ج 31 فروردین 1403 ساعت 01:54

موضع نهــایی مؤسسەی قلم معـاصر کرد پیرامـون حواشی اخیـر

موضع نهــایی مؤسسەی قلم معـاصر کرد پیرامـون حواشی اخیـر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : متعاقب نصب یک بنر با محتوای سپاسگزاری از نمایندۀ محترم پاوه و اورامانات جهت تأمین وجه اجارۀ مکان مناسب برای فعالیت‌های مؤسّسۀ قلم معاصر کرد، واکنش‌های انتقادی چندی در افواه عمومی و رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی، متوجه این مؤسّسه شد و مؤسّسه در یادداشتی موجز، پیرامون این اقدام […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : متعاقب نصب یک بنر با محتوای سپاسگزاری از نمایندۀ محترم پاوه و اورامانات جهت تأمین وجه اجارۀ مکان مناسب برای فعالیت‌های مؤسّسۀ قلم معاصر کرد، واکنش‌های انتقادی چندی در افواه عمومی و رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی، متوجه این مؤسّسه شد و مؤسّسه در یادداشتی موجز، پیرامون این اقدام معمولی خود توضیح مختصری را منتشر کرد.

مفهوم کلی آن مختصر چیزی نبود جز اینکه: «این مؤسّسه چندین ماه به هر دری زد که بتواند مکان مناسبی بیابد و نیافت و در نشستی علنی با نماینده محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی، که برخی نمایندگان سایر مؤسّسات و اقشار مختلف مردم نیز حضور داشتند، ضمن تشریح مشکلات مالی خود، وعدۀ مساعدت از ایشان گرفت. آن وعده وفا شد و التزام این قول حکیمانۀ سعدی که: «خردمندطبعانِ منت‌شناس/ بدوزند نعمت به میخ سپاس»

بنری حاوی تشکر را بر تیرچه‌ای در میدان مرکزی آویخت.» وعدۀ مساعدت نمایندۀ محترم، نه در آن جمع و نه در جایی دیگر، منوط به هیچ امری و مبتنی بر هیچ چشم‌داشتی نبود.

متأسفانه دوستانی از سر تغافل و به‌ظاهر از روی دلسوزی با طرح عناوینی نامناسب چون «واگذاری قلم»، در یادداشت‌ها و کامنتهایی ناشیانه و حتی مغلوط از نظر ساختار زبانی، رقم مغلطه بر دفتر انصاف کشیدند و با القاء این معنی که گویا قلم‌فروشانی قصد کرده‌اند در برابر بهایی اندک آبروی آزادگی بر باد دهند، بر منبر موعظه رفته و با خودفرهیخته‌پنداری، به خود رخصت نصیحت‌فرمایی دادند.

این مؤسّسه خطاب مولوی که: «خدمت خود را سزا پنداشتی / تو لوای جرم از آن افراشتی» را در حق ایشان صادق می‌داند و آن حضرات را بیش از این سزاوار عتاب نمی‌انگارد. پیشنهادهای دست‌ودل‌بازانۀ برخی در خصوص واگذاری فضایی با فلان مساحت و بهمان امکانات هم، فارغ از شوائب طرح آن در زمان کنونی، باید در طول آن هفت هشت ماهی صورت می‌پذیرفت که اعضای مؤسّسه، جلسات هفتگی خود را در یک فضای ۹متری در پایین‌ترین طبقه پاساژ یاس برگزار می‌کرد.

یادداشت عضو محترم شورای شهر را هم در عین اعتراف به قسمی صحّتِ مکاتبات اداری در این خصوص، نیازمند تبیینی روشنگرانه می‌داند؛ اکثر کسانی که از آب پاک این خاک جرعه‌ای نوشیده‌اند و در این گوشه از جغرافیای جهان در تعقیب حصول نتیجه برای هر امری، در اداره‌جات شهر کوشیده‌اند، می‌دانند که استیفای حقی ولو به آشکارگی آفتاب، جز در سایۀ سفارش مصادر امور و رجوع به تبصرۀ آشنای توصیه، میسّر نیست. در چنین فضایی از حق اعمال مدیریت خود گذشتن و توپ اخذ تصمیم را در زمین اداره‌ای دیگر انداختن، جز تکلیف از سر خود بازکردن نیست.

