ج 31 فروردین 1403 ساعت 20:19

گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه/تصاویر

گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه/تصاویر

به گزارش سلام پاوه:خطبه های نماز جمعه دیروز به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری و حضور باشکوه مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع شهر پاوه،اقامه شد. در نماز جمعه این هفته خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات«۱- رمضان ۲-زکات ۳-حوادث تروریستی تهران»اختصاص دادند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:خطیب جمعه پاوه در خطبه های دیروز […]

به گزارش سلام پاوه:خطبه های نماز جمعه دیروز به امامت حاج ماموستا ملا قادر قادری و حضور باشکوه مسلمانان نمازگزار در مسجد جامع شهر پاوه،اقامه شد. در نماز جمعه این هفته خطیب جمعه پاوه خطبه‌ها را به موضوعات«۱- رمضان ۲-زکات ۳-حوادث تروریستی تهران»اختصاص دادند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:خطیب جمعه پاوه در خطبه های دیروز نماز جمعه؛حوادث تروریستی تهران را کار عده‌ای مریض دانستند و گفتند:اگر از این منطقه چند نفر مریض و مطرود دست به اقدام زبونانه زده‌اند در عوض بیش از ۲۰۰ هزار نفر انسان مخلص و آماده برای مقابله و مبارزه با این منحرفین در منطقه داریم.

حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته(۱۹ خردادماه ۹۶)که با حضور انبوه و باشکوه مردم مؤمن و روزه‌دار پاوه،در مسجد جامع اقامه شد، در بخش اول خطبه‌ها با اشاره به ماه مبارک رمضان، برابر آیات قرآن مردم را عائله خداوند دانستند و گفتند:ما مخلوقات پروردگار هستیم و خدای بزرگ سرپرست ما و ما عائله پروردگاریم؛هیچ رئیس خانواده‌ای دوست ندارد به افراد عائله‌اش ظلم کند.پس اگر خداوند بزرگ روزه را بر ما واجب کرده، هدفش آزار و اذیت و زحمت ما نبوده است؛ زیرا ما معتقدیم هر امر قرآنی در انجام عبادتی برای ما سبب خیر و هر نهی آسمانی چیزی است که مصلحت ما در انجام آن نیست.

ماموستا قادریدر ادامه افزودند:خداوند ما را دوست دارد و به همین دلیل می‌خواهد برای صحت جسم و فکر و مبارزه با شهوت و حاکمیت طمأنینه در درون خود، روزه‌بگیریم.

ایشان به بیان داستانی از گلستان سعدی پرداختند و عنوان نمودند: سعدی علیه‌الرحمه در کتاب گلستان خود آورده است: یاد دارم که شبی در کاروانی همه‌شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه‌ای خفته. شوریده‌ای که در آن سفر همراه ما بود نعره‌ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک‌نفس آرام نیافت چون روز شد گفتمش آنچه حالت بود گفت: بلبلان را دیدم که به نالش درآمده بودند از درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهایم از بیشه. اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به‌غفلت خفته.

دوش مرغی به صبح می‌نالیــد … عقل و صبرم ببرد و طاقت و هـوش

یکی از دوستــــــان مخلص را … مگـــــر آواز من رسیـــــــد به گوش

گفت باور نداشتم که تـــــــرا … بانگ مرغی چنیـــــن کنــد مدهوش

گفتم این شرط آدمیت نیست … مرغ تسبیـــــح‌گـــــوی و ما خاموش

پس حیف است دیگران مشغول ذکر و تسبیح و سحری باشند و ما در خواب و غفلت باشیم.

خطیب جمعه پاوه در بخش دوم خطبه‌ها به بحث زکات پرداختند و گفتند: زکات رکن سوم در آیین اسلام است و باوجودآنکه خداوند بزرگ عبادات را در قرآن مجزا اعلام کرده است، اما ۲۸ بار زکات را در کنار نماز آورده است.

وی در بیان دلیل این امر عنوان کردند: نماز رابطه بین انسان و خداوند را قوی می‌کند و زکات هم رابطه بین انسان و انسان را قوی می‌کند و آن انسان ثروتمند که دارای تمکن مالی است و به همنوعان خود کمک می‌کند در حقیقت رابطۀ خود را با سایر مردم قوی‌تر کرده است. پس همچنان که نماز وسیلۀ ارتباط با خالق است، زکات هم وسیلۀ ارتباط با مخلوق است.

ماموستا قادری افزودند: انسان تنها با رابطه با خالق بدون رابطه با مخلوق موفق نیست و بالعکس رابطۀ با مخلوق بدون ارتباط با خالق و آفرینندۀ ما ارزشی ندارد و رد است.

