ج 10 فروردین 1403 ساعت 13:08

جنگل‌های زاگرس در تواتر اتفاقاتی چندین سالە بی یاور می سوزند/ثابت منصوری

جنگل‌های زاگرس در تواتر اتفاقاتی چندین سالە بی یاور می سوزند/ثابت منصوری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سال ۱۳٨۳ خبر از وقوع آتش سوزی مهیب در نوحی حفاظت شدە بوزین و مرەخیل همگان را نارحت و مصمم بر آن ساخت کە بە قلب آتش روند و با غول لهیب پنجە دراندازند. موفقیت حاصل گشت اما روز بعد از نو دوبارە زمزمەی شعلەور شدن آتشی سوزان‌تر از قبل در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:سال ۱۳٨۳ خبر از وقوع آتش سوزی مهیب در نوحی حفاظت شدە بوزین و مرەخیل همگان را نارحت و مصمم بر آن ساخت کە بە قلب آتش روند و با غول لهیب پنجە دراندازند. موفقیت حاصل گشت اما روز بعد از نو دوبارە زمزمەی شعلەور شدن آتشی سوزان‌تر از قبل در همە‌جا پیچید.بار دوم متاسفانە آتش بر خاموش کنندگان غریو سر داد و نامردانه بر جوانان جان‌برکف تاخت. ۲۵ نفر در کمند آتش گرفتار آمدند،۳‌‌‌‌ شهید و ۲ زحمی بالای ۷۰ درصد سوختگی.

 

از ورای سالها بنگری و مردمان امروز را کە غوطەور در تبلیغاتحفظ محیط زیستی‌اند با مردمان بی الایش آن روز مقایسە کنی،عالمان رخوت زدەای را میبینی کە دانستنیهایشان رە بە عمل نمی برد.در بعد دیگر دید امروزی مردمان ما، شهیدان ۱۳ سال پیش میباشند کە هنوز در لیست شهیدان ثبت نشدە‌اند و متاسفانە جانبازان مانیز در وضعیت مرارت‌آور خلاءهای قانونی تاکنون شامل رای مثبت مسئولان نبودەاند.

وجە دیگر قضیە نبود و یا عدم تخصیص ملازمات تکنولوژی روز برای اطفاء حریق از سوی نهادهای زیربط است کە در سیمای سیاە و سوختەی کوهستانی زاگرس بی‌تاثیر نیست.این همە گرە کور، جامعە را چنان دلسرد نمودە کە جز چند گروهی اندک کسی حاضر نبود برای نجات جان زیباییها قدمی پیش نهد.

اما راهکار برای شکست این سکوت رعب‌آور در وهلەی اول از سوی مسئولان امر است کە می باید منطقە و ادارات محیط زیست را مجهز بە تمهیدات پیشرفتەی روز در اطفاء حریق نمودە و رە بر وقوع ضایعات گذشتە ببندند تا کە گلستان زیبای ما آتشی بر جان خلیلان طبیعت نشود،دیگر راه تبلیغات و آموزشهای بە جا و مرتبط انجمن‌های محیط زیستی،تریبونهای مسئولین و ائمە منطقەاست کە میتواند در ترغیب مردم موثر باشد.

تاسف‌بارا ست کە سرمایە عظیم این منطقە دیگربار خاکستر گردد و کوچ سراسری حیوانات و پرندگان از این منطقە بعد از جنگ تحمیلی واقع‌ شود.