پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:57

با پهلوانی به رنگ آفتاب به رساترین ترانه امید در پیکار زندگی /فرهاد صالحی

با پهلوانی به رنگ آفتاب به رساترین ترانه امید در پیکار زندگی /فرهاد صالحی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مردان کلاه دستمالی یادگاران آفتاب و باران و زاییده فرهنگ والای هورامان چه حیف که رو به فنا هستند چه حیف که یکی یکی ترکمان میکنند و روزگاری می آید که دیگر دیدار این مردان حسرت چشمان ما می شود.  قامتش خمیده است اما غیرت و عزتش در اوج […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مردان کلاه دستمالی یادگاران آفتاب و باران و زاییده فرهنگ والای هورامان چه حیف که رو به فنا هستند چه حیف که یکی یکی ترکمان میکنند و روزگاری می آید که دیگر دیدار این مردان حسرت چشمان ما می شود.  قامتش خمیده است اما غیرت و عزتش در اوج است .

جسمش نحیف است اما سراپا اراده و قدرت است. پیرمردی از جنس کوهستان های سخت و استوار شاهو که سپیدی موهایش و خمیدگی قامتش حکایت از یک عمر ناگفته دارد . عزتمند زندگی می کند و نان بازوان ضعیفش را می خورد. نانی پر برکت همراه با شرافت و حلال را سر سفره خانواده اش می برد.لالو محمد سلیم

میدان مولوی پاوه چند متر بالا یا پایین تر از میدان ، محل گذر پیرمرد سفید موی قامت خمیده است که با چرخ دستی خود میوههای محلی را برای ارتزاق و کسب روزی حلال به فروش می رساند. پیرمردی خوش چهره و شیرین با تسبیح های دستش که از جنس میوه های بومی منطقه یعنی درخت ون است که ذکر گویان منتظر کسب روزی حلال است.

کلاه دستمال معروف کوردی بر سر دارد و آرام و متین در گوشه ای از خیابان مشغول کسب روزی حلال است . پهلوانی به رنگ آفتاب به رساترین ترانه امید در پیکار زندگی که توجه ام را  بسیار به خود جلب کرد.

لالو محمد سلیم پیرمرد میوه فروش میدان مولوی پاوه است . مردی که با توشه ی امید و ایمانش کسب روزی حلال می کند و از طلوع خورشید تا غروب آفتاب در گرما و سرما به دستفروشی و فروش میوه های محلی (گوجه ، انجیر ، هلو و…) می پردازد . کمرش خمیده است و مشکلات اقتصادی روزگار هر روز خمیده ترش می کند اما سربلند و باشرف نان در می آورد و لقمه حلال را سر سفره خانواده می برد.

لالو محمدسلیم از جنس مردان پاک سیرت و با غیرت دیار اهورایی پاوه است مردانی که با کلاه و دستمال پیچده بر سر نشانی از سرزمین مینو نشان پاوه و اورامانات اند. لالو محمد سلیم و لالو محمد سلیم های سرزمین ما ریشه در تاریخ غیرتمند این دیار کهن دارند . آنها با ملودی های زیبای کوهستان شاهو و دامنه های سرسبز آن رشد کرده اند. و همچون کبک های سربلند چهچه هایی از آزادی را سر داده اند و از آب سرد و گورای چشمه ساران شاهو ، دالانی و کوسالان نوشیده اند . و عزتمندی و استواری را از سختی کوهستانهای زاگرس یاد گرفته اند. آنها نسل طلایی روزگار ما هستند و چه زود به کتاب قصه ها می پیوندند.

پاوه قدمگاه مردمان شریفی بوده است که تدین و عزتمندی را از تاریخ دور با خود به ارث برده اند. نان دست و بازوی خود را می خورند و سفره حلال را برای فرزندانشان پهن می کنند.

نا آگاه آرزو کردم چه خوب می شود که من مشتی آفتاب از چرخ دستی او به خانه ام ببرم و اگر چه نمیتوانم چرخ دستی سنگین تر از جسم او را برایش حمل کنم اما ؛میتوانم بارش را سبک کنم تا خسته تر و سنگین تر روز پر تلاشش را و چرخ دستی سبک نشده اش را به خانه نبرد.

 

 

لالو محمد سلیم

 

6 پاسخ برای “با پهلوانی به رنگ آفتاب به رساترین ترانه امید در پیکار زندگی /فرهاد صالحی

  • آلا نادری در تاریخ مرداد 28, 1396 گفت:

    آقای صالحی بسیار پرمفهموم و در عین حال صمیمانه و دوستانه بود،موضوع خیلی جالبی بود.
    قلمتون پربار تر از پیش…

  • سیاوش قادری در تاریخ مرداد 25, 1396 گفت:

    زبان از بیان احساسم قاصر است. یاد شعر میرزا عبدالقادر پاوه ایی افتادم که می فرمایند :
    “هووناو جه زامش جاریه ن چوون شه ت”
    جناب صالحی دستمریزاد. سلامت و پاینده باشی.

  • متین پیرصنعان در تاریخ مرداد 24, 1396 گفت:

    ممنونم اقای صالحی برای مطالب زیباتون انشا الله همیشه قلم تان روان باشد

  • عزیز مصطفایی در تاریخ مرداد 24, 1396 گفت:

    با سپاس از متن زیبا، گیرا و قابل لمس تان، تنتان سالم و قلمتان روان کاک فرهاد عزیز براستی موضوع جالبی را مطرح کردی باز هم ممنون.

  • Afsaneh naderi در تاریخ مرداد 24, 1396 گفت:

    سپاس جناب صالحی بازهم مثل همیشه ساده و اما بسیار زیبا به بیان مشکلات اقتصادی دیارمان پرداختید ….
    مردان بلند قامت ما استوار و محکم ایستاده اند تا لقمه نانی حلال هرچند کم را با زور بازوان خود حتی در سن کهولت برسر سفره خانواده خود ببرند و محتاج نامردی روزگار نشوند…
    درود بر شرف و عزت لالو محمد سلیم های دیارمان…

  • ناشناس در تاریخ مرداد 24, 1396 گفت:

    کاکه فرهادقلمت روان تر ورساتربادهمیشه پیام رسان این خمیده قامتان ودست پینه بستان باد