قادری در ادامه دریافت زکات را کار دولت‌ها و حکومت‌ها عنوان کردند و گفتند: به نص قرآن زکات گرفتنی است، خداوند به پیامبر اسلام می‌فرماید: «خُذْ مِن أموالِهِمْ صَدَقَهً»

وی گفتند: امروزه پرداخت زکات بستگی به ایمان مردم و باور ثروتمندان و کرامت آن‌ها و ترسشان از خدا دارد، لذا لازم است ثروتمندان ما برای پاک کردن مال خود و رسیدن به پروردگار زکات مال خود را ادا نمایند.

خطیب جمعه پاوه با اشاره به آیه«وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ» گفتند:قرآن می‌فرماید زکات اموال خود را بدهید. شما انباردار اموال خود هستید و آن را به‌جای می‌گذارید. آن مال تا حدی مال شماست که در دنیا و حیات خود از آن بهره بگیرید و استفاده ببرید. پس‌ازآن مال که خداوند شمارا حافظ آن گردانیده سهم خویش را ادا کنید.

وی در باب ادای زکات به سخنی از حضرت علی اشاره کردند و گفتند: حضرت علی (رض) می‌فرماید: وقتی خدای بزرگ زمینه رفاه را برای شما فراهم نموده شما هم زمینه را برای فقراء مخلوق خدا فراهم نمایید.

ماموستا قادری حدنصاب زکات امسال را عنوان کردند و گفتند: حدنصاب زکات امسال ۱۲ میلیون تومان است یعنی هرکسی که در طول سال پول نقد و سایر تصدیق و عقار و زمین داشته باشد و سالی بر آن گذشته و ارزش آن بیش از ۱۲ میلیون تومان است باید زکات مالش را بدهد

ایشان در خصوص زکات فطر و فدیه گفتند: با مشورتی که با علمای سایر شهرستان‌ها و شورای روحانیت صورت گرفته میزان زکات فطر امسال ۵ هزار تومان و فدیه نیز ۳ هزار تومان است.

ماموستا ملا قادر قادری در بخش سوم خطبه‌ها به حوادث تروریستی روز چهارشنبه در مرقد امام (ره) و مجلس شورای اسلامی اشاره کردند و گفتند: حقیقتاً تمام ایران برای این حوادث غمبار و ناراحت است، حتی کسانی که با انقلاب دوستی ندارند و بعضی از نیروهای تند مذهبی در منطقه کردنشین و سایر مناطق این حادثه تروریستی را محکوم و در محکومیت این عمل اطلاعیه صادر نموده‌اند.

وی ۳۸ سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی را پر از فراز و نشیب عنوان کردند و گفتند:در این سال‌ها ما شاهد فراز و نشیب‌های فراوان و ترورهای زیاد و تحمل هشت سال جنگ تحمیلی بوده‌ایم و در پاوه نیز ما از سال ۵۸ تاکنون ضربات زیادی متحمل شده‌ایم و در طول ۴ سال گذشته نیز غمخور دنیای اسلام بوده‌ و همواره ترور را محکوم کرده ایم.

ماموستا قادری افزودند: اگر در کشورهای همسایه ما نظیر عراق، سوریه، مصر، اردن، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان و ترکیه تروری روی داده باشد ناراحت شده‌ایم؛ چون اساساً ترور در نزد ما مقوله‌ای مذموم و مطرود است. همه شما شاهد هستید که بنده بعد از تولد نامبارک داعش بیش از ۲۰ خطبه در این مسجد در خصوص تندروی صحبت داشته‌ و همواره در سایر محافل و جلسات نیز خطر داعش و تندروی مذهبی را متذکر شده‌ام.

وی در ادامه به سفر نامبارک رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی و منزوی کردن قطر اشاره کردند و گفتند: به هنگام حضور رئیس‌جمهور آمریکا در عربستان که آل سعود برایش رقص شمشیر کردند و ترامپ آنها را دوشید، او تعهد داد به‌اندازۀ خرج ۵ سال بعضی از حکومت‌های فقیر دنیای اسلام به آل سعود اسلحه بفروشد و اولین نتیجه آن انزوای قطر به بهانه ارتباط داشتن با ایران و مسائل دیگری که مجال بیانش نیست.

ماموستا قادری مردم ایران را شایسته تقدیر دانستند و گفتند: ۳۸ سال است امریکا و هم‌پیمانانش بر ما می‌تازند و ما را تحریم می‌کنند اما مردم ما ۳۸ سال است تحمل می‌کنند. آفرین بر ملت و مسئولان در جمهوری اسلامی ایران که این‌چنین مقاومت کردند درحالی‌که اگر قطر ۲ میلیون نفری تا یک هفتۀ دیگر چاره‌ای نیندیشد از بین می‌رود و این تفاوت ملت ایران با سایر ملت‌ها است.

ایشان حوادث تروریستی تهران را کار عده‌ای مریض دانستند و گفتند: اگر از این منطقه چند نفر مریض و مطرود دست به اقدامی زبونانه زده‌اند در عوض بیش از ۲۰۰ هزار نفر انسان مخلص و آماده برای مقابله و مبارزه با این منحرفین در منطقه داریم.

