پ 09 فروردین 1403 ساعت 14:05

سی سال پس از تصویب سند بین المللی مبارزه با مواد مخدر

سی سال پس از تصویب سند بین المللی مبارزه با مواد مخدر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پنجم تیرماه برابر با ۲۶ ژوئن هر سال مصادف با سالگرد امضای سند مبارزه با مواد مخدر (C.M.O) در سال ۱۹۸۷ توسط کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در وین می باشد. در این سند بیش از ۳۵ مورد روش کاربردی برای مبارزه با […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : پنجم تیرماه برابر با ۲۶ ژوئن هر سال مصادف با سالگرد امضای سند مبارزه با مواد مخدر (C.M.O) در سال ۱۹۸۷ توسط کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در وین می باشد.دکتر نورالدین یوسفی

در این سند بیش از ۳۵ مورد روش کاربردی برای مبارزه با گسترش و شیوع مواد مخدر و کنترل آن ارائه گردیده است. براساس آمارهای جهانی منتشر شده در مورد اعتیاد، ایران در رتبه سیزدهم قرار دارد و تقریبا ۲% جمعیت کشور گرفتار این بلای خانمان سوز است و براساس آمار داخلی ، حدود دو میلیون  هشتصد هزار نفر،  این نسبت بیشتر است. اعتیاد پدیده ای قدیمی و جانشمول است که متاسفانه همواره با جوامع انسانی بوده و رهایی از آن غیر ممکن به نظر می رسد اما می توان میزان آن را کاهش داد و از صدمات اجتماعی آن کاست. ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران نیز حدود سی سال قدمت دارد و در زمینه های مختلف مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، روشنگری اجتماعی در زمینه آسیب های اعتیاد  و برگزاری همایش های مختلف و همچنین کمک به درمان معتادان فعالیت دارد.

خبر ناخوشایند این است که سن اعتیاد رو به کاهش است و حتی مدارس هم از آسیب های این عفریت خانمان برانداز در امان نیستند.

دیگر اینکه اعتیاد در میان زنان بیشتر شده و متاسفانه تنوع مواد مخدر و اعتیاد آور از سنتی به صنعتی به سرعت در گسترش است که این خود پیشگیری و درمان را بسیار دشوارتر می کند. گرفتار شدن فرد در دام اعتیاد فقط جنبه فردی ندارد بلکه هر معتاد ضربه ای است بر پیکره اجتماع از این لحاظ که هم یک نیرویی که بطور بالقوه می تواند برای جامعه مفید باشد از دست می رود و هم یک مریض و بار سنگین بر جامعه تحمیل می گردد.

با توجه به صدمات جبران ناپذیر اعتیاد در جامعه بهترین روش درمانی پیشگیری است و این پیشگیری باید همه جانبه باشد و تمامی افراد جامعه خود را در این زمینه مسئول بدانند.

در این میان نقش و وظیفه مدارس و دانشگاه ها، مساجد و امامان جمعه و جماعات، رسانه ها و صدا و سیما، وزارت بهداشت و زیر مجموعه های آن بسیار حائز اهمیت است. برگزاری همایش های مختلف برای آشنایی مردم با اثرات زیانبار اعتیاد و شیوه های پیشگیری و خطراتی که ممکن است در کمین نوجوانان و جوانان باشد قطعا مفید خواهد بود.

مبارزه با مواد مخدر زمانی کاملا موفق خواهد بود که در کنار مبارزه فیزیکی با تولید و توزیع مواد مخدر فرهنگ سازی و روشنگری اجتماعی نیز با قوت تمام صورت پذیرد و عزم ملی در این راستا تقویت گردد.

کشوری که جوانانش گرفتار اعتیاد باشند بسیار آسیب پذیر خواهد بود و در صحنه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی به قهقرا خواهد رفت و توسعه و پیشرفت در آن شکل نخواهد گرفت. بنابراین لازم است همه با هم تلاش کنیم عوامل اعتیاد را از بین ببریم و با کمک به افرادی که گرفتار شده اند زمینه برگشت آن ها به اجتماع را مهیا سازیم. همکاری سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در این زمینه رهگشا خواهد بود.

نویسنده : دکتر نورالدین یوسفی

2 پاسخ برای “سی سال پس از تصویب سند بین المللی مبارزه با مواد مخدر

  • سعدی سپنجی در تاریخ تیر 6, 1396 گفت:

    عرض سلام و ادب خدمت دکتر یوسفی عزیز،مطلب باارزشی بود سپاس برای نوشتن این موضوع در این برهه زمانی خاص

    • نورالدین یوسفی در تاریخ تیر 9, 1396 گفت:

      سلام و سپاس کاک سعدی عزیز ان شاء الله با همت همگانی این دیو اعتیاد نابود گردد.