س 29 اسفند 1402 ساعت 08:34

“ماموریت ما”رئوس برنامه اولیه برای تصدی مدیریت شهری پاوه/جمال کاری

“ماموریت ما”رئوس برنامه اولیه برای تصدی مدیریت شهری پاوه/جمال کاری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:پیرو فراخوان منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر پاوه برای انتخاب شهردار،اینجانب بر حسب وظیفه و احساس مسئولیت و در فرصت کوتاه اعلام شده،اقدام به نگارش و تدوین برنامه اولیه خود نموده و همراه با رزومه کاری طی نامه رسمی به شورای شهر ارسال نمودم.با توجه به اینکه افراد دیگری نیز […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:پیرو فراخوان منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر پاوه برای انتخاب شهردار،اینجانب بر حسب وظیفه و احساس مسئولیت و در فرصت کوتاه اعلام شده،اقدام به نگارش و تدوین برنامه اولیه خود نموده و همراه با رزومه کاری طی نامه رسمی به شورای شهر ارسال نمودم.با توجه به اینکه افراد دیگری نیز در این زمینه اعلام آمادگی نموده بودند لذا متعاقب این امر جلسه ای با حضور سه نفر از اعضای شورا و اینجانب تشکیل و ضمن تبین نظرات و دیدگاهای خود، توضیحات لازم نیز ارائه گردید.

 

همچنانکه قبلاً اعلام نموده بودم بر اساس دیدگاه شخصی و به جهت جلوگیری از هرگونه سوء ظن(تا زمان اعلام شهردار منتخب و بعد از پروسه تعیین هر فردی به عنوان شهردار جدید)برنامه خود را بدون کم و کاستی در دسترس خوانندگان جهت تنویر افکار عمومی قرار خواهم داد.اگرچه کمی دور از انتظار است اما به عنوان یک شهروند پیشنهاد می نمایم و انتظار می رود تا شورای شهر در راستای شفاف سازی اقدام به اطلاع رسانی و یا در دسترس قرار دادن برنامه دیگر کاندیدها دیگر نمایند(البته شهردار منتخب در طول این ایام در فضای مجازی به چنین امری مبادرت ورزیدند)که این امر هم می تواند منجر به افزایش اعتماد عمومی،اعتماد به شفاف سازی در فرایند انتخاب شهردار و استفاده از تجارب مندرج در برنامه های متنوع ارائه شده توسط کاندیدها برای شهروندان گردد. از سوی دیگر انتظار بر این است با توجه به فراخوان دعوت از افراد توسط شورا، نتایج و پروسه انتخاب شهردار به سمع و نظر مردم رسیده و حداقل عدم توفیق دیگر کاندیداها و دلایل شورا در این زمینه را به کاندیدها اعلام نمایند.

 

ضمن تبریک مجدد به جناب اقای دکتر برهان ولدبیگی و اعضای محترم شورای اسلامی و آرزوی توفیق برای ادامه فعالیت آنها در دوره پنجم، آمادگی خود را برای هرگونه همراهی و همفکری با شورای دوره پنجم و شهردار منتخب اعلام می دارم.لازم به ذکر است که برنامه ارائه شده اینجانب به شورای شهر پاوه بدون هیچ کم و کاستی در اختیار و دسترس همگان قرار می گیرد.

” و امرهم شوری و شاورهم فی الأمر”

“ماموریت ما”رئوس برنامه اولیه برای تصدی مدیریت شهری پاوه/ برنامه ای (با محوریت شهروندان، شورا، شهرداری و سازمان های ذیربط)برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری پاوه (دوره چهار ساله)به درخواست: منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر پاوه/پیشنهاد دهنده: جمال کاری

 

فهرست مطالب/عنوان:

پیشگفتار/مقدمه/مدیریت شهری، نگرش سیستمی و مدیریت یکپارچه شهری/وضعیت موجود شهری پاوه/چشم انداز توسعه شهری پاوه/اهداف، راهبردها و سیاست های توسعه شهری/معیارهای ارزیابی در فرایند کار/اصول مد نظر مدیریت شهری/محورها و سر فصل های اصلی برنامه/حوزه مدیریت و منابع انسانی./حوزه اجتماعی و فرهنگیحوزه حمل و نقل و ترافیک/حوزه شهرسازی و هویت شهری/حوزه خدمات شهری و توسعه فضای سبز/حوزه اقتصاد شهری و منابع درآمدی پایدار/حوزه محیط زیست و توسعه پایدار شهری/حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل/حوزه فنی و عمرانی

پیشگفتار

پیرو فراخوان منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی برای دعوت از افراد جهت انتخاب شهردار پاوه، اینجانب بر حسب وظیفه و احساس مسئولیت، شناخت از شهر و آگاه بر قابلیت ها و توانایی های خود، ضمن اعلام آمادگی به صورت مختصر، برنامه خود را برای ماموریت چهار سال آتی مدیریت شهری پاوه به شرح ذیل ارائه و تقدیم می نمایم.

در ابتدا لازم است به عرض برسانم و بر این باورم که یک شهردار کارآمد باید دارای خصوصیات و شاخصه های ذیل باشد:

شهردار باید دارای ویژگی های فردی و مدیریتی مناسبی باشد. از قدرت برقراری ارتباط منطقی و علمی برخوردار باشد.تضادهای بین فرد و بین گروهی را به طور مناسبی حل کند. شیوه مناسب استفاده از قدرت را در موقعیت های مختلف به خوبی درک و به نحو درستی به کار گیرد.مهارت های لازم برای تصمیم گیری در رهبری شهری را داشته باشد.در سیاستگزاری ها درک روشنی از نیازها و ضرورت های شهری داشته باشد. توانمندی لازم برای تربیت و توانمندسازی نیروها و کارشناسان را داشته باشد و برای این امر برنامه ریزی کند. توانایی مذاکره و تعامل بین گروه ها و اصناف و ذی نفعان را داشته باشد. باید از طریق اقدام اجمالی مشترک، شهر را مدیریت و هدایت کند.

توجه به همه بخش های جامعه از جمله جوانان، زنان، معلولین، سالمندان، روحانیون، فقرا، ورزشکاران، هنرمندان و … را در دستور کار داشته باشد و از زنان و جوانان هم در پست های مختلف مدیریت شهری استفاده کند. شهردار باید پاکدست و در افکار عمومی به عنوان فردی امین و صادق شهره باشد. به استفاده از خرد جمعی، ارائه خدمات کارشناسی و بکارگیری نیروهای متخصص در روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اعتقاد کامل داشته باشد. در نهایت جسارت و شجاعت اقدام و عمل را در ارتباط با توسعه شهری به خوبی از خود نشان دهد.

بی شک همه ما اذعان داریم که شهرداری به عنوان سازمانی عمومی و عام المنفعه دارای کارکردهای فرابخشی است و پذیرش مسئولیت آن نیازمند برخورداری از دیدگاهی جامع و کامل و دقت در چگونگی برخورد با چالش های پیش رو می باشد. از این رو ضمن توجه جدی به اسناد بالادستی، ارتباط منطقی با سازمان های دخیل در سطح توسعه در بالادست (مرکز استان و حتی در مرکز کشور)، هماهنگی در سطح محلی و تعامل و همراهی با ذینفعان فعال بخش های عمومی/خصوصی و دولتی نیز بسیار مهم و ضروری است و شهرداری(فردی) می تواند به این مهم دست یابد که توانایی ایجاد تعامل منطقی بین مجموعه های مختلف دخیل در امر توسعه شهری را داشته باشد و از اشراف کاملی بر موضوعات تخصصی و کارکردی/عملکردی شهرداری نیز برخوردار باشد.

بی شک ماموریت شهرداری مجموعه کاملی از عوامل و عناصر دخیل و تأثیر گذار در توسعه شهری را شامل شده که همه آنها باید در برگیرنده توسعه اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه شهری گردیده و هرگونه اقدام و یا راهکاری حتی فیزیکی/کالبدی بایستی منجر به توسعه اجتماعی- اقتصادی جامعه گردد. برنامه ها بایستی با دیدگاه “شهر انسان محور” طراحی و به مرحله اجرا برسند.از همان ابتدا بایستی در پی پاسخگویی با چگونگی و چرایی موضوعات ذیل باشد.

مأموریت شهرداری در چهار سال آتی چگونه و به چه شکلی باشد؟چشم انداز و روند توسعه شهر پاوه طی چهار سال آتی به چه شکلی پیش رود؟نحوه تعامل شهردار و شورا طی دوره مذکور چگونه خواهد بود؟اهداف، سیاست ها راهبردهای توسعه شهری را به چه شکلی ساماندهی و تحقق بخشد؟در طول دوره مجموعه اقدامات و عملیات های اجرایی/ عمرانی شهرداری به چه صورت شکل گیرد؟

لذا برنامه حاضر برای شهرداری پاوه تحت عنوان برنامه توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی شهر، در راستای اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۱۴۰۴، طرح کالبد ملی(منطقه زاگرس)، طرح جامع توسعه و عمران ناحیه اورامانات، طرح جامع شهر و اقدامات و فعالیت های صورت گرفته و یا در دست اجرا، تحلیل وضعیت موجود، تعریف آینده مطلوب، شناسایی قابلیت ها و مسیرهای رشد و توسعه شهر و تعریف و تدوین چشم انداز، سیاست ها، راهبردها، برنامه چهار ساله، طرح/ پروژه ها و… در راستای تحقق چشم انداز، اهداف و راهبردهای توسعه شهری پاوه تهیه و تدوین خواهد شد.

بی شک هر فرد،خانواده، گروه و یا مکانی مانند روستا،شهر و یا هر قوم، ملت و یا کشوری که برای آینده خود تصویری دقیق و گویا از وضعیت و مسیر زندگی نداشته باشند از قافله توسعه باز خواهند ماند. در جهان کنونی که سرعت تغییر و تحولات خارج از تصورات و آنچنان زیاد است که اگر همراهی جمعی و خرد عمومی و مشارکت همگانی نباشد از قطار توسعه باز خواهیم ماند باید اذعان داشت که تنها با مشارکت و خرد جمعی است که می توان از مسیرهای پر پیچ و خم توسعه عبور کرد.

“امروز،برآیند گذشته است،گذشته ای که تا دیروز،آینده بود و فردا نیز نتیجه عملکرد امروز ماست.”پس اگر در فکر آینده درست برای شهرمان و اعتلای سطح زندگی شهورندان هستیم باید پایه ها و ساختارهای امروزین را به صورت معقول و علمی و با بررسی و مطالعه و همکاری و مشارکت برداریم.

مقــدمه

شهر در معنای کامل آن عبارت است از یک شبکۀ جغرافیایی، یک سازمان اقتصادی، یک فرایند صنعتی، صحنه ای برای کنش اجتماعی و نمادی زیبا شناختی از وحدت جمعی. این واحد جغرافیایی – سکونتی دارای محدوده عرفی و ثبتی معین با آستانه جمعیتی مشخص و اقتصاد منحصر به خود است. چهار کارکرد اصلی حاکم بر سازمان شهری شامل سکونت، کار، تفریح، و حمل ونقل است. شهری با چنین کارکردهایی را می توان “شهر انسانی” دانست.

برای رسیدن به چنین کارکردهایی داشتن چشم انداز بلند مدت و انجام برنامه ریزی های کالبدی و اقتصادی و اجتماعی ضرورت اجتناب­ناپذیر است. در این میان از دهه ۱۳۴۰ که طرحهای هادی و جامع شهری برنامه­های کالبدی شهر را برعهده داشته اند و طی دهه های اخیر که طرح تفصیلی شهر مکمل طرحهای مذکور شده است، رسیدن به درصد قابل توجهی از اهداف تعیین شده در طرحهای جامع و تفصیلی با مسائلی روبرو است که مهمترین آنها از تنگناهای مالی شهرداری ناشی شده است.

چنین تنگناهایی از صبغه قانونی نشأت می­گیرد که به خودکفایی مالی شهرداری تاکید کرده است. با این حال در سال های اخیر انتقادات شدیدی به طرح های هادی، جامع- تفصیلی شهری صورت گرفته و لذا متولیان امر در راستای رفع این ایرادات در فکر تهیه و تدوین برنامه هایی با عنوان ” برنامه راهبردی- عملیاتی شهر و شهرداری” برای شهرهای کشور می باشند. پیداست که ضرورت تهیه و تدوین برنامه ای برای شهرداری ها امری اجتناب ناپذیر است و می طلبد حتی فراتر از این مساله، شهرداری و شورا برای دوره چهار ساله مدیریتی خود اقدام به تهیه و تدوین برنامه نمایند.

مدیریت شهری، نگرش سیستمی و مدیریت یکپارچه شهری

شهر فضایی اجتماعی است که بدون برنامه­ریزی و نگرش یکپارچه نمی­توان آن را مدیریت کرد و در نهایت کارکرد خود را از دست خواهد داد. در واقع شهر یک نظام است و از طریق تعامل و همکاری بخش­های مختلف آن با یکدیگر حرکت خواهد کرد. به عبارتی دیگر تغییر در یک بخش از سیستم نیازمند مطالعه و پایش و پیش­بینی تغییرات سایر بخش­ها است. همانطور که اشاره شد، شهر فضایی اجتماعی است، این بدان معناست که این پدیده از دو عنصر اصلی فضا و مردم تشکیل شده است و تغییر در فضا مستلزم دخالت یا مشارکت مردم است.

رویکردهای نوین نظری در خصوص مدیریت و برنامه ریزی شهری با این نگاه شکل گرفته و با نگاه همه جانبه و کل نگر به شهر، اقدام به ارائه برنامه می­کند. در این رویکردها مسائل شهری در ارتباط با هم مطالعه خواهند شد و به تبع آن حل مسائل نیز با همین دید و رویکرد صورت خواهد پذیرفت. برنامه­ریزی برای توسعه شهر مانند پازلی است که مردم، شهرداری، شورا و نهادها و سازمانهای دولتی  و NGOها تکه­های آن هستند و با کنار گذاشتن یا دخالت ندادن هرکدام از این تکه­ها عملاً پازل شهر ناقص خواهد ماند.

جدیدترین روش­های برنامه­ریزی که در کشورهای توسعه یافته تجربه شده و اکنون در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در حال اجرا است، روش برنامه­ریزی راهبردی است که اصطلاحاً به آن CDS یا برنامه راهبردی توسعه شهری گفته می­شود. این نوع از برنامه­ریزی، پاسخی است به انتقادات به جا و درست از طرح­های جامع و تفصیلی و ناتوانی آنها در پاسخگویی به نیازهای متعدد شهر، بوجود آمد. در این نوع برنامه­ریزی علاوه بر رویکرد کالبدی بر تقویت اقتصاد شهر، حفظ محیط زیست و ارتقاء ساختار شهر نیز تاکید داشته و برنامه‎های کوتاه مدت اجرایی مسیر دستیابی به اهداف برنامه تعیین می­گردد. مشارکت مردم، برنامه­ریزان و مدیران شهری در کلیه مراحل تهیه، اجرا و نظارت از معیارهای تحقق پذیری این استراتژی است. برنامه­ریزی راهبردی دارای ویژگی­ها و ارکان خاصی است که در ادامه به برخی از این ارکان و مکانیسم اجرایی آن پرداخته می­شود.

در تدوین یک برنامه راهبردی ابتدا به یک چشم­انداز نیاز است. بیانیه چشم انداز، اهداف بلند مدت را در قالب یک چارچوب کلی بیان کرده و خطوط اصلی مسیر آینده را ترسیم می­کند. در پارادایم جدید برنامه­ریزی، اهمیت ویژه­ای به آینده و مطالعه آن داده می­شود. طبق این ایده آینده لزوماً ادامه گذشته نیست و این طرز تفکر و نگاه به آینده، مقوله پیش­بینی و روند پژوهی آینده مبتنی بر گذشته را منتفی خواهد کرد. این نوع از برنامه­ریزی، آینده را آینده پژوهی می­نامند.

