ج 10 فروردین 1403 ساعت 01:20

اولین نشست علمی تخصصی حوزه دین با حضور متخصصان در آموزش و پرورش پاوه برگزار شد

اولین نشست علمی تخصصی حوزه دین با حضور متخصصان در آموزش و پرورش پاوه برگزار شد

به گزارش سلام پاوه : نشست علمی تخصصی حوزه دین  به منظور دست یابی به فهم دینی صحیح بر آمده از عقلانیت وحیانی برای اولین بار با حضور متخصصان و صاحب نظران  فرهنگی و فعالان  حوزه مطالعات دینی در سالن جلسات آموزش و پرورش پاوه برگزار شد.                                              به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پنجشنبه […]

به گزارش سلام پاوه : نشست علمی تخصصی حوزه دین  به منظور دست یابی به فهم دینی صحیح بر آمده از عقلانیت وحیانی برای اولین بار با حضور متخصصان و صاحب نظران  فرهنگی و فعالان  حوزه مطالعات دینی در سالن جلسات آموزش و پرورش پاوه برگزار شد.

                                            

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پنجشنبه  بیست و هفتم رمضان المبارک یک هزار و چهار صد و سی و هشت هجری قمری برابر با ۱ تیر ماه ۱۳۹۶ مصادف با ایام پر برکت لیالی قدر و شبهابی نزول وحی الهی ،  مدیریت آموزش و پرورش پاوه در یک اقدامی نو و مناسب  و در یک زمان و مقطع ضروری اقدام به بر پایی کرسی علمی دین پژوهی در یک فضای علمی و تخصصی به صورت دیالوگ های چند جانبه در قالب نشست علمی و تخصصی مطالعات دینی باحضور علما و صاحب نظران فرهنگی و فعالان مطالعات دینی به منظور رسیدن به یک فهم دینی بر آمده از عقلانیت مد نظر وحی الهی، در چار چوب  سلسله نشست های عقلانیت دینی از دیدگاه وحی و با موضوعات  الف -“وحی ” بزرگترین منبع معرفت شناسی انسان در جستجوی کمال  ب – “عقلانیت و حیانی “مهمترین ابزار شناخت انسان در جستجوی سعادت  پ – “فهم دینی صحیح”بر آمده از عقلانیت دینی راهبرد اساسی زندگی انسان در جستجوی رشد و تعالی دنیوی و اخروی ،  بود.

 در این نشست ابتدا مختار برزگر فرد مدیریت آموزش و پرورش پاوه ضمن گرامیداشت  ماه پر خیر و برکت رمضان و شب های قدرضرورت بر پایی نشست های علمی را در حوزه های مختلف علوم و  بویژه علوم انسانی و مخصوصا با توجه به عصر کنونی و شرایط و یژه کشور های اسلامی منطقه در حوزه دین و مطالبات دینی جوانان ضروری دانست ، و از  اینکه امروزه در مباحث و گفتمان ها و نشستها از مونولوگ بیشتر از دیالوگ  استفاده میگردد گفت: مونولوگ و تک بعدی صحبت کردن به عنوان آفتی در جامعه  علمی امروز مطرح است که برای اصلاحات و ایجاد تغییر باید جای خود را به  به نشسیت های گفتگو علمی و دیالوگ محور بدهد .

وی با اشاره به رسالت  آموزش و پرورش گفت :مدیریت آموزش و پرورش پاوه در راستای رسالت دینی و اجتماعی فرهنگی خود اقدام به برگزاری میزگردی علمی ، تخصصی در قالب گفتگو های چند جانبه پیرامون ( عقلانیت دینی از دیدگاه وحی )به نیت آگاهی بخشی و اصلاح فهم دینی  فرهنگیان و دانش آموزان با حضور صاحب نظران فرهنگی این حوزه نموه است و سلسله مباحثی که از امروز آغاز می شود با توجه به خلاء هایی است که در این زمینه در جامعه احساس می شود ، که لازم است مباحث اجتماعی و انسانی و دینی در میزگردهای علمی باحضور صاحبنظران مطرح و به کنکاش گذاشته شود تا از ماحصل این دیالوگ ها و گفتگو ها به راهکارهایی دست یافت که با بهره گرفتن از آن بتوان مشکلات موجود در جامعه را در این بخشها مرتفع نمود.

برزگرفرد در  پایان با بیان اینکه این مباحث را در هسته  های علمی و نشست های آینده نیز  ادامه می دهیم، اظهار داشت: دستور جلسات از منظر و دیدگاه های مختلف کارشناسانه  بحث می شود و در ادامه برای توانمند سازی معلمان و دانش آموزان در گفتمان و دیالوگ از این نشست و نشست های علمی مشابه استفاده خواهد شود و ی از بانیان و شرکت کنندگاندر این نشست  نیز تقدیر و تشکر نمود .

