ج 10 فروردین 1403 ساعت 00:12

سایه شوم ترور و خشونت و رسالت ما …/جمال سبحانی

سایه شوم ترور و خشونت و رسالت ما …/جمال سبحانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مدتی است که سایه ترور و خشونت بر منطقه خاورمیانه به طور خاص و دنیا به صورت عام سنگینی می کند و با کمال تاسف انسانهای بیگناه و عمدتا زنان و کودکان قربانی تفکر دگم اندیشی و خشونت و ترور شده اند. حادثه اخیر تهران بهانه ای شد تا […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : مدتی است که سایه ترور و خشونت بر منطقه خاورمیانه به طور خاص و دنیا به صورت عام سنگینی می کند و با کمال تاسف انسانهای بیگناه و عمدتا زنان و کودکان قربانی تفکر دگم اندیشی و خشونت و ترور شده اند.


حادثه اخیر تهران بهانه ای شد تا چند کلمه ای در باب این پدیده شوم و رسالت ما در مقابل آن بنویسم. چند طیف مخاطب من در این سطور هستند.جمال سبحانی


اول ؛ جوانان و کسانی که گرفتار این تفکر شده اند.


برادران و خواهران گرامی که در دام این تفکر نامیمون گرفتار شده اید، یقین دارم فطرت پاک و شور و اشتیاق شما برای زیستن در زیر سایه عقیده توحید و رهنمودهای انسان ساز اسلام شما را به این وادی کشانده است اما بدانید این شور و شوق اگر شعور همراهش نباشد به انحراف کشیده می شود و بنا به فرموده سرور کائنات محمد مصطفی (ص) حکمت گم شده مومن است.

پس برای اینکه در دام تند روی و قشری نگری نیافتید لازم است از شعور و عقل خود بهره ببرید و این شور و شوق را در کانال آن تعقل و شعور  بیاندازید و با چشمانی باز و زندگی در دنیای امروز و با بهره بردن از تجربه گذشتگان عمیق به نصوص دینی بنگرید و از قشر این نصوص عبور کرده به کنه و مقاصد آن برسید و با پیوند آنها با هم راه راست و مستقیم را بیابید. مواظب باشید دستانی پلید در صدد سوء استفاده از این همه خلوص و پاکی شمایند و برای اهداف پلید خود سعی در بستن چشم شما بر حقایق و نمایاندن وارونه آنها به شما با زرق و برق دروغین هستند.

اگر طالب سیر و سلوک در وادی معرفت و هدایت ربانی هستید بدانید در همین خطه کردستان عالمانی بوده و هستند که در دنیای اسلام سرآمد بوده و با درک تفاوت های فرهنگی سعی در بومی کردن و قابل فهم نمودن نصوص دینی با رعایت فرهنگ و آداب رسوم درست این مردم داشته اند و نتیجه آن تلاش ها، معرفی و نهادینه کردن چهره زیبایی از دین در این خطه بوده که ضمن حفظ نشاط وشور زندگی درمیان مردم درمیدان دین ودینداری هم الگوهایی موفق بوده اند.

 

دوم ؛ پدر و مادران عزیز که فرزندان شما در معرض این پدیده هستند.


شک ندارم همه پدر و مادران حاضرند تا پای جان برای دلبندان خود فداکاری نموده و برای تامین رفاه و خوشبختی آنها از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. در زمینه مسائل آموزشی و ارتقای درجه علمی و تامین مایحتاج زندگی و دنیای فرزندان خود به هر در و دیواری می زنند اما با کمال تاسف اغلب از سرنوشت فکری و اعتقادی آنها غافل مانده و درصد کمی هم از همّ و تلاش خود را مصروف این نیاز جگر گوشه هایمان نمی کنیم.

به همین دلیل است که حتی اولین اثر تخریبی این غفلت گریبان خودمان را گرفته و با تربیت اربابانی که بعد از به پا شدن و اندکی چشم باز کردن تنها چیزی که برای فرزندان مهم نیست احترام و شکر گزاری تلاش والدین است. پس حداقل اگر برای حفظ احترام و کرامت خودمان هم بوده بیاییم جدی و مسئولانه نگذاریم دلبندان ما طعمه اهداف پلید و شیطانی عده ای فریب خورده شوند.

با کسب آموزشهای لازم به تربیت آنها زیر سایه دین رحمانی بپردازیم و همچنانکه برای ترقی علمی آنها به دنبال بهترین مدارس و آموزشگاهها با صرف هزینه های کلان تلاش می کنیم برای ارتقای معنویت و تفکر رحمانی و مهرورزانه به دنبال مربیانی دلسوز و بدور از افراط و تفریط بگردیم و از آنها برای تربیت فرزندانمان دعوت نماییم و اما اینبار مطمئن باسید که دلسوزان در این زمینه هیچگونه هزینه ای از شما نمی خواهند و با هیچ چشمداشتی آماده خدمتگذاری برای خودتان و دلبندانتان هستند. باید هوشیار بود و این سرمایه های گرانبهای خود را که حتی می توانند ذخیره خیرات و حسنات ما در آخرت هم باشند با بی خیالی و بی مبالاتی به فنا ندهیم چون اگر ما برای آنها فکری نکنیم دیگرانی که در کمین نشسته اند با تزئین افکار تند روانه و مخرب  خود  آنها را شکار خواهند کرد.