آینده پژوهی مجموعه تلاش‌هایی است که با جستجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسّم آینده‌های بالقوّه و برنامه‌ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده‌پژوهی بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیت «فردا» از دل تغییر (یا ثبات) «امروز»، است. آینده‌پژوهی برابر عبارت لاتین «Futures Study» است. واژهٔ جمع Futures به این دلیل استفاده شده‌است که با بهره‌گیری از طیف وسیعی از روش‌ها و به‌جای تصوّر «تنها یک آینده»، به گمانه‌زنی‌های نظام‌مند و خردورزانه، در مورد نه تنها «یک آینده» بلکه «چندین آیندهٔ متصوّر» مبادرت می‌شود. موضوعات آینده‌پژوهی دربرگیرندهٔ گونه‌های «ممکن»، «محتمل» و «دلخواه» برای دگرگونی از حال به آینده هستند.

ترسیم بیانیه چشم­انداز با کمک تکنیک­های آینده پژوهی، منجر به ترسیم سناریوهای جایگزین خواهد شد. به این معنی که چنانچه چشم­اندازهای متعدد ترسیم شود، در انجام مراحل بعدی برنامه­ریزی نیز روش­ها متفاوت خواهد بود.پس از تدوین چشم انداز برنامه، راهبردهای کلان و اهداف کلی تنظیم خواهد شد. در برنامه راهبردی مبتنی بر سناریو، اهداف و راهبردها نیز در راستای چشم­اندازهای متعدد و در تناسب با آینده­های ممکن و محتمل تدوین می­شوند. بنابراین برنامه­ریزی سناریووار و آینده­پژوهانه دارای انعطاف بوده و انطباق بیشتری بر رویدادهای آینده دارد.

مهم­ترین هدف توسعه شهر، استراتژی توسعه پایدار است. استراتژی­های اصلی توسعه پایدار را می­توان به استراتژی­های اصلی «ساماندهی کالبدی و فرم فضایی»، «پایندگی و اقتصاد شهری»، «بهبود زیست­پذیری اجتماعات شهری»، «دسترسی پایدار»، محیط زیست» و «اصلاح نظام مدیریت و حکمروایی خوب شهر» تقسیم کرد.

هر کدام از استراتژی­های فوق،شاخص­ها و اهداف مشخصی را ترسیم می­کنند. برخی از شاخص­هایی که در ارتباط با شهر پاوه اهمیت دارد، در نمودار زیر نشان داده شده است:

همانطور که پیشتر اشاره شد، رویکرد جدید به مدیریت شهری مبتنی بر نگرش کل نگر و سیستمی است که این نوع نگرش در برنامه­ریزی راهبردی تجلی می­یابد. در این نوع برنامه­ریزی عناصر و حوزه­های برنامه­ریزی جزیره­های جدا از هم و مستقل نیستند. به عبارتی دیگر برنامه­ریزی و ارائه برنامه و پروژه در یک حوزه مستلزم مطالعه و ارزیابی تأثیر آن در سایر حوزه­ها است. به عنوان مثال چنانچه برنامه­ای به منظور کاهش ترافیک پیشنهاد می­شود، بایستی تأثیرات مثبت و منفی آن کنترل و ارزیابی شود. اینکه آیا این پروژه بر سرانه فضای سبز چه تأثیری خواهد گذاشت و آیا با کاهش سرانه فضای سبز، به حقوق شهروندی تعرض نخواهد شد؟ آیا این پروژه احساس امنیت را به خطر نخواهد انداخت؟ آیا عدالت فضایی آسیب نخواهد دید؟ اجرای این پروژه، منافع چند درصد از افراد را تأمین خواهد کرد (آیا بازخورد آن فراگیر خواهد بود)؟ و پرسش های دیگر و …

در الگوهای جدید برنامه­ریزی، به دلیل بسط اهداف و وظایف طرح­های توسعه و عمران شهری، موضوع نحوه رویکرد به تعیین ضوابط و مقررات شهرسازی نیز، بسیار پویاتر، گسترده­تر و متنوع­تر شده است. چرا که پرداختن به کیفیت محیط، جست­وجوی توسعه پایدار، تأمین ایمنی و آسایش عمومی و دستیابی به هویت و همبستگی اجتماعی در محیط شهری، از طریق توسل به ضوابط منطقه­بندی، تردد و فضا و مقررات ساخت و ساز و مانند اینها کافی نخواهد بود. برعکس برنامه­ریزی و طراحی شهری، در چارچوب رویکرد راهبردی-عملیاتی، به مجموعه­ای یکپارچه و هماهنگ از قوانین، راهبردها، سیاست­ها معیارها و الگوها، رهنمودها، ضوابط و استانداردهای متنوع، در سطوح و موضوعات مختلف نیاز دارد. به همین دلیل در نظام­های پیشرفته شهرسازی، ضوابط و معیارهای مربوط به هدایت توسعه و عمران شهری در سطوح مختلف و به اشکال مختلف تدوین و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وضعیت موجود شهری پاوه

پاوه در سال ۳۷ به عنوان نقطه شهری و مرکز شهرستان پاوه و اورامانات انتخاب گردید که عمده توسعه و گسترش خود را بعد از این دوره بویژه بعد انقلاب اسلامی به خود دیده است. سیمای شهر به صورت یک شهر کوهستانی و پلکانی با سبک معماری خاص(شبیه ماسوله/ البته از نظر بنده آبادی ماسوله شبیه پاوه است) است که از چشم انداز زیبایی برخوردار می باشد. این شهر به عنوان شهر مرکزی در درون منطقه اورامانات و مرکز اصلی تعاملات و ارتباطات و کانون خدمات رسانی به حوزه نفوذ خود و حتی ارتباط با کردستان عراق در این خطه فعالیت می نماید.

کمبود زمین هموار، وجود موانع عمده طبیعی برای توسعه شهر و ضعف امکانات و زیرساختهای شهری از جمله شبکه معابر ناکارآمد، کمبود فضاهای تفریحی- فرهنگی، سبز، ورزشی و… مشکلات گسترده فرا راه این شهر کوهستانی می باشد. این شهر در مقام مقایسه با دیگر شهرهای استان در وضعیت نامتعادلی به سر می برد.

هرچند کل منطقه در یک بن بست جغرافیایی و ارتباطی قرار گرفته، اما بایستی تلاشی صورت گیرد تا پاوه و منطقه نفوذش از طریق محورهای ارتباطی پاوه- نوسود- مریوان، پاوه- نودشه -مریوان، پاوه – سرپل ذهاب، پاوه – حلبچه(اقلیم کردستان)، پاوه- روانسر/جوانرود و کرمانشاه با مناطق اطراف ارتباط برقرار نموده و از وضعیت موجود(بن بست ) خارج شده و یا با سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های منطقه برای خروج از وضعیت فعلی اقدام نمود در این صورت می توان به توسعه منطقه و نقش شهر پاوه در توسعه ملی، منطقه ای و محلی امیدوار شد. البته در این میان نقش دیگر شهرهای منطقه را نبایستی نادیده انگاشت.

از سوی دیگر هرچند حمل و نقل و یا ترافیک شهری پاوه یکی از مشکلات موجود شهری است لیکن از مهمترین مشکلات شهری در پاوه است. مشکلاتی مانند توسعه های غیر اصولی در زمین های شیبدار،کمبود/آشفتگی و بی برنامگی در سرانه ها و موقعیت فضاهای سبز،ورزشی، تفریحی و…، فقدان توزیع متعادل کاربری های خدماتی و رفاهی در سطح محلات، وابستگی کل شهر و شهرستان از نظر ترددی به خیابان اصلی، گرانی زمین و رانت خواری های ناشی از آن، عدم توجه به مقوله سیما و منظر و سبک معماری و یا اصول و هویت شهرسازی،ساخت مجتمع های آپارتمانی غیر اصولی، قرارگیری مسکن مهر در محله ای دور افتاده و عدم شبکه دسترسی مناسب به آن، ساخت و ساز در درون باغات و تخریب آنها، عدم توجه به ضوابط ساخت و ساز (تراکم، پارکینگ، نما، سیما، منظر و… ) از جمله بخشی از مشکلات پیش روی شهر پاوه به ویژه در بعد کالبدی است. پاوه در حوزه اجتماعی، اقتصادی، مشارکت مردمی، ارتباط کم بین نهادها و مردم، عدم شفاف سازی و پاسخگویی و … نیز با مشکلاتی مواجه و روبرو است.

چشم انداز توسعه شهری پاوه

به صورت خلاصه چشم انداز توسعه شهر پاوه را می توان به این شکل مطرح نمود که هم در راستای آمال و آرزوهای شهروندان و هم اسناد بالادستی و هم دیدگاه نگارنده و در صورت توفیق در انتخاب می تواند تلفیقی از هماهنگی های لازم با شورای شهر پاوه و مجموعه های دخیل و تأثیرگذار در امر توسعه شهری باشد. برنامه بایستی از ساز و کار پایش و بازنگری برخوردار باشد به نحوی که قابل دسترس برای شهروندان، سازمان ها و ارگان های دخیل در امر توسعه شهر و مجموعه شهرداری و شورای شهر باشد.

معمولاً ترسیم چشم انداز برای افق ۱۰، ۱۵ و یا ۲۰ ساله صورت خواهد گرفت که مدیریت شهری با توجه به اینکه دوره انتخابی آن چهار ساله می باشد تلاش می نماید تا خود را در قالب چشم انداز و مسیر آن قرار دهد و در راستای تحقق آن طی مدت مذکور اقدام و فعالیت نماید. بر این اساس چشم انداز شهر پاوه می تواند به صورت ذیل ترسیم گردد اگرچه این تعریف محدود و بسته نیست و برحسب و فراخور تحولات جامعه و توسعه می تواند ویرایش و اصلاح گردد.

“پاوه شهری است همراه و سازگار با محیط زیست، حامی و پشتیبان زیست بوم و مناسب برای زندگی، شهری پایدار، با نشاط – سرزنده با ساختاری منسجم و مناسب با الزامات سکونت، فعالیت و فراغت شهروندان، که جایگاهی در خور در مقیاس محلی و منطقه ای داشته و همراه با اقتصادی پویا متکی بر هر سه بخش اقتصادی و به عنوان احیاگر هویت های بومی و محلی، تولیدات خاصی را ارائه نموده و با ورود به جریان رقابت اقتصادی- عملکردی سکونتگاههای هم رده از جریان های ناحیه ای- منطقه ای و ملی پشتیبانی نموده و پایگاه و مرکز اصلی ورود به کردستان عراق از ناحیه اورامانات تلقی می شود. پاوه در افق چشم انداز شهری سبز، پاک، سالم، سرزنده و شناخته شده در سطح جهانی با هویت اصیل کردی، پاسدار و حافظ (مرکزیت) فرهنگ و زبان اورامی و پوشش کردی بوده و مراودات گسترده، منطقه ای و جهانی را به ویژه در حوزه گردشگری پذیرا می باشد. شهری است با ایجاد پلی بین گذشته و حال و آینده (تلفیق دنیای سنت و مدرن/ احیاگر هویت های اصیل عصر گذشته) نقش مهمی را در فرایند اعتلای فرهنگ سازگار با محیط زیست جهانی ایجاد خواهد نمود.

اهداف، راهبردها و سیاست های توسعه شهری

در تدوین الگوی توسعه شهر،با توجه به چشم‌انداز ترسیم شده و شرایط و ویژگی‌های شهر پاوه سعی شده است اهداف زیر تا حد امکان تحقق یابند. به عبارتی دیگر در راستای تحقق ایده چشم انداز،بایستی اولویت های زیر در دستور کار قرار گیرد:

رونق فعالیت و توسعه اقتصادی شهر پاوه در جهت دستیابی به نقش ناحیه ای/ منطقه ای، دسترسی به فرصت های شغلی جدید، افزایش درآمد و سطح رفاه خانوار(با محوریت و احیای تولیدات بومی و سنتی/ و تبدیل به برند برخی از محصولات ارگانیک و اتکا به گردشگری)مرکز و پایگاه اصلی ورود به کردستان عراق از ناحیه اورامانات و دستیابی به جایگاه شایسته در همه ابعاد برای ورود به بازار در آنسوی مرز (نقش پاوه در ارتباطاط فراملی)بهبود شرایط اکولوژیکی شهر و همزیستی مسالمت آمیز با محیط طبیعی (نمونه کامل شهری پایدار)رعایت اعتدال در نظام بهره برداری از منابع طبیعی (کاهش ردپای اکولوژیک شهر)افزایش کارایی و عملکرد کالبدی شهر در برابر حوادث و بحران ها (افزایش تاب آوری شهر)ساماندهی کالبد شهر با تأکید بر هویت کردی- ایرانی- اسلامی- و سرزندگی فرهنگ کردی- اورامی ساکنان (مرکزیتی برای احیا و حفاظت از تمامی عناصر فرهنگ بومی از پوشش، سنت ها، آداب و رسوم، هنرها، تولیدات و… تا تسری و بازتولید آنها)تقویت سرزندگی و انسجام اجتماعی/فرهنگی در شهر/هماهنگی با طرح های بالادستی به ویژه طرح جامع شهر و سیاست های مصوب

اهداف خرد،راهبردها و سیاستهای تدوین شده به منظور ارائه الگوی توسعه شهری:

اهداف خرد/راهبرد/سیاست

رونق فعالیت و توسعه اقتصادی شهر پاوه در جهت دستیابی به نقش ناحیه ای- منطقه ای و استانی، دسترسی به فرصت های شغلی جدید، افزایش درآمد و سطح رفاه خانوار-تقویت نقش گرهی-ارتباطی شهر و تسهیل جابجایی کالا با تکیه بر حمل و نقل زمینی-توسعه،تجهیز شهر متناسب با الزامات بارگیری و تخلیه کالا برای وروود و خروج (صادرات)-مناسب سازی شهر حمل و نقل درون و برون شهری و امکانات جانبی آن-بهره گیری از پتانسیل های دسترسی به جاده مرزی برای توزیع/جمع آوری کالاهای وارد/صادر شده از مرز/ تقویت راههای ارتباطی و بهبود آنها

توسعه و تجهیز زیرساخت های حمل و نقل؛ تعبیه کاربری های پشتیبانی و نگهداری از حمل و نقل زمینی (ترانزیت) مثل پایانه، انبار، سردخانه، تعمیرگاه ها و سایر الزامات حمل و نقل-تأمین دسترسی مناسب به مراکز جابجایی و ورود و خروج کالا/مسافر-بهره گیری از پتانسیل های موجود در راستای دستیابی به نقش خدماتی- گردشگری برای شهر-  پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، تأمین نیازهای کالا و جابجایی های بازرگانی خارجی مربوط به آنسوی مرز-  ارائه کاربری ها و خدمات مورد نیاز سکونتگاه های حوزه نفوذ هم پیوند با بافت کالبدی شهر، خوانا و قابل دسترس برای مراجعان

ساماندهی خیابان های اصلی و فضاهای تفریحی اطراف این محورها به ویژه محور گردشگری/کمربندی برای جذب گردشگر؛کاشت و توسعه جنگل های بومی، تقویت گونه های زیستی متناسب با اقلیم و تأمین الزامات شکل گیری ورزش های کوهستانی-تأمین خدمات پذیرایی-جهانگردی و اقامتی متناسب با مقیاس گردشگری در شهر و هم پیوند با بافت کالبدی-سرمایه گذاری و تقویت بازارهای عرضه کالا به گردشگران و مراجعان حوزه نفوذ/ اختصاص برخی از بازارچه ها به تولیدات و صنایع بومی

