پ 09 فروردین 1403 ساعت 15:12

ما زیاران چشم یاری داشتیم!/محمود رستمی تبار

ما زیاران چشم یاری داشتیم!/محمود رستمی تبار

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بارها نوشتیم تنوع زیستی  و تنوع گونه ها و تنوع ژنی که با اراده خالق یکتا برای توازن و تداوم حیات آفریده شده اند و هر سال در ۲۲ ماه می شعار حفاظت از تنوع زیستی سر می دهیم.اما بعلت فعالیتهای مخرب انسان و و گسترش دامنه فعالیتهای وی, استفاده و […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بارها نوشتیم تنوع زیستی  و تنوع گونه ها و تنوع ژنی که با اراده خالق یکتا برای توازن و تداوم حیات آفریده شده اند و هر سال در ۲۲ ماه می شعار حفاظت از تنوع زیستی سر می دهیم.اما بعلت فعالیتهای مخرب انسان و و گسترش دامنه فعالیتهای وی, استفاده و استخراج و مصرف بی رویه تنوع زیستی و گونه های مختلف  روی به نقصان نهاده اند. و تعداد بیشماری از این گونه های منقرض و با تاریخ سپرده شده اند. محمود رستمی تبار

در ارزیابی سال ۲۰۱۶ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت, ۲۰۵۹۵ گونه دیگر در لیست سرخ گونه های درمعرض انقراض قرار گرفتند.که شامل ۱۵۱۰ گونه گیاهی, ۱۲۲۶ گونه از بی مهرگان,۱۰۲۱ گونه ماهی دریایی,و ۶۷۷ گونه ماهی آب شیرن,خزندگلن ۶۶۳ گونه, و اخیرا نزدیک به ۷۰۰ گونه پرنده می شوند و بدینگونه گونه های در خطر انقراض قرار گرفته در لیست سرخ به ۸۵۶۰۴ گونه رسید.(https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/2017-001.pdf).

در بهار امسال ما شاهد عرضه فراوان گونه های مختلف گیاهی و خوراکی چیده شده از کوههای زیبای شاهو و کوهستانهای مختلف کشور بودیم. برای این قضیه دو دلیل اساسی وجود دارد.اولین و مهمترین دلیل بیکاری بالای ۲۳ درصدی جوانان استان و متاسفانه درصد بیکاری بالاتر شهرستانهای اطراف  رشته کوه شاهو می باشد. که موجب عزیمت عزیزانی شد که برای سیر نمودن شکم خود و خانواده بی محابا هرآنچه قابل خوردن انسان بود را از ریشه در آورده و در بازارهای محلی و شهری عرضه نمودند. و این مسئله تنها با هدایت خیل عظیم نیروهای بیکار بسوی کار در شان رفع خواهد شد, که امید است منتخب ملت بتواند دروازهای رونق اقتصادی را بسوی مردم عزیز و فداکار و مقاوم کشور باز نماید.

دلیل بعدی این قضیه سالم, ارگانیگ بودن و داروی خواندن  این گونه های مختلف بومی کشور و منطقه میباشند که هر از چندگاهی با تبلیغات رسانه های گروهی مردم به مصرف آنها تشویق و ترغیب می گردند. هرچند نگارنده از علاقمندان به مصرف برخی از این گیاهان و گونه های ارزشمند است اما از عدم نظارت بر نحوه و میزان عرضه این گونه ها نگران است.چرا که منطقه ما در سالهای نه چند دور شاهد خودنمایی گونه های مختلف جانوری بود که به شاهو زیبایی و عظمت دوچندانی بخشیده بودند و گاه منابع غذایی ارزشمندی در قحط سالی و تنگدستی مردم این دیار بوده اند و اکنون بندرت ردپایی از برخی از این گونه ها خواهی یافت.

آنچه مایه تاسف گردید برگزاری جشنواره های بومی و محلی با همراهی مسئولان استانی است  بدون آنکه از خود پرسش نمایند با چنین سرعتی در برداشت بی رویه این گونه ها , آیا سالهای بعد فرزندان خود را از این نعمتهای الهی و زیبایی های طبیعی و ثروت های ملی و جهانی محروم نمی سازیم؟بنابراین لازم است, بجای آنکه مصرف این گونه های مختلف را ترویج کنیم, برای حفاظت از گونه های اصیل بومی تدابیری بیندیشیم و کاشت و پرورش گونه های مورد علاقه ساکنان منطقه را در دستور کار قرار دهیم.

همچنین لازم است,قبل از آنکه به هر بهانه ای در یک جشنواره شرکت می کنیم از کارشناسان حوزه مربوطه پرسش نماییم که برگزاری و حضور در چنین مراسمی چه توجیهی دارد. و امید است هرگز با تشویق روش های غلط استفاده از منابع طبیعی و گونه های ارزشمند حیات  به انهدام محیط زیست خود کمک نکنیم.مسئولین محترم منابع طبیعی و محیط زیست , صدا و سیما و استانداری کرمانشاه ما و محیط زیست چشم یاری زدوستان داشتیم. عرضه هرچیزی در بازار به معنی رونق اقتصادی و ترویج اقتصاد مقاومتی نیست. گاهی به معنی انهدام طبیعت ارزنده ماست.