ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 18:03

هیچ عملکرد خاصی از نماینده سراغ ندارم /اصولا انتخاب یک شهردار غیر متخصص ،غیربومی و پافشاری روی آن ،قابل دفاع نیست

هیچ عملکرد خاصی از نماینده سراغ ندارم /اصولا انتخاب یک شهردار غیر متخصص ،غیربومی و پافشاری روی آن ،قابل دفاع نیست

به گزارش سلام پاوه : برهان عبدی کارشناس ارشد شهرسازی و از صاحبنظران مسایل شهری و منطقه ای است که به بهانه برخی مسائل ، سلام پاوه مصاحبه ای را با ایشان انجام داده است. تروریسم یک پدیده جهانی است  : مطالبات مردم پاوه در عملکرد نابخردانه ی عده ای تندرو و خشونت طلب ، […]

به گزارش سلام پاوه : برهان عبدی کارشناس ارشد شهرسازی و از صاحبنظران مسایل شهری و منطقه ای است که به بهانه برخی مسائل ، سلام پاوه مصاحبه ای را با ایشان انجام داده است.

تروریسم یک پدیده جهانی است  : مطالبات مردم پاوه در عملکرد نابخردانه ی عده ای تندرو و خشونت طلب ، فراموش نشود

 

سلام پاوه : جناب آقای عبدی همانطور که می دانید انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر پاوه برگزار شد. دیدگاه کلی شما در مورد نتایج این انتخابات چیست ؟برهان عبدی

علی رغم برخی واکنش ها ، بنده آرا شهروندان پاوه را چیزی از جنس عقلانیت می دانم. بعید به نظر می رسد جامعه ای با آرا ۸۵ درصدی به اعتدال و عقلانیت در انتخابات ریاست جمهوری ، بشود آرا همین شهروندان را در انتخابات شورا ، غیر عاقلانه تحلیل یا تعریف نمود. اما آنچه قابل تامل است اینکه به نظر بنده دیدگاه برخی رای دهندگان هم روی تامین منافع زود گذر و آنی تاکید داشته است و عقلانیت بخشی از رای دهندگان از این زاویه بوده است.انتخابات دوره پنجم و نتایج آن نشان داد ،که اجتماع ما به گونه ای است که پس از گذشت چند دهه هنوز نتوانسته چهره های شاخصی را به جامعه ترریق نماید.هرچند فارغ از مثبت یا منفی بودن این انتخاب ها ، بایستی به آرا عمومی احترام گذاشت و دید ، نتایج و بازخورد چنین انتخاب هایی به کجا می رسد.

شهرداری پاوه قریب شصت سال و شورای آن قریب به بیست سال است که هنوز ردپا و عملکرد مهمی از آن مشاهده نمی شود. یک روند طبیعی یا یک پروژه آسفالت جز وظایف ابتدایی نهادی اجرایی همچون شهرداری و سیاست گذار آن یعنی شورای شهر است. مشکلات زیرساختی ، محرومیت های عمده شهری و کمبود پروژه ها عمرانی و تاثیر گذار و نبود دیگاه و نگرشی جامع و آینده نگر ، عملا جایگاه نهاد شهرداری و شورا را به یک نهاد مسئول تخفیف عوارض و یا تغییر دهنده کاربری ، تنزل داده است.

 

سلام پاوه : نظر شما در مورد ترکیب جدید شورای شهر پاوه چیست؟ آیا همانند دور چهارم ترکیب به دو دسته تقسیم می شود؟

 

ترکیب حاضر و افراد آن به نظر بنده و با شناخت نسبی از اکثریت اعضا دارم، این است که این دوستان دارای یک شاخصه مشترک هستند. قدرت جسارت و واکنش آنان نسبت به مسایل آینده به احتمال بسیار زیاد ، بیشتر از اعضای دوره های پیشین است. این قدرت جسارت می تواند هم مخرب و هم سازنده باشد. افرادی در این شورا حضور دارند که دقیقا بر روی لبه تیغ خواهند بود. یعنی هم می توانند در راستای منافع عمومی گام بردارند و هم در جناح ها و باندهای غیر سازنده قرار گیرند. دسته بندی این ها در اوایل کار ، کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد. اما در آینده ای نزدیک می توان نوع کنش های آنان را در جلسات شورا و انتخاب شهردار آینده به خوبی تحلیل کرده و نقش سازنده یا غیر سازنده آنان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

