س 29 اسفند 1402 ساعت 09:26

ناهنجاری قبیله یا طایفه گرایی در انتخابات/احسان حیدری فر

ناهنجاری قبیله یا طایفه گرایی در انتخابات/احسان حیدری فر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در این روزهای داغ انتخاباتی که انگار خونی تازه در رگ های شهر جاری شده بر حسب وظیفه به عنوان یک شهروند مطالبه گر که به دور از هر رنگ و جناح و طایفه ایست نکاتی را می خواهم یادآور شوم…در جامعه ی ما که انتخاب اکثریت افراد جامعه براساس تعصب […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:در این روزهای داغ انتخاباتی که انگار خونی تازه در رگ های شهر جاری شده بر حسب وظیفه به عنوان یک شهروند مطالبه گر که به دور از هر رنگ و جناح و طایفه ایست نکاتی را می خواهم یادآور شوم…در جامعه ی ما که انتخاب اکثریت افراد جامعه براساس تعصب و طایفه گرایی و به دور از منطق و معیارهای انتخاب در جوامع مدرن می باشد اولین چیزی که در ایام انتخابات برای افرادی که کاندیدای خاصی را حمایت نمیکنند و به اصطلاح دارای رای خاکستری هستند نگاه به عملکرد اعضای دوره یا دوره های قبل و کارنامه و شعارهای انتخاباتی کاندیداهای دوره ی حاضر است…

به عنوان یک شهروند مطالبه گر مشکلاتی که در شهر پاوه وجود دارد و در حوزه اختیارات شورا و شهرداری می باشد را به ترتیب اولویت های زیر میبینم:۱) مشکل یا معضل بزرگ ترافیک شهری پاوه ۲) عدم توجه یا توجه بسیار کم به مساله زیبایی شهر و اسفالت معابر و کوچه های سطح شهر۳) عدم جذب اعتبار و درآمدهای لازم برای شهر و شهرداری برای توسعه بهتر شهر۴) عدم توجه لازم و کافی به مساله بسیار مهم توریسم و صنعت وابسته به آن۵) عدم بررسی و شناخت کمبودها ،نیازها و نارساییهای اجتماعی،فرهنگی،آموزشی،بهداشتی،اقتصادی و رفاهی و تهیه طرحهاو پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی۶) عدم نظارت یا نظارت ضعیف بر امور بهداشت در حوزه شهر و…

به عنوان شهروندی که در پاوه زندگی میکنم می توانم با جرات بیان کنم در مورد اول مشکل و معضل ترافیک روزبه روز بدتر شده و هیچگونه راهکار عملی و قابل اجرایی در مدت حضور و فعالیت اعضای قبلی شوراها مشاهده ننموده ام و مسئله به قوت خود باقی است (برای نمونه حتی با بسته شدن جاده ارشاد و فرو ریختن چندباره ساختمان در حال احداث بنیاد مسکن و افزودن به بار ترافیکی شهر مشاهده میکنیم که هنوز هم باز نشده است)

در خصوص مسئله زیبایی شهر میتوان گفت که بجز در مواردی جزئی(برای مثال طرح یکسان سازی معابر شهر) هیچگونه اقدام مثبتی که به وضوح تغییر را احساس نمود مشاهده نشد…در مورد مسئله سوم یعنی جذب اعتبارت و درآمد نیز هیچگونه اقدام مثبتی صورت نگرفت و عملا تلاش های صورت گرفته با شکست مواجه شد…در بحث توریسم و جذب توریست راهکارها تنها درحد یک ایده و طرح روی کاغذ باقی مانده و علی رغم پتانسیل بسیار زیاد منطقه متاسفانه بسیار ضعیف عمل شده است…مسئله و مشکلات بیمارستان و کلینیک پاوه هم که بسیاری از شهروندان در جریان قرار دارند و نیاز به توضیح نیست…خیلی از مسائل و مشکلات دیگری هم وجود دارد که مثل مسائل بالا تنها می توان سربسته به آنها اشاره نمود…