وی افزودند:ما از اینکه این افراد، تعدادی از فرزندان این آب‌وخاک را شهید کرده‌اند بسیار ناراحت هستیم و این عمل وقیحانه را به‌شدت محکوم می‌کنیم، بدون تردید این حادثه در نزد ما اهل سنت به‌شدت محکوم و اهل سنت بری از تندروی و اقدام اخیر است.

امام‌جمعه پاوه تصریح کردند: ما اهل سنت اورامانات و خصوصاً پاوه عرض تسلیت داریم به خانواده شهدای گران‌قدر حادثه اخیر و برای مجروحان درخواست شفای عاجل داریم و همچنین به مقام معظم رهبری و ریاست محترم مجلس و نمایندگان نیز تسلیت عرض می‌نماییم.

ایشان در ادامه با توصیه به مردم که باید در اعمال و اقوال خود تجدیدنظر کنیم؛خواستار تجدید نظر در اعمال و افکار تعدادی از علما و روحانیون منطقه شدند و افزودند:باید با حضور در میدان و پرهیز از بی تفاوتی در مساجد و محافل نسبت به آگاهی دادن به جوانان در خصوص تفکرات غلط و نادرست اقدام و در رفتارتان تجدید نظر کنید.

وی سپس خطاب به جمعی از روحانیون و اهالی بعضی از مساجد و روستاها اظهار داشتند:تا کی میخواهید خود را مسلمان و دیگران را مشرک و منحرف قلمداد کنید؟!

خطیب جمعه پاوه خطاب به مسئولین و مردم نیز افزودند: مسئولان هم باید تجدیدنظر کنند و قضایا را ساده ننگرند و مردم شریف اورامانات هم باید برای حفظ امنیت خود هوشیار باشند و به شیوه‌ای قدم بردارند که برای همه ما امنیت برقرار و دشمن طمعی به ما نداشته باشد.

ایشان با اشاره به حضور گسترده و چشمگیر مردم در نماز جمعه این هفته پاوه، خطاب به نمازگزاران گفتند: این حضور پیام های مهم و زیادی دارد که مهمترین آنها این است که ما با جریان تندروی،خشونت و ترور کاملا مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه ما و مسئولان باید شما مردم را تکریم و احترام کنیم؛ تصریح کردند:اگرچند نفر میکروب دست به چنین جنایتی زده اند،در مقابل ما در پاوه ۶۴۰ قهرمان برای این انقلاب فدا نموده‌ایم و امروز نیز هزاران نفر دیگر برای حفاظت از ایران و امنیت منطقه و دفاع از انقلاب و حرکت در مسیر مقام معظم رهبری حاضرند راه شهیدان انقلاب را ادامه دهند و در این مسیر واهمه‌ای نداریم.

ماموستا قادری اضافه کردند: از مسئولین می‌خواهم اگر در یک روستا و یا یک محله فردی جرمی مرتک شده بقیه مردم بی گناه هستند باید کاری کنیم مردم در کنار نظام و در خلاف مسیر این جنایتکاران حرکت کنند.

وی به‌عنوان یک پیشنهاد عنوان کردند: بنده پیشنهاد می‌کنم روحانیون محترم امشب بصورت هماهنگ بعداز نماز تراویح دقایقی در خصوص حادثه اخیر روشنگری و به مردم واقعیت‌ها را بگویند تا مردم کاملا” به عمق قضیه واقف و هشیار فرزندان خود باشند.

ماموستا قادری ترور را یک مأموریت بین‌المللی عنوان کردند و گفتند: بی‌شک ترور یک مأموریت جهانی و بین‌المللی و آمریکایست که طراحی آن توسط آمریکا و با پشتوانه مالی سعودی انجام می گیرد.

ایشان در پایان گفتند: ما ۳۸ سال با این نظام بوده‌ایم و الان هم بیش از گذشته در خدمت نظام هستیم و این حوادث هرچند ما را بسیار متأثر و نگران کرده ولی در اراده ما خللی ایجاد نخواهد کرد.

3 پاسخ برای “گزارش کامل خطبه های نماز جمعه ‌پاوه/تصاویر

  • همشهری در تاریخ خرداد 22, 1396 گفت:

    خدا کسایی و که این نا امنی و ناراحتیو در این ماه مبارک وارد کشورمون کردن لعنت کنه خدا باعث و بانی گمراهی جوانان و نابود کنه،آمین

  • پروین در تاریخ خرداد 21, 1396 گفت:

    لعنت خدا بر اون کسایی که باعث گمراهی جوانان این منطقه شدند و لعنت بر جوانانی که نا آگاهانه یا آگاهانه باعث شرمندگی یک ملت سربلند شدند

  • . در تاریخ خرداد 20, 1396 گفت:

    عکسها کیفیت نداره