سلام پاوه :عملکرد شهردار پاوه را چگونه می بینید؟ آیا شورای جدید تغییر شهردار را در دستور کار قرار خواهند داد؟

 

اگر بخواهیم عملکرد شهردار پاوه را به صورت خلاصه وار مورد اشاره قرار دهیم بایستی ابتدا ببینیم چنین شهرداری چه چیزی را تحویل گرفته و می خواهد چه نهادی را تحویل دهد. یک شهرداری بدهکار و پروژه های متعدد نیمه کاره ، میراث شهرداران پیشین بود. از این زاویه اگر بخواهیم عملکرد شهردار پاوه را مورد ارزیابی قرار دهیم می توان دیدگاه مثبتی به ایشان داشت.

اما از سوی دیگر و از زوایه شخصی همچون بنده ، اصولا انتخاب یک شهردار غیر متخصص ، غیربومی و پافشاری روی آن ، قابل دفاع نخواهد بود. اشتباهی که برخی کاندیداها انجام دادند و درنهایت به قیمت حذف خود آنها هم تمام شد. به نظر می رسد ، کاندیداهای دور پنجم که اعضای شورای دوره چهارم می باشند رقابت را در این عرصه واگذار نمودند به دودلیل عمده .

 

پافشاری بر روی انتخاب و ماندن شهرداری فعلی و در ثانی دفاع از سیستم فعلی دفتر فنی شهرداری پاوه.

هرچند ممکن است شهردار محترم و ساختار دفتر فنی فعلی با دیدگاه بنده موافق نباشند و این حق هم برای آنها پا برجاست که فضای نقد اظهارات بنده را داشته باشند اما به نظر می رسد جو موجود در جامعه و نوع دیدگاه شهروندان به این نهاد و دفتر فنی اش ، عملا شورای جدید را در مقابل دو خواست اصلی قرار خواهد داد. نخست انتخاب شهردار جدید و سپس تغییر ساختار دفتر فنی. به نظر می رسد اگر شورای جدید به این دو مقوله حساس و تعیین کننده ورود پیدا نکند قطعا در ادامه با موجی از انتقادات و در نهایت دلسردی حامیان و افکار عمومی مواجه خواهد شد.

محتمل ترین گزینه از دیدگاه بنده تغییر شهردار و ساختار دفتر فنی پاوه در راستای پاسخ به مطالبه یک شهردار بومی و در نهایت ایجاد نهادی فنی در راستای کمک بیشتر به حل و فصل مشکلات ساخت و ساز با دیدی شفاف و تسهیل کننده خواهد بود.

بنده با احترام به شهردار فعلی و کادر دفتر فنی شهرداری ، شرایط جدید را به منظور حضور و ادامه کار آنان مناسب نمی دانم. مطالبه مردم ، مطالبه ای غیر معقولانه و غیر منطقی نیست. در جامعه ای که نه وزیر و نه استانداری از اهل سنت دیده می شود روا نیست در بطن چنین اجتماعی ، توسط منتخبین همین مردم ، چهره های شاخص و دارای قابلیت شهردار شدن کنار گذاشته شده و در نهایت هر روز هم بر این اشتباه استراتژیک ، اصرار شود.

 

سلام پاوه : جناب اقای عبدی همانطور که استحضار دارید بیش از یکسال است از عملکرد نماینده اورامانات سپری شده است. ارزیابی شما به عنوان یک صاحبنظر از عملکرد نماینده چیست ؟

 

هر چند تحلیل عملکرد نماینده نیازمند سپری شدن مدت زمان بیشتری است اما بررسی آن در این برهه نیازمند نگاه دقیق به معنای لغوی عملکرد است. واژه نتیجه یکی از ارکان معنایی عملکرد بوده و بنده به صورت واضح و آشکار ، کنشی را از جناب آقای نادری سراغ ندارم که منتج به نتیجه ای درخور شده باشد. عملکرد یک نهاد ، شخص و یا ارگان چیزی نیست که افکار عمومی آن را درک یا حس نکند. جدای از بنرهای نصب شده ، شعارهای همیشگی نزدیکان نماینده و یکسری واکنش های جناحی ، از دیدگاهی که ینده به عملکرد ایشان می نگرم که همان دیدگاه توسعه شهری و منطقه ای است ،متاسفانه کارکرد خاصی از شخص ایشان سراغ ندارم.