سرمایه گذاری برای معرفی آثار دیدنی شهر و پیرامون و ساماندهی ارتباطات و محدوده های پیرامونی در راستای تأمین خدمات مورد نیاز گردشگر-دستیابی به مرکزیت ناحیه ای در بخش خدماتی- تجاری- بازرگانی (واردات و صادرات)-ارتباط مناسب با سکونتگاه های پایین دست و باغات زیبای مثمر درون و اطراف شهر(احیای باغات انگور دیم تپه های اطراف شهر/ حفظ محیط زیست سرسبز دره های اطراف)-توسعه و تجهیز تولیدات دام و طیور واقع در محدوده شهر و حوزه نفوذ آن با هدف تولیدات ارگانیک و بومی و تقویت بوم گردی

تأمین خدمات پشتیبان دام و طیور، مواد اولیه، نیروی متخصص، جابجایی، ارتباط با بازارهای مصرف و …-توسعه صنایع کوچک مقیاس و فعالیت های کارگاهی دوستدار محیط زیست(بومی و سنتی)-توسعه،تجهیز و بهره گیری از قابلیت های شهر برای ایجاد صنایع بومی و افزایش ظرفیت تولید در حوزه نفوذ/ جلوگیری از نابودی حرفه های بومی و قدیمی و حمایت از آنها-بهره گیری از پتانسیل های کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با باغداری و دامداری/ محصولات ارگانیک مانند گردو، توت، انار و رب انار-توسعه کارگاه های صنایع دستی همچون گیوه بافی، جاجیم بافی، سبد و … (اختصاص بازارچه شماره ۳ به تولید کنندگان این صنایع)

-بهبود شرایط اکولوژیکی شهر- رفع مشکلات مربوط به رواناب ها-توجه به نفوذ پذیری خاک و شیب زمین در تعیین موقعیت توسعه های آتی شهر-رعایت وضعیت ژئومورفولوژیکی در قلمرو حوزه های زهکشی و تشکیل سیستم کامل هدایت و دفع آب های سطحی-الزام رعایت ضوابط ساخت و ساز ابنیه و معابر جدید با توجه به وضعیت شهر-دستیابی به شرایط آسایش اقلیمی با استفاده از بادهای مطلوب و کاهش آثار ناشی از وزش بادهای نامطلوب-طراحی و جهت گیری ابنیه/ راه ها و فضاهای عمومی متناسب با وضعیت کوران و باد در شهر-رعایت الزامات معماری، فرم ساختمانی، مصالح و جهت گیری ابنیه متناسب با هدف تعدیل شرایط محیطی

کاشت گونه های گیاهی سازگار با اقلیم در مسیر وزش بادهای نامطلوب و بهره مندی از گونه های بومی توسعه فضای سبز شهری-کنترل آثار نامطلوب ناشی از تابش-  رعایت نظام سایه اندازی در طراحی ابنیه با توجه به عرض معابر-رعایت الزامات معماری، گشودگی ها، مصالح و جهت گیری ابنیه متناسب با هدف کاهش آثار نامطلوب تابش-جانمایی کاربری های عمومی با توجه به زاویه تابش و نظام سایه اندازی در حاشیه معابر-کاشت گونه های گیاهی سایه انداز باتوجه به زاویه تابش برای فصول گرم-رعایت الزامات مقابله با پدیده های زمین لرزه و رانش زمین

توجه به جنس خاک، ویژگی های زمین شناسی و فاصله از گسل در تعیین موقعیت توسعه های جدید شهر-مقاوم سازی و رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ در طراحی و ساخت سازه های مختلف-کاهش آثار ناشی از پدیده گرد و غبار-کاشت گونه های گیاهی سازگار با اقلیم در اطراف شهر و مسیر وزش گرد و غبار و یا در مسیرهای رانش و ریزش زمین-رعایت اعتدال در نظام بهره برداری از منابع طبیعی (کاهش ردپای اکولوژیک شهر)-رعایت اصول شهر فشرده(متمرکز) و توسعه درونزا

کاستن از اتلاف زمین و رشد حداقلی شهر- توزیع مختلط کاربری ها همراه با تراکم های مناسب ساخت-حداقل کردن فاصله محل کار و زندگی و سفرهای متکی بر اتومبیل-کاهش مصرف انرژی-رعایت الزامات اقلیمی در طراحی و ساماندهی محیط در مقیاس های مختلف (شهر، بنا و …)-ساماندهی محیط برای الگوی جابجایی پیاده در شهر و استفاده حداقلی از اتومبیل- تکیه بر اقتصاد سبز، سنجش بازده انرژی و آلودگی های توسعه های پیشنهادی- افزایش کارایی و عملکرد کالبدی شهر در برابر حوادث و بحران ها (افزایش تاب آوری شهر)- افزایش کارایی شبکه معابر- طراحی مسیرهای موازی و جایگزین- افزایش نفوذ پذیری بافت درونی محلات

طراحی مسیرهای خوانا هم پیوند با گره ها و نشانه های اصلی شهر- بالا بردن ظرفیت شبکه معابر اصلی- طراحی و مکان گزینی مبلمان شهری با رعایت شرط عدم انسداد راه در صورت وقوع بحران-توجه به الزامات استفاده از ترددهای پپیاده و یا تقویت دوچرخه سواری- طراحی ساختاری پاسخگو به وضعیت بحران در شهر- ایجاد تقسیمات کالبدی پویا و مستقل همراه با مراکزی مستقل برای هر سطح- پراکندگی مراکز شهری در عین ارتباط مناسب با یکدیگر- رعایت فرم مناسب مراکز و میادین اصلی شهر

پوشش کامل شهر توسط کاربری های امداد و نجات- طراحی مبادی مناسب ورود و خروج شهر- دسترسی به مسیرهای متفاوت ورود و خروج- ظرفیت پذیرش حجم بالای جابجایی در مواقع بحران-ترکیب مناسب کاربری ها- پراکندگی مراکز راهبردی مدیریت و تأمین خدمات، تأسیسات و تجهیزات در سطح شهر- خارج کردن کاربری های با احتمال بالای هدفگیری از بافت کالبدی شهر-توزیع مناسب فضاهای امن و مقاوم در ساختار شهر (رعایت قوانین مصوب در این زمینه)-ترکیب مناسب فضاهای باز و بسته در سطوح مختلف-دسترسی به فضاهای باز شهر، محله و ساختمان

انقطاع امتداد طولی ساختمان ها- رعایت تراکم های ساختمانی منطبق بر وضعیت ترکیب توده و فضا-ساماندهی کالبد شهر با تأکید بر هویت کردی- ایرانی-اسلامی ساکنان- رعایت اصل سلسله مراتب در سازمان فضایی شهر-رعایت سلسله مراتب مراکز شهری و ارتباط مناسب آنها-تقسیمات کالبدی متناسب با مراکز و معابر شهری

بازآفرینی حس مکان- تقویت عملکردی مراکز یادمانی-استفاده از الگوهای هویت مند معماری و شهرسازی-استفاده از عناصر خاطره انگیز و ترکیب مناسب آن ها با بافت کالبدی-استفاده از اسامی واجد هویت بومی برای معابر و میادین-بازشناسی هویت اصیل معماری-استفاده از شیوه رایج بارگذاری و ترکیب توده و فضا در منطقه، متناسب با شرایط طبیعی و تاریخی آن-توجه به جهت گیری و فرم واحدهای ساختمانی در طراحی معابر-تناسب مورفولوژی فضاهای شهری و محلی با مقیاس و عملکرد

حفظ انسجام کالبدی محلات-طراحی و استقرار مراکز عملکردی در سطوح مختلف-رعایت اصول وحدت و تنوع در طراحی محلات-ارتباط مناسب محلات و زیرمحلات از طریق طراحی شبکه معابر و توزیع مناسب عملکردها-تقویت سرزندگی و انسجام اجتماعی در شهر-حفظ انسجام اجتماعی محلات-حفظ حدود محلات عرفی در سازمان فضایی جدید شهر-ایجاد محورهای فعال و هم پیوند-ترکیب مناسب کاربری ها-تقویت فعالیت های شبانه روزی، ارتباط مناسب مراکز با جداره ها و تقویت چشم خیابان

تأمین ارتباط مناسب مراکز با یکدیگر-رعایت الزامات مربوط به حضور لایه های متفاوت اجتماعی در فضای شهری-تأمین امنیت حضور زنان و کودکان در فضا-ترکیب مناسب کاربری ها با بهره برداران متفاوت در فضا-مناسب سازی فضا برای استفاده سالمندان و معلولان-مناسب سازی فضا برای حضور و حرکت پیاده در شهر- توزیع عملکردهای روزانه در فاصله قابل پیاده روی از یکدیگر-تأمین روشنایی و امنیت فضا.

تأمین آسایش اقلیمی مورد نیاز حضور و حرکت پیاده-طراحی فضاها و گره های اجتماعی-ایجاد فضاهای مناسب و دعوت کننده برای مراودات اجتماعی-توجه به ریخت شناسی فضا و ترکیب مناسب آن با بافت پیرامون-تجهیز فضای شهری به مبلمان مناسب برای حفظ جمعیت در فضا.

 

جهت روشن شدن وضعیت به تشریح هر کدام از این اهداف اصلی به صورت مختصر خواهیم پرداخت:

هدف ۱:رونق فعالیت و توسعه اقتصادی شهر پاوه در جهت دستیابی به نقش ناحیه ای/منطقه ای، دسترسی به فرصت های شغلی جدید، افزایش درآمد و سطح رفاه خانوار

مهمترین وجه مشترک شهر پاوه، موضوع رونق گردشگری- تفریحی و فعالیت و توسعه اقتصادی شهر است.علیرغم اینکه شهر پاوه از زمان‌های گذشته،دارای موقعیت گره گاهی بعنوان شهری مرزی- تجاری- بازرگانی بوده است،اما تاکنون هیچ‌گاه به نقش اقتصادی واقعی و متناسب با قابلیت های خود دست پیدا نکرده است. هرچند رونق فعالیت و توسعه اقتصادی با ارایه الگوی توسعه تحقق نخواهد یافت، اما لحاظ نمودن الزامات طراحی کالبدی نقش موثر و تسهیل کننده‌ای در امر توسعه اقتصادی شهر دارد. بویژه اینکه شهر پاوه بعنوان نقطه آغازین و اولیه ارتباطی اورامانات با کردستان عراق و پشتیبان گردشگری و نقطه مکث در مسیر ارتباطی شهر پاوه به مریوان از یک سو و پاوه به کرمانشاه از سوی دیگر ایفای نقش می کند.

 

هدف ۲:بهبود شرایط اکولوژیکی شهر

یکی از مشکلات اکولوژیکی شهر، وجود شیب های تند در شهر به ویژه در بخش شمالی و شرقی شهر است. علاوه بر این نفوذ پذیری خاک، شیب زمین و تاثیر نامطلوب وزش باد در برخی جهات شهر باعث بوجود آمدن مشکلات اکولوژیکی برای شهر شده است. بنابراین در راستای رفع مشکلات موجود و بهبود وضعیت اکولوژیکی شهر یکی از اهداف الگوی توسعه شهر، بهبود شرایط اکولوژی تعیین شده است.

هدف ۳:رعایت اعتدال در نظام بهره برداری از منابع طبیعی و کاهش ردپای اکولوژیک

منظور از رعایت اعتدال در نظام بهره برداری از منابع طبیعی و کاهش ردپای اکولوژیک، جلوگیری از توسعه کالبدی بی رویه شهر و حفظ اراضی کشاورزی با استفاده از توسعه درون زا و استفاده از اراضی پیوسته و قابل توسعه درون بافت است. این شکل توسعه به لحاظ اجرایی، هزینه‌های کمتری را نسبت به توسعه ناپیوسته دربر دارد.

هدف ۴:افزایش کارایی و عملکرد کالبدی شهر در برابر حوادث و بحران ها (افزایش تاب آوری شهر)

منظور از افزایش تاب آوری شهر در مقابل بحران‌ها و حوادث آنست که ساختار کالبدی شهر به گونه‌ای طراحی و سازمانیابی شود که بتواند در شرایط بحرانی با حداکثر ظرفیت پاسخگوی نیاز ساکنان شهر باشد. این شکل از توسعه هم شامل افزایش کارایی شبکه معابر و هم تقسیمات کالبدی پویا و مستقل همراه با مراکز مستقل می تواند باشد.

هدف ۵: ساماندهی کالبد شهر با تأکید بر هویت کردی- ایرانی- اسلامی ساکنان

تقویت معابر شهری و محله‌ای و اتصال مناسب مراکز ثقل خدماتی و مراکز محله‌ای با هسته‌ها و محورهای اصلی شهری در کنار استفاده از فضاهای بایر و کوچک مقیاس به منظور رفع نیازهای خدماتی از اولویت‌های اساسی است.

هدف ۶:تقویت سرزندگی و انسجام اجتماعی در شهر

منظور از تقویت سرزندگی و انسجام اجتماعی در شهر این است که انسجام کالبدی شهر به گونه ای طراحی و توسعه یابد که ساکنان شهر را به تحرک و ارتباط هرچه گسترده تر با خود و با کالبد شهر ترغیب کند و از طریق ایجاد گره های فعالیتی و یکپارچگی محلات، انفصال و سکون اجتماعی را در شهر از بین ببرد.

هدف ۷: هماهنگی با طرح جامع شهر

در ارائه الگوی توسعه شهر، توجه به طرح‌های قبلی موجود اهمیت دارد. طرح جامع شهر، سال ۱۳۸۸ تهیه گردیده است. لذا این برنامه در نظر دارد اولویت های توسعه و پروژه های اجرایی را در هماهنگی با طرح جامع شهر و حقوق مکتسبه در آن رعایت نماید.با این حال برای تهیه و اجرای هر پروژه ای ذیل برنامه جامع شهر می توان از چارچوبی استفاده نمود تا ضمن کاهش هزینه ها و آسیب ها، بالاترین راندمان استفاده از پروژه در صورت اجرای آن تحقق پذیرد.

 

معیارهای ارزیابی در فرایند کار (ارزیابی و پایش پروژه ها و فعالیت ها)

 

در فرآیند برنامه ریزی، هدف مورد نظر انتخاب بهترین گزینه توسعه شهر(انتخاب بهترین پروژه از میان پروژه ها و گزینه های مختلف برای هر پروژه) از میان گزینه های پیشنهادی است و معیارهای ارزیابی و پایش با توجه به چشم انداز ترسیمی شهر پاوه عبارتند از:مقرون به صرفه بودن(کاهش هزینه‌های اجرایی)قابلیت اجرایی و تحقق پذیری-هماهنگی با اهداف و پیشنهادهای طرح جامع شهر-افزایش کارایی و عملکرد کالبدی شهر در برابر حوادث و بحران‌ها-بهبود شرایط اکولوژیکی شهر-توسعه اقتصادی شهر.

 

اصول مد نظر مدیریت شهری:

لذا پس از ترسیم چشم انداز و تعیین اهداف، سیاست ها و راهبردها در راستایی دستیابی و تحقق چشم انداز اصلی شهر، اصولی مد نظر و مورد توجه هر برنامه ای قرار می گیرند که به صورت خلاصه و مفید به شرح ذیل می باشند.اصل نگرش سیستمی و نگاهی یکپارچه و همه جانبه به توسعه شهری/اصل مدیریت کارآمد، مشارکت جو و شفاف و پاسخگو/اصل انعطاف پذیری و تلاش برای کسب بهترین جایگاه/اصل ایجاد تعادل و عدم تمرکز و تقویت مشارکت همگانی/اصل قانون مداری و برنامه محوری و فرا بخش نگری/اصل توجه به تخصص و شایسته سالاری/اصل توجه به حقوق شهروندی و منافع عمومی جامعه/اصل مسئولیت پذیری همگانی و در راس آن مسئولیت پذیری شهرداری و شورا/اصل رعایت زمان، کیفیت، هزینه و بهبود کارایی/اصل پایدار سازی منابع درآمدی و تلاش برای اقتصادی سالم/برنامه ­ریزی شهری نوین،حوزه­های متعددی را دنبال می­کند که می­توان آن را بر اساس ساختارهای تعریف شده و پیشنهاد اینجانب به ۸ بخش یا سرفصل تقسیم گردیده است. برنامه ­ریزی در هر کدام از این حوزه ­ها در ارتباط با سایر حوزه­ها صورت می­گیرد و این حوزه­ها مکمل یکدیگر هستند.

