ج 31 فروردین 1403 ساعت 14:23

اولین دوره مسابقات تلاوت قرآن کریم در پاوه برگزار می شود

اولین دوره مسابقات تلاوت قرآن کریم در پاوه برگزار می شود

به گزارش سلام پاوه:مسئول انجمن موسیقی پاوه از برپایی اولین دوره مسابقات تلاوت قرآن کریم (قرائت و ترتیل ) به همت انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاوه خبر داد. پیمان حسن زاده در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت:در راستای کشف استعدادهای جوان و آشنایی و فراگیری مقامات قرآنی اولین دوره […]

به گزارش سلام پاوه:مسئول انجمن موسیقی پاوه از برپایی اولین دوره مسابقات تلاوت قرآن کریم (قرائت و ترتیل ) به همت انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاوه خبر داد.

پیمان حسن زاده در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه اظهار داشت:در راستای کشف استعدادهای جوان و آشنایی و فراگیری مقامات قرآنی اولین دوره مسابقات تلاوت قرآن کریم(قرائت و ترتیل)بصورت علمی و حرفه ای در پاوه برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد:هدف از این پروژه آشنایی علاقمندان به قرائت و ترتیل قرآن کریم با مقامات موسیقایی در تلاوت قرآن میباشد که متاسفانه در شهرستان پاوه کسی در این زمینه آگاهی ندارد و این در حالیست که یک قاری قرآن در کشورهایی مانند مصر،عربستان ،ترکیه و..تا آموزشهای لازم را در طی چهار الی هشت سال در این زمینه نبیند به او حق خواندن قرآن بصورت قرائت داده نمیشود.

حسن زاده افزود:دور اول مسابقات روز شنبه بیستم خرداد در محل انجمن موسیقی  و دور نهایی با حضور نفرات برتر در سالن اداره ی ارشاد و با حضور مردم برگزار میگردد.به نفرات برتر در این مسابقات جوایزی اهدا میشود و برای افراد برتر و کسانی که از نظر هیئت داوران شایستگی داشته باشند کلاسهای آموزشی علمی زیر نظر اساتیدی مجرب برگزار میگردد.

حسن زاده از همکاری و مساعدت های حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه برای حمایت از این برنامه و حمایت های همیشگی از اهالی هنر تشکر و قدردانی نمود و ضمن سپاس از ماموستا بهروز عزیزی و همچنین ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محمودی بدلیل پیگیری های مستمر و همچنین از زبیر امینی که هزینه های مالی این برنامه را متقبل شده است،و همکارانش در انجمن موسیقی و آموزشگاه موسیقی ده نگ برای استقبال و همکاری بسیار خوب از این برنامه تقدیر و تشکر کرد.

پیمان حسن زاده در پایان ضمن تشکر از سایت های مختلف شهرستان پاوه از سایت سلام پاوه به جهت انجام این مصاحبه قدردانی نمود و یادآورشد که مهلت ثبت نام در مسابقات تا تاریخ پنج شنبه ۱۸هجدهم خرداد میباشد.وی به بیان جایگاه موسیقی در تلاوت قرآن کریم در مقاله ی زیر از استاد دکتر سعیدنیاکوثری اشاره کرده است که:

قرائت قرآن هنری است بس ارزشمند.شاید بتوان اوج تلاقی هنر به ویژه موسیقی با مذهب را در تلاوتهای زیبا و گوناگون قرآنی جست.قرآن دارای لحن موسیقیایی است و الحان موسیقی در ذات آیات قرآنی نهفته است این امر موجب می شود ساده ترین قرائت ها نیز آهنگین و با وزن خوانده شود.از آنجا که لازم است در قرائت قرآن معانی آیات به طور عمیق تر بر قلب شنونده تاثیر گذار باشد و او را در دریای معارف الهی غرق نماید لازم است که اولاً قاری قرآن با مفاهیم و معانی آیات آشنا باشد و ترجمه آیات را بداند  و دوم آنکه در قرائت قرآن به فن اصوات آشنا باشد.

یعنی بداند در قرائت آیات از چه دستگاه موسیقیایی استفاده شود شاید یکی از مهم ترین علل توجه دانشمندان بزرگ اسلام  به شناخت علم الاصوات و تحلیل ربع پرده ها و فاصله گام های موسیقی به ویژه مبحث سجع و کاربرد آن در قرائت صحیح قرآن باشد.لذا اشراف قاری بر استفاده ی به جا از دستگاههای موسیقی لازم  است.موسیقی های قرائت قرآن:دستگاه یا نغمه در قرآن کریم از سه قسمت مهم قرار،جواب و جواب الجواب تشکیل شده است.البته قسمت چهارمی هم به نام حصار  وجود دارد که چون از لحاظ دانگ صدا افراد کمتری قادر به اجرای آن هستند آن را کمتر ذکر کرده اند.

از دستگاه بیات معمولاً در ابتدا و انتهای قرائت قرآن استفاده می شود. یعنی در پرده ی شروع و پرده ی فرود.حالتی حزین و عرفانی دارد و با جذبه ی آرامش بخش و خاص خود مستمع را آماده پذیرش سایر نغمات و گوشه ها می نماید.افراد عادی معمولاً در این لحن به قرائت قرآن می پردازند زیرا گوش اکثر افراد عام با این نغمه آشناست.این نغمه فروعات زیادی دارد.

فروعاتی یا همان گوشه ها قسمتهایی از هر لحن می باشد که در قرائت قرآن از آن استفاده می گردد. برای مثال : برای دستگاه بیات فروعاتی چون : لامی ، صافی ، ابراهیمی ، کرد ، مصری ، شور، حسینی ، دشتی ، نوا ، محیر، دوکا ، رمل ، علی و … ذکر می کنند.

در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که عبارتند از:صبا، نهاوند، بیات، سه گاه، حجاز و رست البته برخی معتقدند که مقام چهارگاه چون استقلال کاملی دارد باید به عنوان یک مقام جداگانه لحاظ کرد لذا در تلاوت قرآن هشت مقام اصلی قائل هستند.لحن در قرائت قرآن موید کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات برای ارائه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.

رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیات کاری هنرمندانه است تلاوتی که با شناخت کامل نسبت به حالات هر مقام و موضوعات آیات انجام گیرد علاوه بر بیان لفظی ،بیان معنایی و تصویری می یابد.تلاوتی که بدون رعایت این اصول انجام پذیرد بی روح و حتی گاه بی معنی خواهد بود.به طور مثال آیه شریفه “خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه” که در مورداهل عذاب است و انسان با تأمل در مفهوم آن از شدت تاثر و اندوه گریان خواهد شد را نمی توان با نغمه نهاوند که شاد و مفرح است خواند.لذا باید قاری قرآن بداند در قرائت هر دست از آیات چه مقامی مناسب تر خواهد بود.

.