 

شعار شهاب نادری دقیقا در روز ثبت نام در حوزه انتخابیه این بود : توسعه اقتصادی و اشتغالزایی (۱)

 

آمار و ارقام موجود در زمینه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی به خوبی بیانگر عملکرد ایشان بوده است. نرخ رشد سالانه بیکاری در طول بیست سال اخیر در شهرستان پاوه ۳۴/+ (مثبت سی و چهار درصد) است (۲) یعنی در طی چند دهه و چند سال اخیر هیچ گاه با کاهش بیکاری مواجه نبوده ایم. پاوه هم همچنان با ۳۰٫۲ درصد جز بیست شهر اول بیکار کشور است (۳).

از سوی دیگر ،بنده هیچ پدیده خاصی را در اورامانات سراغ ندارم که در این زمینه گرهی از مشکلات این چهار شهرستان باز کرده باشد. نیازی به توضیح یا تحلیل خاصی نیست. در اخبار وحتی پایگاه خبری ایشان هم ، مساله قابل تاملی در این زمینه دیده نمی شود.

برخی مسایل همچون منطقه ویژه اقتصادی هست که ابهام در نوع این پروژه و یا یک اراده خاص حاکمیتی در اجرا و انجام آن دیده نمی شود. سایر موارد هم رخدادهای روزمره یک نماینده بوده که به یمن وجود شبکه های اجتماعی و کانال خبری ایشان منتشر شده است. مواردی همچون دیدار با وزرا ، نمایندگان سایر استان ها ، حضور در کمیسیون ها و …

 

سلام پاوه : آینده کاری نماینده و تیم منتسب و مشاوران نماینده را چگونه می بینید ؟

 

بدون شک ادامه حرکت در مسیر یکسال اخیر چیزی جز هزینه برای پاوه واورامانات در پی نخواهد داشت. دیدگاه کلان نماینده در مجلس  و جبهه گیری های گاها عجیب و قابل تامل ، به منزوی شدن نماینده پاوه و اورامانات در فضایی که اکثریت آن موافق جریان اعتدال بوده خواهد انجامید.

در سیستم محلی هم متاسفانه کارکرد نماینده موجب دلسردی نخبگان و حتی برخی حامیان ایشان شده و در آینده هم تبعات چنین زوایه هایی واضح تر و آشکارتر خواهد شد. میزان قدرت نماینده معمولا در اواخر نمایندگی کاهش یافته و صفوف مخالفین و موافقین هم به شکلی آشکارتر ، بروز خواهد یافت.

تقریبا یکسال و نیم پیش در مصاحبه ای شبیه به همین هم اعلام کردم که شهاب نادری دارای پایگاهی خاص بوده به گونه ای بسیاری منتقدان با اجماع در راستای حذف ایشان ، نتوانستند کاری از پیش ببرند و تنها خود شهاب نادری می تواند این کار را انجام دهد. نوع دیگاه و کنش سیاسی این فرد در سطح محلی و کشوری ، نشانگر رخداد احتمالی چنین پدیده ای یعنی حذف این چهره مردمی (با توجه به آراء بالای ایشان) خواهد بود.

در بخشی از سخنان اخیر نماینده محترم چنین آمده است که ” انتقاد سازنده می تواند مفید وموثر واقع شود ، اما اگر رویه ی تخریب شخصیتی داشته باشد مطلوب نظر هیچکس نیست”(۴). بنده هم در اینجا نه با شخصیت ایشان کاری دارم و نه سابقه شان.از نزدیک هم آشنایی خاصی با این فرد ندارم. اما با قاطعیت می توانم اعلام کنم ، تاکنون هیچ جمعی را سراغ ندارم که به اندازه جمع مشاروان و همراهان نماینده ، حاضر به مصادره عملکرد سایر نهادها و افراد از جمله شورای شهرها  و شهرداران باشند و نکته شنیدنی تر آنکه اصولا از سایر دوستان هم ما عملکرد چشمگیری سراغ نداریم تا مصادره شود. یک سهمیه قیر یا یک کلینیک درجه چندم از نظر سطح پوشش ، اتفاق خاصی نیست تا بشود آن را هم به نام دیگری ثبت کرد.

عملکرد نماینده اورامانات را می توان از متن بنرهای نصب شده هم تاحدودی درک نمود. به عنوان مثال ، جالب است که یک رهن ناچیز ۱۵ میلیون تومانی به منظور دایر نمودن دفتر یکی از انجمن های شهر رسانه ای کردند و بنر تشکر و امتنان چاپ نمودند. یعنی عملکرد نماینده به حدی اندک و ناچیز است که چنین مسایل پیش پا افتاده ای هم آگهی می شود.

