پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:40

عشق و عاشقی در دنیای مجازی/ شبکه های اجتماعی جایی برای عاشق شدن نیست!

عشق و عاشقی در دنیای مجازی/ شبکه های اجتماعی جایی برای عاشق شدن نیست!

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قدیما حرفای عاشقانه نبود، پیج پیج صفحات مجازی دنیای عاشقانه نبود، امّا زندگیا عاشقانه بود، عشق تعهد است، نه فقط محبّت… پیدا کردن شریک زندگی مناسب یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی در جوامع مختلف محسوب می گردد. در گذشته ای نه چندان دور دختر و پسر در محیطی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : قدیما حرفای عاشقانه نبود، پیج پیج صفحات مجازی دنیای عاشقانه نبود، امّا زندگیا عاشقانه بود، عشق تعهد است، نه فقط محبّت…

پیدا کردن شریک زندگی مناسب یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی در جوامع مختلف محسوب می گردد.

در گذشته ای نه چندان دور دختر و پسر در محیطی مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات، امر شناسایی افراد و برقراری لینک تعاملی جهت شناخت زوجین از یکدیگر، تنها بر مبنای رفتارهای سنتی و بومی خانواده ها یا آشنایی های دیگر صورت می گرفت.

گسترش فضای مجازی در میان لایه های متعدد جامعه تا جایی پیش رفته که سال هاست به محل و محفلی برای آغاز برخی دوستی ها، ارتباطات و حتی ازدواج ها تبدیل شده است.

البته اکثریت قریب به اتفاق این ازدواج ها، پایان خوش و مبارکی ندارد، زیرا عقبه و پایه  این نوع از آشنایی ها عمدتا مبتنی بر هیجانات زودگذری است که تاریخ انقضای آن کوتاه است و خیلی زود این تب تند و شوق وصال به هجرانی تلخ منتهی می شود.

خودروی آنچنانی، تحصیلاتی آنچنانی تر، حساب های بانکی سنگین و خانواده متمول، وجه اشتراک بسیاری از پیام هایی است که در فضای مجازی میان دختران و پسران رد و بدل می شود و از قضا همین امتیازات پوشالی، سر منشا اختلافات می شود.

به واقع کم نبودند دختران یا پسرانی که در این وادی پای نهادند و بعد از مدتی به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست جدایی و ختم زندگی مشترک خویش را به جریان انداخته اند.

اینترنتی شدن روابط اجتماعی در جامعه امروز ایران به طرز ناباورانه ای بیان کننده این واقعیت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنیای مجازی به شکل نگران کننده ای در حال تبدیل شدن به فرهنگی پذیرفته شده است. امروزه بشر استفاده از وسایل ارتباط جمعی چون اینترنت، ماهواره و رایانه را جزء لاینفک زندگی خود می داند. دنیای جدید نیز شیوه نوین را برای زندگی می طلبد و از همین رو زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج و تجارت را از طریق اینترنت پیگیری کنند.

دختران قربانیان ناکام

در این میان روان‌شناسان معتقدند که به نوعی این سرگرمی قربانیانش را بیشتر از پسران از دختران انتخاب می‌کند با توجه به اینکه نسل جدید دختران برون گراتر شده و به راحتی از خود و زندگی خصوصی‌شان حرف می‌زنند؛ لذا در کنار فرصتی که این فناوری برای دختران ایجاد کرده، تهدیدهای جدی را نیز متوجه آنها کرده است.

در هر صورت نوجوانان باید بدانند که حریم امنی در اینترنت وجود ندارد، بسیاری از افراد یا نمی‌دانند یا نمی‌فهمند که اینترنت حریم امن و کاملی را برای آنها فراهم نمی‌کند.

عدم توصیه به ازدواج های اینترنتی تنها به اظهارات کارشناسان علوم اجتماعی و مشاورین خانواده خلاصه نمی شود، قضات دادگاه های خانواده نیز معتقدند،ضریب خطا و شکست چنین ازدواج هایی بسیار بالا به نظر می رسد،حداقل پرونده های مطروحه طلاق های توافقی موید این واقعیت تلخ است که بیشتر جدایی های توافقی با ارتباط در دنیای مجازی کلید خورده است.

شبکه های اجتماعی جایی برای عاشق شدن نیست!

فاطمه سهرابی رئیس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان به عوارض روحی استفاده از اینترنت اشاره کرد و گفت: بحران هویتی و اختلال شخصیتی، تعارض ارزش ها، هجمه به سوی خانم ها، تقویت شخصیت های نامجهول و چند گانه و … از عوارض سوء فضای مجازی است.