ارسال نامه‌ای اداری و عدم پیگیری مجدّانه برای انجام کار، معنایی غیر از رفع تکلیف صوری ندارد. شورای محترم شهر می‌توانست با واگذاری آن ساختمان هنوز متروک، اندکی از وظایف فرهنگی خود را نسبت به جامعه فرهنگی، ادبی پاوه ادا کند. اگر این مورد با عدم پذیرش فرمانداری محترم هم مواجه و منجر به بازپس‌گیری ساختمان یادشده می‌شد، دست‌کم شائبۀ عدم تمایل شورا در همکاری با مؤسّسه قوّت نمی‌گرفت و امروز برای توجیه آن نارویداد، مجبور به طرح اتهام « تخریب» علیه مؤسّسۀ قلم معاصر کرد نمی‌شد. این مؤسّسه ضمن احتراز از نادیده گرفتن خدمات فرهنگی شورای محترم اسلامی شهر و و ابراز امتنان از اعضای سابق و لاحق آن، معتقد است عملکرد شورای محترم در آن موردِ ویژه نیز می‌توانست به مراتب بهتر باشد.

این مؤسّسه با وجود ناکامیابی در اخذ هرگونه کمکی از هر اداره و نهادی در این شهر، هرگز قصد رسانەای کردن این عدم همکاری را نداشته است، ولی اکنون که از جوانب گوناگون در مظان اتهام و تخریب قرار می‌گیرد، نشر این روشنگری را ناگزیر می‌داند.

لازم به یادآوری است، این مؤسّسه با اعتقاد بر لزوم فضای نقد روشنگر در جامعە، گفتمان انتقادی نسبت به خود را باعث ارتقای امور و بهبود کیفیت عملکرد خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند و در عین حال بر خوانشهای سلیقەای و ابزاری برخی از افراد، واقف است. ضمنا انتشار این وجیزه را صرفا در مقام پاسخ‌گویی به شبهات طرح‌شده و در احترام به افکار عمومی موجّه می‌داند.

مؤسسه قلم معاصر کرد ضمن تقدیر از همۀ کسانی که در پیشبرد اهداف فرهنگی، ادبی این مؤسّسه از همکاری و بذل مساعدت دریغ نورزیده‌اند، همچنان امیدوار بە همراهی و همکاری است.

در پایان امیدواریم کە هیچ نهاد و شخصی این سپاسگزاری را در راستای تخریب چهرۀ خود تلقی نکند.

مؤسسۀ قلم معاصر کرد/ پاوه
خردادماه ۱۳۹۶

5 پاسخ برای “موضع نهــایی مؤسسەی قلم معـاصر کرد پیرامـون حواشی اخیـر

  • فرهنگی در تاریخ خرداد 31, 1396 گفت:

    برادران فرهنگی سلام
    شما چگونه توقع دارید شورای شهر برخلاف قانون ومقررات ، زمانیکه مصوبه مورد نظر شما مغایرت قانونی دارد اجراء نماید
    اگر آنان مخالف بودند قطعا اقدامی به تصویب آن نمی نمودند حال که با رضایت اقدام به همکاری نمودند انصاف آن بود اگر مثل نماینده تقدیر نمی شدند حداقل تخریب هم نمی شدند…
    تازه جناب نماینده ریالی پرداخت ننمودند تنها چک تضمین شده طلافروشی ژین به گرو گذاشته شده

    • ئاسو در تاریخ تیر 1, 1396 گفت:

      دوست فرهنگی
      کاش اندکی انصاف بە خرج می‌دادین و خوانش مطالب را بە وجدانتان م‌ی سپردید!
      گویا شما، اصلا در پی روشنگری و حصول نتیجە کە نیستید، بلکە بر آنید از داشتەهای ناخیرخواهانەی ذهنیتـان، چیزکی بر سیەنماییهای چند روز اخیرتان سوار کنید.
      و گرنە گفتمان، موضع و نشانەهای روشن و صریح دوستان فرهنگی من و شما در موسسەی قلم معاصر در دسترس بودە و نم‌‌شود با اغواگری من و شما، مردما فهیم و شعورمند شهر و دیارمان را بە کج‌راهە سوق دهیم.
      باشد کە چشمان حقیقت و داناییمان را شستە و جوری دگر بیاندیشیم.
      ماندەام کە راستی چرا این نگرش متناقض برخی دوستان و دوگانگی نگاهشان بر دو نهاد انتخابی شورای اسلامی شهر و نمایندگی مجلس شورای اسلامی از چیست کە این یکی را فرشتەی نجات شهر پنداشتە و آن دیگری را اهریمن و دشمن تازندە بر شهر و دیارمان می‌بینند. حال آنکە هردو نهاد طی یک بروسەی انتخابی با رای شهروندان انتخاب شدەاند!!

      آخر سر اینکە، بە نظر می‌رسد توضیح خبری موسسە در این ضمینە صراحت موضوع را مشخص نماید:

      ? خبـر ?