به عنوان یک شهروند اوراماناتی از جناب آقای نادری انتظار دارم بر روی مسایل کلان و حیاتی تمرکز کنند. مسایلی مربوط به مرزها ، حق آبه ، توسعه راه ها و … این ها می تواند افکار عمومی را متوجه عملکرد و حضور ایشان نماید. یک توصیه هم به ایشان ، مخالفت با جامعه رسانه ای و افراد تاثیرگذار را کنار بگذارند و یک یادآوری و آن اینکه عملکرد چیزی نیست که افکار عمومی قدرت تشخیص یا درکش را نداشته باشد ..

 

آمارها از وضعیت توسعه شهرستان پاوه چه می گویند ؟

 

شهرستان پاوه در موقعیت مرزی استان کرمانشاه قرار دارد وچند راهبرد اصلی و استراتژیک به منظور توسعه شهرستان پاوه وجود دارد. آب و موقعیت مرزی و هر آنچه مربوط به آن است و در نهایت منظر طبیعی و بکر و موقعیت و جاذبه های پلکانی سکونتگاه های شهری و روستایی.

تجارت با کشور همسایه می تواند جز نقاط قوت ما باشد و برداشته شدن این بن بست جغرافیایی با بازشدن مرز.اما مرز جز مصیبت برای توده مردم دستاوردی در پی نداشته است و به ناچار و به خاطر پرهیز از حجیم شدن نوشته از آن می گذرم. هر چند عده معدودی هم با مرز به نان و نوایی رسیده اند و اکنون از همان پول های بادآورده حراست و نگهبانی می کنند.

بزرگترین رودخانه استان کرمانشاه یعنی رودخانه سیروان در شهرستان پاوه واقع است. رودخانه ای که دبی متوسط آن ۹۰۸ مترمربع در ثانیه و آبدهی سالانه آن ۲۷۰۰ میلیون متر مربع است. دستاورد وجود چنین پتانسیلی در منطقه تاکنون چه بوده است (۱)؟

شهرستان پاوه بر اساس آمارها انبوه ترین پوشش گیاهی را دارا می باشد ، شامل جنگل های انبوه در منطقه لشکرگاه ، مرخیل ، بله بزان ، باینگان و دروله . عرصه های جنگلی این شهرستان حدود ۴۶۸۷۵ هکتار است. یا به عنوان مثال عامل ارتفاع از سطح دریا باعث ایجاد اختلاف دما در قسمت های مختلف شهرستان شده است.این تنها اشاره ای کوتاه به چند پتانسیل های طبیعی و محیطی است. استفاده موثر و مناسب از این موارد ، کجا جامه عمل پوشیده است؟

بایستی دید که چرا نرخ رشد جمعیتی در دهه ۶۵ تا ۷۵ به ۷/ در فاصله سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ کاهش یافته است.چرا روند مهاجرت در حالت معکوس شدن است؟

هرم سنی شهرستان نشان می دهد که پاوه در حال گذار از جوانی به سالخوردگی است.نسبت جنسی زنان به شدت از مردان بیشتر است که دلیل آن ناشی از ضعف ساختارهای اقتصادی شهرستان و مهاجرت گروه جوان مردان به سایر شهرها است. نسبت جنسی در چند سال اخیر برابر ۹۸ نفر می باشد با توجه به اینکه نسبت جنسی مردان در هر یک صد زن باید ۳ تا ۵ نفر بیشتر از تعداد زنان باشد و این رقم می تواند حاکی از آن باشد که تعدادی از مردان ساکن به دلیل بیکاری مجبور به مهاجرت شده اند.

زمانی که این تفاوت ها به دید فرصت نگریسته نشوند به صورت خودکار به تهدید بدل خواهند شد. به بیانی دیگر سرزمین ما تنگناهای محیطی فروانی هم دارد.

از ۹۱ روستای شهرستان تنها یک روستا که تعداد خانوارهای آن کمتر از ۲۰ خانوار می باشد در دشت واقع شده است. سایر سکونتگاه ها در کوهستان است. شهرهای محدوده از جمله پاوه و نوسود بر روی دشت های دامنه ای با پستی و بلندی کم ساخته شده اند و شهر باینگان و بخش هایی از نودشه هم در کوه های با قلل مدور و فرسایش یافته جانمایی شده اند که تجمع لکه های آهکی در خاک تحتانی ، عملا زراعت و کشاورزی را در تنگنا قرار داده است. از سوی دیگر به دلیل مشکلات کمبود آب و عدم مهار آب های سطحی و همچنین نبود مکانیزمی در جهت اصلاح درختان و … باغداری هم دارای بازدهی خاصی در این محدوده نبوده است. میزان کل شاغلین اقتصادی شهرستان پاوه هم گواهی بر این ادعا است.