 

کارگروه­های تخصصی در هر حوزه با تشکیل جلسات و همفکری و تبادل نظر، برنامه­های مربوطه را ارزیابی، نقد و جرح و تعدیل می­کنند و در صورت لزوم به ارائه پیشنهادات جدید می­پردازند. یکی از ویژگی برنامه راهبردی، ماهیت پیشنهادی و غیر تحکمی آن است. به این معنا که برنامه ارائه شده، صرفاً یک پیشنهاد خواهد بود و اجرای آن منوط به توافق عمومی خواهد بود. اگرچه مسئولیت تصمیم گیری نهایی و پس از جمعبندی ها با شهردار می باشد.از سوی دیگر بنده بر این باورم که حوزه های دیگری مانند ارتباط شورا و شهرداری، ورزش و جوانان یا حوزه زنان و… می تواند به عنوان سرفصلی در برنامه ریزی ها مطرح گردند. از طرفی می توان برای هر کدام از این سرفصل ها کمیته یا شورایی به عنوان شورای راهبری/برنامه ریزی متشکل از کارشناسان خبره، متخصصین اهل فن،داوطلبین مردمی و سازمان های غیر رسمی و … برای هدایت بیشتر تشکیل و در آنجا به رایزنی، همفکری و اولویت گذاری اقدام نمود.

 

لازم می دانم به این مهم اشاره کنم که در صورت بر عهده گیری مسئولیت شهرداری، تشکیل شوراهای مشورتی و جذب مشاورین از هر حوزه را برای بهبود اوضاع در دستور کار قرار داده و این امر علاوه بر اینکه می تواند به عنوان تمرین دموکراسی و تقویت حس مشارکت طلبی تلقی شده باعث استفاده حداکثری از تجارب متخصصین امر در حوزه های تخصصی خواهد شد. از سوی دیگر در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی علاوه بر ارائه گزارش عملکردی در زمان های مقرر به شورا، گزارش به مردم نیز در دستور کار قرار گرفته و برای اجرای پروژه ها ضمن اطلاع رسانی، تشریح پروژه و تدقیق آن برای شهروندان، برآورد هزینه/زمان پروژه، تعریف ساختار نظرسنجی و درخواست ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات از شهروندان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

برخی از حوزه ­های برنامه ­ریزی که در قالب کارگروه مربوطه مطرح خواهد بود به شرح زیر است.به عبارتی دیگر مدیریت شهری در راستای سرفصل های ذیل حرکت نموده و علاوه بر این موارد هر جا لازم دید و ضرورت یافت می تواند حضور موثر و فعالی داشته باشد.

 

محورها و سر فصل های اصلی برنامه ارائه شده:با توجه به تشرح روند کلی برنامه های مورد نظر برای تصدی پست شهرداری، محورهای مهم ذیل به عنوان سرفصل های اصلی جمع بندی و ارائه می گردد:

حوزه مدیریت و منابع انسانی/حوزه اجتماعی و فرهنگی/حوزه حمل و نقل و ترافیک/حوزه شهرسازی و هویت شهری/حوزه خدمات شهری و توسعه فضای سبز
حوزه اقتصاد شهری و منابع درآمدی پایدار/حوزه محیط زیست و توسعه پایدار شهری/حوزه فنی و عمرانی.

 

حوزه مدیریت و منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد، مسئولیت پذیری، خلاقیت آفرینی و روابط سازمانی می‌شود. به راستی علاوه بر اینکه نیاز هست تا ساختارهای مدیریتی نوین در شهرداری تجربه گردد منابع انسانی بر حسب نیازمندی های روز شهرداری تحول یابد.

 

با این حال به نظر می رسد مدیریت شهری علاوه بر بدنه شهرداری بایستی تعامل نزدیکی با انجمن ها و سازمان های غیر دولتی و فعال در سطح شهر داشته باشد و در راستای بهبود وضعیت کسب و کار و اقتصاد آنها نقش حمایتی ایفا نماید. تسهیل شرایط لازم برای کسب و کار، آموزش و حمایت از کسب و کارهای تولیدی، تشویق به سرمایه گذاری و مشارکت بخش های مختلف در توسعه شهری جزوی از حوزه فعالیت شهرداری در این بخش می باشد. مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیر اجرایی یا مدیرعامل سازمان است. برخی از پروژه ها در این حوزه به قرار زیر است:

 

تقویت پایه های اقتصادی و مالی نیروهای شاغل در شهرداری با شناسایی منابع درآمدی پایدار و دائمی و حمایت از نیروهای خدوم و زحمتکش/شفاف سازی فعالیت ها و مسئولیت ها و پاسخگو نمودن همه ارکان شهرداری/تجهیز شهرداری و نیروها به همه فناوریها و ابزارهای نوین و به روز و کارآمد مورد نیاز و استفاده در شهرداری
در صورت نیاز به استخدام و جذب نیرو این امر حتما از طریق فراخوان عمومی، اولویت به نیروهای بومی و توجه به تخصص و مدرک تحصیلی و در نهایت از طریق آزمون جذب گردند./آموزش و مهارت آموزی به نیروها و کارکنان و به روز نمودن ساختار نیروی انسانی شهرداری/تعامل و همراهی با دستگاهها و فضاهای آموزشی در سطح شهر از جمله مدارس، مدرسه علوم دینی، دانشگاه پیام نور، شبکه بهداشت و درمان، هیات های امناء مساجد، انجمن های خیریه و سازمان های غیر دولتی و فعال در عرصه های اجتماعی/مشارکتی برای ارتقای سطح آموزش، اگاهی، شناخت حقوق شهروندی و … در همه بخش های نیروی انسانی.

 

برقراری تعامل و همراهی با اصناف در حوزه های مختلف برای ارتقای توان و قابلیت و بهره وری آنها از جمله آموزش های دوره ای برای تاکسی رانان، بازاریان و کسبه صنوف مختلف و…راه اندازی شهر الکترونیک و کاهش مراجعات شهروندان به شهرداری و کنترل کارکرد کارکنان از طریق بررسی گامهای صورت گرفته در سیستم نرم افزاری/مدیریت و روابط مودبانه، قاطعانه با پرسنل برای نیل به وظایف و اختیارات قانونی عناصر تحت مدیریت شهری/بازشناسی رابطه بین چارت سازمانی و نیروها و تعیین وظایف هر یک از کارکنان شهرداری و پاسخگو نمودن پرسنل فنی، عمرانی، خدماتی و کارگری شهرداری.

مشورت و همکاری تنگاتنگ با اعضای محترم شورای شهر برای جاری ساختن ارکان «کارکردی، کالبدی و زیبایی» هر یک از طرح یا پروژه های مورد اجرا به ویژه در حوزه آشنایی اعضای شورا با شرایط موجود/افزایش بهره­وری سازمان با باز توزیع نیروی انسانی در امور خدماتی شهرداری (انجام خدمات نقشه کشی و عمران برای متقاضیان، استفاده از نیروهای کارگری در خدمات پارکبانی و نظارت، پرورش و عرضه گل، بوته و نهال و …)/استفاده از فحوای قانون وظایف و اختیارات شوراها و شهرداران برای بررسی مسائل شهر و ارائه طرحها و پیشنهادات عملیاتی/اجرایی

تعامل با مسئولین فرادست و فرودست برای مدیریت سازمان و اخذ اعتبارات لازم/برگزاری سمینار یا کنفرانس های محلی/ناحیه ای و یا منطقه ای با عنوان «چالش­ها و راهکارهای توسعه پایدار شهری به ویژه در پاوه» و جمع بندی نظرات و راهکارهای متخصصان بومی و غیربومی برای توسعه پایدار شهر/تشکیل کارگروه مشورتی از متخصصان، کارشناسان خبره، اساتید دانشگاه، ریش سفیدان، نخبگان و جوانان برای ارائه راهکارهای عملی برای توسعه شهر (با همکاری و همراهی شورای شهر)
عدالت در سیستم تشویق و تنبیه با عنایت به راندمان کاری کارکنان (با توجه به ثبت کارکرد در سیستم الکترونیک)

تغییر و تحول در راستای بهبود روشها و سیستم ها و تعریف ساختارهای جدید هم در راستای تسریع و تسهیل کار و هم در راستای کاهش هزینه ها و…مهم‌ترین وظایف شورا انتخاب شهردار به مدت چهار سال، نظارت بر عملکرد شهرداری و در صورت لزوم برکناری شهردار، تصویب طرح‌های لازم برای رفاه بیشتر شهروندان و نظارت بر اجرای آن‌ها، تصویب بودجه سالانه شهرداری، تصویب اساسنامه مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری هستند.

بدون شک رابطه شورا با شهرداری از فاکتورهای اصلی موفقیت و عدم موفقیت عملکرد مدیریت شهری است. مساله این رابطه اگرچه می تواند به عنوان یک سرفصل جداگانه مطرح گردد اما به راستی حول محور مدیریت و منابع انسانی می چرخد. قدر مسلم با انتخاب هر فردی برای تصدی پست شهرداری، این امر به معنی تعامل سازنده و نزدیکی افکار و اندیشه های آن فرد با مجموعه شورا و پذیرش دیدگاههای وی توسط مجموعه شورا می باشد. با این حال به نظر می رسد مهمترین وظیفه و رسالت شورا در این مرحله انتخاب بهترین گزینه برای مسئولیت شهرداری است و هرگونه خطا و اشتباهی در این زمینه می تواند عملکرد شورا را تحت تأثیر قرار داده و در موفقیت آنها مانع ایجاد کند.

در واقع می توان گفت برایند عملکرد چهار ساله شورا در چگونگی انتخاب شهردار تجلی می یابد. با این حال بنده پیشنهاد می نمایم که شورای شهر نیز برای دوره عملکرد چهار ساله خود دارای برنامه مشخص و مدونی باشد و این امر حتی می تواند با تلفیق برنامه شهرداری با شورا نیز حاصل گردد. تعریف مأموریت چهار ساله جزو ضرورت های منتخبین شورای اسلامی شهر پاوه می باشد.

از سوی دیگر در واقع یکی از رسالت های اصلی شورا حفظ و گسترش فرهنگ مشارکتی شهروندان و تداوم آن برای پیشبرد اهداف توسعه شهری است.از دیگر وظایف شورا شناسایی استعدادهای درخشان در تمامی حوزه ها و بسترسازی برای رشد و ارتقای جایگاه آنها…در موضوع کارآفرینی شورا و شهرداری رسالت مهمی بر عهده دارند و بسترهای لازم را برای تسهیل در این حوزه بایستی فراهم نمایند.از دیگر رسالت های شورا شناسایی مسائل و مشکلات و اولویت گذاری برای برطرف سازی و یا حل آنها.

در نهایت نظارت دقیق و مستمر بر عملکرد شهردار و شهرداری به عنوان یکی از وظایف اصلی شورا بایستی به صورت مستمر و مداوم ادامه داشته باشد. شرح خدمات و وظایف شورا مکتوب و مصوب می باشد و لذا در این مجال نیازی به تکرار و بازخوانی آنها نیست. تعامل سازنده و همدلی و همراهی اعضای شورا و شهردار می تواند از اصلی ترین دلایل برای موفقیت شهرداری و توسعه شهری باشد.

 

حوزه اجتماعی و فرهنگی:

حوزه اجتماعی و فرهنگی از حساس­ترین و مهمترین حوزه­های برنامه­ریزی شهری است. هدف نهایی برنامه­ها،شهروندان هستند، یعنی برنامه­ها با هدف ارتقای وضعیت زندگی در ابعاد مختلف رفاه، بهداشت و سلامت، امنیت و … تدوین می­شوند. می­توان گفت توسعه اجتماعی از حوزه­های اولویت دار برنامه­ریزی می­باشد و سایر ابعاد نیز در راستای ارتقای این حوزه حرکت می­کنند. توسعه فرهنگی نیز در واقع رشد و تعالی عوامل مؤثر و پایه گذار فرهنگ است. عواملی مانند ارزش ها و طرز تفکر، زیباشناسی، تحصیلات، سازمان های اجتماعی، قوانین، سیاست و …

فرهنگ در دو بعد مادی و معنوی قابل مطالعه، تفکیک و برنامه­ریزی است. فرهنگ مادى به مجموعهٔ پدیده‌هائى اطلاق مى‌گردد که محسوس و ملموس و قابل اندازه‌گیرى با موازین کمى و علمى است. شامل اشیاء قابل لمس و ابزار و اشیائى است که به‌دست اعضاء پیشین جامعه ساخته شده و به ارث به اعضاء حاضر جامعه رسیده است. فرهنگ معنوی نیز مشتمل بر موضوعاتى است که جنبهٔ کیفى دارد. با موازین کمى قابل اندازه‌گیرى نیست و به آسانى نمى‌توان آنها را مقایسه و ارزیابى نمود. آداب و رسوم، معتقدات، اخلاقیات، باورها، آثار ادبى و هنری، فکرى و دانستنى‌هاى عامه (فولکلور) و غیره… که اغلب به‌وسیله زبان و خط فرا گرفته مى‌شوند از اجزاء فرهنگ معنوى هستند.

رئوس برنامه‌ها در حوزه فرهنگ و شاخص‌های آن شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی و ایفای نقش در این حوزه است باید مورد توجه قرار گیرد.همچنین در ذیل حوزه اجتماعی و فرهنگی می توان بخشی را به حوزه ورزش و جوانان و حوزه بهداشت و درمان و حوزه زنان اختصاص داد.بی شک یکی از وظایف و رسالت های اصلی شهرداری و شورای شهر توجه به مقوله ورزش و جوانان و سلامت،بهداشت و درمان و زنان می باشد. این مهم محقق نخواهد شد مگر با همراهی و همکاری دستگاههای دیگر مانند اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و حمایت های مالی و پشتیبانی دیگر دستگاهها و… لذا در این زمینه می توان به اقدامات ذیل دست زد:

هماهنگی با آموزش و پرورش در زمینه کشف استعدادهای ورزشی، برنامه ریزی برای آموزش، تمرین و ساماندهی آنها با کمک متولیان امر و مربیان مجرب و به ویژه خانواده ها/تحت پوشش و حمایت قرار دادن تیم های ورزشی توسط دستگاههای مختلف مانند بانک ها، ادارات و ارگان های دولتی و نظامی و …/برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه ریزی دقیق برای تدوین چنین فرایندی مانند جام های رمضان، تابستانه و… در اغلب حوزه های ورزشی/احیای بازی های ورزشی محلی، قدیمی، باستانی، بومی هم در سطح شهر و هم در سطح منطقه با محوریت شهر پاوه و برگزاری جشنواره ها، مسابقات، فستیوال ها و …/تدوین و تعریف مأموریت در بخش های ورزشی مختلف مانند ورزش فوتبال، والیبال، تنیس، شطرنج، دو میدانی، دوچرخه سواری و…

ساخت فضاهای ورزشی عمومی و همگانی کم هزینه و در دسترس در همه بخش های شهر مانند استقرار میزهای تنیس، شطرج، والیبال و همچنین دستگاهها و ابزارهای ورزشی عمومی در بخش های مناسب شهر/تشویق مردم به روی آوری به ورزش های همگانی و یکپارچه سازی مدیریت های ورزشی با اولویت اداره ورزش و جوانان و شهرداری و پیگیری سیاست های تشویقی در این زمینه با محوریت فعالین این حوزه/همراهی با جامعه پزشکی/ بهداشت و درمان و تسهیل شرایط برای ایفای نقش موثرتر در سطح شهر در حوزه بهداشت و درمان/تشکیل تیم مشاوره از متخصصین حوزه بهداشت و درمان و تعریف مأموریت های لازم برای آنها در این زمینه.