وی تاکید کرد: همسران صمیمی در مکان هایی یکدیگر را ملاقات می کنند که متناسب با سن، قومیت، مرتبه اجتماعی، اقتصادی و مذهب آنها باشد. وقتی که افراد در مجاورت هم قرار می گیرند معمولا همسرانی انتخاب می کنند که از لحاظ نگرش، شخصیت، برنامه های تحصیلی، هوشو حتی قد شبیه آنها باشد. اما در دنیای مجازی اینطور نیست و دختران و پسران جوان صرف نظر از همه جوانب دلباخته هم می شوند و تصمیم به ازدواج می گیرند که پایان داستان این دلباختگی مجازی غم انگیز است.

وی گفت: با تغییر سبک زندگی که مسلماً به دنبال خود تغییر ارزش‌ها را نیز در پی خواهد داشت، نهاد خانواده از درون تضعیف خواهد شد که از این مسئله می‌توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد زیرا اولین قربانی آن معنویت است که درون سبک زندگی غربی، باورها و فرهنگ جدید آن استحاله می‌گردد و همان‌طور که ذکر شد، معنویت از ارکان اصلی خانواده در اسلام به شمار می‌آید که خانواده بر پایه‌ی آن بنا شده است.

وی دختران را قشر آسیب پذیر در این حوزه معرفی کرد و هشدار داد: در ایـن میان، دخـتران به لحـاظ احـساس خطر یا بروز حالت شرم در حضور جنس مخالف، ترجیح می‌دهند تا در دنیای مجازی و فارغ از دغدغه‌های حضور واقعی به گفت و گو بپردازند.

سهرابی تصریح کرد: دختران در این شرایط به لـحاظ غلیـان احساسات و گرایشات جدید و ناملموس در خود، علاقه کثیری به این نوع ارتباط نشان می‌دهند و به‌طور معمول از هویت‌ها و شناسه‌های غیر واقعی برای حضور و معرفی خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی جایی برای عاشق شدن نیست خاطرنشان کرد: این ارتباطات معمولاً از طریق پست الکترونیک (ایمیل) ادامه می‌یابد و پس از مدتی با ارتباطات تصویری (استفاده از وب کم) شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد که سرانجام به ملاقات حضوری می‌انجامد و متأسفانه در اغلب موارد افراد با انگیزه‌های متفاوتی در این ارتباط وارد می ‌شوند که عواقب سوء آن متوجه فرد نوجوان، به‌خصوص دختران خواهد بود.

منبع : آفتاب دل

3 پاسخ برای “عشق و عاشقی در دنیای مجازی/ شبکه های اجتماعی جایی برای عاشق شدن نیست!

  • لایه نگر در تاریخ تیر 9, 1396 گفت:

    بایدریشه این معضل رودردنیای واقعی جستجوکرد.وقتیکه دنیای واقعی جایگاهی برای روابط دختروپسرنداردطبیعتا گرایش به دنیای مجازی بوجودمیاید.

  • شهروند در تاریخ تیر 8, 1396 گفت:

    بعدازاعتیاد به مود مخدردرجامعه ماایران واعتیادبه فضای مجازی طلاق ازدواج ناموفق انتترنتی حرف اول است چراعلمای دینی روانشناسان دانشگاهیان مددکاران اجتماعی این همه جلسات برگزار می نماینددرجامعه هیچ گونه دردی رادونکرده است اثرمنفی بیشتربوده است به نظربنده که ازمزدوجین دهه ۶۰ می باشم بایدانتخاب زوجه به پیشنهادبزرگان خانوده وانتخاب زوج باشد تازندگی موفق داشته باشند

  • ناشناس در تاریخ تیر 8, 1396 گفت:

    چرا فقط دخترها قربانی شدن پس پسر قربانی نشده انصاف داشته باشین خدا عقل داده به ادم چرا استفاده درست نمیکنید ازش پسرها چقدر مقصر هستن دخترها هم به همون اندازه هستن کی اونها رو مجبور کرده پاییه ای از دوستی رو تو فضای مجازی طرح ریزی بکنند این همه اختار میدن فضای مجازی بده خوب اگر دختر یا پسر علاقه به این کار نداشته باشن هیچ کسی نمیتونه اونها رو وادار به این کارها بکنه پس بسته به نظر دختر و پسر داره که چطور استفاده بکنند من خودم قربانی فضای مجازی هستم صادقانه با دختره راه اومدم اما او از پشت خنجر زد و با یکی دیگه در ارتباط بود و الان با هم ازدواج کردن پس قربانی فضای مجازی ۵۰ و ۵۰ هستن هم دختر و هم پسر