سهم ناچیز بخش کشاورزی از فعالین عرصه اقتصادی با ۸ درصد ، سهم صنعت ۴ درصد و ۶۵ درصد هم سهم شاغلین بخش خدمات است. در نوشته ها و مصاحبه های پیشین هم از تهدیدهای موجود در بخش خدمات هم به تفصیل سخن گفته شد و وضعیت به کار گیری و جذب ساکنان این محدوده هم نیازمند تحلیل و بررسی عمیق تر است.

سلام پاوه : در بخش جذب گردشگر و حوزه توریست شما چه دیدگاهی دارید ؟ آیا با جذب گردشگر نمی توان بر مشکلات اقتصادی و درآمدی شهرستان فائق آمد؟

بگذارید ابتدا با آمار شروع نماییم.

چالش نخست اینکه جاذبه های گردشگری پاوه و اورمانات در سه بخش اصلی ، طبیعی – تاریخی و مذهبی – فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است.ذکر اسامی و جزییات آنها خارج از حوصله مخاطب خواهد بود. هیچکدام از ۱۲ آیتم از ۱۳ آیتم گردشگری منطقه ما ، توانایی جذب ثروت ندارند. همچنین بستری جهت درآمدزایی و زیرساختی به منظور کسب ثروت در آنها ایجاد نشده است.

دومین چالش شناخت نسبی از گردشگران و میزان درآمد و جامعه هدف است. طبقی تحقیقی که در سال ۱۳۹۰ توسط یکی از دانشگاه های کشور انجام شده (۵) ، بررسی میزان درآمد گردشگران نشان می دهد که بیشترین درآمد جامعه آماری ، در گروه ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان بوده است. به بیان دیگر قریب ۴۷ درصد نزدیک به نیمی از بازدیدکنندگان از پاوه و اورامانات درآمدی زیر ۵۰۰ هزار تومان در ماه داشته اند. ۳۲ درصد درآمدی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ، ۱۴ درصد کمتر از ۱۵۰ هزار تومان و تنها ۱۱ درصد بیشتر از ۴۵۰ هزار تومان درآمد داشته اند.درآمد ۵۰۰ هزار تومانی رقم بالایی نیست نه در زمان کنونی و نه در سال ۱۳۹۰ .

از سوی دیگر شهرهای اصلی و کانون های گردشگر فرست شامل شهرهای استان کرمانشاه حدود ۵۹ درصد ، کردستان ۲۳ درصد و تهران و آذربایجان غربی در رتبه های بعدی قرار دارند(همان). ۸۲ درصد از کانون های گردشگر فرست در دو استانی واقع است که از نظر میزان درآمد و توسعه در سطح کشور ، در رده استان های به شدت عقب مانده قرار دارند.

از دیدگاه برخی صاحبنظران ، گردشگر یعنی ولگرد پولدار .نکته مهم همین جا است که منطقه ما اصولا قابلیتی جهت جذب گردشگر به معنای واقعی کلمه ندارد. زمانی که نتوانیم گردشگر جذب کنیم ، پولدار ولگرد به ولگرد زباله داری تبدیل خواهد شد که کل اکوتوریسم منطقه را هم به خطر خواهد انداخت. کافی است به منطقه تفریحی شمان سری بزنید.با سوغات و هدیه آدمهایی مواجه خواهید شد که نسبت به زباله خود نیز مسئولیتی ندارند.

به دنبال چرایی و پاسخ به این پرسش نیستیم که چرا منطقه ما توان رقابت با دیگر مناطق مهم گردشگری را ندارد. دلایل زیاد هست و مشکلات متعددی وجود دارد که بنده برخی پیش شرط های آن را از جمله زیرساخت و بسترهای فرهنگی لازم در این محدوده سراغ ندارم. گردشگری مقوله ای به شدت حساسی است اما اگر همین مسایل را هم با عینک و دید واقع بینانه تری بنگریم نتایج بهتری را بدست خواهیم آورد. نکته دیگر اینکه که مقصود از جذب گردشگر در مقیاس انبوه است و نه یک تعداد معدود.

