ج 31 فروردین 1403 ساعت 19:03

معرفی فرزندی از هورامان از جرگه ی شاعران خوش ذوق کشور

معرفی فرزندی از هورامان از جرگه ی شاعران خوش ذوق کشور

به گزارش سلام پاوه : در ادامه رسالت این پایگاه خبری تحلیلی مبنی بر معرفی چهره ها و شخصیت های شهرستان پاوه این بار قصد داریم نویسنده جوان و نام آشنای معاصر کشور را معرفی کنیم. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : محمد آشنا عباس منش متولد ۷ بهمن ماه ۱۳۵۸متولد شهر پاوه و ساکن […]

به گزارش سلام پاوه : در ادامه رسالت این پایگاه خبری تحلیلی مبنی بر معرفی چهره ها و شخصیت های شهرستان پاوه این بار قصد داریم نویسنده جوان و نام آشنای معاصر کشور را معرفی کنیم.محمد آشنا عباس منش

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : محمد آشنا عباس منش متولد ۷ بهمن ماه ۱۳۵۸متولد شهر پاوه و ساکن کرمانشاه دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ، نویسنده و مترجم ۷ عنوان کتاب چاپ شده در حوزه شعر به زبان های فارسی و کردی ، خبرنگارافتخاری واحد ادبیات معاونت فرهنگی بنیاد شهید کشور به مدت ۵ سال،خبرنگار و نویسنده نشریات مختلف کشور ازجمله همشهری،شاهد جوان و … ،مدیرمسئول وسردبیر نشریات دانشجویی فریاد،فروغ،شاهو و مدارا و جاودانه ها ، مدیرمسئول اولین نشریه اولین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه های ایران ، دبیر انجمن ادبی شاهد ایران به مدت ۵سال ، مسئول برگزاری کارگاه های شعر و داستان انجمن ادبی مرکزنخبگان و دانش پژوهان شاهد و ایثارگر ، برگزیده چندین جشنواره شعر دانش آموزی و دانشجویی کشوری و استانی ، مدیرمسئول انتشارات قلم کورد در استان کرمانشاه و مدیر مسئول فصلنامه ادبیات و فرهنگ ( سراسری) می باشد.

اولین کتاب عباس منش تحت عنوان “صلح زیر نور ماه” بود که منتخب شعر شاعران شاهد کشور است . این کتاب در نشر هزاره ققنوس در سال ۱۳۸۵ در تهران به چاپ رسیده است.

از دیگر آثار این شاعر و نویسنده جوان می توان به “په ی مه رگو ئاواتانو ویم”/ نشر سیروان/ ۱۳۸۵ در تهران،” از تنهایی من در تو”/ نشر شاملو/ ۱۳۸۹ در مشهد، “مزره ماچ”/ نشر باغ نی/ ۱۳۹۰ در کرمانشاه ، “چل چرای سوتاو” از نشر باغ نی در۱۳۹۱در کرمانشاه می باشد.

جدید ترین آثار این شاعر توانمند پاوه ای دو کتاب “به‌سه‌ی جگه‌رێ غه‌ریویه‌نه‌” ( یک بسته سیگار در غربت ) و کتاب ” آنقدر از تو سرودم از خودم افتادم “ نشرداستان تهران درسال۱۳۹۴”می باشند.

یکی از این کتابها در حوزه شعر امروز فارسی می باشد و دیگری کتاب دو زبانه ای است که شامل ترجمه های کردی هورامی از کتاب های شاعران خراسانی “رضا بروسان” و “الهام اسلامی” است .

کتاب ترجمه این شاعر می تواند بر روند شعر امروز هورامی تاثیر گذار باشد چون ترجمه ای از دوکتاب برتر شعر آزاد امروز فارسی ایران است و شعرهای فارسی محمدآشنا هم در قالب آزاد و به سبک سهل و ممتنع سروده شده اند و زبانی ساده و تصویری دارند .

عباس منش این شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه در توصیف علاقه اش به شعر می گوید :شعر از دیر باز با غریبی و تنهایی های من به سان نقاشی همسو و همگام بوده است.محمد آشنا عباس منش

شعر این کلام مخیلِ عاطفه انگیز در سالهای پایانی راهنمایی (سوم راهنمایی) بعد از نقّاشی به سراغ من آمده و به خانه کوچک خیال من سر زده است. سر زدنی ستودنی که همه ی زندگی مرا تحت الشعاع خود قرار داده ،به طوری که شعر بخش وجودی و اصلی و اصیل جان و دورن مایه ی من شده است.

انگار بدون شعر جهانم جهنمی طاقت فرسا و غیر قابل تحمل است. شعر انگار با من زاده شده است و من بی شعر در یک روند میرایی و نابودی جانکاهی، سیر خواهم کرد.

دکتر علی الفتی شاعر و منتقد معاصر در نقد و بررسی مجموعه شعر ” چلچرای سوتاو” از محمد آشنا عباس منش چنین می گوید: این مجموعه شعر فرصتی بوده است برای آشنا عباس منش که خیلی از مسائل آزار دهنده ی جامعه ی ما را در این کتاب به شعر بکشد. علی الفتی در ادامه صحبت هایش به طبیعت گرایی شاعر در این مجموعه اشاره داشت و بیان کرد که آشنا عباس منش از طبیعت پاوه و منطقه ی هورامانات الهام گرفته است.

الفتی در ادامه ی سخنانش پیرامون مجموعه شعر”چلچرای سوتاو” عقیده داشت این اثر یک اثر روایتی است. البته نه یک روایت داستانی، بلکه روایتی شاعرانه و مونولوگی که یکی از مسائل امروز شعر ماست.