برگزاری کلاش ها،کارگاه ها، دوره های آموزشی بهداشتی- درمانی توسط جامعه پزشکی برای گروههای مختلف شهروندان به ویژه زنان، جوانان و…/توجه به مقوله تغذیه و پیشگیری قبل از درمان و انتخاب روزی به عنوان /روز بدون ویزیت(درمان رایگان) به مناسبت های مختلف با همت جامعه پزشکی در برخی از ایام سال/سهیم نمودن و مشارکت زنان در اغلب فرایندها و اولویت گذاری سیاست های مدیریت شهری برای این بخش از جامعه شهری/اختصاص برخی از فضاها و امکانات در بخشی از شبانه روز برای فعالیت زنان.

برگزاری کلاس ها،دوره ها،آموزشگاهها، مسابقات و … مخصوص زنان برای ورود بیشتر آنها به جامعه و سهیم شدن در فرایند توسعه/برگزاری مسابقاتی با محوریت زنان مانند مسابقات آشپزی غذاهای بومی و سنتی و یا مسابقات هنرهای دستی، گل دوزی، تزئینات و…/اختصاص یک روز در ماه برای استفاده از پوشش کردی توسط تمامی شهروندان و در راستای احیای هویت فرهنگی و ارزشمند پوشش/لباس کردی/برنامه ­ریزی بایستی در هر دو بعد فرهنگ صورت گیرد و هرکدام از دو بعد فرهنگ نیازمند دقت و هدفگذاری­های دقیقی دارند.

برنامه­هایی از قبیل اجرای مراسمات فرهنگی و هنری، برگزاری فستیوال و جشنواره­های مختلف، برگزاری یک برنامه هنری سالانه به طوری که این برنامه به بخشی از هویت شهر تبدیل شود و به عنوان برندی برای شهر شناخته شود. برنامه­هایی از قبیل جشنواره سالانه انار، گردو، سقز کردی، برنامه موسیقی با محوریت فولکلور و…/تقویت محور گردشگری (کمربندی) با هدف درآمدزایی و همچنین تقویت گرایش شهروندان به گرایش به پیاده روی.

تلاش برای مطالعه در زمینه تهیه پروژه ای در خصوص چگونگی طراحی سینما صحرایی در دامنه های شیبدار مشرف به جاده کمربندی مانند سینما آبیدر در سنندج
برگزاری جشنواره محصولات غذایی مانند مسابقات آشپزی، جشنواره انار، گردو و انگور و محصولات جانبی آنها و … تبدیل پاوه به مرکزیتی برای چنین جشنواره هایی و…
ایجاد مسیری پیاده رو به عنوان محور گردشگری از درون باغات و دره سراب هولی از میدان مولوی تا سراب هولی با حفظ اولویت محافظت از باغات و حتی احیای هرچه بیشتر آنها با رویکرد سلامت/درآمد.

شناسایی یکی از معابر شهر به عنوان خیابان پیاده راه و یا سنگفرش برای ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در آن و ایجاد محوری برای برقراری تعاملات مردمی(به نظر می رسد محور خیابان تکیه تا آموزش و پرورش جدید و در ادامه با دور زدن از مسیر دره آساوان به عنوان یکی از گزینه ها مناسب و مطرح باشد).
تدوین سازوکارهای لازم برای تبدیل یکی از محصولات شاخص منطقه مانند انار (رب انار)، گردو و توت و انگور به عنوان محصولی جشنواره ای به مانند ایده جشنواره گلاب گیری در قمصر کاشان و….

حوزه حمل و نقل و ترافیک

شبکه ارتباطی نقش شریان های حیاتی را در شهرها ایفا می نمایند و در طرح های توسعه شهری یکی از خطوط اصلی و تعیین کننده و مهم به شمار می روند. اهمیت شبکه ارتباطی در شهر به نحوی است که پس از کاربری مسکونی، اغلب بیشترین سهم زمین های شهری را به خود اختصاص داده است. اگر شهر را به مانند یک موجود زنده در نظر گرفت شبکه ارتباطی نقش رگ های شریانی ایفا نموده که وظیفه خون رسانی را بر عهده داشته و در صورت اختلال در هر بخشی از این شبکه، کل سیستم دچار نقص خواهد شد. به عبارتی با بروز هرگونه مشکلی در شبکه ارتباطی کلیه فعالیت های ساکنان یک شهر یا منطقه از آن متاثر شده و هزینه های زیادی به بار خواهد آورد.

اگر به ساختار کالبدی و جغرافیایی شهر پاوه نگریسته شود، پیداست که دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی است که تعداد اندکی از این نوع سکونتگاهها در سطح ایران و حتی جهان از آن برخوردارند. توپوگرافی خاص شهر و پیروی از این الگو در بافت کالبدی، نیازمند برنامه ریزی ویژه ای برای حمل و نقل شهری پاوه می باشد. اگر به تاریخ بیش از ۵۰ ساله شهر نگاهی گذرا انداخت و سیر تحول شهری آن را مورد بررسی قرار داد،

 

روشن خواهد شد که متاسفانه هیچگونه برنامه مدون و آینده نگری برای توسعه شهری و به ویژه ساختار شبکه دسترسی(سیستم حمل و نقل) وجود نداشته و در اغلب موارد مدیریت شهری دنباله رو توسعه شهری ارگانیکی است که سکنه بسته به نیاز خود و بدون توجه به اولویت های عمومی فراهم ساخته اند. از سوی دیگر ویژگی های توپوگرافی نیز یکی از عواملی است که بر مشکلات شهری و به ویژه شبکه معابر شهری افزوده و اجازه فعالیت و طراحی مناسب را در این شهر نخواهد داد. هم اینک شهر به مانند فیزیولوژی انسانی عمل نموده که همه رگ های حیاتی آن به شدت گرفته و این امر بر عملکرد فرد (شهر) اثرات مخربی داشته و هر آن تشدید خواهد نمود. جراحی های زود گذر و مسکن های قوی نیز تاثیر چندانی نداشته و پیداست که مدیریت شهری بدون اغماض بایستی، اولویت اصلی را در توسعه بر شبکه معابر و بهبود وضعیت حمل و نقل قرار دهد.

با توجه به قرارگیری شهر پاوه در بستری طبیعی، خشن و محدود از نظر زمین، خیابان اصلی شهر علاوه بر نقش درون شهری، به عنوان مهمترین شریان ارتباطی برون شهری و یا بین شهری از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه در دهه های اخیر خیابان های فرعی دیگری به موازات و هم راستای خیابان اصلی احداث شده که بخشی از بار ترافیکی شهر را بر عهده گرفته اما به دلیل نبود چشم انداز بلند مدت و نگاه جامع به آنها، مشکلات معابر دیگر به مانند خیابان اصلی نمود و بروز پیدا کرده است.

به نظر می رسد وضعیت ترافیک شهری پاوه را می بایستی از دو زاویه درون شهری و برون شهری مورد مطالعه و تحلیل قرار داد.از نگاه درون شهری اقدامات کوتاه مدت و میان مدت در راستای بهسازی و آرام سازی ترافیک، تعریض معابر، ایجاد ایستگاههای خاص حمل و نقل عمومی، ساخت پارکینگ های طبقاتی و مکانیزه، محدودیت های ترافیکی، اعمال ضوابط و مقررات ساختمانی و … از جمله راه حل ها است و در بلند مدت، توجه به عرض پیشنهادی معابر در طرح جامع و تفصیلی شهر، عدم هرگونه اغماض در ساخت و سازهای غیر اصولی، جلوگیری از ساخت هرگونه واحد تجاری- خدماتی- رفاهی و … در قالب پاساژ یا مجتمع تجاری و … بدون برخورداری از تامین پارکینگ مورد نیاز و توزیع متعادل کاربری های شهری در سطح شهر بجای استقرار آنها در حاشیه معبر اصلی و به ویژه در بخش مرکزی آن از میدان مولوی تا میدان شهدا (فلکه فرمانداری) و … می باشد.

از نگاه فرا شهری نیز مشکلات حمل و نقل با توزیع و انتقال حجم ترافیک به ویژه ترافیک عبوری از خیابان اصلی به کمربندی و در نهایت جلوگیری از ورود ترافیک عبوری به درون خیابان اصلی، تا حدی اقدام کارساز خواهد بود. متاسفانه کمربندی شهر نه تنها به عنوان محور کمربندی عمل ننموده بلکه حتی نقش یک خیابان فرعی را نیز ایفا نمی نماید. در یک دهه گذشته شهر به شکل بد قواره ای رشد نموده و ساخت ابنیه با تراکم های بالا بر این مشکلات افزوده است. تجدید نظر در برنامه های توسعه شهری و توسعه ساخت و سازهای متناسب با نیاز شهر، می طلبد تا نگاهی فراتر از نگاه تأمین درآمد برای شهرداری را مد نظر قرار داده و به مقوله توسعه شهری فراتر از کسب درآمد نگریست.

پیداست است که انجام مطالعات ترافیکی برای شهر پاوه به مانند مطالعات دیگر بخش ها ضروری است اما این بدان معنی نیست که با انجام یک طرح مطالعاتی تمامی مشکلات حمل و نقل شهر بر طرف خواهد شد. در واقع این امر می تواند چراغ راه و راهنمای عمل مدیران و دست اندرکاران شهری باشد تا از اشتباهات گذشته درس گرفته و برای توسعه آتی شهر آینده نگری نمایند.راههای شهری و یا شبکه معابر دارای سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی هستند. لذا در حوزه ترافیک و مدیریت شهری شناسایی و نیاز سنجی مدل‌های مختلف ترافیکی بایستی در اواویت قرار گیرد.

بی شک حل و یا کاهش مشکلات ترافیکی در شهر پاوه نیازمند بسیج عمومی و مشارکت همگانی مردم و مسئولین را می طلبد. فقدان نگاه بلند مدت همراه با آینده نگری از همان ابتدای شکل گیری شهر پاوه تاکنون و به ویژه در حوزه مدیریت شهری وجود داشته امری که بعد از انقلاب به دلیل هجوم مهاجرین مناطق جنگ زده و افزایش نرخ رشد جمعیت و در نتیجه تسریع در توسعه و گسترش کالبدی شهر بیشتر ملموس و آشکار گشت و متاسفانه متولیان امر همان نگاه سال های دهه ۴۰ و ۵۰ را به مقوله توسعه شهری پاوه داشته و دارند.

مداخله در شبکه راه به معنی هر نوع اقدام تخریبی یا تسهیل کننده اتلاق می گردد. معمولاً مداخله به اشکال فیزیکی و یا غیر فیزیکی اعمال می شود. در مداخله فیزیکی که عمده اقدامات به تغییرات کالبدی راه و به منظور توسعه عرضی محدود و در مداخلات غیر فیزیکی اقدامات محدود کنننده یا تسهیل کننده، هدایتی و کنترلی صورت می گیرد که بدون انجام تغییرات کالبدی و با هدف تسهیل در رفت و آمد سواره و پیاده با حداکثر شرایط ایمنی و ترافیکی انجام می گیرد.

در این زمینه نصب تابلوها، چراغ راهنما، دوربین های کنترل از راه دور، یکطرفه سازی، اختصاص معبر به وسایل نقلیه خاص یا عابر پیاده، محدودیت و ممنوعیت ترافیکی، زوج و فرد نمودن تردد، پارک حاشیه ای در یک لاین و … از اقدامات غیر فیزیکی راه می باشند که به دلیل هزینه های کمتر نسبت به اقدامات فیزیکی گسترش بیشتری دارند.تعریض و بهبود وضعیت خیابان کمربندی و خیابان چهارم (ادامه کمربندی و تکمیل رینگ آن)در بخش شمالی شهر و اتصال آن از طریق دره سردره به جاده نوسود در شمال روستای نوریاب به عنوان پروژه ترافیکی(کنار گذر شمالی شهر)

ساخت پارکینگ های طبقاتی و به ویژه مکانیزه در طول مسیرهای شلوغ و پرتردد و در زمین هایی که از جذابیت های زیاد ترافیک برخوردارند.آموزش و فرهنگ سازی و اولویت نخست در حمل و نقل به حرکت پیاده (باید در اولویت برنامه های مدیریت شهری موضوع پیاده روی تقویت شده و به بهانه بهبود حرکت خودرو سهم عابرین از سطح معابر شهر نبایستی کاهش یافته و یا در تنگنا قرار گیرد).

توسعه متوازن فضاهای عمومی و تفریحی مانند احداث فضاهای سبز در نقاط مختلف شهر برای نمونه فرصت بی نظیر تبدیل تپه های بخش غربی در محدوده اداره محیط زیست و مسکن مهر مشهور به تپه کوله با توجه به وجود چشم اندازی بی نظیر و زیبا می تواند به صورت یک پروژه کلان فرا شهری(تفریحی- توریستی- گردشگری) مورد توجه همه دستگاههای ذیربط قرار گیرد و در جذب بخشی از خودروها و شهروندان موثر واقع گردد.

احداث و آماده سازی فضاهای ورزشی کوچک مقیاس که هزینه بر نیز نمی باشند مانند زمین واقع در ضلع جنوب غرب میدان بسیج برای بازی جوانان در قالب زمین فوتسال، والیبال، تنیس و یا زمین های واقع در نزدیکی سراب هولی(محدوده بهداری قدیم)، بلوار ورودی شهر و شناسایی زمین های دارای چنین قابلیت هایی در دیگر نقاط، که می توانند سهم مهمی را در جذب جوانان در راستای گذران اوقات فراغت ایفا نماید.

تکمیل جاده خاکی واقع در منتهی الیه شمال شهر و بهره مندی از آن از دیگر اقداماتی است که شاید با احداث آن بخشی از خودروهای سرگردان (به مانند خوردوهای عبوری از کمربندی شهر) در داخل شهر به جهت استفاده از چشم انداز آن از این معبر برای تفریح استفاده نمایند.ساماندهی مشاغل شهری، احداث پارکینگ های طبقاتی و مکانیزه، عدم صدور مجوز بدون پارکینگ برای ساخت و سازهایی که دسترسی به معابر سواره دارند، تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث پارکینگ های چند منظوره، عدم اجازه فعالیت های پرتردد در حاشیه خیابان اصلی و به ویژه حدفاصل بانک ملی شعبه ۲۶ مرداد تا میدان شهدا، احداث ایستگاه و جایگاه مشخص برای تاکسی ها(با ایجاد تو رفتگی هایی در راستای عدم توقف خودروهای عبوری)،

تشویق نوجوانان به استفاده از دوچرخه، آموزش و برگزاری دوره ها در مدارس و حتی در میان محلات، آموزش دوره ای برای رانندگان تاکسی، هماهنگی و برنامه ریزی مشترک پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری و… از جمله اقداماتی و پروژه هایی است که می تواند در راستای بهبود عملکرد حمل و نقل شهر پاوه موثر واقع گردد.
پیشنهاد احداث ایستگاه سورتمه سواری در برخی از نقاط شهر به طور مثال حدفاصل میدان مولوی و کمربندی شهر که دارای شرایط توپوگرافی کاملاً مناسبی است از دیگر اقداماتی است که می تواند شهروندان را برای ساعتی از شبانه روز سرگرم نموده و علاوه بر درآمدزایی، باعث گرایش به پیاده روی و استفاده های چند منظوره شهروندان از این فضای تفریحی گردد.

تصاویری از ایستگاه سورتمه سواری ایستگاه توچال تهران

پیشنهاد دیگر استفاده از خودروهای برقی ( میدی باس های برقی) است که امروزه در برخی از فضاها مانند نمایشگاه دائمی تهران و ایستگاه توچال مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به ظرفیت حمل بیشتر مسافر و عدم وجود صدا و آلودگی، خرید چند دستگاه از آنها و استفاده در مسیر میدان مولوی تا میدان شهدا می تواند در راستای فرهنگ سازی و هم تشویق به عدم استفاده از خودرو کاربرد داشته باشد.