سوم؛ علمای دینی و اندیشمندان عرصه فکرو اندیشه و تربیت

اساتید گرانقدر همه شما مسئول هستید جوانان و مردم عوام جامعه را به سمتی هدایت و راهنمایی کنید که خیر و صلاح دنیا و آخرت آنها را تامین کند. بیایید از اختلافات سلیقه ای و جزئی خود گذشته و با همکاری هم در امور مشترک به هدایت جامعه به سمت درست و خدا پسندانه بپردازید و نگذارید جوانان پاک این آب و خاک بیشتر از این طعمه اغفال کنندگان و قشری نگران باشند. در کنار هم با نشست های کارشناسی و جلسات هم اندیشی ریشه این انحراف را ابتدا کشف و سپس برای نجات منطقه از آن راهکارهای معقول و کاربردی ارائه دهید . شما نمی توانید روزی که در حضور خداوند حاضر می شوید از زیر بار این مسئولیت در روید و آنجا کوتاهی شما در این زمینه برایتان گران تمام خواهد شد. شما وارثان انبیا هستید یکی از خصلت انبیا تلاش مستمر برای هدایت جامعه با صبر و بردباری و حکمت و بصیرت است پس با تأسی از این الگوهای بشریت با صبر و بردباری مروج دین رحمت و مهربانی باشید. سر نوشت معنوی و فکری جامعه علی الخصوص جوانان در گرو تلاش صادقانه و دلسوزانه شماست.

 

 

چهارم ؛ مسئولین و دست اندرکاران تامین و حفظ امنیت

بدون شک در دنیای پرتلاطم امروزی که بسیاری از کشورهای منطقه در گیرودار جنگ و ناامنی گرفتارند،  امنیت حاکم بر کشور و سرزمین ما مدیون و مرهون تلاش های شبانه روزی شما و همراهی مردم فهیم ایران اسلامی است. از این بابت لازم است به شما خسته نباشید گفت و بابت همه این تلاشها شکر گزار و قدر دان زحمات شما باشیم . اما باید بدانید که گاهی کج سلیقگی هایی که از جانب تعداد اندکی از عوامل تحت مدیریت شما روی می دهد ممکن است این زحمت شمارا کم رونق کند لذا لازم است برای حفظ اقتدارو جایگاه خودتان در کنترل عوامل تحت مدیریت خود با وسواس بیشتری عمل کنید و از تعمیم خطای تعدادی از خاطیان و اغفال شدگان و خائنین به مردم و وطن به سایر نیروهای خدوم مردمی و مردم همیشه در صحنه ایران و علی الخصوص منطقه جدا پرهیز گردد و با رفتاری خدا گونه کسی را به خاطر خبت و گناه کس دیگری مجازات و گرفتار نکنید و همیشه این همراهی خود با مردم را حفظ نمایید. این حادثه تلخ با وجود تمام تلخیهایش این حسن را داشت که به طور چشم گیری تمام اقشار مردمی و دولتی را هم صدا و یکنواخت نمود و همگی در جهت زدودن این تفکر قرون وسطایی همنوا شدند. این فرصت را نباید از دست داد و این سرمایه عظیم مردمی را باید پاسداشت. در میان این مردم جهت هایی با مشی میانه روانه به وفور دیده می شود با سعه صدر در برخورد با این جریانهای اعتدالی و میانه رو زمینه اصلاح جامعه را فراهم و در جهت ریشه کن کردن ترور و خشونت در جامعه همگی دست در دست هم تلاس کنیم. مسئولیت شما در تامین و حفظ امنیت بسیار سنگین است و تا کنون هم ثابت کرده اید که از عهده آن بر آمده اید برای راحتی کار خودتان نیازمند اعتماد به نیروهای دلسوز و خدوم مردمی هستید و از این سرمایه گرانسنگ غفلت نکنید.

پنجم ؛ دولت در سطح کلان و نمایندگان آن در منطقه

بدون شک وظیفه دولت در هرجامعه ای توسعه یافته خدمتگذاری برای جامعه است . تامین نیازهای اولیه و فراهم کردن امکانات یک زندگی شرافتمندانه و با کرامت برای افراد جامعه به طور یکسان و بدون تبعیض های ظالمانه انتظاری است که از دولت و نمایندگان آن در مناطق می رود. اگر افراد جامعه و بخصوص جوانان جویای کار زمینه اشتغال و تحصیل بدون تبعیض های ظالمانه را داشته باشند و امکان بروز اظهار وجود برای آنها مهیا باشد بعید است طعمه دست خفاشان و فرصت طلبان شوند . پس شما هم می توانید در این پازل مهم نقشی حیاتی داشته باشید و با تلاش و خلاقیت و استفاده از استعداد های منطقه به بهبود وضعیت معیشتی جوانان بپردازید و برای این مردم احترام و کرامت از دست رفته را باز گردانید.

به امید روزی که دیگر شاهد اینگونه اعمال غیر انسانی و  غیر اسلامی در جامعه نباشیم.

3 پاسخ برای “سایه شوم ترور و خشونت و رسالت ما …/جمال سبحانی

  • صالحي در تاریخ خرداد 24, 1396 گفت:

    ضمن تشکر از جناب مهندس جمال سبحانی،واقعاً مطالب کامل و جامع بود به امید روزی که دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم

  • ناشناس در تاریخ خرداد 24, 1396 گفت:

    بسیار زیباو متین بود

  • Behrooz در تاریخ خرداد 23, 1396 گفت:

    تشکر فراوان از جناب مهندس جمال سبحانی قطعا متن شیوا و رسای شما مورد استفاده و استقبال همه اقشار جامعه قرار میگیرد. آرزوی توفیق و بهروزی برای شما را از خداوند خواستارم
    بهروز رضایی ٩۶/٠٣/٢٣