س 29 اسفند 1402 ساعت 13:26

دموکراسی …/ آدم غلامی

دموکراسی …/ آدم غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دموکراسی سرآغاز شکل گیر ی طبقه ای جدید در میان جامعه بشریست تا پیش از آن مردم یک طبقه (قدرتمند) محسوب نمی شدند مثلا در ایران باستان پادشاهان و اشراف زاده گان و سرداران و جنگاوران و روحانیان، طبقات قدرتمند جامعه را تشکیل می دادند این طبقات در ساختار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : دموکراسی سرآغاز شکل گیر ی طبقه ای جدید در میان جامعه بشریست تا پیش از آن مردم یک طبقه (قدرتمند) محسوب نمی شدند مثلا در ایران باستان پادشاهان و اشراف زاده گان و سرداران و جنگاوران و روحانیان، طبقات قدرتمند جامعه را تشکیل می دادند این طبقات در ساختار سیاسی جامعه خویش دخیل بودند. اهمیت طبقات اجتماعی تا بدانجا بود که برای ثبات پادشاهی، بایستی از نسل پادشاه کسی به حکومت می رسید.

شاید برای نخستین بار در یونان قدیم بود که از میان مردم کسانی برخاستند و حکومتی را با نام مردم تشکیل دادند. هر چند اعتماد و رضایت مردم همواره مورد توجه شاهان بوده است اما مردم تا پیش از آن به عنوان یک طبقه قدرتمند مورد توجه قرار نگرفته بودند طبقه ای که بتواند در امور سیاسی نیز دخالت کرده و قدرتمند گردد.

دموکراسی در آغاز پیدایش به معنای حاکمیت مردم نبود و هنوز هم نمی توان چنین معنایی را در بر داشته باشد بلکه دموکراسی فرصتی ست تا کسانی از میان مردم نیز بتوانند به قدرت برسند.

با گذشت زمان دموکراسی معانی دیگری پیدا نمود از جمله اینکه دموکراسی به معنای حاکمیت مردم است و یا اینکه دموکراسی به معنای حضور برابر تک تک افراد جامعه در ساختار سیاسیست و یا اینکه دموکراسی دارای ارکانیست ارکانی که ضامن حقوق و آزادیها فردی و اجتماعی برای عموم مردم است و قس علی هذا.

آیا می توان امیدوار بود معانی جدید دموکراسی به ثمر نشسته و عموم مردم علاوه بر امکان حضور در سیاست از حقوق فردی و اجتماعی بیشتری برخوردار باشند؟

در تحلیل فلسفی ما تنها و تنها با وجود توانایی و قدرت است که یک شهروند می تواند از حقوق و آزادیهای بیشتری برخوردار باشد به عبارت دیگر یک شهروند تواناست که می تواند سهم بیشتری از حیات اجتماعی را به خود اختصاص دهد و شهروندی که به امید دنیای مدرن و دموکراسی رویای مدینه فاضله در سر دارد بسی از واقعیت اجتماع بشری دور است.