ج 10 فروردین 1403 ساعت 18:28

احیای نقش زن در فعالیت‌های مدنی…/ دلنیا الیاسی

احیای نقش زن در فعالیت‌های مدنی…/ دلنیا الیاسی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خطاب این متن زنان نیست همه‌ی کسانی‌اند که علاوه بر روزمرگی و دغدغه‌های زندگی شخصی به مردم، شهر و کشورشان می‌اندیشند. در فضای انتخاباتی اخیر جای خالی موضوعی را دیدم که پرداختن به آن انگیزه‌ی این نوشته است. همشهری : انتخابات از مهمترین مولفه های مشارکت مدنی و حق […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خطاب این متن زنان نیست همه‌ی کسانی‌اند که علاوه بر روزمرگی و دغدغه‌های زندگی شخصی به مردم، شهر و کشورشان می‌اندیشند. در فضای انتخاباتی اخیر جای خالی موضوعی را دیدم که پرداختن به آن انگیزه‌ی این نوشته است.

همشهری :

انتخابات از مهمترین مولفه های مشارکت مدنی و حق رأی ابتدایی‌ترین قاعده‌ی دمکراسی است. زنان نیمی از جامعه هستند و انتخابات فرصت مناسبی برای مشارکت آنان در سرنوشت خویش است.

هماهنگی، بازسازی و نهادینه کردن نقشه زنان در مشارکت‌های مدنی به صورت کلان و جزیی، مستقیم و غیر مستقیم از فرصت‌هایی است که انتخابات در اختیار می‌گذارد. گر چه حضور نامرئی زنان با نقش آفرینی در خانواده و تربیت افراد زیر چتر خانواده غیر قابل چشم پوشی‌ است اما حضور مرئی و کنش مدنی آن‌ها در انتخابات کم‌رنگ است.

دورانی که مردان رای زنان‌شان را به صورت نیابتی به صندوق‌های انتخاباتی می‌ریختند سپری شده است. این شهر بیش از هر شهر دیگر در منطقه بستر تحصیل دختران و زنان را فراهم کرده‌ است. این شهر از مشوقین تحصیل بانوان و حضور گسترده‌ی زنان در دانشگاه‌ها بوده است. آگاهی و تحصیل قاعدتا باید نقش زنان را در مشارکت و قبول مسئولیت‌های سیاسی و مدنی تقویت کند.

اما انتظار منطقی هنوز چنان که باید محقق نشده است. آیا زیر سایه ی موانع تربیتی سرد شده ایم؟ یا قبول کرده ایم این عرصه برای ما نیست؟ نباید فراموش کرد پیر و جوان، زن و مرد رای داریم و نقش‌مان در سرنوشت انتخابات برابر است. زنان با هماهنگی و موضع‌گیری مشترک و ایفای نقش پر رنگ می‌توانند توجه سیاست گذاران و مدیران را بر حقوق زنان و توانایی هایشان معطوف کرده و عدم تعادل بین حقوق و مسولیت‌ها را تعدیل کند.

بهبود شرایط معیشتی زن مقدمه ای برای رسیدن به جامعه ای عادل‌، چابک، با نشاط است. مطالبه زنان سنگین شدن کفه حقوق از کفه‌ی مسئولیت‌ها نیست. باید در راستای هم وزن شدن این دو کفه، زنان گام به گام با مردان در عرصه‌‌ی عمومی و مشارکت‌های مدنی نقش آفرینی کنند. خانواده تمرینی ارزشمند برای بانوان و حضور در اجتماع بزرگتر یعنی شهر و کشور است.

ایفای نقش برابر جز با احترام و تشویق آقایان و همت، سخت کوشی و هماهنگی زنان میسر نیست. برای برقراری تعادل و جبران عقب‌ماندگی‌هایی در این عرصه زنان بیش از مردان به صرف انرژی و تمرکز نیاز داند. به این مناسبت نگارنده از همه بانوان شهرمان دعوت می کند مشارکت آگاهانه و فعال در انتخابات پیش رو داشته باشند.