عامیانه تر اینکه  کدام گردشگر تهرانی یا اصفهانی ، منطقه شمال را جهت دیدن ویمیر یا جاده گردشگری رها خواهد کرد.با این توجیهات که دیگر شمال تکراری شده و … کاری از پیش نمی بریم. از جاذبه های توریستی کشورهای همسایه که بگذریم ، هزینه سفر به پاوه  توسط یک گردشگر تهرانی چند برابر هزینه سفر به حجم بزرگی از نقاط دیدنی همجوارش است.شاید با هزینه یک مسافرت خارجی هم برابری کند!!

هدف بنده صرفا بیان واقعیت ها ، جدای از مثبت یا منفی بودن آنها است.منطقه ما در محدوده ای واقع است که در فاصله چند ده کیلومتر تنها ۵ پاسگاه ایست و بازرسی وجود دارد. به عنوان توریست اگر به این پدیده بنگریم قطعا مقصدی غیر از پاوه را انتخاب خواهیم کرد.

به آمارهای منتشر شده هم نگاهی بیندازیم.سال ۱۳۸۴ تعداد گردشگران نوروزی به پاوه که توسط فرماندار وقت یعنی آقای مهدوی اعلام شد ۱۴۰ هزار نفر بوده است و در سال ۱۳۹۶ همین آمار توسط آقای ایده پور برابر ۲۸ هزار نفر اعلام می شود. سهم شهرستان پاوه حتی از کل گردشگر استان برابر ۱ درصد نیست. مشکل نه در تبلیغات است و نه در تشویق گردشگر.در شرایط فعلی و با توجه به زیرساخت های موجود اعم از فرهنگی و … ، اینجا چیزی برای عرضه و رقابت با سایر محدوده های گردشگر پذیر ندارد.

جاذبه امسال ما برپایی بزرگترین سیاه چادر غرب کشور بود. امسال بیشترین تبلیغات به همت عده ای جوان به منظور جذب گردشگر انجام شد. واقعیت این است که گردشگری و بسیاری امور در پاوه به دست عده ای افتاده که به اصطلاح فعال ، اما در واقع این افراد نه سواد ، نه تخصص و نه توان کافی در جهت پیشبرد برنامه های خود دارند. در این دور باطل تنها زمان و انرژی ساکنین و گاها مسئولان به هدر می رود.

 

سلام پاوه : آیا روزهای رو به رشد و آینده روشنی پیش بینی می کنید؟

 

در تحلیل و بررسی آینده نمی توان از مصیبت وارده اخیر هم سخن نگفت و از آن به سادگی عبور کرد. از منظر شهری و از دیدگاه یک شهرساز اگر بخواهیم واقعیات کنونی جامعه خود را تحلیل و بررسی نماییم بایستی اعلام کنم که پدیده حاضر و رویداد ناخوشایند و خشونت طلبانه اخیر در پایتخت ، متاسفانه تاثیرات عمیقی را بر روحیه ساکنین و حتی پیگیری مطالبات آنها گذاشته است.

بدون شک یکی از محصولات فقر شهری ، خشونت طلبی است . در این راستا پرسش های بسیاری پیش می آید که نیازمند پاسخ است. پرسش هایی از جنس :

از دیدگاه کلان سهم نهادهای عمومی و خصوصی ، در خلق رقابت های برابر چه بوده است تا جدایی گزینی های اجتماعی و اقتصادی رخ ندهد؟ ۷۰ درصد سپرده بانکی کشور ، که چیزی معادل هزار هزار میلیارد تومان است چرا بایستی در دست ۶۰۰ هزار نفر باشد که معادل حدود یک درصد جمعیت کشورند، به عبارت دیگر در کشور تمرکز ثروت ایجاد شده، تمرکز ثروتی که طی ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده ۹۹ درصد جامعه ، تنها صاحب ۳۰ درصد سپرده های بانکی است. حجم نقدینگی مهم نیست، تقسیم نقدینگی مهم است (۶).

 

چنین تضاد طبقاتی عمده در کشور به دلیل کدام سیاست ها اتفاق افتاده است؟

 

از منظر محلی و از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران ، اگر مردم از زندگی شان ، لذت ببرند هیچگاه در دام خشونت گرفتار نخواهند شد و محال است که همدیگر را بکشند.

