پ 06 اردیبهشت 1403 ساعت 09:48

رویکردهای کلان اقتصادی در صنعت توریسم/ابراهیم خرمی

رویکردهای کلان اقتصادی در صنعت توریسم/ابراهیم خرمی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:امروزه توجه سیاستگذران و برنامه ریزان کشورها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی توسعه‌اقتصادی،فرهنگی‌،امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این امر شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت‌ها و ملل گوناگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این صنعت به نقطه […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:امروزه توجه سیاستگذران و برنامه ریزان کشورها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی توسعه‌اقتصادی،فرهنگی‌،امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این امر شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت‌ها و ملل گوناگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تامین می‌کنند و در زمره کشورهای توسعه یافته جهان مطرح شده‌اند.

صنعت گردشگری نوعی سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم خارجی در داخل کشور است و اثرهای انبساطی آن در کلیه بخش‌های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی عامل مهمی‌ برای دستیابی به موفقیت در بخش گردشگری است که مجریان را بر آن می‌دارد تا بر اساس محدودیت زمانی‌، خود را به نقطه عطف دیدگاه سیاست‌گذاران نزدیک کنند.صنعت توریسم و سهم آن در اقتصاد ملی‌ کشورها از جمله مباحث مهمی ‌است که مورد‌توجه صاحبان امر قرار گرفته است و ارتباط تنگاتنگی با صنایع دیگری مانند هتلداری،حمل و نقل،آژانس‌های مسافرتی، صنایع‌دستی،رستوران‌داری، صنایع‌غذایی،کشاورزی و… دارد.

اصلی‌ترین کارکرد این صنعت کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد‌نیاز گردشگران و به ویژه صنایع‌دستی توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است. در کشور ما نیز سازمان ایرانگردی و جهانگردی بر‌اساس رویکرد جهانی «گفت‌وگوهای تمدن‌ها» و رویکرد منطقه‌ای «همبستگی ملی»و حسن همجواری با همسایگان همچنین رویکرد کلان‌اقتصادی، فعالیت‌های خود را اعم از تحقیقات، آموزش و برنامه‌ریزی بازاریابی مبتنی بر رویکردهای زیر تعقیب می‌نماید:

۱)‌ توسعه گردشگری داخلی در دو بعد استانی و ملی۲)‌ تمرکز به جذب همسایگان از طریق افزایش تسهیلات در مرزهای خشکی و دریایی۳)‌ توجه به گردشگران خارجی در حوزه جغرافیایی فرهنگی با مشخصه گردشگری بین المللی۴)‌ بازاریابی بین‌المللی با تمرکز بر بازارهای گردشگری.

به تبع اجرای این برنامه‌ها و رویکردها موجب می‌شود که در بعد اقتصادی فواید زیر نصیب کشور گردد:۱)‌ تسریع گردش سرمایه در نظام اقتصادی کشور۲)‌ توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال۳)‌ بهبود وضعیت معیشتی استان‌های محروم۴) جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی خارجی و چندین مزیت دیگر که دولت می‌تواند با اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از گردشگری در جهت تقویت هویت ملی و فرهنگ دهی و نگاه‌اقتصادی به گردشگری خارجی گام بردارد.

در مقیاس وسیع اندازه ضریب تکاثری منوط بر این است که بخش عمده عرضه کالاها و خدمات گردشگری تا چه حد توانسته به خوبی توسعه یابد. در صورتی که واردات کالاهای خارجی را به حداقل رسانیم و خدمات و کالاهای محلی و داخلی مصرف شود تاثیر ضریب تکاثری به مراتب زیاد خواهد بود تا مصرف کالاهای وارداتی. چون گردشگری‌، صنعتی کاربر است و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ به آن مرتبط است، بنابراین تاثیر ضریب تکاثری آن نسبت به دیگر صنایع بیشتر است لذا این صنعت به دلیل ضریب تکاثری بالایی که دارد نسبت به دیگر صنایع دارای مزایایی است از جمله اشتغالزایی و اگر کشورها ساختار اقتصادی مناسبی داشته باشند طبقه محروم جامعه هم سهم بیشتری از آن می‌برند.

ویژگی‌هایی که باعث شده گردشگری به عنوان یک صنعت برتر انتخاب شود عبارتند از:۱-منابع عمده اقتصادی۲-زود‌بازده بودن و عدم‌نیاز به سرمایه‌گذاری کلان۳- مزیت‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی۴-ایجاد امنیت توسعه در روابط سیاسی بین کشورها

اگر بخواهیم ضریب تکاثری کشورمان را بررسی کنیم برابر نظریه اقتصاد دانان متخصص در فعالیت‌های گردشگری ضریب تکاثری یا فزاینده سرمایه‌گذاری این رشته از فعالیت در جامعه‌ای مشابه ایران رقمی ‌بین ۷ تا ۱۰ می‌باشد رقمی‌ که فوق‌العاده بالا است و آثار آن صرف نظر از اینکه در تولید ملی و توسعه متعادل منطقه‌ای فوق‌العاده موثر است، بیشترین اثر را در ایجاد فرصت‌های تازه شغلی دارد.

ابراهیم خرمی/کارشناس گردشگری