ج 31 فروردین 1403 ساعت 19:55

آپارتمان های بدون پارکینگ / فروزان رسولی

آپارتمان های بدون پارکینگ / فروزان رسولی

آپارتمان های بدون پارکینگ شورا و شهرداری پاوه مقصران بزرگ این معضل هستند به  گزارش سلام پاوه : کمبود زمین در شهر پلکانی پاوه، یک عامل تاثیرگذار بر وضعیت آن بوده و هست. این کمبود، امروز خود را در قالب ساختمان های بلند به رخ می کشد. ساختمان های بلند همانند قارچ، هر روز در […]

آپارتمان های بدون پارکینگ

شورا و شهرداری پاوه مقصران بزرگ این معضل هستند

به  گزارش سلام پاوه : کمبود زمین در شهر پلکانی پاوه، یک عامل تاثیرگذار بر وضعیت آن بوده و هست. این کمبود، امروز خود را در قالب ساختمان های بلند به رخ می کشد. ساختمان های بلند همانند قارچ، هر روز در یکآپارتمانهای بدون پارکینگ پاوه نقطه شهر رشد می کنند و در کنار نبود یک برنامه ریزی شهری مناسب برای آنان، شاهد حضور بدون پارکینگ آنان هم هستیم.

شهر پاوه، پارکینگ بزرگ خودروی صاحبان این ساختمان ها شده است. به استناد مقررات شهرسازي و ضوابط ساختماني به ازاي هر واحد مسكوني بايد پاركينگ مناسب خودرو ايجاد شده و مورد بهره برداري قرار گيرد. برابر همين ضوابط تمام واحدهاي صنفي و تجاري نيز ملزم به ارائه محيط مناسب براي پاركينگ شده اند. اما بیشتر ساختمان های شهر ما از این مقررات سرباز زده اند. اکنون در کنار سایه های بلندی که بر خانه های کوچک محله های قدیمی سایه افکنده اند، شاهد خیابان هایی هستیم که به پارکینگ صاحبان این ساختمان ها تبدیل شده اند. ساختمان هایی که پارکینگ شان به مغازه و فروشگاه و … تبدیل شده اند و خودروهایشان در سطح خیابان، رنجی بر دوش مردمان شهر.

حیدر مرادی مهندس شهرسازی با اشاره به معضل نبود فرهنگ استفاده از پارکینگ در شهر پاوه می گوید: «شهروند شهر پاوه خودروی 60 میلیونی خود را، شبانه، در خیابان پارک می کند. این امر به امنیت شهر بازمی گردد که باعث شده است شهروندان از این امنیت سوءاستفاده کنند و به جای اینکه طبقه همکف منزل خود را به پارکینگ اختصاص دهند، آن را به یک مغازه دار با ماهیانه ای ناچیز  اجاره دهند.»

شاید شهرداری با توجیه کسب درآمد، اقدام به جریمه و اخذ مبالغی از صاحبان این آپارتمان ها نموده است، اما ما معتقدیم خیابان های شلوغ روزانه و پارکینگ عظیم شبانه، حکایت چشم پوشی از ضرورت قانونی مقررات شهرسازی و ضوابط ساختمانی در پاوه است. آیا پارکینگ های ساختمان های شهر ما به فروش رفته اند؟!

آیا ریالی کردن پارکینگ های این ساختمان ها، با برنامه ریزی شهری، براساس منطق و آینده نگرانه بوده است؟!  مرادی با تاکید می گوید: در ساخت ساختمان های بلند در شهر پاوه شورا و شهرداری مقصر هستند. طبق قانون هیچ نقشه ساختمانی نباید مصوب شود و هیچ ساختمانی نباید پایان کار دریافت کند، مگر اینکه پارکینگ اش مشخص باشد. اگر پارکینگ نباشد متناسب با فضا، شهروند باید جریمه پرداخت نمایید. اما در پاوه این جریمه ها یا اعمال نمی شوند و یا بسیار ناچیز هستند. البته یک بحث فرهنگی هم اینجا مطرح است که به عنوان مثال چرا باید من شهروند خانه ای را خریداری نمایم که پارکینگ ندارد؟!

ضمناً پارکینگ هم باید استاندارهای آپارتمانی را داشته باشد، یعنی هیچ خودرویی در داخل پارکینگ برای خودروی دیگر ایجاد مزاحمت نکند تا آسایش شهروند آپارتمان نشین فراهم شود. یعنی تردد در داخل پارکینگ آسان باشد. که باز این نکته در پاوه رعایت نمی شود. جالب اینکه خود آنان که در شهرداری و شورا هستند و یا مهندس هستند هم این نکته را رعایت نمی کنند!

مرادی همچنین به موضوع خذف فضای سبز در ساخت و سازهای شهر پاوه اشاره می کند و می گوید: «در پاوه 100 درصد زمین تبدیل به زیر بنا می شود که این امر کاملاً غیرقانونی است و این امر به سه دلیل در پاوه رواج یافته است: 1. پول زیاد، 2. نبود دستگاه نظارتی، 3. ضعف فرهنگ شهرنشینی» مرادی حتی به موضوع آسانسور در پاوه اشاره می کند و می گوید: «تا زمانی که استاندار آسانسور تایید نشود نباید پایان کار ساختمان صادر شود. این در حالی است که اکنون در پاوه آسانسوهایی وجود دارند که اگر یکی از شهروندان آپارتمان نشین دچار سکته قلبی شود، با آسانسور نمی توان بیمار را حمل کرد، حتی راه پله ها هم از این لحاظ مشکل دارند و اینها همه به دلیل نبود دستگاه نظارتی است.»