 

 در ادامه سیروس امین زاده از فعالین فرهنگی حوزه مطالعه و کتاب  ،و از بانیان تشکیل این میزگرد علمی و بعنوان دبیر نشست در سخنانی به نقش جامعه پذیری افراد و به تبع آن مسئولیت پذیری الهی ، فردی ،و جمعی و اجتماعی که گسترش و آموزش آن از رسالت اجتماعی آموزش و پرورش می باشد اشاره نمود و اذعان داشت : از زمان انتخاب بشریت به عنوان خلیفه الله بر روی زمین از سوی خداوند و ابلاغ این مسئولیت به حضرت آدم  ،حق سوال از جانب ابلاغ کننده دستور و وحی  یعنی خالق هستی و طبیعتا بدنبال آن حق پاسخویی برای انسان ایجاد شد ،که این همان مسئولیت پذیری الهی می باشد و در کنار آن هر فرد در زندگی فردی و اجتماعی خود بنا به مسئولیت باید هم به وجدان و باطن خود و هم به همنوعان و دیگر افراد اجتماع ،برای تمام رفتار و گفتار و کنش فردی و اجتماعی خود پاسخگو باشد ،و طبعا این پاسخگویی بنا به وسعت تکلیف هر فرد متفاوت می باشد یعنی صاحبان علم و خرد و عقلانیت نسبت به توده مردم مسئولیت خطیر تری دارند وموید این صحبت را آیه نهم از سوره مبارک “زمر” انجا که خداوند این دانای مطلق به وسیله وحی به پیامبر فهیم و دانا می فرماید قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ إنَّما یَتَذَکَّرُ أولُوا الألْبابِ» بگو ای رسول  آیا آنان که اهل علم و دانش‌اند، با مردم جاهلِ نادان یکسان‌اند؟ خردمندان متذکّرند”   است  .

وی ادامه داد :  قطعا امروز بنا به ضرورت و شرایط موجود وظیفه فرهنگیان و صاحبان علم و دانش و خرد در حوزه دین بسی مهمتر و گرانتر است ،اما با وجود این شرایط و قبول واقعیات موجود جوامع دینی کنونی این سوال مطرح میگردد:  که آیا انسان گرفتار در انحطاط فکری دنیای معاصر بدنبال پذیرش نقش جامعه پذیری ، مسئولیت دینی ، فردی و جمعی خود را بدرستی میداند؟ و به توانمندی های بالقوه خود باور دارد؟ و یا بدنبال فراهم شدن بستری برای بروز ظرفیت های خود از طرف دیگران نشسته است و تنها نظاره گر انحطاط فکری و عملی جامعه خود است و یا از روی نادانی آنرا به قضا و قدر می سپارد.

 

 امین زاده گفت : یقینا با توجه به عصر کنونی و فراوانی داده های اطلاعاتی و فن آوری های نوین کسب آگاهی،  مسئولیت و وظیفه احاد جامعه در کسب بصیرت لازم و کسب معرفت حقیقی دو چندان می شود .و هیچگونه توجیه کم کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست و قطعا نقش و مسئولیت خواص و نخبگان جامعه بسیار گرانتر و مهمتر است ، زیرا این متکلمان و نخبگان و علمای دینی و عرفا ومسلکان حقیقت هستند که بعنوان مصلحان واقعی دینی ضمن کسب آگاهی و علم بدست آمده از عقلانیت وحیانی و با کمک ابزارهای شناخت عقلی و فطری و با استعانت از تقوی بر آمده از تهذیب نفس و شهود قلبی و کنکاش علمی در تاریخ به منظور کسب تجربه ، و همچنین مسلح نمودن بینش و نگرش خود به علم معاصر و ابزارهای نوین کسب معرفت در صدد نجات دین از معرکه دنیای معاصر بر آیند .

 

وی در زمینه ضرورت بر گزاری چنین نشست های گفت : امروز بر این اساس و بنا به مسئولیت الهی و اجتماعی و فردی و به منظور شناخت حقیقت وحی با استفاده از عقلانیت وحیانی و به منظور دست یابی به بصیرت و فهم دینی سالم و صحیح هم از ماهیت دین و هم از عرض و وجود دین بوسیله افراد جامعه و بخصوص جوانان و دانش آموزان و فرهنگیان  ،این نشست در قالب نشست علمی و تخصصی کارشناسانه دیالوگ وار ،علم مدار وعقلانیت محور با حضور صاحب نظران برای اولین بار در مدیریت آموزش و پرورش پاوه بر گزار میگردد.

