پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:22

نه به تعصب و خویشاوند سالاری در شورا / پیمان رشیدی

نه به تعصب و خویشاوند سالاری در شورا / پیمان رشیدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بررسی چالشهای تعصب و خویشاوند مداری و ارائه راهکار مناسب با آن ، ضرورتی قطعی و لازم هست و دستیابی به آن کاری بس دشوار است، شاید نوشتن این مطلب در این برهه از زمان انتخابات برای بعضی از همشیریان غیر قابل قبول باشد ولی انکار آن باعث پسرفت […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : بررسی چالشهای تعصب و خویشاوند مداری و ارائه راهکار مناسب با آن ، ضرورتی قطعی و لازم هست و دستیابی به آن کاری بس دشوار است، شاید نوشتن این مطلب در این برهه از زمان انتخابات برای بعضی از همشیریان غیر قابل قبول باشد ولی انکار آن باعث پسرفت و عقب ماندگی شهرستان خواهد شد و ناگفته نماند شاید تحقق این موضوع نیاز به گذر زمان داشته باشد.

و اما در بحث تعصب و خویشاوند مداری تعصب در فرهنگ عامیانه یک باور و یا رفتار غلط و بی چون و چرا برای اهداف سیاسی و مذهبی میباشد و یا نوعی موضع گیری قبل از کسب اطلاعات میباشد همچنان که در اسلام به این نکته اشاره شده است که هر کس به اندازه دانه خردل دارایی تعصب قبیله ای باشد، با جاهلین محشور می شود هر چند که فکر مردم کوتاهتر و فرهنگ آن ضعیف تر باشد تعصب آن بیشتر و هر قدر سطح فکر بالاتر رود توجه به منطق و نفی تعصب بیشتر میشود.

گاهی اوقات با انتخاب متعصبانه افرادی به شورا راه پیدا میکنند که متاسفانه از سلامت اخلاقی برخوردار نیستند و این منجر به دزدی و اختلاس و مسائل همراه با آن میشود و در این میان افرادی که صاحب فکر و تخصص هستند و میتوانند مثمر ثمر باشند کنار گذاشته میشوند که تبعات منفی آن بعد از انتخابات نمایان میشود در انتخابات خویشاوند مداری و عشیره بازی در به کرسی نشاندن کاندیداها از نوع خود هستند که بعنوان هدف تقسیم پستها به عنوان غنیمت به آن می‌نگرند و از طرفی فرد نیز بعد از انتخاب می کوشد تا سایر اعضا و بستگان خود را در مناصب دیگر برخوردار کند و این یعنی نفی شایسته سالاری.

در این اوضاع و احوال افراد صاحب فکر و فرهنگی و صاحب رسانه موظف هستند که افراد شایسته را که می توانند نقش مثبتی ایفا کنند به  جامعه خود معرفی کنند  و کاندیدا های  محترم نیز باید برنامه های خود را بر پایه عقلانیت و عملی کردن آن در سطح شهرستان برنامه ریزی کنند نه در قالب شعار و پوستر های زیبا و غیر قابل عمل به امید روزی که شایسته سالاری به جای قوم گرایی گسترش گیرد و به امید ان روز که شهری عاری از تعصب در انتخابات داشته باشیم.

شهروند خوب  پایه گذار شهر خوب هست و شهر خوب ساختگی است نه یافتنی.

یک پاسخ برای “نه به تعصب و خویشاوند سالاری در شورا / پیمان رشیدی

  • کسی در این شهر در تاریخ اردیبهشت 19, 1396 گفت:

    زمانیکه در طول ساعات شلوغ و ساعات کاری، یک سازمان شروع به لکه گیری زشت و بدقواره ی اصلی ترین و تنها خیابان شهر میکند، امیدی به هیچ چیز وجود ندارد! (شورای آزمون شده و بازنده که دیگر جای خود دارد!)
    آخر توهین به شعور مردم تا چه حد؟! یعنی این شهر زیبا و رویایی، لیاقت یک خیابان تر و تمیز و زیبا را هم ندارد که اینهمه تکه های کثافت آسفالت را روی تکه ی دیگر وصله میکنند؟ (این تنها یکی از صدها نمونه ی عقب ماندگی در جامعه ی ماست…)
    بارها گفته ام که جهان سوم جایی نیست که تحصلیکردگانش کم هستند؛ جهان سومیها ما هستیم که خودمان با دستهای خودمان، در حال خفه کردن خودمان هستیم!