سنت این استان مطالباتی داریم که جهت پیگیری واستحضار جنابعالی و جناب آقای دکتر روحانی تقدیم می گردد.در اینجا بطور اختصار چند مورد را عرض می نمایم:

مطالبات را در چهار دسته(۱- مطالبات سیاسی ۲- مطالبات اقتصادی ۳- مطالبات فرهنگی ۴- مطالبات مذهبی ) تقسیم بندی نموده ایم.مطالباتی مانند:بکارگیری نیروهای شایسته اهل سنت در مدیریتهای کلان کشوری ، میانی ، استانی و منطقه ای//اعتماد و اطمینان به نیروهای متعهد و توانمند اهل سنت در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها//تقویت فقه میانه شافعی و حمایت از مدارس علوم دینی استان//اختصاص ساعاتی از صدا و سیمای استان به برنامه های ویژه مخاطبین اهل سنت در راستای وحدت ملی.

با توجه به تمرکز خسارتهای ناشی از جنگ تحمیلی در مناطق مرزی عمدتا اهل سنت نشین استان مانند(پاوه ،جوانرود، ثلاث،روانسر قصرشیرین و سرپل ذهاب ) و تاثیر منفی آن بر توسعه این مناطق لازم است: بسته تشویقی اقتصادی ویژه ای به این مناطق در راستای کاهش بیکاری و آسیبهای مرتبط ، اختصاص یابد.تقویت زیر ساختهای توسعه پایدار اورامانات//تخصیص سهمیه آب به دشتهای حاصلخیز اورامانات از سامانه گرمسیری و سردسیری//رسمی شدن مرزهای شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی و شوشمی در شهرستان پاوه و تردد مسافر از این مسیر به اقلیم کردستان عراق که می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش بیکاری منطقه و استان داشته باشد.//تدریس زبان کردی در دانشگاه رازی کرمانشاه//توجه ویژه به اعتبارات فرهنگی مناطق اهل سنت نشین استان مانند اورامانات و دیگر مناطق
توجه به فرهنگ غنی کردی در تولید برنامه های شبکه زاگرس.

همه ما نیک می دانیم که مشکلات و کمبودهای ما آنی بوجود نیامده اند که آنی و سریع هم رفع شوند و بنده شدیدا معتقدم که در این مسیر، اول باید آسیب شناسی سپس چاره جویی و آنگاه برنامه ریزی و اقدام گردد. لذا از هرگونه شتابزدگی در این مسیر برحذریم اما امید به رفع و حل این مسائل را در دولت محترم دوازدهم داریم .

در پایان باید تشکر ویژه ای هم از دستگاه امنیتی استان بخاطر نگاه مثبت و فرصت محوری که به اهل سنت و اهل حق استان دارند داشته باشم . چراکه امنیت چیزی جز توانمندی در تبدیل تهدیدها به فرصتها نیست.از جنابعالی بخاطر زحماتتان در حوزه حقوق شهروندی تشکر می نمائیم و استدعا داریم که سلام گرم ما را به جناب آقای دکتر روحانی ابلاغ بفرمایید . و ضمن ارائه مطالبات و درخواستهای ما به ایشان از طرف ما عرض کنید(( که امید ما به تدبیرهای شماست )).موفق و موید باشید.

                                                                                                                                   سید علاالدین حیدری

                                                                                                                                 مشاور و معین استاندار

                                                                                                                              در شهرستانهای اورامانات

 

 

 

 

 

6 پاسخ برای “متن سخنرانی مشاور استاندار در اورامانات در دیدار با دستیار ویژه ریس جمهور

  • you sefy در تاریخ شهریور 10, 1396 گفت:

    ضمن تشکر از آقای حیدری بخاطر بیان این حقیقت هرچند درصدکمی ازحقوق مردم مخلص ووفاداروصادق این خطه از کشور عزیزمان ایران است امیدوارم دست اندرکاران صاحب قلمان واندیشمندان صبورانه وحکیمانه براین مطالب حقه این ملت مظلوم اصرار نمایند تاکشوری هرچه آبادتروآزادداشته باشیم “آباد باش ای ایران آزادباش ای ایران. ..

  • ناشناس در تاریخ شهریور 8, 1396 گفت:

    باسلام هیچ تغیری ایجادنمیشه چهارسال قبلم همین افراد تصمیم گیر بودن نه وزیرکرد داریم نه استاندارنه فرماندار همش وعده میدن

  • ابراهیمی در تاریخ شهریور 7, 1396 گفت:

    درود بر جناب حیدری بسیار عالی و زیبا بیان نمودید

  • رحیمی در تاریخ شهریور 7, 1396 گفت:

    درود آقای حیدری
    امیدوارم همچنان پیگر مسایل و مشکلاتمان باشی

  • محمد در تاریخ شهریور 7, 1396 گفت:

    با سلام خیلی شیوا و گویا مطالب به حقی را بیان نمودید انشا الله موفق و سربلند دنیا و قیامت باشید

  • آرمان فیضی در تاریخ شهریور 7, 1396 گفت:

    درود بر سید علاءالدین حیدری بزرگوار