 

سهم ما از خلق فضاهای شهری که ترویج شادی می کند چیست ؟

در جامعه امروز پاوه کدام فضای شهری خلق شد تا یک زن و شوهر ، یک جوان ، یک کودک از این فضا به معنای واقعی لذت ببرند؟ سهم یک سالخورده یا یک بازنشسته تنها منتظر ماندن به منظور مردن است؟ چنین جامعه ای چه امکانی در جهت شادی و لذت و تفریح به فقیر ، غنی ، دکتر ، مهندس ، کارگر و … داده است؟

آیا یک شهردار ، یک فرماندار ، یک مسئول و یا مردم در تولید خشونت در جامعه مقصر نیستند؟ سهم این ها از خلق فضاهایی به منظور شکل گرفتن خاطره جمعی چه بوده است؟

می توان از تک تک جوانان این شهر ، از سالخوردگانی که کودکی شان ، نوجوانی و جوانی شان در اینجا سپری شد پرسید که سهم نهادهای عمومی در خلق شادی و خاطره در زندگی شان چه بوده است؟

مساله اصلی اینجاست که انسان هایی که گرفتار خشونت می شوند زندگی شان چه چیزی برای از دست دادن دارد؟

ما کدام فستیوال هنری یا ادبی برگزار نمودیم تا از تولید خشونت در جامعه جلوگیری کنیم ؟

بستر ما و عملکرد متولیان فرهنگی و اجتماعی جهت تولید ورزشکار حرفه ای برای بالا بردن پرچم کشورش ، هنرمند حرفه ای برای تولید زیبایی ، نویسنده حرفه ای برای نجات فرهنگ و ادبیات محلی اش و بلند کردن انسان ها و آرمان های زیبا چه بوده است؟

آیا حداقل نیاز شهرستان پاوه احداث یک فرهنگسرای کوچک در جهت برگزاری دو نشست و یک میزگرد و چند همایش با حضور چند نخبه منطقه ای و فرامنطقه ای نیست؟

بخشی از خشونت اخیر محصول فقر و نبود بستر و فقدان فضای شهری لازم در جهت شاد کردن انسان ها است.

ما هیچ کاری در جهت ترویج زیبایی ، تفریح و لذت در جامعه شهری و روستایی پاوه نکرده ایم. تنها تفریح زمستانه مگر خوردن شلغم و تفریح تابستانه هدر دادن بنزین و خریدن یک بستنی در جاده گردشگری نیست؟

اگر مردم شاد باشند . اگر مردم در حال لذت بردن باشند.هیچ کسی نمی تواند آنها را به جنگ و خشونت بکشاند.خشونت یک پدیده ساده نیست.

به قول اوشو از عرفای هندی ، باید بدبخت باشی ، باید در رنج باشی ، باید از همه نظر سرکوب شده باشی و از هر نظر تحقیر شده باشی ، با فقر ، با گرسنگی ، فقط در اینصورت انسان ها متقاعد می شوند که یکدیگر را بکشند ، زیرا آنها هیچ چیزی ندارند که به خاطرش زندگی کنند.

اما اگر مردم یک زندگی زیبا داشته باشند . یک زندگی دوست داشتنی داشته باشند. یک محیط شهری و روستایی زیبا ، هیچ تفکری نمی تواند آنها را متقاعد کند که انسان های دیگر را نابود کنند.

اگر شهردار شهر ما یا فرماندار آن ، در خلق فضاهای زیبای خاطره انگیز شهری چه از نظر بصری و کالبدی و چه از نظر اجتماعی مقصر اند و در ایجاد آن ناتوان ، سهم مردمی که شورای آن را انتخاب نموده اند کمتر از آن ها نیست.

مگر همین مردم با انواع باورها و عرف های دست و پا گیر در پیش پا افتاده ترین مسایل شخصی و لو یک پوشش ساده  ،دخالت نکرده و نمی کنند؟

تنها در یک جامعه شاد و سرزنده از نظر اجتماعی ، فرماندار یا شهردار یا هر مسئولی می تواند جایگاه واقعی اش را بیابد و انگیزه کار کردن داشته باشد و الا بغیر از این ، جز جلسات کسل کننده و بی روح چه دستاوردی از مدیریتش می تواند داشته باشد؟

بنده معتقدم اگر شادی نباشد هیچ بادی موافق نیست و بایستی همه ساختارهای کلان ایران و محلی شهرم ، تفکرات و انسان های  آن، در این مسیراصلاح شوند.

