پ 09 فروردین 1403 ساعت 13:48

اراده مردم:تامین منافع اشخاص یا پیگیری مطالبات عمومی/نگاهی به رفتار شهروندان پاوه در انتخابات آتی شورای شهر

اراده مردم:تامین منافع اشخاص یا پیگیری مطالبات عمومی/نگاهی به رفتار شهروندان پاوه در انتخابات آتی شورای شهر

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شورای شهر پاوه با تمام قوت ها،کاستی ها و ضعف هایش در دور چهارم  آن، رو به پایان است. آغازی دیگر در راه است و این آغاز می تواند پایانی بر صدها مطالبه عمومی باشد. نمی توان حاشیه های چنین شورایی را نادیده گرفت و به نظر می رسد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : شورای شهر پاوه با تمام قوت ها،کاستی ها و ضعف هایش در دور چهارم  آن، رو به پایان است. آغازی دیگر در راه است و این آغاز می تواند پایانی بر صدها مطالبه عمومی باشد. نمی توان حاشیه های چنین شورایی را نادیده گرفت و به نظر می رسد این لحظات آخر هم،ناملایمات با آن را به کناری نهاد و از آن به راحتی عبور کرد. لاجرم پیام این نوشته خارج از تحلیل وقایع پیش آمده بوده و معتقد است به اینکه ، بایستی از  نو شروع کرد.برهان عبدی

بدون شک،هرگونه توسعه بدون مشارکت مردم راه به جایی نخواهد برد و یکی از راههای سهیم کردن مردم در روند توسعه و اجرای موفق طرح های شهری،شوراهای شهر است. با توجه به اینکه شوراهای شهر برگزیدگان مردم هستند این امر می تواند روند توسعه از پایین را تسریع کند.

آگاه شدن از رفتار انتخاباتی شهروندان و ملاکهای مورد نظر آنان در انتخاب شوراها بسیار حائز اهمیت است چرا که از طریق آن هم می توان دیدگاهها و نیازهای شهروندان را درک نمود و هم به ارزیابی منطقی تر عملکرد شوراها پرداخت.

در تبیین  رفتار رای دهندگان در انتخابات شوراهای شهر، الگوهای مختلفی وجود دارد.

نظریه ایدیولوژی مسلط

نظریه بیان می کند که هرچند افراد خود انتخاب میکنند اما انتخابهای فردی بر اساس ایدئولوژی مسلط شکل می گیرد. همچنین عامل دیگری که در انتخابات فردی بسیار تأثیر دارد، تبلیغات رسانه های گروهی است. در ایدئولوژی مسلط، انتخاب تحت تأثیر آموزشی است که حکومت می دهد. گویه های آن مذهبی بودن کاندیداها ، هماهنگ بودن کاندیداها با اهداف دولت و …

نظریه انتخاب عقلانی

در تبیین آن بیان داشته اند که، پدیدههای اجتماعی حاصل افعال آدمیان است، و آدمیان فاعلانی هستند که ارزش، اعتقاد، هدف و … بر افعالشان حکومت می کند.در این نظریه افراد میتوانند تشخیص دهند کدام گزینه از گزینه ی دیگر مناسبتر است، لذا طبق این نظریه فرد نقش بسیار مهمی در انتخاب افراد دارد و ممکن است بر اساس انگیزه های مختلفی از جمله انگیزههای اقتصادی دست به انتخاب  بزند. در این نظریه، افراد سعی دارند به کسانی رأی دهند که بیشترین منافع آنها را تأمین می کنند. طبق این نظریه، افراد بر اساس سود و زیان خودشان عمل می کنند. گویه های آن سطح سواد کاندیداها ، رشته تحصیلی دانشگاهی ، رزومه و سمت قبلی کاندید و …

نظریه هویتی

نظریه هویتی مبتنی بر دل بستگی روان-شناختی مردم به گروه ها است. در اصل افراد به گروههای اجتماعی گوناگون دلبستگی دارند. اینگونه دلبستگیها به شکل عضویت یا هواداری نسبت به گروهی نمود می یابد و همین دلبستگی فرد، باعث میشود که رأی دهنده، وفاداریهای گروهی را جانشین قضاوت سیاسی کند. در این صورت فرد با فکر خود رأی نمی دهد؛ بلکه استانداردهای دوستان، همکاران و طبقه است که او را راهنمایی می کند تا به چه کسی رأی دهد. گویه های آن کدام اقلیت ، تاثیر گذاشتن خانواده دوستان و .. در انتخاب کاندید ،جناح کندیدا از جمله اصلاح طلب بودن یا اصولگرا بودن و…

بررسی مشخصات،سابقه و شناسنامه اعضای شورای شهر در طی دوره های گذشته نشان می دهد که رفتارهای انتخاباتی در چند گویه اصلی،نمود عینی تری یافته است. این نوشته با توجه به ملاحظات موجود و عبور از اسم بردن و دسته بندی کردن اعضا ، صرفا بر پایه استناد بر برخی واقعیات عینی و بررسی های میدانی،نظریه ایدئولوژی مسلط و نظریه هویتی را در انتخاب اعضا مهمترو موثرتر ارزیابی نموده و نظریه انتخاب عقلانی را علی رغم برخی استثنائات،کمرنگ تر می داند .