امین زاده اذعان نمود : این اولین نشست در این حوزه می باشد یقینا آخرین نخواهد بود و طی یک سلسله نشست های ماهانه با محوریت آموزش و پرورش و با دعوت از علما و متخصصان و صاحب نظران حوزه مطالعات دینی هم درون و هم بیرون آموزش و پرورش ادامه خواهد داشت و ی آرزو نمود در سایه بر پایی نشستها و کرسی های علمی و با حضور بیشتر صاحب نظران  در جامعه  شاهد :گرایش بیشتر انسانها به فهم ،تفهیم ،تعمق  تفکر در وحی همان چیزی که قرآن بار ها در آیات متعدد مانند( آیه دوم سوره یوسف) که هدف اصلی نزول قرآن را فهم و تفهم به کار گیری عقلانی  آن توسط انسان میداند ،َپی به عقلانیت نهفته در وحی ببریم،  که حاصل آن تشخیص حقیقت منبع اصلی شناخت که همان وحی می باشد در سایه بصیرت عقلانیت دینی میسر میگردد، و در ادامه با استفاده از ابزار شناخت حقیقی که همان عقلانیت وحیانی می باشد به جای عقلانیت ابزاری محض فهم دینی صحیح عاید انسان امروزی میگردد، تا در سایه حصول  فهم دینی درست ، دین عملی  واقعی و حقیقی خیر محور منتنج از دین نظری وحی محور در زندگی کنونی ما جاری و ساری گردد، وبتوان در پناه این نگرش علمی و معنوی  بسیاری از مسائل پیش آمده کنونی را به جای رفع و سرپوش نهادن آنها با شیوه علمی بارش ذهنی و دریافت ایده های مختلف و انتخاب راهکار مفید  ومتناسب با مقتضیات مکانی و زمانی  روز ، و با کمک مهارت حل مساله حل نمود تا درسایه آن سعادت دنیوی و اخروی نصیب انسان در مانده امروزی گردد.

 در ادامه آقایان ماموستا هاشم حکیمی ، بهنام سلیمی ،سعداله حکیمی ،نور الدین بهرامی ،فاروق مومنی ،ناصر صادقی ،بر هان امینی ،مظفر امینی ،عادل رمضانی ،فروتن امینی ، مقداد قادری و خانم ها کژال میر آبادی و پرشنگ احمدی از فرهنگیان صاحب نظر و دانش اموخته گان حوزه علمیه و دانشگاه بصورت دیالوگ های دو ویا چند جانبه پیرامون موضوع مورد بحث نظراتی به شرح زیر بیان نمودند.

۱-ضرورت نزول وحی در شرایط تباهی و شر انسان درمانده در جاهلیت و تمایل درونی و فطری و عقلی انسان برای پیشرفت و تکامل

۲-مفهوم و معنی لغوی و اصطلاحی  وحی آنجا که معنی آن سخن والهام سریع وپنهان و پوشیده است، تا جایی که در قرآن کریم برای مخاطب قرار دادن ملایک ، انسانها ،جمادات و جانداران مانند زنبور عسل ،انبیا و اولیا خداوند، و الهام به اشخاص مانند مادر حضرت موسی،از واژه حی استفاده شده است

۳- زبان وحی ،جامعیت و کاملیت آن ، زمان و مکان و تاریخ وحی ، حقیقت ظاهری و باطنی وحی ،در فهم دینی مورد بررسی قرار گیرد

۴- تبیین وحی از دیدگاه اهل معرفت و نقد و بررسی برخی از نسبت های ناروایی  که بر اهل معرفت  دینی در این زمینه وارد شده

۵- بررسی چهار منبع شناختی عقلی و علمی محض ،وحیانی و عقلانیت وحیانی ،تجربی و تاریخی ،عرفانی و شهود عرفانی

۶-مفهوم و معنی عقل و شناخت عقلی از دیدگاه روانشناختی واز دیدگاه برون دینی و درون دینی و  مفهوم عقل از دیدگاه وحی

۷-بررسی عقلانیت وحیانی از منظر قرآن کریم و بکار گیری مفاهیم عقل و تفکر و تدبیر وخرد و اندیشه در وحی الهی

۸-بررسی محافظت وحی از عقل محض و پوشش عقلانیت محض توسط وحی به منظور دست یابی به شناخت حقیقی

۹-بررسی ناتوانی عقل ابزاری و محض در شناخت و برداشت واستدلال از حقیقت وحی و نیاز به عقلانیت دینی برای رهایی از سرگردانی و گمراهی انسان طالب حقیقت وحی