نمونه ای از میدی باس های برقی مورد استفاده در ایستگاه توچال

اختصاص یک روز در ماه به شهر بدون خودروی شخصی و عملیاتی نمودن این تفکر با مشارکت و همراهی شهروندان و همه سازمان ها و ارگان های دخیل و تأثیرگذار، موفقیت در این زمینه احساس غرور و اعتماد به نفس و همدلی در میان شهروندان را به دنبال دارد.ساخت مسیرهایی به مانند مسیرهای برقی(پله برقی) (ریل برقی) برای انتقال عابرین از خیابان های پایین دست به معابر بالادستی در برخی از نقاط شهر (به جای هزینه غیر قابل توجیه احداث پل هوایی عابر پیاده غیر قابل استفاده در بلوار ورودی شهر)که هم تشویق کننده پیاده روی بوده و هم در عدم استفاده از خوردو می تواند موثر واقع گردد از دیگر پیشنهادات در این زمینه است.

 

این امر به صورت یک پروژه ابتکاری- خلاقانه و البته اگرچه ممکن است هزینه بر باشد حداقل در یکی دو مسیر پر تردد شهری مانند اتصال میدان مولوی به میدان فلسطین(دره باسام) و یا اتصال آموزش و پرورش قدیم به محدوده کفش ملی و یا میدان مولوی به جاده کمربندی و برای اولین بار در پاوه می تواند به ایده ای نوآورانه و برای تشویق پیاده روی و در راستای بهبود وضعیت سلامت در جامعه اجرایی و عملیاتی گردد. با توجیه چنین پروژه ای علاوه بر دستگاههای ذیربط، حتی می توان از وزارت بهداشت و درمان و ورزش و جوانان و… درخواست کمک و همکاری نمود.

تصاویری از نمونه های پله برقی

احداث محور ویژه پیاده روی و تنها با قابلیت پیاده از میدان مولوی به سراب هولی به صورتیکه در این مسیر و در سایه درختان و در جوار مسیر جریان آب به صورت معبری پیاده طراحی و اجرا گردد که با هدف تفریح- پیاده روی و گردشگری از آن بهره مند شد.احداث پل عابر پیاده از نزدیکی محله تکیه به محدوده اطراف بانک ملی شعبه ۲۶ مرداد در قالب یک پروژه به عنوان پل عابر پیاده و با هدف گردشگری/جذب توریسم و افزایش پیاده روی و…احداث یا اتصال دره باسام به کمربندی از طریق پل عابر پیاده کابلی در قالب یک طرح مطالعاتی و تحلیل تجارب خارجی و داخلی(نمونه موردی در شهر مشکین شهر و یا پل کابلی در دست احداث بر روی دره بوستان نهج البلاغه در بخش غربی بوستان پردیسان تهران بر روی دره رودخانه فرحزاد)

نمایی از پل عابر پیاده در مشکین شهر/احداث پارکینگ های طبقاتی مکانیزه از جمله یکی از بهترین الگوی ساخت پارکینگ برای شهر پاوه تلقی می شود.

نمونه ای از پارکینگ های مکانیزه و طبقاتی با سطح اشغال کم

احداث تله کابین کوتاه و معمولی مابین دره باسام و جاده کمربندی یا مابین فضای جنوبی آموزش و پرورش قدیم و محوطه اطراف ساختمان زندان قدیم یا فلکه فرمانداری و پارک کوی مکال(شهید کاظمی) با ساخت ساده ترین نوع آن هم در راستای درآمدزایی و هم تشویق پیاده روی و گردشگری.

تصویر نمونه ساده تله کابین با ظرفیت حمل دونفره

 

اعمال نظارت بر اداره امور پارکینگ­های حاشیه­ای، عمومی و خصوصی.تهیه آمار و اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعات حمل و نقل شهر و ارتباط بادستگاههای ذیربط.استفاده از تجهیزات نرم افزاری، دوربین های کنترل ترافیکی و … در راستای کاهش ترافیک/اجرای محدودیت های ترافیکی خاص در ساعت اوج ترافیک و یا ایجاد زوج و فرد نمودن خودروها در برخی ساعات روز مثلاً در ساعات تعطیلی مدارس در مواقع ظهر و نزدیک غروب/جلوگیری جدی از ساخت منازل بدون پارکینگ و اختصاص درآمدهای حاصل از حذف پارکینگ در موارد خاص برای ساخت پارکینگ های عمومی/محدودیت صدور مجوز برای واحدهای تجاری/ اداری و یا حتی خدماتی در بر خیابان اصلی که تشویق کننده سفر می باشند و بسیاری از ایده ها و پروژه ها که می توان با هدف کاهش بار ترافیک اجرایی نمود.

حوزه شهرسازی، معماری و هویت شهری:

 

شهرسازی عبارت است از مطالعهٔ، طرح‌ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری.زیبایی و نظم در بافت­های شهری هویت مستقلی به شهر می­بخشند. ایجاد طرح و منظر زیبا هم در بخش معماری و ساختمان­سازی و هم در بخش شهرسازی و ساماندهی شکل و فرم کلی شهر، دارای اهمیت می­باشد. در این رابطه برنامه­ریزی مربوطه در دو بخش معماری و شهرسازی به طور جداگانه صورت خواهد گرفت. در بخش معماری با مراجعه به طرح جامع و تفصیلی و مقررات و ضوابط تنظیمی و بازخوانی و اصلاح آن اقدام نمود. از جمله پیشنهاداتی که در این بخش ارائه می­شود:

 

نظارت بر ساخت و طراحی نمای ساختمان­ها به ویژه ساختمان­هایی که در بر خیابان اصلی واقع شده اند و ملزم کردن آنها به استفاده از نمای مناسب.تشویق معماران و ساختمان سازان به شبیه­سازی نمای ساختمان­ها با الگو گرفتن از بافت سنتی شهر به منظور حفظ هویت معماری شهری.ارائه تسهیلات و تخفیفات به شهروندانی که به صورت داوطلبانه اقدام به بازسازی و ایجاد نمای ساختمان خود بر اساس مصوبات شهرداری می­کنند.ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و سر درب مغازه ها و فروشگاهها با برقراری تناسب لازم بین آنها و سیما و منظر شهری.

 

ایجاد نماهای ساختمانی به ویژه نمای آجری به جای آشفتگی های موجود در جداره بیرونی ساختمان ها/توجه ویژه به سیما و منظر شهری به عنوان یک سرفصل مهم و ضروری و تدوین و تهیه طراحی و ارائه آن به دستگاههای ذیربط مانند استانداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و … برای احیای هویت شهری پاوه به عنوان یکی از مهمترین شهرهای پلکانی کشور/تلاش برای شناساندن و معرفی پاوه در سطح کلان کشوری به عنوان شهری با سیما و منظر و هویت خاص و متفاوت شهری و اختصاص ردیف بودجه ای جداگانه برای این امر در زمینه احیای هویت معماری/ سیما و منظر گذشته منطقه اورامانات.

 

در خصوص شهرسازی حساسیت بیشتری لازم است. از جمله حوزه­های مرتبط با شهرسازی،حوزه اجتماعی و فرهنگی است. به باور اندیشمندان جامعه­شناسی شهری مکتب شیکاگو،بافت شهری ارتباط مستقیمی با جرایم و ناهنجاری­های اجتماعی دارد. مفاهیمی از قبیل نقطه کور امنیتی،فضای بی­دفاع شهری و … یادآور اهمیت این حوزه است. لذا پیشنهاد می­شود در طراحی شهری از نظرات کارشناسی جامعه­شناسان محلی استفاده شود. همچنین از نظرات مردم به عنوان ذینفعان فضاهای شهری نباید غافل ماند و هر گونه اقدامی در این راستا باید با شهروندان در میان گذاشته شود.

 

هویت شهری:

 

علاوه بر مباحث مختلف وظایف اجتماعی و فرهنگی و خدماتی شهرداری نبایستی از هویت شهری غافل شود. در این میان یکی از مهمترین زمینه­ها هویت بخشی به شهر است. هویت به معنای به تصویر کشیدن «خود» است و قدرت «آگاهی» از «خود» و خویشتن را (در اینجا شهر پاوه) را تداعی می بخشد. شهر با هویت «حس تعلق» را در شهروندان بر می­انگیزد. هویتی که جهانی شدن آن را به چالش کشیده است. بحران هویت شکل پیچیده تر تثبیت این آگاهی مردم از تعلق به یک سرزمین جغرافیایی و نیز متقاعد ساختن آنان در راستای این امر است که همه آنان به عنوان افراد جامعه (در اینجا شهر پاوه) تعلق دارند. یکی از راهکارهای هویت بخشی به شهر و ایجاد حس تعلق مکانی و معنادار کردن کنش کنشگران و جلوگیری از خودبیگانگی شهروندان در معماری شهری نهفته است. پیداست که بایستی ایجاد هویت در مراکز و محلات را مورد تاکید قرار داد و لذا حس تعلق به شهر و هویت محله مورد توجه برنامه‌های بنده قرار دارد.

با عنایت به موقعیت استراتژیکی شهر پاوه پرداختن به این موضوع در طراحی ها و الگوی معماری خاص در بلند مدت اثرگذاری بی بدیلی خواهد داشت از این رو لازم است مدیریت شهری در قالب برنامه های بلند مدت عمرانی و کالبدی به این امر نیز توجه کند. در این راستا پروژه­های مدنظر به شرح زیر است و هر پروژه یا طرح اجرایی باید سه رکن «کارکردی، زیبایی، کالبدی» را شامل شود و پر واضح است که همکاری، همراهی، مصوبه و نظارت شورای محترم شهر را لازم دارد.

طراحی و بازنده سازی و ایجاد هویت کمربندی شهر با معماری سمبلیک و المانهای هویت بخش از سه راهی بیمارستان تا سراب هولی و نصب نمادها و المان های شخصیتهای علمی و تاریخی اورامانات/بهسازی ورودی شهر از سمت کرمانشاه شامل طراحی و اجرای دروازه ورودی شهری/درختکاری و زیباسازی خیابان های اصلی شهر به ترتیب اولویت، یکسان سازی پیاده رو آنها/ساماندهی ورودی غربی شهر (از محور نوسود) شامل طراحی و اجرای دروازه شهر، نصب المانهای چوبی و تابلوهای چشم­نواز، تعریض جاده به اندازه مناسب تا انتهای محدوده قانونی شهر، اجرای جدول و جویهای دفع آبهای سطحی، پساب و رواناب، نورپردازی مسیر، چمنکاری و گلکاری، اجرای کندرو و ….)

ساماندهی خیابان منتهی به روستای خانقاه از میدان مولوی تا انتهای شهر در این بخش/اصلاح هندسی در بسیاری از تقاطع ها و یا ورودی و خروجی های معابر شهری
پیگیری جدی برای تعیین تکلیف تکمیل خیابان شمالی شهر و اتصال آن به محور نوسود در نزدیکی روستای نوریاب از طریق دره مشهور به سردره/انتقال میدان میوه و تره بار از حاشیه میادین شهدا و مولوی به فضاهای مناسب در محدوده های اطراف /طراحی و ساماندهی محوطه های اطراف میادین مولوی و شهدا در خور شأن شهروندان و هویت تاریخی پاوه/بهسازی و عدالت فضایی در همه بخش های شهر به ویژه در دل محلات فرعی.

بازشناسی هویت از دست رفته محدوده اطراف سراب هولی با توجه به اینکه استفاده از فضای اداری ساختمان بهداری قدیم می تواند نقش مهمی را در این بخش از شهر ایفا نماید.جهت نیل به عدالت فضایی در توزیع کاربری های سبز و تفریحی و افزایش سرانه فضای سبز اجرای پروژه­های زیر در اولویت است؛پیگیری و نظارت بر بازنگری طرح بهسازی بافت فرسوده شهر و اخذ اعتبارات آن و بهسازی بافت فرسوده شهر با عنایت به حمایت های مالی دولت و سیاست های تشویقی در این زمینه
احداث پارکی بزرگ و فراشهری بر روی زمین های منابع طبیعی مشهور به تپه کوله هم برای استفاده شهروندان و هم در راستای جذب توریسم و درآمدزایی/تغییر و تحول جدی در زمینه فضای سبز شهری و اولویت توسعه شهری با محوریت فضای سبز بومی.

 

علاوه بر موراد فوق اهم پروژه های حوزه شهرسازی و معماری به شرح ذیل می باشند:

 

ساماندهی و تدوین برنامه ای مشخص برای توسعه فضای کالبدی شهر با رعایت ضوابط، ملاحظات، حس همخوانی و همجواری و …تغییر و تحول در الگوهای ساخت و ساز با اولویت حفظ هویت بومی،حداکثر بهره وری در مصرف انرژی، رعایت همجواری،توجه ویژه به سیما و منظر شهری در طراحی ابنیه و نمای ساختمانی و …تغییر در نحوه استفاده از نوع مصالح ساختمانی با استفاده از باز تعریف های لازم در این زمینه در راستای کاهش آشفتگی سیمای بصری شهر/ایجاد سازوکارهای لازم برای برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیر مجاز و خارج از شهر با کمترین هزینه برای شهرداری.

احیای بافت قدیمی و فرسوده شهر با سیاست های تشویقی و حمایتی و نوسازی و بهسازی در این محدوده ها در راستای استحکام ابنیه شهری، تقویت حس سرزندگی، گرایش دوباره به سکونت در این محدوده و …توجه ویژه به ضوابط و مقررات طرح جامع- تفصیلی شهر به ویژه در زمینه تراکم ساختمانی، سیما و منظر شهری، چگونگی طراحی ابنیه، رعایت و ایجاد پارکینگ ها و …

حوزه خدمات شهری و توسعه فضای سبز:

 

خدماتی که از طریق شهرداری صورت می­گیرد نیازمند مدیریت و برنامه­ریزی دقیق و یکپارچه است. این بخش از اقدامات را مدیریت خدمات شهری انجام می­دهد. مدیریت شهری تلاش برای هماهنگ کردن و یکپارچه کردن اقدامات دولتی و خصوصی برای چیره شدن بر مسائلی را دارد که ساکنان شهرها با آن مواجهه هستند؛ و در بیان دیگر فرایند ایجاد، اجرا، هماهنگی و ارزیابی راهبردهای یکپارچه­ای است که به کمک مقامات شهری با در نظر گرفتن اهداف عملیاتی بخش خصوصی و منافع شهروندان در چارچوب سیاست­هایی برای تحقق پتانسیل اقتصادی پایدار تدوین می­شود.

در شهرهای کوچک معمولاً دسترسی به نیروهای کارآمد مدیریتی در بدنه شهرداری به سهولت صورت نمی­گیرد و تعداد نیروهای موجود در شهرداری نمی­توانند پاسخگوی نیازهای مدیریتی باشند. بنابراین پیشنهاد می­شود شهرداری برای جبران این نیاز از نظرات کارشناسان برون سازمانی، اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحبنظران مدیریت استفاده کند.تدوین طرح مدیریت پسماند شهر و اجرای طرح تفکیک از مبدا، دفن بهداشتی و مشارکت در پروژه جمع آوری زباله/اجرای سیاست های تشویقی در خصوص ارتقای سطح مشارکتی شهروندان در زمینه نحوه جمع آوری زباله و نظافت و پاکیزگی شهری/مشارکت همگانی در زمینه کاشت درختان در سطح حیاط منازل و رواج روحیه ایجاد محیط سبز شهری.