روزهاست در کانال ها و گروه ها بحث های داغی در مورد انتخابات آتی شورای شهر در جریان است.از نظر نگارنده یک مشکل اصلی و بنیادین در قریب به اتفاق این گروه ها در جریان است و آن انتخاب استراتژی اشتباه در برخورد با رخدادی است که در آینده ای نزدیک و در روز انتخابات احتمال به وقوع پیوستن آن تقریبا محتمل به نظر می رسد.

استراتژی فعالان و چهره های حافظ منافع عمومی آگاهی بخشی است.در حالی که برداشت نگارنده از وضعیت و حال و هوای موجود در شهر ، این است که اتفاقا بخش بزرگی از رای دهندگان در پاوه در انتخابات آتی با آگاهی کامل رای می دهند.

بر پایه نظریات مورد اشاره و از دیدگاهی عامه پسندتر ، رای انتخابات آتی بر پایه دو محور اساسی می چرخد:

آگاهی و تعصب

آگاهی نسبت به این مساله که کدام کاندید در کدام زمینه حافظ منافع شخصی افراد خواهد بود.تعصب هم لازمه جامعه سنتی و کوچکی مانند پاوه است. یعنی به زبان عامیانه و به قول یکی از دوستان ، تنظیم کارخانه ای لحظه آخری و هیچ گاه هم در هیچ انتخاباتی با توجه به نبود بسترهای کافی ، امکان حذفش فراهم نبوده است. لازمه حذف این مهم ، در شرایط فعلی ، نه در شهر ما وجود دارد و نه در شهرهای مشابه آن.

برداشت های نگارنده از وضعیت موجود نشان می دهد ، بخش بزرگی از رای دهندگان پاوه در انتخابات آتی،به احتمال زیاد با آگاهی انتخاب می کنند و درصد بزرگی از این آگاهی در راستای منافع شخصی شان است چرا که معتقدند مطالبات قبلی شان هم در شورای فعلی مجالی برای پاسخ نداشته است. اینجاست که عامل سومی ورای نظریات موجود سر بر می آورد و نتایج انتخابات را تحت تاثیر قرار می دهد.

حذف چهره های شاخص حافظ منافع عمومی هم بر شدت چنین رخدادی افزوده است. نیروهای اثرگذار بر توده های عمومی در پاوه در طی روزهای آینده چنان فعال خواهند شد که ممکن است تمام چهره های شایسته و حافظ منافع عمومی را کنار نهاده و همه را غافلگیر سازند. ده ها پروژه ساختمانی و پایان کار،خانه نیم ساز،بدون جواز،زمین های تفکیک نشده و … در این شهر منتظر تغییر رویکرد شورا و به تبع شهردار جدید است.

نیروهایی که منافع اشخاص را بر عموم جامعه ترجیح می دهند چنان در دنیای واقعی حضورشان پر رنگ است که رکود سراسری ساخت و ساز در کشور را در ذهن کارگری که بر سکوی میدان مولوی نشسته به شورای شهر نسبت داده اند. هر چند درصدی  از این رکود هم متوجه سیاست های شورای فعلی است و نبایستی از آن غافل بود.

نمایندگان این بخش مهم از جامعه،اتفاقا بسیار شناخته شده بوده و چهره های ناشناس قدرت رقابت با آنان را ندارند.بدیهی است استفاده از چهره های ناشناس در انتخابات پیش رو که می توانند حافظ منافع عمومی باشند چنان خطرناک است که نتایج آن ، در روز بعد از انتخابات برای همه ما مشهود خواهد بود.

از استثناهای هر دوره انتخابات که بگذریم ، نگارنده معتقد است که چهره های ناشناس و حافظ منافع عمومی هرگز نمی توانند پیروز شوند و اگر هم این چهره ها فرصتی یابند از جریان مخالف اندیشه های توسعه گرا بوده و و به نوعی نماینده افکار احساسی و بدون پشتوانه فکری جامعه ما خواهند بود. بدیهی است جریان سالم ، منطقی و توسعه گرا ، عملا شانسی در این موارد استثنایی ندارد.

