ش 01 اردیبهشت 1403 ساعت 11:21

والدین و نوجوان….(بخش اول) /بهاء امینی

والدین و نوجوان….(بخش اول) /بهاء امینی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بدون تردید نوجوانی یکی از مهمترین دوره های رشدی وتحولی زندگی هر فردی است.اهمیت این دوران به حدی است که نوجوانی را ” تولد ثانی” نامیده اند.چرا که در این دوران نوجوان یک سری از تغییرات جسمی،روانی وخلقی را تجربه خواهد کرد. مطالعات جدید در حوزه‌ روانشناسی و مشاوره اکنون دیگر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بدون تردید نوجوانی یکی از مهمترین دوره های رشدی وتحولی زندگی هر فردی است.اهمیت این دوران به حدی است که نوجوانی را ” تولد ثانی” نامیده اند.چرا که در این دوران نوجوان یک سری از تغییرات جسمی،روانی وخلقی را تجربه خواهد کرد.

مطالعات جدید در حوزه‌ روانشناسی و مشاوره اکنون دیگر این دوران را دوره بحران و طغیان نمی داند.زیرا پژوهشگران این حوزه معتقدند باور به دیدگاه “طوفان و بحران ” پیامدهای بسیار نا مطلوبی برای نوجوان ووالدینش به همراه خواهد داشت. ازجمله این پیامدها می توان به عدم توجه جدی به مشکلات نوجوان، واکنشهای افراطی والدین واطرافیان نسبت به تغییرات طبیعی این دوره وکند کردن روند رشد واستقلال نوجوان با محدودیت های غیرضروری اشاره کرد.

آگاهی والدین نسبت به تغییرات این دوره وشناخت شیوه های برقراری ارتباط موثر با نوجوان و درک تحولات و تغییرات روانی، عاطفی،جسمی و جنسی این دوره توسط والدین می‌تواند نوید بخش دورانی آرام، شاد و بدون استرس باشد که نه تنها بحران وطغیان نیست بلکه میتواند فرصتی رشد انگیز در جهت کانالیزه کردن استعدادهای نوجوان باشد.

متاسفانه والدین با یدک کشیدن این باور نادرست که؛نوجوان علاقه ای به ایجاد رابطه با بزرگسالان ندارد،به سرعت از برقراری ارتباط موثر با نوجوان عقب‌نشینی می کنند که این خود باعث محرومیت نوجوان از راهنمایی والدین و ایجاد فاصله عاطفی روانی بین نوجوان و والدینش می‌شود. که البته به نوعی کوتاهی والدین درحق نوجوان به حساب می آید.

نوجوانان نیاز به والدینی دارند که به آنها آزادی عمل بدهند تا پیامدهای تصمیمات خود را تجربه کنند،اما در عین حال محدودیت های معقولی برای آنها قایل شوند،به این دلیل که مسوولیت رفتار واعمال خودرا پذیرفته و در جهت فرایند مسولیت پذیری قرار بگیرند.

در اهمیت رابطه موثر و مناسب والدین با نوجوان می توان گفت؛هرچه این رابطه نزدیک تر و صمیمی تر باشد،می تواند از نفوذ دوستان وهمسالان ناباب کم کند واحتمال پاسخگویی و همراهی نوجوان نسبت به محدودیت های اعمال شده از جانب والدین را افزایش دهد.واقعیت این است که تاثیر محیط هایی چون مدرسه وگروه همسالان در دوره نوجوانی اهمیت فزاینده ای پیدا می‌کند و عامل اثر بخشی که میتواند تاثیر این محیط ها را کم رنگ کند، رابطه نزدیک ،پذیرا، و همراه با صمیمیت عاطفی روانی والدین با نوجوان است.

در واقع می‌توان گفت که؛ رابطه نزدیک،گرم وحمایتگرانه والدین با نوجوان به عنوان یک سپر حفاظتی عمل کرده و نوجوان را از آسیب های اجتماعی ونفوذ همسالان منحرف و بزهکار مصون می دارد.

ادامه دارد………

بهاء امینی/دانشجوی دکتری تخصصی رواندرمانی و مشاوره خانواده.
اردیبهشت ماه ۹۶٫کرمانشاه

 

2 پاسخ برای “والدین و نوجوان….(بخش اول) /بهاء امینی

  • همکار در تاریخ اردیبهشت 12, 1396 گفت:

    آقای امینی عزیز از بیانات شما نهایت استفاده را بردیم، همیشه موفق و سربلند باشید

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 12, 1396 گفت:

    مطالب بسیار جالب واموزنده ای بود که در حال حاضر جامعه ما وبه شیوه ای اکثر خانواده ها در گیر با این قضیه هستند از اقای امینی بابت نوشته خوب ومفیدشان متشکریم