ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 09:50

همایش مودیان زکات شهرستان پاوه برگزار شد / عکس

همایش مودیان زکات شهرستان پاوه برگزار شد / عکس

به گزارش سلام پاوه : به همت کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) همایش مودیان زکات با حضور امام جمعه و فرماندار شهرستان پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان پاوه نیز در این مراسم در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان با بیان اینکه خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد […]

به گزارش سلام پاوه : به همت کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) همایش مودیان زکات با حضور امام جمعه و فرماندار شهرستان پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان پاوه نیز در این مراسم در سخنانی ضمن خیر مقدم به مهمانان با بیان اینکه خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان جمعیتی بالغ بر ۶ هزار را در بر می گیرد گفت: فوت و از کار افتادگی سرپرست از اصلی ترین دلایل تحت حمایت قرار گرفتن خانوارهای مددجو در شهرستان پاوه است.لقمان انفرادی

لقمان انفرادی افزود: بیماری، معلولیت، طلاق و.. از دیگر دلایلی است که خانوارهای مددجو تحت حمایت این نهاد قرار گرفته اند.

 

وی در ادامه با یادآوری اینکه برخی از خانوارهای تحت حمایت کمک معیشت دریافت و برخی نیز به صورت موردی تحت حمایت کمیته امداد هستند افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۵۱۱ خانوار از خانوارهای تحت حمایت در این شهرستان به صورت ماهیانه کمک معیشت دریافت و ۴۰۰ خانوار مددجو به صورت موردی تحت حمایت هستند.

وی در ادامه به ارائه گزارش مبسوطی از عملکرد اداره پرداخت.

 

امام جمعه پاوه در این مراسم در ابتدای صحبت‌های خود به نقش قرآن کریم اشاره و گفت: آنچه امروز ما را در این مملکت حفظ کرده تأثیرات قرآن کریم و آثار این کتاب آسمانی است.

ماموستا ملا قادر قادری در ادامه به بحث زکات پرداختند و به فرازی از خطبۀ پیامبر گرامی اسلام (ص) در حجه الوداع اشاره کردند و گفتند: پیامبر گرامی اسلام (ص) در عرفات در بخشی از خطبه معروف حجه الوداع فرمود: ای مردم درهرحال خدای بزرگ را فراموش نکنید و در هرلحظه تقوای الهی را رعایت نمایید، نماز را ترک نکنید و زکات دارایی خود را ادا کنید.

امام‌جمعۀ پاوه سپس به آیه ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج اشاره کردند و گفتند: قبل از این آیه خداوند متعال در خصوص حامیان دین اشاره دارد و در آیه ۴۱ می‌فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» آنان که دین خدا را یاری می‌رسانند کسانی هستند نماز را به‌پای داشته، زکات مال خود را می‌پردازند و امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند. و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.

ماموستا قادری در ادامه گفتند: رسالت پیامبران الهی فقط در این خلاصه نشده که به مردم بگویند عبادت کنند بلکه مسائل زندگی و معیشت قوم خود را هم در نظر داشته‌اند.

ماموستا قادری افزودند: همان‌گونه که پیامبران الهی برای امت خود دلسوز بوده‌اند، باید مسئولان، روحانیون و ثروتمندان و فرهنگیان ماهم دلسوز مردم خود باشند و در حد توان تبلیغ کنند و همه دعا کنیم خداوند خیروبرکت به ما عطا فرماید و شرایطی فراهم گردد که متمکنین ما به فکر فقرای جامعۀ خود باشند و زکات مال خود ادا نمایند.

امام‌جمعۀ پاوه در ادامه به اهمیت پرداخت زکات پرداختند و گفتند: در اهمیت زکات همین بس است که خداوند متعال ۶۴ بار در قرآن کریم و پیامبر خاتم هم ۷۵۵ بار از آن نام برده‌اند. در روایت آمده است پیامبر گرامی اسلام در لحظه‌ای که داشتند دنیای فانی را ترک می‌کردند امت خود را سه توصیه فرمودند: اول نماز را ترک نکنند دوم زکات مالشان را ادا کنند و نهایتاً با زیردستان خود با رحم و تواضع برخورد کنند.

 ایشان در ادامه به حدیثی گهربار از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: پیامبر بزرگوار می‌فرمایند: دو نعمت بزرگ هستند که انسان‌ها در زندگی کمتر به آن‌ها توجه دارند ۱۱-نعمت سلامتی جسم ۲-نعمت امنیت جامعه.

وی نعمت امنیت را مقولۀ بسیار مهمی برای کُردها عنوان کردند و گفتند: ما کُردها در طول تاریخ چون بیشتر در مرز قرارگرفته‌ایم و مرزها نیز محل تاخت‌وتاز بوده، لذا امنیت را یکی از نعمات بزرگ الهی می‌دانیم و برای حفظ آن هیچ‌گاه  دریغی نداشته‌ و در این خصوص شهدا و جانبازان کثیری تقدیم کرده‌ایم.

ماموستا قادری افزودند: مردم شهرستان پاوه به ازای کمتر از ۱۰۰ نفر یک شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و هم‌اکنون نیروهای بسیار مخلص و انقلابی داریم و کسی نمی‌تواند اراده آنان را مخدوش کند.

ایشان به مشکلات بسیار دنیای امروزی و عوامل آن اشاره کردند و گفتند: هر عصری مقتضیات خاص خود را دارد؛ ۱۰۰ سال پیش وضعیت مانند امروز نبود و ۵۰۰ سال آینده هم قطعاً مثل امروز نخواهد بود. عصر ما عصر جنگ و افراطی‌گری و خشونت و تکفیر است که عامل این عصر آلوده، قدرتمندان و ثروتمندان هستند.

فرماندار شهرستان پاوه نیز در این مراسم با اشاره به آمار جمعیت شهری و روستایی اظهار داشت: از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۵ آمار جمعیت روستایی ۶۲ درصد و شهری ۳۸ درصد است که از سال ۱۳۷۵ به بعد دقیقا این آمار برعکس خواهد شد.

پرویز ایده پور افزود: کمیته امداد امام خمینی بعد از انقلاب تاسیس شد که واقعا زحمات زیادی را متحمل شده اند که قابل تحسین است.

وی با بیان اینکه این سازمان باید به جهت کیفی سازی گام نهد گفت: مولد کردن روستاییان ما در چرخه تولید می تواند کیفی سازی سازمان کمیته امداد را به جهت انکه تعداد افراد مشخصی باقی بمانند، به دنبال داشته باشد.

وی گفت: در شرایطی که روستاهای ما مولد نباشند، نمی توان افراد این سازمان را بی نیاز کرد بلکه باید با هدایت انان در چرخه تولید، مرحله کیفی سازی سازمان را مد نظر قرار داد.

وی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی چند روز اخیر تهران تصریح کرد: میانگین شهدای کشور به نسبت جمعیت هر ۲۵۰ نفر یک شهید ، در استان کرمانشاه هر ۱۹۰ نفر یک شهید و در شهرستان پاوه به ازای ۱۰۰ نفر یک شهید است، اما زمانی که شهرستان پاوه جمعیتی کمتر از کنون را داشته است به ازای ۶۵ نفر یک شهید را تقدیم انقلاب نموده است.

وی افزود: برند پاوه برندی نیست که اکنون با وجود ۴ نفر فریب خورده از آن درصد اعتباری خود در این سالها بکاهد.

 

گزارش : یاور اسکات با تشکر از ایشان

 

 

 

لقمان انفرادی