از سوی دیگر ، اشخاص فعال در زمینه منافع عمومی ، بایستی راهبرد موثری در تقابل با این چالش را داشته باشند. نگارنده با عبور از فضای ایده آل گرایانه و صرفا بر پایه داده های مبتنی بر واقعیت و با تاکید بر نتایج انتخابات در دوره های گذشته ، معتقد است تعصب یکی از اهرم های قدرتمند در جامعه ماست و نمی توان آن را نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی گذشت چون حتی اسباب حذف جریان مخالف خود را هم به راحتی فراهم می آورد و جامعه به ناچار به عنوان یک ابزار از چنین اهرمی می تواند استفاده نماید. انتخاب افراد دارای پشتوانه و آرا و حافظ منافع عمومی در این بستر هم می تواند قابل توجه باشد.

پاوه پر است از افکار ، تمایلات و آرزوها.

تنها کسانی در این فضای چند وجهی در پروسه تاثیر گذاری بر رفتار انتخاباتی شهروندان موفق خواهند شد که مسایل و مشکلات پاوه را از دریچه ای ورای تفریح و سرگرمی پیگیری نمایند.مشکل امروز جامعه ما ، نبود فعالیت نیست ، مسئله وارد شدن چهره هایی است که در ظاهر فعال ، اما در واقعیت آسیب زا و مشکل ساز هستند.

امید که فعالان عرصه رسانه و افراد و گروه های صاحب نفوذ در پروسه انتخابات ، با تکیه بر واقعیات کنونی جامعه ما ، سعی در تاثیرگذاری هر چه بیشتر و بهتر بر انتخابات آتی داشته باشند. نگارنده در پایان معتقد است رد صلاحیت چند عضو نمی تواند اراده مردمی را نسبت به برگزیدن افراد و اشخاص حافظ منافع عمومی مورد تهدید قرار دهد. لیست موجود هم حاوی افرادی شایسته است که می تواند تجربه جدیدی را رقم زند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در جهان سوم و مخصوصا پاوه ، دین و آموزش و پرورش دارای جایگاه ویژه است. این نوشته با درخواست از گروه های مذهبی و آموزشی و همچنین دخالت توده هزار نفری بازنشستگان ، امیدوار است ساز و کار حذف نیروهای با انگیزه های منافع اشخاص فراهم شده و بستری در جهت تشکیل ائتلافی شایسته و حافظ منافع عمومی فراهم آید . انتخاب این اشخاص در ائتلاف مورد اشاره بایستی بر پایه شناخت از ویژگی ها و سابقه فردی ، شایستگی های تخصصی، استقلال شخصیتی و توان کسب آرا عمومی با استفاده از ابزارهای موجود در جامعه سنتی ما باشد.

یک شورای ناکارآمد می تواند به راحتی اعتماد بنفس شهروندان و کیفیت زندگی در یک شهر را مورد تهدید قرار دهد.

 

5 پاسخ برای “اراده مردم:تامین منافع اشخاص یا پیگیری مطالبات عمومی/نگاهی به رفتار شهروندان پاوه در انتخابات آتی شورای شهر

  • فیلم ترسناک در تاریخ اسفند 3, 1396 گفت:

    سلام
    سایت بسیار خوبی دارید. بابت مطلب خوبتان سپاسگذارم
    موفق باشید

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 17, 1396 گفت:

    بسیار زیبا بود
    بنظر من تا زمانی که کاندیدها بصورت ائتلاف وارد کارزار نشوند و تکی وارد گردند نشان از این دارد که به فکر منافع خویشند نه مردم وگرنه یکنفر در یک شورای ۵ نفره چگونه میتواند یک تصمیم برای مردم بگیرد تجربه ای که در این شورا داشتیم که حتی با وجود اتحاد سه نفره قادر به شکست تصمیمات شخصی و شخص گرایی نبودند
    من نمیدانم شهر ما کی متحد میشود و بصورت لیست کاندید میدهد روشنفکران ما فقط به فکر خودند

  • امید در تاریخ اردیبهشت 17, 1396 گفت:

    درست و بجا فرمودین
    بعضی ها در پاوه کل شهر را به یه تخفیف جواز می فروشند.

  • فرزان در تاریخ اردیبهشت 17, 1396 گفت:

    سلام حاشیه زیادداشت واز اصل مطلب دورشده بود وازحوصله خواننده خارج بود

  • ساسان نقی زاده در تاریخ اردیبهشت 17, 1396 گفت:

    با سلام خدمت آقای عبدی ،ممنون از بیانات شیرینتان که به واقع با این گونه مطالب پر محتوی جور افراد تحصیلکرده (چه بیکار و چه شاغل )این شهر را میکشید.