برگزاری جشنواره ها و یا مراسمات گل و گیاه در راستای تشویق و ترغیب مردم در این زمینه/توجه به مقوله احیای سنت حسنه درختکاری با مشارکت و همراهی همه ارگانهای دخیل و شهروندان/تدوین برنامه شهرداری در زمینه پروژه دراز مدت ایجاد جنگل های حاشیه شهری با مشارکت حداکثری آحاد جامعه و به ویژه دانش آموزان/
برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی در زمینه توجه به فضای سبز و حتی پرورش زنبور عسل در سطح شهر و محیط اطراف آن/ایجاد ساز و کارهای لازم برای برگزاری مسابقات برترین فضاهای سبز درون منازل حداقل سالی دو بار/کاشت فضاهای سبز بومی مانند بلوط، ارغوان، کیکف، بادام وحشی/ تلخ(باهیو)، گلابی وحشی در سطح شبکه معابر و یا حاشیه شهر و…/بازدارندگی و اتخاذ سیاست های سخت در مقابل مجرمان و مخربان فضای سبز با اعمال جرایم لازم و اطلاع رسانی در این زمینه و…

حوزه اقتصاد شهری و منابع درآمدی پایدار:

 

بی شک یکی از مسئولیت های شهرداری و شورا، بسترسازی و فراهم نمودن زمینه های لازم برای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال و تقویت فرصت های شغلی و تشویق به سرمایه گذاری و کارآفرینی و … می باشد.شهرداری های موفق دنیا از طریق «مالیات»، «عوارض» و «کمک های دولت» نیازهای خود را تامین می نمایند. در اکثر کشورها شهرداری پیمانکار دولت است و غالبا هزینه پروژه های عمرانی از جانب دولت تامین اعتبار می شوند ولی در ایران کمک های دولت غالباً دیر اختصاص می یابد.

از دیدگاه اقتصاد شهری عواملی چون گسترش دامنه فعالیت هاى شهردارى ها و ارتقای سطح انتظارات مردم از آنها و مشکلات ناشى از افزایش جمعیت شهرى نیاز به گسترش منابع مالى و درآمدى شهرداری­ها (بطور اخص شهرداری پاوه) را بیشتر می­کند. بنابراین در میان بخشهاى مختلف مدیریت شهرى، تأمین منابع مالى و درآمدى شهردارى ها اهمیت ویژه اى دارد زیرا از یک سو کسب درآمد شهردارى ها تاثیر عمده اى در ارائه خدمات به شهروندان دارد و از سوى دیگر فقدان درآمد کافى نه تنها سبب عدم ایجاد خدمات ضرورى در شهر مى شود بلکه اساساً اجراى تمامى طرح ها و برنامه هاى شهرى را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

تا زمانی که مردم اعتماد کامل به مدیریت شهری نداشته باشند مشارکت حداکثری و سرمایه گذاری محقق نمی‌شود. مشکلاتی که در شهر در حوزه سرمایه‌گذاری و تغییر و تحول در بافت‌ فرسوده وجود دارد باید با گفتمان جذب سرمایه‌گذاری به بدنه شهری آموزش داده شود. باید مسئولان مدیریت شهری و بخش های مختلف فرهنگ همکاری در خود را افزایش دهد. لازم می دانم اشاره کنم بیشترین دغدغه بنده در شهرداری در حوزه برنامه ریزی برای کسب درآمدهای پایدار و سالم خواهد بود. ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری در شهر و برگردان اعتماد مردم به شهرداری مهم ترین کاری است که باید صورت گیرد.

اگر چه از ابتداى تاسیس بلدیه در سال ۱۲۸۵ ه.ش و به دنبال آن در قانون جدید شهردارى ها در سال ۱۳۰۹ ه.ش قوانینى در زمینه تامین هزینه هاى شهرى وضع شده است اما درآمد حاصل چندان زیاد نبوده و نظام شهرى به کمک هاى دولتى بسیار متکى بوده است. طرح موضوع خودکفایی/ خوداتکایى شهردارى ها در سال ۱۳۶۲ بدون توجه به مبانى نظرى حاکم به روابط مالى دولت و شهردارى ها و ادامه این سیاست در سالهاى بعدى، شهردارى هاى کشور را در شرایط بغرنجى قرار داده و شمارش معکوس براى کاهش سهم آنها از بودجه دولت آغاز شد. از آن پس مهمترین منابع مالى شهردارى ها را مالیات و عوارض و بعد از آن کمکهاى دولتى در قالب بودجه هاى جارى حکومتهاى محلى و تاسیسات و تجهیزات محلى و نهایتاً استقراض تشکیل مى­دهد. در حال حاضر منابع درآمدی اصلی شهرداری ها از جمله شهرداری پاوه از سه منبع زیر تأمین می­شود:

عوارض ساختمان و اراضی (شامل عوارض نوسازى، عوارض بر ساختمانها و اراضى در سطح شهر، عوارض بر پروانه هاى ساختمانى، عوارض بر تراکم و تفکیک اراضى، عوارض حذف پارکینگ، عوارض بر بالکن و پیش آمدگى، عوارض بر معاملات غیرمنقول، عوارض قطع اشجار، و عوارض حق تشرف) اما آنچه مغفول مانده عوارض بر املاک و مستغلات است و آنچه آینده کالبدی شهر پاوه را به خطر می­اندازد فروش مازاد تراکم و اتکا به درآمدهای کمسیون ماده ۱۰۰ هست.

فروش خدمات:

متاسفانه به دلیل قدرت پایین شهرداری درآمدهای خاصی از فروش خدمات حاصل نمی شود. در سنوات گذشته فروش اموال شهرداری بخشی از هزینه ها را پاسخ داده و این امر یکی از ضربه های ناگواری را بر ساختار مالی شهرداری وارد نموده است. با این حال خدماتی که توسط شهرداری ارائه می گردد در قالب سرفصل هایی مانند عوارض و یا خدمات وصول می گردد.

کمکهای بلاعوض:

 

بررسى منابع درآمدى شهرداریها بویژه شهرداری پاوه روشن مى سازد که منابع درآمدى پایدار سهم ناچیزى در تامین مالى شهردارى [ها] دارند. بنابراین درآمد شهردارى باید در ماهیت خود به سمت منابع پایدار، منظم و قابل وصول حرکت کند و منابع درآمدى ناپایدار جاى خود را در ردیف هاى درآمدى شهردارى ها به منابع پایدار، مستمر و قابل وصول بدهد. فلذا تعریف منابع درآمد پایدار برای اجرای برنامه های عمرانی- کالبدی برای نیل به توسعه پایدار ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شهرداری پاوه و اهکارهایی برای این مهم در این زمینه مورد تأکید است که بی گمان با همکاری و همراهی شورای شهر قابل تحقق است.

به هر حال اگرچه باید در شرایط موجود از منابع درآمدی که در ۷ کد درآمدی تعریف شده­اند باید استفاده کرد لیکن برای نیل به توسعه پایدار شهر در زیر چند نمونه از منابع پایدار مالی اشاره می­شود که مدنظر است مورد عنایت شورای محترم و شهرداری قرار گیرد. امید است با اجرای این پیشنهادات در افق ۴ ساله شورای شهر و شهرداری بتوانند گام های مهمی را در این زمینه بردارند:

 

کوتاه مدت:تعیین تکلیف و اخذ عوارض مصالحه های معطل و بر زمین مانده/برگزاری مداوم جلسات کمسیون ماده ۱۰۰ و دریافت عوارض این کمسیون از پرونده های مفتوحه/پیگیری و تعامل با مسئولین فرادست و فرودست برای دریافت سهمی از درآمدهای تولیدی برق از سد داریان(سیروان) و یا پروژه انتقال آب سیروان به نقاط گرمسیری/تهیه طرح توجیهی برای اخذ اعتبار از وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای روستاهای قابل ادغام(موضوع الحاق دوریسان و چورژی) در شهر پاوه
اقدام برای اخذ اعتبار ساماندهی مسیر دره سراب هولی با محوریت و همراهی سازمان میراث فرهنگی.

برگزاری دوره های آموزشی توسط سازمان های دخیل و کارآفرینان در حوزه مشاغل شهری/برنامه مدون مشاغل خانگی به ویژه در زمینه صنایع دستی و محصولات سنتی با هدف ارتقای وضعیت اقتصادی خانوارها/توجه به مساله اشتغالزایی بخش زنان مانند برگزاری و فراهم سازی دوره های آموزشی خیاطی، گل دوزی، نقاشی، دوخت البسه، صنایع دستی و …/توجه به نقش فضای مجازی در حوزه کسب و کار و اشتغالزایی در این زمینه/توسعه فرصت های شغلی مرتبط با بسته بندی، محصولات ارگانیک، احیای محصولات و تولیدات سنتی مانند مواد غذایی سالم و بومی.برگزاری مسابقات خلاقیت، نوآوری، شکوفایی، استعدادیابی با همکاری دستگاهای ذیربط
صدور نیروهای آموزش دیده در بخش های مختلف مانند حوزه های فنی مانند مخابرات، برق، جوشکاری، خودرو و …

افق چهارساله:

اجرای طرح ممیزی املاک شهری و دریافت عوارض ناشی از خدمات ممیزی/ساماندهی بازارهای میوه و تره بار و احداث چنین بازارهایی در نقاط خاص شهر
ساماندهی تبلیغات شهری و اخذ عوارض ناشی تبلیغات در محیط شهر (نصب بنر و اجرای تیزر و یا احداث تلویزیون های شهری)/مذاکره با سرمایه­گذاران بومی در احداث کاربری تجاری، فرهنگی – تفریحی و سبز در همحله های حاشیه ای شهر (تملک مشارکتی) (مصالحه برای اجرای پروژه های املاک بزرگ مقیاس و اجاره سهم شهرداری)/همپیمانی و سهام داری در مدیریت جمع آوری زباله و تعریف قراردادهای مناسب با نظام پیمانکاری در راستای کاهش هزینه ها با برون سپاری وظایف
اخذ حق آلایندگی از واحدهای صنعتی/ مزاحم در محدوده قانونی شهر و حریم شهر(تعمیرگاهها، صافکاری ها، جوشکاری ها و …)

شناسایی نقطه دیگری برای آینده گورستان/آرامستان شهر خارج از حریم شهر قرار دارد و با توجه به نیاز آتی شهر در این زمینه ضرورت برنامه ریزی را می طلبد).نظارت بر مدیریت جایگاه اختصاصی (جایگاه سوختیگیری) و اقدام برای تاسیس جایگاه های جدید چندمنظوره با اولویت مکانیابی در جاده­های بین شهری در مسیر پاوه
تبدیل تپه مشهور به تپه کوله به یک پارک بزرگ مقیاس شهری و فراشهری و استقرار واحدهای درآمد زا در آن مانند سوئیت های اقامتی، تالار و رستوران، زمین های ورزشی و مسیرهای دوچرخه سواری و …

سامانمند کردن و تعین زمانی اخذ سهم مالیات بر ارزش افزوده سالیانه از اداره امور مالیاتی و دارایی شهرستان/مذاکره و مصالحه مشارکتی با سرمایه گذران طرحهای عمرانی و تجاری و فرهنگی و دعوت از سرمایه گذاران برای تحرک اقتصادی- عمرانی شهر/سرمایه گذاری و احداث سایتهای تولید انرژی آفتابی /بادی با استفاده از ماژولهای مدرن و دکل های بزرگ مشهور به توربین بادی با هدف تأمین نیروی برق مورد نیاز شهرداری و همچنین فروش مازاد به اداره برق/پیگیری و اقدام برای همکاری با بانک شهر در زمینه راه اندازی شعبه ای در پاوه/پیگیری برای بازگشایی باراز رسمی شوشمی و چگونگی سهیم شدن پاوه از فعالیت های بازرگانی این مرز.

 

حوزه محیط زیست و توسعه پایدار شهری:

 

محیط زیست شهری با مدیریت درست، کلید توسعه پایدار و کاهش فقر است. امروز، تقریباً در سطح جهانی و در تمام سطوح دولت ها این دیدگاه وجود دارد که در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی در برنامه­ریزی شهری و مدیریت امری ضروری است. چنین دیدگاهی در همه جنبه­های زندگی شهری و مسائل حاشیه­ای همچون بهداشت، فقر، امنیت و توسعه اقتصادی، تأثیرات چشمگیری دارد. لذا کارشناسان و دست­اندرکاران شهر نباید پرداختن به این حوزه را فراموش کنند.

اولویت­بندی بخش زیست محیطی و خدمات شهری از جمله اقدامتی است که بایستی صورت بگیرد. شناسایی بخش­های آسیب پذیر محیط زیست و ارائه راه­حل­های پیشگیرانه و اصلاحی از دیگر حوزه­های برنامه­ریزی در این بخش است. برخی از اقدامات اساسی در این راستا به شرح زیر خواهد بود:ساماندهی مشاغل شهری و کمیسیون بند ۲۰/جمع آوری و انتقال نخاله های ماندگار در درون شهر و برخورد با خاطیان در این زمینه/نظارت کلی بر تنظیف و جمع آوری زباله در شهر با روش های کارآمدتر و مکانیزاسیون شهری/نظارت بر ساخت و بهره برداری از سرویسهای بهداشتی مورد نیاز شهر.

اقدام در راستای تفکیک و بازیافت زباله از مبدأ/فرهنگ سازی در راستای ارج نهادن به محیط پاک و حفظ محیط زیست از طریق برگزاری دوره­های آموزشی در مدارس، مساجد، گروه های فعال و زنان و…/انجام فعالیت­های عمومی از قبیل پاک سازی پارکها و جنگلهای اطراف شهر با همکاری نهادهای زیست محیطی و سازمان های غیر دولتی و بسیج عمومی/بسیج عمومی و همگانی برای دستیابی به شهری پاک و بدون هرگونه الودگی و تسری این فرهنگ به مرزهای فراتر از شهر/استفاده از قابلیت های بی نظیر انجمن های زیست محیطی، فعالین این بخش و همکاری تنگاتنگ با سازمان های متولی مانند اداره محیط زیست شهرستان برای بهبود اوضاع و….

حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل:

بحران­ها در بیشتر محیط­های اجتماعی و شهرها اتفاق می­افتند و اثرات سطحی یا عمیق بر شهر خواهند گذاشت. حتی اگر تأثیرات بحران عمیق هم نباشد، برای مدتی هرچند کوتاه، کارکرد بخشهایی از شهر را مختل خواهد کرد. حوادث طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، آتش سوزی و … به سبب ماهیت غیر مترقبه بودنشان، تبعات به نسبت منفی­تری خواهند داشت. برنامه­ریزی در بخش مدیریت بحران شهری بایستی در ارتباط با نهادها و سازمانهای مرتبط از قبیل جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی، اورژانس و فوریت­های پزشکی و حتی نهادهای محلی و مراکز مذهبی از قبیل مساجد و حسینیه­ها صورت بگیرد.

لذا پیشنهاد می­شود برای تهیه یک برنامه منسجم و کارا در خصوص مواجهه با بحرانها و حوادث غیر مترقبه، کارگروه مشترکی متشکل از نهادها و سازمان­های فوق الذکر تشکیل شده و وظایف و مأموریت هر کدام مشخص شود تا بتوان در کمترین زمان با بحران­ها مقابله کرد. هم اینک مدیریت بحران و پدافند غیر عامل دارای متولی مشخص و سرفصل خاصی در مطالعات مختلف به ویژه در مطالعات شهری به آن اختصاص یافته و می طلبد مدیریت شهری نیز در همه زمینه ها به ویژه در پروژه های شهری به این مساله توجه کند. حوادث و بحران ها خبر نمی کنند و پیشگیری و یا آمادگی برای مواجهه با چنین رویدادهای وظیفه مدیریت شهری است که علاوه بر هماهنگی و همکاری با همه دستگاهها در بسیج مردمی و به ویژه در حوزه اموزش در مدارس همت و تلاش بیشتری به خرج دهد.

