ج 10 فروردین 1403 ساعت 11:16

شورای شهر و بازی با اعداد؟؟/نشمین سیاری

شورای شهر و بازی با اعداد؟؟/نشمین سیاری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:((والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم.))شهر پدیده ای است فضایی – سیاسی و یک واقیت پویا و پیش رونده در تاریخ زیست بشریت است.ساخت و توسعه شهری تابع ملاحظات حکومت است و بحث شهر نشینی تابع قوانین سیاسی و اقتصادی نظام حاکم است .هم ریشه بودن واژاگان police […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:((والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلوه و امرهم شوری بینهم.))شهر پدیده ای است فضایی – سیاسی و یک واقیت پویا و پیش رونده در تاریخ زیست بشریت است.ساخت و توسعه شهری تابع ملاحظات حکومت است و بحث شهر نشینی تابع قوانین سیاسی و اقتصادی نظام حاکم است .هم ریشه بودن واژاگان police به معنای شهر و politics به معنای سیاست بسیاری از مفاهیم را روشن خواهد ساخت.بعد از کنفرانس شهری که در کشور آلمان در قرن نوزده برگزار شد زمینه واگذاری قسمتی از قدرتهای متمرکز حکومت،بهدولت های محلی در اولویت قرار گرفت – امری که منجر به توسعه و پیشرفت سریع ممالک اروپایی و آمریکایی گردید.

اما در جهان سوم و کشور های اسلامی بعلت وجود دول فئودالی،پادشاهی و تفسیر به منفعت پاره ای از مسائل ایدئولوژیکی این روند مسکوت ماند. با ظهور انقلاب اسلامی در ایران بزرگ که جمهوریت از ارکان آن بود، زمینه ظهور فعالیت های واقعی مدنی و اجتماعی فراهم گردید که در تاریخ ٩ اردیبهشت ١٣٧٨ با تشکیل شوراهای شهر و روستا با رای مستقیم مردم ، شاهد اوج مشارکت ها در یک پدیده اجتماعی بودیم.

اعضای این شوراها برای پیشبرد سریع برنامه های اقتصادی،عمرانی، بهداشتی فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی، با رای مستقیم مردم انتخاب شدند.اصل ١٠٣ قانون اساسی نیز جایگاه شوراها و ضمانت اجرایی بخشیدن به تصمیمات آنها،مقامات دولتی را ملزم به رعایت تصمیمات شورا کرده است:<<استانداران، فرمانداران ، بخشداران،و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند>>.

در دوره های گذشته تا چه حدی شوراها موفق بوده اند و اینکه در اجرای وظایف محوله و شخصیت حقیقی و حقوقی خود تا چه اندازه مقامات دولتی ملزم به رعایت اصل ١٠٣ قانون اساسی شده اند را به قضاوت اذهان عمومی و اسناد موجود فعالیتی اعضا واگذار می نماییم.اما در مورد منتخبین جدید شوراها و شورای شهر پاوه؛شما بزرگواران اکنون با هر سبد رأیی نماینده یک شهرید ! اولین موضوع تمرکز بر درک روابط پیچیده میان دولت و سایر نهادهای غیر دولتی است که در سالهای اخیر در شهر قابل مشاهده است.

تمرکز دوم بر زندگی روزمره،غیر رسمی و بدون برنامه ریزی است که ضمن معرفی پویایی و تحرک شهرها،ساختار روابط دولتی و اقبال عمومی آنها به سمت نهادهای غیر دولتی را مشخص می سازد.تمرکز سوم بر ژئو پلیتیک شهری و ظرفیت های ایجاد شده ، حاصل از این ژئو پلیتیک است.تمرکز بر ایجاد قوانینی که شهر را از تبعیض های اجتماعی دور می سازد ازبدیهی ترین وظایف شورا هاست.

نابرابری های اجتماعی،شرایطی را به وجود می آورد که اقشار مختلف دسترسی برابری به منابع و خدمات اساسی و همچنین فرصتهای اقتصادی و اجتماعی نداشته باشند.وظایف محوله کنونی بر دوش شما بزرگواران بسیار سنگین است.سنگینی تعهدهای خواسته و ناخوسته،به موکلانتان در جریان انتخابات وزن این بار را چند برابر خواهد کرد.از طرفی قرار است بزودی حوزه اختیارات شورا و شهرداری نیز بسیار گسترده تر گردد.

سنجیده برداشتن قدم اول حکم درست نهادن خشت اول توسط معمار را دارد،در غیر اینصورت مابقی خشت ها را در ایام کوتاه چهار ساله تان،کج خواهید نهاد.وجود اضداد آرا و افکار امری بدیهی است و مجادله های عالمانه در هر امری باعث پیشبرد امور،اما لشکر کشی های قدرت محور و ریاست طلبانه و تشکیل گروه های ١به ۴ و ٢به ٣ و … در تمامی تمامی امور موجب خسران شما منتخبین و جامعه شهری خواهد شد.

همه شما لیاقت فرد اول بودن شورا را دارید اما اجازه دهید فردی بر مسند قدرت بنشیند که امین و صادق ترین و در عین حال معرف شخصیت واقعی جامعه شهری پاوه در دیگر جوامع باشد.امید است خشت اول بر مبنای شایسته سالاری و واقعیت سالاری و بدور از هر گونه پذیرش سلیقه های شخصی صاحبان قدرت در جهت اغراض خاص باشد. این انتخاب زیر بناست و انتخاب شهردار و سایر امور از روبناهای پیش رو خواهند بود و سامان دادن آنها بسیار سهل خواهد شد.

در پایان ضمن تبریک به کسانی که قدم در حریم شوراها گذاشته اند و زندگی سیاسی جدیدی را آغاز نموده اند به عرض می رساند که عمر سیاسی خود را به ۴ سال محدود ننمایید.با مردم و برای مردم باشید و با تصمیمات درست،سالهای سال خدمتگزار مردم در این عرصه و عرصه های بزرگتر باشد . به یاد داشته باشید پله های نردبان ترقی را مردم می سازند و میز صاحب مسند را بقایی برای هیچ کس نیست.

نشمین سیاری ۱۳۹۶/۰۳/۳۱