 

سلام پاوه : با توجه به جمیع مسائل ، راهبردهای شما در جهت بهبود اوضاع توسعه شهرمان چه خواهد بود؟

 

در مورد راهبردهای توسعه ، هرچند بارها در نوشته های متعدد به این موارد اشاره کرده ام اما ناگزیر به یادآوری دوباره آنها در پاسخ به این پرسش خواهم بود.

بایستی کمیته توسعه شهرستان شکل گیرد. کمیته ای متشکل از همه مسئولان و افراد صاحب نفوذ این شهرستان.

مساله مربوط به مبادلات مرزی ، کاهش تعرفه های گمرکی در چند قلم اساسی. پدیده ای که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ رخ داد. به بیانی دیگر محدوده ما به دلیل مرزی بودن در شرایط موجود ، تنها امکان حضور گردشگری تجاری خواهد داشت. بایستی روی این موضوع به جد کار کرد.

دومین راهبرد حق آبه سد داریان است که باید پیگیری شود.

سومین راهبرد مساله مرز مسافربری است که می تواند پاوه را از بن بست جغرافیایی خارج نماید.

در کنار این ها توجه وِیژه به مساله مدیریت کارآمد شهری و منطقه ای و توسعه شیلات در حاشیه سد و باغداری و اصلاح باغات می تواند موثر و راهگشا باشد.

 

مطالبات مردم شهرستان پاوه نبایستی در اخبار و حواشی عده ای تندرو و خشونت طلب که هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند  ، فراموش شود. این پدیده شوم ، چیزی ورای مذهب و ملیت است. تروریسم یک پدیده جهانی است. نه مرز می شناسد نه نژاد و نه ملیت. دولت آقای روحانی قطعا می داند که یک گروه چند نفری ، نماینده شهروندان این سرزمین نیست که رای آنها به تدبیر ، عقلانیت و اعتدال ۸۵ درصد بوده است. زمانی که شهرهای مرکزی کشور و همچنین تهران در آراء شان در سال های ۱۳۸۴ و …  درگیر جناح های مخالف جریان اصلاح طلبی بودند از صندوق های پاوه و مناطق کردنشین ، نمایندگان اصلاح طلب و میانه رو بیرون می آمد.

هر چند بنده معتقدم که فضای طبقاتی موجود و وجود فقر ، نبود بستر شادی و لذت و ترویج خشونت در جامعه چه در سطح کلان و محلی و مسائلی از این دست زمینه ساز جریان های پراکنده تندرو بوده است اما بایستی به این نکته هم اذعان نمود که سال هاست سرزمین ما قربانی خشونت است نه تولید کننده آن و توده های بیگناه مردم همواره از این بی خردی ها رنج می برد.

سلام پاوه : با سپاس از شما

بنده هم از شما و همکارانتان در پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه سپاسگزارم که چنین فضایی را برای تبادل نظر مهیا کرده اید.

تهیه و تدوین : فرهاد صالحی

منابع

  1. پایگاه خبری هزارماسوله ، کد مطلب: ۲۹۳۷۴۴
  2. فخرالدینی ، کژال ، :نقش و عملکرد شهرهای کوچک در نظام منطقه ای نمونه موردی پاوه ” ، دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب ، سال ۱۳۹۲
  3. خبرگزاری مهر ، شناسهٔ خبر: ۲۱۱۳۷۶۵
  4. اشاره به جلسه اخیر فعالان عرصه رسانه منتشر شده در پایگاه خبری پاوه پرس
  5. ضرابی ، اصغر و دیگران ، “تحلیلی بر جاذبه ها و تسهیلات گردشگری اورامانات” ، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، سال ۱۳۹۰
  6. خبرگزاری تسنیم ، شناسه خبر: ۱۰۵۰۶۶۱

 

یک پاسخ برای “هیچ عملکرد خاصی از نماینده سراغ ندارم /اصولا انتخاب یک شهردار غیر متخصص ،غیربومی و پافشاری روی آن ،قابل دفاع نیست

  • فرهاد صالحي در تاریخ تیر 11, 1396 گفت:

    با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی بدلیل ازدیاد بیش از حد کامنتها و همچنین جلوگیری از تنش و مسائل حاشیه ای و انتظار شهروندان برای تایید تمامی نظرات که قابل نشر نیست. هیئت تحریه سلام پاوه تمامی نظرات این مطلب را حذف می کندو از درج نظرات جدید معذور است .