مرادی معتقد است اگر شورا و شهرداری مجوز صادر نکنند، این تخلفات هم صورت نمی گیرند. وی با تاکید بر اهمیت نقش نظارت می گوید: «در فضای عمومی کسی حق پارک ندارد. اما به عنوان مثال ما خیابان امام محمد شافعی را به عبور خودروهای سنگین اختصاص داده ایم، در دو طرف این خیابان خودرو پارک می شود، حتی یک پلیس هم در این مسیر وجود ندارد، عملاً این خیابان را رها کرده ایم! این یعنی شریان حیاتی پاوه را رها کرده ایم.»

یکی از رانندگان تاکسی با اذعان به اینکه شهر الان پارکینگ است می گوید: هیچ چاره ای نداریم، هر روز با ورود خودروهای جدید به حمل و نقل شهری مواجه هستیم و در این هجوم خفه می شویم و بازهم باید در این وضعیت برای یک لقمه نان حلال دست و پا بزنیم.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به پارک خودروهای برخی ارگان ها در پیاده رو، از جمله شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه، می گوید: نمی توانم بگویم ما پارکینگ عمومی نداریم، چرا که در چند قدمی شبکه بهداشت پارکینگ عمومی قرار دارد، اما کمتر خودرویی از این پارکینگ استفاده می کند و در مجموع مردم ما، خودروی خود را دقیقاً همانجایی پارک می کنند که کار دارند و هیچگاه زحمت چند قدم پیاده روی داخل شهر را به خودشان نمی دهند. همین می شود که پیاده رو ما تبدیل به پارکینگ می شود.

حیدر مرادی هم با اشاره به اینکه در سراسر دنیا، تنها در پاوه پیاده رو تبدیل به پارکینگ شده است می گوید: تاثربرانگیزتر اینکه نهادهای دولتی پیشگام این کار شده اند، شبکه بهداشت و بانک عملاً برای تردد عابران پیاده ایجاد مزاحمت می کنند و این درحالی است که شبکه بهداشت می تواند حیاط خود را به پارکینگ تبدیل نماید.

لازم به یادآوری است که پارک در معبر عمومی، تجاوز به حریم عمومی است. 

یکی از صحنه هایی که به کرات شاهد آن هستیم پارک خودرو در کنار تابلو توقف مطلقاً ممنوع است. اگر چه در سال های اخیر طرح یک طرفه کردن خیابان انقلاب اسلامی اجرا می شود و پارک بان ها هم به امور ترافیک رسیدگی می کنند اما این امر نتوانسته است به معضل ترافیک  پاسخ مناسبی بدهد. شاید بهتر بود در کنار این اقدامات، جهت گسترش فرهنگ شهروندی هم اقدامات مستمر و مداومی صورت می گرفت.

مرادی با اشاره به اینکه ترافیک معضل جهان امروز است، در یک پیشنهاد به شورای جدید شهر که هنوز کار خود را آغاز نکرده است می گوید: «شورا در یک مصوبه شهرداری را موظف کند برخی از خانه های قدیمی و مخروبه را در نقاط ویژه ای از شهر شناسایی و خریداری نماید و آنان را به پارکینگ تبدیل کند. این پارکینگ ها را به صاحبان خانه های اطراف بفروشد یا اجاره دهد، تا بدین ترتیب هم بخشی از این معضل حل و هم برای شهرداری کسب درآمد شود.»

در هر دو طرف خیابان های پاوه شاهد پارک خودرو هستیم. قریب به اکثریت ساختمان ها و خانه های شهر هیچ فضایی برای پارکینگ خودروی خود تعریف نکرده اند و البته بدون استثنا موفق به اخذ گواهی پایان ساختمان خود شده اند.

لطفاً اگر غیر از این است، مستندات به اطلاع مردم رسانده شود.

عکس خانم فروزان رسولی

منبع : وبلاگ پاوه شار http://pawashar.blogfa.com/post-228.aspx

آپارتمانهای بدون پارکینگ پاوه

یک پاسخ برای “آپارتمان های بدون پارکینگ / فروزان رسولی

  • دوستی با دغدغه در تاریخ شهریور 30, 1392 گفت:

    سلام و تشکر از دغدغه ی خانم رسولی.درسته بعضی یا غالب ساختمانها پارکینگ ندارن ولی بعضی شون از جمله همونی که عکسش روی موضوع اصلی قرار گرفته،پارکینگ داره و من دیدم.

    مشکل اصلی ترافیک و نبود پارکینگ تو پاوه بیشتر مربوط به خونه هایی که چند صد تا پله باید طی کنن تا به خونه شون برسن،صاحب ماشین هم ماشین خریده که حداقل دو تا پله کمتر طی کنه واسه همین ترجیح داده به جای اجاره ی مکانی برای پارک ماشینش اون رو در نزدیک ترین مکان به منزل پارک کنه!

    درسته این واقعا یک معضل اساسیه تو پاوه.بعضی موارد شامل بی فرهنگی ما میشه اما واقعا شرایط فیزیکی و موقعیت جغرافیایی پاوه و بافت شهرمون باعث خیلی از این مشکلاته.می بایست مسئولین نه چندان دلسوز و نه چندان… به فکر می بودن و نمی ذاشتن کار به اینجا بکشه حالا که شده باید اونا خودشون ساختمان هاشون رو طبق اصول شهر داری بنا می کردن نه خودشون بشن نمونه برای خلاف و مثال زدن در عدم رعایت قوانین.