اما هدف از نوشتن این مطلب به چالش کشیدن کار اعضای دوره های قبل شورا نیست و ریشه این کمبودها و مشکلات را خود افراد جامعه میبینم بنابراین هدف اصلی بیان نقش مثبت و کلیدی شهروندان یک شهر در راستای به ثمر رسیدن شعارهای انتخاباتی بوده که می تواند یکی از مهمترین عوامل پیشرفت باشد.درصورتیکه افراد در یک جامعه مطالبه گر بوده و به سادگی از کنار حق و حقوق شهروندی نگذرند و با پیگیری های مسئولانه در بخش های مختلف می توانند موتوری برای حرکت در جهت پیشرفت جامعه باشند…

گام اول در جهت پیشرفت جامعه را باید خود افراد جامعه برداشته و در جهت آشنایی با حقوق شهروندی و احیای حس مسئولیت پذیری در جامعه گام بردارند.اما متاسفانه در عمل در جامعه کنونی که بی مسئولیتی یک اپیدمی فراگیر در جامعه شده و افراد جامعه با انتخاب های غیر مسئولانه که تنها معیار انتخاب براساس روابط فامیلی و طایفه گرایی محض می باشد نمی توان شاهد پیشرفت و رسیدن به اهداف مطلوب بود. چون در سایه همین انتخاب ها است که افراد مسئولیت گریز خواهد شد.

طایفه گرایی چیست و چه عواقبی دارد؟
طایفه گرایی به معنای به کار گماردن خویشان و افراد طایفه در صدر مناصب اجرایی بدون توجه به شایستگی های دیگران برای اداره امور می باشد.طایفه گرایی با هدف تقسیم پست ها و مناصب مختلف به عنوان«غنیمت»در میان خویشان و اطرافیان خود بدون توجه به عواقب منفی اینگونه عزل و نصب ها بر سرنوشت شهرستان تابعه و حتی کل استان،صورت می گیرد.از مهمترین دلایل گرایش به قبیله و طایفه گرایی در بین خواص و نخبگان نبود نهادهای مدرن و نابسامانی های سیستمی و اجتماعی این نهادهاست.

فاجعه در سایه چنین انتخاب هایی زمانی رخ می دهد که چندین شهرکه جمعیت کمی دارند یک نماینده در مجلس شورای اسلامی داشته( برای مثال پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث) و این زمانی است که اثرات طایفه گرایی و انتخاب به اصطلاح سنتی خودش را نشان داده و بعضی از شهرها برای مدت های طولانی نمی توانند دارای یک نماینده از درون شهر خود باشند( نمونه آن را در شهرستان پاوه سالهاست که مشاهده می نماییم).

از دیگر نتایج چنین انتخاب هایی که باعث مسئولیت گریزی افراد منتخب مردم می شود، بی اعتمادی متقابل مردم به کاندیداها در دوره های آتی شده و شکل گرفتن آرای به اصطلاح خاکستری است( به افرادی اطلاق می شود که در انتخابات بنابر دلایلی که می تواند بی اعتمادی ناشی از شعارهای انتخاباتی به ثمر نرسیده دوره های قبل باشد، تمایل خاصی به یک جناح یا کاندید خاصی ندارند).

در چنین شرایطی برای جذب چنین آرائی( اراء خاموش) کاندیداها باید با مسولیت پذیری بالایی شعارهای انتخاباتی خود را انتخاب نمایند.می توان با یک جمع بندی ساده نتیجه گرفت که مطالبه گر بودن و احساس مسئولیت پایه های اصلی پیشرفت در یک جامعه بوده و در صورتیکه رای افراد از سد انتخاب سنتی گذشته و با چاشنی مسئولیت پذیری و انتخاب اصلح همراه شود و همچنین کاندیداها باتوجه به ظرفیت ها و توان موجود شعارهای انتخاباتی خود را سر دهند جامعه نیز به سمت جلو حرکت کرده و پیشرفت می کند.

در پایان توجه شما را به نوشته ای از“آنتونی گیدنز”جامعه شناس بریتانیایی جلب می کنم:ما به جایی رسیده ایم که رفتار سنتی مان در مقابل رفتار نوین قرار گرفته و نه مدرن هستیم و نه سنتی،یعنی گرفتار تناقضی شده ایم که از خصوصیات جهان سوم است و ما مجبوریم در تناقض زندگی کنیم که باید برای حل این تناقض چاره اندیشی کرد.

احسان حیدری فر