پیش بینی فضای باز کافی در شهر، مخصوصاً در قسمتهای فشرده و هسته قدیمی شهر، می تواند منجر به کاهش آسیب پذیری بافت در مقابل سوانح شود. در همین راستا رعایت فاصله کافی بین بلوکهای ساختمانی مستقل (حتی المقدور به میزان یک و نیم تا دو برابر مجموع ارتفاع ساختمانهای مجاور) توصیه می گردد.وجود واحدهای ارائه ‌کننده خدمات اضطراری، نجات و امداد(آتش نشانی، مراکز درمانی و …) در بخشهای مختلف شهر با رعایت همپوشانی و با توجه به تراکم جمعیت و حصول اطمینان از عملیاتی بودن آنها از ضرورتهای مهم در جانمایی این خدمات در سطح شهر می­باشد که ضروری است بطور مناسب توزیع گردد. بهتر است در صورت امکان، بیش از یک مرکز امداد و نجات در شهر پیش بینی شود تا در صورت بروز اختلال در یکی، دیگری همچنان فعال باشد.

تأسیسات خطرناک و آتش‌زا، به خصوص کاربری­های نظامی، با احتمال بالای هدف گیری حتی الامکان به خارج از شهر منتقل شوند. در صورت ضرورت استقرار این کاربری ها، لازم است فضای باز کافی در اطراف آنها پیش بینی شود.تراکم بایستی متناسب با شدت ارتعاش تعیین گردد. بنابراین از احداث ساختمانهای دارای اهمیت و همچنین ساختمانهای مسکونی با تراکم بالا در شهر”بنا بر به استقرار شهر پاوه بر روی پهنه با خطر بسیار زیاد”اجتناب شود.ساختمانهای با اهمیت بسیار زیاد و زیاد نظیر مراکز کنترل شریانهای حیاتی، اتاق‌های فرماندهی و مدیریت بحران شهری، بیمارستان، مراکز نجات و امداد، مراکز پلیس و مدارس حتی الامکان در مجاورت خیابانهای عریض (که می‌توانند به عنوان مسیرهای اضطراری نجات و امداد در زمان وقوع زلزله مورد استفاده قرار گیرد) مستقر گردند.

در مجاورت خیابانهای اصلی ارتفاع ساختمان‌ها باید چنان باشد که حتی در اثر واژگون شدن ساختمان حداقل یک خط عبور قابل استفاده باقی بماند.در مجاورت ساختمانهای بلند،حداقل عرض معبر باید براساس فضای مورد نیاز برای مانور وسایل نقلیه نجات و امداد تعیین گردد.فضای حیاط بیمارستان و مراکز درمانی بزرگ به گونه‌ای طراحی شود که قابلیت برپایی بیمارستان صحرایی در آن وجود داشته باشد و در صورت امکان فضای مناسب برای پرواز هلیکوپتر جهت انتقال سریع مصدومین در نظر گرفته شود.

سالن­های اجتماعات این مراکز قابلیت اسکان پناه‌جویان را داشته باشند و ترجیحاً در طبقه همکف یا حداکثر اول واقع شده باشند.فضاهای باز این مراکز (حیاط و فضای باز مراکز آموزشی، فضای باز اطراف مراکز جمعیتی و … ) قابلیت اسکان پناه‌جوی آن و ارائه خدمات متناسب را داشته باشند.این فضاها چنان طراحی شوند که امکان استفاده از آن برای نصب چادر و امکانات اولیه اسکان اضطراری فراهم باشد.

تمرکززدایی و پراکندگی ساختمان ها و تأسیسات مهم در پهنه‌های شهری:موقعیت مکانی تأسیسات مهم شهری می‌بایست بگونه ای انتخاب شود که مجموعه آنها هدف واحدی را تشکیل ندهند؛ چنانچه یکی از آنها مورد حمله قرار گرفت، آسیبی متوجه سایر بخشها نگردد.هشدار و اعلام خطر: تجهیزات کافی به منظور اعلام سراسری خطر در کمترین زمان ممکن در کاهش صدمات ناشی از حملات نظامی بویژه در کاهش صدمات جانی نقش حیاتی دارند.اقدامات وسیع و عدیده ای در این حوزه وجود دارد که تشکیل کمیته ای متشکل از همه دستگاههای و سازمان های مردم نهاد برای برنامه ریزی دقیق و فراهم سازی تجهیزات لازم با محوریت هلال احمر و شهرداری از اقدامات اولیه /انها است و….

حوزه فنی و عمرانی:

یکی دیگر از حوزه های شاخص شهرداری و یا سرفصل های برنامه برای توسعه شهری در محدوده فعالیت های فنی و عمرانی است. این بخش که به مانند حوزه خدمات شهری بازتابش در شهر ملموس تر است نیازمند توجه جدی و دقت عمل بیشتری است به گونه ای که گاهی به دلیل عدم شناخت از وضعیت موجود شهر پاوه باعث تکرار فعالیت ها و افزایش هزینه های شهری خواهد شد. برای نمونه اگر به کف پوش سطح معابر شهر نگاهی گذرا انداخت در می یابیم که علاوه بر آشفتگی و نبود انسجام و هماهنگی در این زمینه، از عدم شناخت برای استفاده در نوع مصالح و امکانات به کار گرفته شده است،

 

شهرداری به طور پیوسته مجبور به دوباره کاری و افزایش هزینه ها می گردد. بسیاری از معابر پیاده دارای پوشش آسفالت، برخی موزائیک، تعدادی سنگ فرش و برخی هم از هر سه نوع پوشش در ساخت آنها استفاده شده است. به راستی وجود زمستان های سرد و تابستان های گرم و تردد های بیشمار در معابر اصلی یکی از عامل اصلی تعمیر مداوم و مستمر موزائیک های کف پوش این معابر بوده و به همین دلیل هر چند وقت یکبار می بینم شهرداری در حال تعمیر بخش پیاده رو این معابر است.

 

پیداست که موزائیک نمی تواند مصالح مناسبی برای این شرایط اقلیمی باشد. از دیگر سو ترددهای بیشمار عابرین،می طلبد تا جنس این کف پوش ها از ضخامت بیشتر و مساحت هر کدام نیز افزایش یابد به گونه ای که عبور از روی آنها منجر به ترک برداشتن و یا از جا کندن آنها نگردد.استفاده از مصالح بومی در راستای سنگفرش معابر و یا جداره ها و دیواره های نگه دارنده/توجه به طراحی ها در ساخت فضاهای قابل دید و سماندهی فضاهای شهری در این زمینه/هماهنگی لازم با پیمانکاران شهرداری و توجیه فنی آنها و ترغیب و تشویق آنها به ارتقای توان علمی و فنی مجموعه های تحت امر.

تشکیل بانک اطلاعاتی از خیابان ها و معابر شهری در زمینه فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در آنها مانند کف پوش سطوح پیاده، جدول گذاری، آسفالت، فضای سبز، مبلمان شهری و …بررسی کمبودهای تمامی سطوح شهری و اولویت گذاری برای رفع آنها/نظارت عالیه بر اجرای پروژه های عمرانی مناطق و سازمانهای مشمول.
بررسی صورت وضعیت کارهای انجام شده، قراردادهای و کنترل دستور کارها و صورت مجلس های تنظیم شده و تلاش برای به سرانجام رساندن آنها./رسیدگی نهائی به دعاوی و اختلافات فی مابین شهرداران و پیمانکاران حقیقی و حقوقی و سازمانهای ذیربط.

هماهنگی در برنامه ریزی اجرائی کلان پروژه های عمرانی شهرداری با شورای شهر/تدوین ساز و کاری برای ارزیابی کیفی کارائی پیمانکاران و در راستای اولویت بندی آنها برای واگذاری کارهای آتی./جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت معابر و ابنیه فنی شهر از طریق مسئول فنی و عمرانی./بررسی و پیشنهاد قیمت عادلانه کارهای اجرائی به پیمانکاران و اشخاص حقیقی./بررسی مجموعه فعالیت های عمرانی انجام شده در ۵ سال گذشته و تجزیه و تحلیل هزینه و فایده آنها برای بهبود برنامه های آتی.شفاف سازی در راستای برگزاری مناقصات شهرداری و کاهش خطا در انعقاد قراردادها/اتخاذ تصمیم منطقی برای ایجاد هسته مشاوره در حوزه فنی و عمرانی از میان بخش خصوصی و کارشناسان خبره خارج از حوزه شهرداری در راستای همفکری و هم افزایی توان فنی و عمرانی شهرداری و..

لازم است به این مهم اشاره نمایم که دامنه فعالیت شهرداری بسی فراتر از موضوعات و یا سرفصل های مطرح شده بوده و بی شک به دلیل ذیق وقت نتوانستم به تشریح همه آنها بپردازیم. از سوی دیگر بسیاری از موضوعات مانند مناسب سازی فضاهای شهری برای حرکت معلولین و سالمندان، موضوع ملاقات های مردمی برای حل مشکلات روزمره مردمی، تعامل بین سازمانی، حوادث روزمره و غیر مترقبه پیش آمده در گذر زمان و… که در این فرصت کوتاه مطرح نشدند حاکی از کم اهمیت بودن آنها نیست و به راستی دایره موضوعات شهری و مسئولیت های شهرداری آنچنان وسیع و گسترده است که به وسعت نیازمندی های تمامی سکنه شهر بوده و چه بسا شهردار آمادگی برای مواجه با چنین موضوعاتی و تدوین و تعریف راه حل های منطقی را برای آنها داشته باشد.

لذا با توجه به فرصت اندکی که شورای شهر در راستای فراخوان از افراد برای ارائه دیدگاه ها و برنامه های خود در خصوص امادگی برای برعهده گیری پست شهرداری پاوه ارائه نمود یکی از دلایل اصلی عدم تفصیل و تدوین برنامه های اینجانب و در صورت نیاز به توضیحات بیشتر به صورت شفاهی و حضوری در جلسه حضوری خدمت دوستان ارائه خواهد شد. در ضمن هر فردی که مسئولیت اداره شهر توسط شورا بر عهده وی نهاده شود لازم است در همان ابتدای کار اقدام به تکمیل و تشریح برنامه هایش برای تصدی مدیریت شهری در دوره چهار ساله نماید.

با تشکر/جمال کاری

 

8 پاسخ برای ““ماموریت ما”رئوس برنامه اولیه برای تصدی مدیریت شهری پاوه/جمال کاری

  • واران در تاریخ مرداد 30, 1396 گفت:

    لازم است از آقای کاری برای نشر برنامه خود تشکر کرد. اما آیا منابع مالی تحقق چنین برنامه ای مهیاست یا صرفاً یک برنامه است؟
    به هر حال، ما شهروندان پاوه از آقای ولدبیگی می خواهیم که ایشان هم برنامه خود را منتشر نمایند تا مردم بتوانند ببینند که تا چه حد شعاری و تا چه اندازه عملی و دلسوزانه است. آیا برنامه شهردار جدید در راستای خدمت به شهر پاوه است یا بیشتر به روستاهای اطراف کشیده می شود و به خصوص به روستای …؟! جناب دکتر آیا در مدتی که شهردار هستید و می دانید که شهردار بودن یعنی ۲۴ ساعته کار و دغدغه ی شهر را داشتن، به امورات دیگری هم مانند طبابت می پردازید یا فقط شهردار هستید؟ لطفاً برای روشن شدن این که پس پرده خبری بوده یا خیر، برنامه خود را منتشر نمایید.

  • آرمان در تاریخ مرداد 29, 1396 گفت:

    با سلام، جناب آقای کاری در واقع من هدف شما را از بیان تمام کلید واژه های ممکن و موجود شهرسازی و البته در مواردی رشته خودتان جغرافیای شهری را واقعا درک نکردم!!!! این همه مطلب و هدف و برنامه برای شهر پاوه!!! کاش شما بجای ردیف کردن تمام این مباحث بصورت سطحی،حداقل یک مورد را بصورت عمقی و اجرایی برای پاوه بیان می نمودین،اونوقت صاحبنظران و متخصصان حوزه شهری هم نظرات خودشون رو جهت بهتر شدن برنامه شما ارایه میکردن!!!
    کاشکی ما که ادعای تخصص میکنیم با مردم، برای مردم و به زبان مردم هم دیدگاه ها را بیان میکردیم، تا اولا همه شهروندان متوجه این نظرات بشن و ثانیا چون قطعا شماهم بر این مهم واقف هستین که مردم همیشه یک قدم از نظریه پردازان و مدیران در امور شهر جلوتر هستند، دغدغه اصلی شما را از بیان این همه موضوع درک میکردند و حداقل نظری می دادند!!
    جناب کاری عزیز شما خوب میدانید عرصه شهر و شهروندی،عرصه محض دیدگاه و نظریه نیست،بنده هم تمام این مواردی را که جنابعالی فرمودین با ذکر منبع تک تک همان جملات را برای دوستان ارایه میدهم، پس لطفا اینجا را کلاس درس خود قرار ندهید!! و واقعا اگر ایده. ای نو و چاره ای جدید دارید بسم الله

  • شهروند در تاریخ مرداد 28, 1396 گفت:

    باورکنیدشهردارشدن تخصص میخواهد ربطی به منع کردن شکارکبک واهووخرگوش یامنع قلیان وسیگار یا پاک نگه داشتن محیط زیست یاجمع کردن اشغال درمحیط زیست یارهاکردن چندتاکبک ندارد پس شورای محترم بیایید اگاهانه انتخاب کنید هرکسی رابهرکاری ساخته اند مهم نیست بومی یاغیربومی هدف کاربرای این شهراست که واقعا چهره شهری ندارد

  • شهروند در تاریخ مرداد 27, 1396 گفت:

    باتشکرازبرنامه جامعی که ارایه دادیداقای کاری امامتاسفانه فکرنکنم هیچ یک ازاعضای شورابرنامه رامطالعه کرده باشندچون همیشه سعی میشود کاری راانجام دهیم که ازپیش درذهن وفکرمان بوده ودرکل اعضای شورا به هیچکدام از برنامه های پیشنهادی توجه نکرده ای کاش همه برنامه ها را درمعرض دیدمردم قرارمیدادند وازچهارنفراگاه به امورشهری وشهرداری نظر میخواستن وهربرنامه ای قوی بود ان را انتخاب میکردن

  • جلیل در تاریخ مرداد 27, 1396 گفت:

    قطعا بهترین و با انگیزه ترین و توانمندترین نیرو همان شهردار منتخب است

  • همشهری در تاریخ مرداد 27, 1396 گفت:

    مطلب ارایه شده کپی پیست محض میباشدسوال این این است آیا آقای کاری با توجه به تواناییهای فردی خود وتوپوگرافی خشن شهر و وضعیتهای سیاسی .فرهنگی اجتماعی حاکم بر شهر قادر به پیاده کردن حداقل این برنامه ها است والا صرفا ارایه مطلب نیازی به تخصص ندارد به میمنت اینترنت و سایر منابع که به آسانی در دسترس هستند جمع آوری این سبک از مطالب وارایه به مخاطب عام کار شاقی نیست

  • کاوه یزدانبخش در تاریخ مرداد 27, 1396 گفت:

    راهکار و برنامه های اقای کاری را خواندم بسیار عالی و بجا، زحمت بسیاری کشیدند چون جامع بود بسیار طولانی نیز بود که لازم است شورا و شهردار از راهکار و مشاورت دلسوزان استفاده لازم را ببرند تا گامی باشد برای موفقیت و خدمت به مردم محروم پاوه

  • کوسالان در تاریخ مرداد 27, 1396 گفت:

    با سلام خدمت اقای کاری عزیز
    چند مساله اینجا مطرح میگردد !!!
    (نظر شخصی)
    ۱ واقعا زحمت کشیدن واسه تهیه و تنظیم پروژه و اهداف تون امیدوارم فراموش نکرده باشین اینجا پاوه س بودجه تامین و ساخت همچین پروژه ها رو از کجا تامین میکنید
    ۲ به نظر من سنگ بزرگ نشانه نزدن است
    ۳ جناب عالی خودتون رو واسه نمایندگی اورامانات کاندید کردین حق نبود انقدر پیگیر شورا و شهردار شدن باشین