۱۰-تجزیه و تحلیل نگاهی برون دینی و درون دینی منحرفب به تضاد عقلانیت و دین در دنیای معاصر

۱۱-استفاده و ضرورت استعانت از دلایل نقلی و معرفت و شهود باطنی و تقوی و تهذیب نفس برای کمک به عقلانیت در جهت فهم صحیح دینی

۱۲-شناخت حقیقت وحی وعقلانیت دینی توسط عرفان و گرایش ها و طریقت های عرفانی در جامعه به وسیله شهود باطنی و عرفان نظری و عملی

۱۳-تجزیه و تحلیل و خطرات قرآئت های فکری و منفعت طلبانه گروهی و سیاسی و ذهنی فردی منحرف از آیات وحی وراهبرد های جلو گیری از مبانی فکری فهم های دینی منحرف

۱۴-استفاده علمی و کاربردی از علوم و فن آوری های نوین روز در چارچوب ارزشهای دینی و قوانین و مقررات حاکم بر جامعه و پاسخگویی به روز به مطالبات و سوالات جوانان با حفظ اصول اولیه دینی

۱۵-بسط و گسترش گفتگو های علمی و تخصصی دینی به مراکز دینی و آموزش و علمی به منظور تبین افکار عمومی جامعه و بهره گیری از تخصص و علم  صاحبان اندیشه ،علما،عرفا و مسلکان واقعی دینی ، واستفاده از تمام پتانسیلهای مو جود جامعه در زمینه شناخت واقعی حقیقت دین و رسیدن به فهم دینی سالم و تدویین راهبرد های اساسی رسیدن به خواسته های واقعی وحی از انسان

در ادامه نشست اعضای شرکت کننده ضمن مفید دانستن اینگونه گفتگو های علمی و تقدیر و تشکر از بانیان و تشکیل دهندگان و مدیریت آموزش و پرورش پاوه از شخصیت علمی آقای برزگر فرد نیز قدر دانی بعمل آورده و خواستار تداوم برگزاری این نشستها در تمام حوزه های علمی و آموزش و بخصوص و بنا به ضرورت روز در حوزه مباحث دینی گردیدند.

و در پایان نشست سیروس امین زاده بعنوان دبیر نشست از طرف خود و مدیریت آموزش و پرورش پاوه از شرکت کنندگان در نشست قدر دانی نموده  و اذعان کرد: موضوعات مطرح شده جلسه اول بصورت کلی بوده است و هر کدام از این موضوعات بعنوان یک سر فصلی برای رسیدن به فهم دینی سالم و واقعی در نشست های ماهانه بعدی و با حضور صاحب نظران فرهنگی و غیر فرهنگی با محوریت آموزش و پرورش  پاوه به بحث و گفتگو در قالب میز گرد های علمی تخصصی در خواهند آمد وگفت : تاریخ و اعضای نشست بعدی متعاقبا از طریق روابط عمومی آموزش و پرورش پاوه به وسیله رسانه های محلی به اطلاع عموم خواهد رسید. وضمنا دبیر خانه این نشست ها مستقر در آموزش و پرورش پاوه با ذهنیت و راهبردی  انعطاف پذی آماده شنیدن نظرات و انتقادات و پیشنهادات کلیه صاحب نظران خواهد بود .

 

امین زاده با تاکید  بر جایگاه رسانه ها درکمک به پر پایی  نهضت علمی جامعه ، رسانه ها را همواره یاوران و پایه های اصلی پیشرفت  فکری ،علمی و آموزش در جامعه دانست و پایگاه خبری سلام پاوه را حامی علم و دانش و توسعه و پیشرفت پاوه که بدون هیچ توقعی و چشمداشتی صرفا بر اساس نقش جامعه پذیری و حس مسئولیت پذیری مدیریت سلام پاوه جناب آقای فرهاد صالحی و همکارانشان دانست  و ضمن تاکید بر نقش مثبت و مثمر ثمر این پایگاه خبری تحلیلی در توسعه جامعه ،سایت های خبری تحلیلی بومی و محلی پاوه را شایسته تقدیر و تشکر و همراهی و همفکری نخبگان و احاد افراد جامعه و مسئولین محترم دانست .