      مساعدت مالی نمایندەی پاوە و هەورامان بە مؤسسەی قلم معاصر کرد

      شهاب نادری نمایندەی پاوە و هەورامان، جهت رهن دفتر، مبلغ پانزده ملیون تومان، بە مؤسسەی قلم معاصر کرد کمک کرد.
      بە گزارش کمیتەی اطلاع‌رسانی قلم معاصر کرد، نمایندەی پاوە و هەورامان، متعاقب وعدەی حمایت مالی خود از مؤسسەی قلم معاصر کرد، در جلسەی دیدار مؤسسات و انجمنهای فرهنگی و مردم‌نهاد پاوە با وی، مساعدت مالی خود را در قالب یک فقرە چک، جهت رهن دفتر مؤسسە، از طریق دفتر نماینده (پاوه) به شماره‌ حساب قلم معاصر کرد واریز کرد.
      لازم بە یادآوری است کە مؤسسەی فرهنگی هنری قلم معاصر کرد، از بدو تأسیس از طریق نامەنگاری و رایزنی با شورای اسلامی پاوە، شهرداری پاوە و ادارەی آموزش و پرورش پاوە و …، بە منظور تامین مکان مؤسسە، اقدام کردە بود و متاسفانە، پاسخی مناسب از آنها دریافت نکردە بود.
      مؤسسە قلم معاصر کرد، در جلسه‌ی دیدار مؤسسات و انجمنهای مردم نهاد پاوە (قلم معاصر کرد، انجمن ژیانەوە، کانون بازنشستگان آموزش و پرورش و …)، با شهاب نادری نمایندەی پاوە و هەورامان (کە ۱۳۹۶/۱/۵ در پاوە تشکیل شد)، ضمن تشریح شمەای ازاهداف و فعالیتها، مسائل و مشکلات اداری و مالی مؤسسە، یادآور شد کە مؤسسە بە لحاظ مادی، با مشکل تأمین مکان روبرو بودە و در این زمینە از نمایندە درخواست کمک و مساعدت مالی می‌نماید. در این دیدار، شهاب نادری، ضمن تبریک فعالیّت مؤسسە، بە منظور تأمین هزینەی رهن و اجارەی دفتر، قول مساعدت مالی را بە مؤسسە می‌دهد.
      سرانجام پس از گذشت چند ماه از این دیدار، نادری وعدەی خود را عملی کرد و مبلغ فوق را جهت تامین رهن مؤسسە (بە مدت چهار سال) بە حساب کمیتەی مالی، واریز کرد.
      گفتنی است کمیتەی مالی مؤسسە در پاسخ بە این اقدام شایستە، با نوشتن سپاسنامە و نصب آن در میدان مولوی، از اقدام شایسته‌ی ایشان، تقدیر کرد.

  • همشهری در تاریخ خرداد 30, 1396 گفت:

    با سلام خدمت دوستان و همشهریان عزیز و عزیزان قلم معاصر کرد دوستان وظیفه اداره ارشاده به شما فضا بده جهت فعالیت اما شما از تنها جای نام نبردید ارشاد و به ادارات دیگه مراجعه کردید ارشاد با این همه فضای خالی خب چرا از اونا درخواست نمیکنید

  • ژیوان در تاریخ خرداد 30, 1396 گفت:

    به نام خدا
    به گمان بنده هرموسسه ای حق نقدو اظهار نظر را داراست وبا الطبع موسسه ی قلم معاصر کرد بیشتر زیرا از وقتی که این موسسه اغاز به کار کرده تا کنون مکانی خاص که بتواند در ملا عام اظهار نظر کند وبه بیان دیدگاه های فرهنگی بپردازد نبوده ویا اگر بوده بسیار ناچیز بوده وحال به همت نماینده محترم فضایی به این موسسه اختصاص یافته به جای دلهره ونگرانی می بایستی از ان تقدیر به عمل می امد چون هر کس در هر جا وموقعیتی بتواند خدمتی کند به جا وشایسته ی تقدیر وتشکر است لذا به جای خورده گرفتن از دیگران بیاییم دست در دست هم جامعه را بهتر بسازیم.

  • سلیمانی در تاریخ خرداد 30, 1396 گفت:

    دوست گرامی جمله اخر متن بالا را اگر هم قبول نمایم … نوعی تملق ناشیانه و زننده در بیان سپاسگزاری شما مشهود می باشد ، که زیبنده نام آن موسسه نیست ، بویژه آنکه نهاد هایی که در نوشته شما تخریب نه ، نقد! شده اند نهادهایی هستند که با آن آقایی که مورد سپاسگزاری قرار گرفته است در دوسوی یک دعوا بوده اند …