دکترعلی الفتی در مقایسه دو مجموعه شعر آشنا عباس منش اظهار داشت در مجموعه شعر “چلچرای سوتاو” استعاره و تصویرگری و … بسیار کم دیده می شود. در حالی که مجموعه شعر”مه زره ماچ” پر است از استعاره ها و تصویرهای زیبایی که شاعر ارائه داده است. او همچنین آشنا عباس منش را شاعری توانا خواند که در شعر کوتاه تبحر خاصی دارد.

صبیحه فتاحی از دیگر منتقدان شعر و صاحبنظران نیز در مورد عباس منش می گوید: عباس منش توانایی اش را در شعر کوتاه بهتر نشان داده است و تصویر پردازی و آرایه های ادبی در آثار کوتاه وی بدیهی ترند.

خانم فتاحی افزود: شاعر در بخش گویش هورامی، بهتر شعر گفته است و این به خاطر تسلطی است که او به زبان مادری دارد و توانمندی اش در این بخش آشکار تر است.

صبیحه فتاحی کارشناس ارشدادبیات فارسی و منتقد با اشاره به اینکه عموم موضوعات مورد استفاده شاعر، عشق و طبیعت است اظهار داشت: این دو موضوع از خصیصه های جدایی ناپذیر اشعار عباس منش هستند.

عباس منش شاعر خوش ذوق شهرستان پاوه از چهره های شاخص ادبیات و شعر معاصر است که در حال حاضر از کارشناسان ارشد شرکت برق منطقه ای غرب کشور بوده و در حال ادامه تحصیل در مقطع دکترا می باشد.

7 پاسخ برای “معرفی فرزندی از هورامان از جرگه ی شاعران خوش ذوق کشور

  • اهل باینگان در تاریخ اردیبهشت 18, 1396 گفت:

    باید از چنبن افرادی تقدیر کرد به خاطر هوش ودانایی آنها

  • محمدآشنا عباس منش در تاریخ اردیبهشت 12, 1396 گفت:

    باسلام و احترام و عرض ادب
    ضمن تشکر از زحمات و تلاش های مدیرو خبرنگاران سایت وزین سلام پاوه. از الطاف بیکران و بی پایان همشهریان ارجمند و فرهیخته و گرامی ام سپاسگزارم.
    زبان من الکن و قاصر از این همه محبت است. امیدوارم لایق چنین سخنانی باشم و بتوانم همچون سربازی بی مزد و منت برای سرزمین اهورایی هورامان و شهروزادگاهم پاوه ی عزیز و حک شده در قلب ها باشم و در همه حال برای رشد و آبادانی شهرودیارم و رفاه مردم عزیزم انرژی و توان داشته باشم چرا که این مردم لایق بهترین ها هستند.
    بازهم درود و خسته نباشید

  • سابق خسروی در تاریخ اردیبهشت 11, 1396 گفت:

    شاعر بلند از نظر پاک مردم است
    مردم بخواه که صاحب جاه و فرت کنند.

    موفقیت کاک آشنای عزیر مایه ی مباهات ماست.
    شاعری مردمی و دوست داشتنی که با کلام زیبای خود دلها را به وجد می آورد.

  • پیمان رشیدی در تاریخ اردیبهشت 11, 1396 گفت:

    انسانهای توانمند و صاحب فکر قابل معرفی و تشکر هستند خصوصا اقای عباس منش

  • مسلم قادری در تاریخ اردیبهشت 11, 1396 گفت:

    کاک آشنا از دوران بچگی تا حدودای دیپلم همسایه ما بود و از همان ابتدا انسان خوش اخلاق و شاعری بود ؛ اکنون ما و همه شهرستان به وجود ایشان افتخار می کنیم و آرزوی توفیق و طول عمر بابرکت برایشان از خداوند متعال خواستاریم .

  • هەورامان ڕوستەمی در تاریخ اردیبهشت 11, 1396 گفت:

    سڵام
    فرە وەشحاڵەنا کە سایتوو سەلام پاوەی بایخ مد٘ۆ بە ئەدەبیات و فەرهەنگی.ئەچی بەشەنە ئەژناسای کەسێوی پێسەو کاک ئاشنا عەباس مەنشی تەمام یاگێ فەخروو و شانازیەنە.
    من هەر جە زوووە چنی شاعێری وەش زەوقی ئاشناییم هەن و ئاواتوو لەش ساقی و تەمەن درێژیم هەن پەیش.بەردەوام بیەیش جە هەرمانە پڕ مایەکەشەنە گەورەتەرین ئاواتما.
    داوا کەروو جە خەڵکوو وەشەویسوو هەورامانی بە ئەسای کتێبەکاو نویسەروو و شاعێرەکاما گەورەتەرین پاڵپشتی وێشا نیشانە بد٘ا.

  • کبیر عبدالله زاده در تاریخ اردیبهشت 11, 1396 گفت:

    باسلام خدمت مدیر محترم سایت سلام پاوه وتشکر ازشما بابت معرفی کردن جناب عباس منش -با همه کارها وعناوینی که ایشان داشتن “مهمترین وخوبترین خصوصیات اخلاقی ایشان این است که در همه حال وهرجا بودن دغدغه زادگاهشان درهمه امور ازجمله اجتماعی و اقتصادی راداشته اند وهمیشه راهکار ارایه داده اند وبرخورد نیک ودرست با همشهریان وکمک برای رفع مشکلشان داشته اند باتشکر