 

 

8 پاسخ برای “اولین نشست علمی تخصصی حوزه دین با حضور متخصصان در آموزش و پرورش پاوه برگزار شد

  • شهروند در تاریخ تیر 7, 1396 گفت:

    مگه مااداره تبلیغات اسلامی نداریم چراهرکه درجای خو دش به وظیفه خودعمل نمیکنه پاگذاشتن توکفش دگیرنهادهاومتولیان امردین کیخلاقیت است چرابه دنبال ذیشه یابی افت های تحصیلی نیستیم چرابه فکرمعضل واختلاف بین والدین ومدرسه ودانش اموزان نیستیم چراازوظیفه اصلی خود که اموزش وپرورش وتربیت نیروهای متخصص برای اینده باشیم وکمبودهای محیط فیزیکی وعلمی رادریابیم وچاره سرکنیم به دنبال ریا پیشبرد امورات شخصی خودهستیم بیاییم به فکرتربیتچندنفرمتخصص باشیم که بیمارستان شهرمان هرروز بیماران رابه خاطرنبود متخصص مغزواعصاب گوش وحلق وبینی قلب وغیره روانه مرکزاستان نکنیم تربیت دینی راواگذارکنیم به متخصصین امر ونهادهای مسول حالاکه مدارس هم تعطیل است ودانش اموزان نیستن این همایش برای چه کسی بود

  • دبیر تاریخی در تاریخ تیر 4, 1396 گفت:

    سلام و درود بر سکاندار آموزش و پرورش پاوه جناب آقای مختار برزگر فرد
    این مدیر مدبر در این زمان کوتاه چه کارها نکرد( به قول آقای فردوسی پور،چه می کنه این مختار برزگر فرد )،احسنت.
    سلام خالصانه بر سیروس امین زاده این جوان خوش اخلاق و متین.
    برای اولین بار قیافه مبارک و خوش تیپ ایشان را در یک جلسه رسمی رسانه ای مشاهده نمودیم.
    حق نگهدار مدیر و همقطارانت باد.

  • جواب همكار در تاریخ تیر 4, 1396 گفت:

    دین امرى درونى است و کسانى که دین خود را در برابر این و آن مسجد به مسجد و میز به میز و دست به دست مى گردانند تا ادای دین دارى درآورنده قرائتشان از دین بیرونى است وگرنه شما هیچ ملاکى برأی یک یا دو و یا چند آتشه بودن پیدا نمى کردید همکار!!!!! قرار نیست هر کسی در هر جلسه ای شرکت نمود أفراد و محتوى آن را قبول داشته باشد
    شما بیشتر نگران قضاوتتان و ایمانتان باشید تا سنجش میزان آتش دین افراد

  • امینی در تاریخ تیر 3, 1396 گفت:

    جناب صالحی دلیل اینکه هیچ نقدی بر علیه مدیر خلاق و اخلاق مدار و پرکار و اخیرا فعال عرصه دیانت را منتشر نمیکنید جای بسی سوال است.شاید هم مصلحتی هست و ما نمی دانیم.

    خلاقیت این مدیر منتصب تا بدانجا رسیده است که زبان فارسی را هم دستخوش تحول نمودوه و واژگانی چون بینظیرانه به دایره لغات افزوده اند و دقدام عاجلشان در تعمیر دو دستگاه ماشین و راه اندازی

    • معلم وجدانی در تاریخ تیر 7, 1396 گفت:

      به یقین هم خلاق است و هم با اخلاق . و ابتکارات ایشان در تمام زمینه ها عیان و هویداست. چرا باید کلمه ای که شاید اشتباه لفظی یا تایپی بوده را ببینید ولی این همه فعالیت را یا ندیده یا دوست ندارید بیان کنید بی انصافی است

  • منصف در تاریخ تیر 3, 1396 گفت:

    از تشکیل میزگرد تخصصی و علمی به ابتکار آموزش و پرورش ممنون و تلاش شما قابل تقدیر است . انشاالله منتج به نتایج مثبت برای دانش آموزان و خانواده ها گردد

  • همکار در تاریخ تیر 2, 1396 گفت:

    باسلام خوشحالم نشست خوبی بوده ولی:کاش درایام باز بودن مدارس برگزار میشد۲-خوشحالم کسانی که قبلا دین رامایه عقب ماندگی میدانستند اکنون دوآتشه دینی شدند ۳-خوبتر بود که چهرهای صاحب نظر هم دعوت میشدندمخصوصا امام جمعه محترم وبامخاطبان بیشتر وخصوصا جوانان ممنون کاک فرهاد

  • الف.ه در تاریخ تیر 2, 1396 گفت:

    انتخاب این افراد بر چه معیاری بوده.متاسفانه دین را اینجا هم ابزار قرار داده اند.تا زمانی که از دین برای مقاصد پشت پرده استفاده شود وضع از این بدتر است.

پاسخ دادن به منصف لغو پاسخ