پ 09 فروردین 1403 ساعت 17:24

باز هم رد صلاحیت های بدون ضابطه و تضییع حقوق مردم/حیدر غلامی

باز هم رد صلاحیت های بدون ضابطه و تضییع حقوق مردم/حیدر غلامی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیست سال پس از پیروزی انقلاب و در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تشکیل شدند، از مصادیق بارز  رعایت کرامت و حرمت به مردم و تایید حق مشارکت آنها در سرنوشت مملکت می باشند. بدیهی است که مردم هر اندازه ازحقوق، آزادی ملازم با قانون، […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیست سال پس از پیروزی انقلاب و در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تشکیل شدند، از مصادیق بارز  رعایت کرامت و حرمت به مردم و تایید حق مشارکت آنها در سرنوشت مملکت می باشند. بدیهی است که مردم هر اندازه ازحقوق، آزادی ملازم با قانون، امنیت و مشارکت در تصمیم سازی و نظارت بر اجرای آن برخوردار باشند، به همان میزان اعتماد، همبستگی و ثبات در جامعه بیشترخواهد شد؛ و بالعکس.

نظام ها و دولت های واقع بین و دوراندیش این نکته را درک کرده و مدنظر قرار می دهند که تنها حامی و پشتیبان قابل اعتماد آن ها مردم هستند. مسئولان در هر مقام و منصبی حافظ و نگاهبان حقوق مردم بوده و موظف اند که زمینه ی تحقق حقوق مردم را فراهم کرده و نسبت به تضییع آن بی تفاوت نباشند. محور و اساس کار و فصل الخطاب در این زمینه، قانون می باشد؛ نه فرد یا افرادِ مشخصی. متاسفانه هر بار در آستانه ی انتخابات، مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات، با حذف غیر ضابطه مند تعداد یا بسیاری از کاندیداهای دلسوز و توانا باعث تضییع حقوق مردم و ایجاد بدبینی و دلسردی در میان آن ها می شوند.

در آستانه ی انتخابات و این بار به بهانه ی ردصلاحیت های وسیع توسط هیات های نظارت در منطقه ذکر نکات ذیل را ضروری می دانم:

۱- وجود انتخابات آزاد و مشارکت گسترده ی مردم در آن، یکی از مشخصه های بارز جامعه ی مدنی است. ازجمله عواملی که به مردم انگیزه ی مشارکت می دهد، انتخابات آزادی است که افراد متخصص و متعهد با گرایش ها و سلیقه های مختلف امکان حضور در آن را داشته باشند. قرار نیست همه مثل هم بیاندیشند و دارای یک دیدگاه باشند؛ مهم این است که با دگرپذیری و رواداری در چارچوب قانون، از این اختلاف آرا و سلایق به نحو احسن استفاده کرد؛ نه اینکه به بهانه های گوناگون در صدد حذف رقبا یا غیرخودی ها برآمد.

هرچه دامنه ی انتخاب مردم بیشتر باشد و احساس کنند افراد موردنظرشان در میان کاندیداها یافت می شوند، اشتیاق و حضور آن ها در انتخابات و احساس تعلقشان به نظام و مملکت بیشتر خواهد شد.  هر اندازه انتخابات از آزاد بودن فاصله گیرد، مشارکت و احساس تعلقشان نیز به همان میزان کاهش می یابد؛ که مسئولیت عمده ی آن برعهده ی ردصلاحیت کنندگان می باشد. بنابراین اعضای هیات های اجرایی و نظارت باید زمینه ی حضور همه ی افراد، گروهها و جریانهایی را که در چارچوب قانون فعالیت می کنند، جهت مشارکت در انتخابات فراهم نمایند.

۲- انتخاب اعضای هیات های اجرایی و نظارت باید ضابطه مند و شفاف باشد؛ نه سلیقه ای و براساس رابطه. اعضای هیات های اجرایی و به خصوص نظارت، با توجه به جایگاه و تاثیری که در انتخابات دارند لازم است افرادی وجیه و خوشنام، متعهد و آگاه به قوانین باشند.حداقل قانون اساسی و قوانین شوراها. آگاهی و تسلط به قانون باعث می شود تا صلاحیت افراد برای شورا یا … را در چارچوب قانون و با مدنظر قراردادن آن بررسی نمایند. تعهد، وجیه و خوشنام بودن آن ها نیز باعث می شود حتی اگر به خاطر حفظ جایگاه و شخصیت خودشان هم باشد کرامت و حرمت کاندیداها را رعایت نمایند.

فرد آشنا به قانون اساسی، در بررسی صلاحیت ها حداقل این اصل صریح را مد نظر خواهد داشت که: «اصل‏، برائت‏ است‏ و هیچکس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‏ شود، مگر این‏ که‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد»۱ ؛ و آن وقت به سادگی به خاطر روابط گوناگون، حب و بغض های شخصی و.. به خود اجازه نخواهد داد کاندیداها را با اتهام های اثبات نشده ردصلاحیت نماید. و از به کاربردنِ عبارت هایی چون عدم التزام به اسلام، فساد، وابستگی تشکیلاتی و… که بار حقوقی و اجتماعی سنگینی دارند، نسبت به آن ها خودداری کرده و با آبروی کاندیداها و شعور مردم بازی نخواهد کرد.

۳- در منطقه ی ما گویا عده ای خود را بر جایگاه قانون نشانده اند و با فیلتر تنگِ سیاه نمایی، بدبینی، جناحی و سلیقه ای برخی از کاندیداهای توانمند، متعهد و خوش سابقه را رد صلاحیت و حذف کرده اند. کاندیداهایی که به نظر می رسد غیر از داشتن دیدگاهها و سلایق مختلف با این آقایان یا عدم هماهنگی با دیدگاه برخی از افرادِ مشخص، مانعی قانونی جهت کاندیدا شدن نداشته باشند.

این رد صلاحیت های بدون ضابطه و غیرشفاف، سبب خواهد شد که مردم عملا، از حق قانونیِ انتخاب شدن و انتخاب کردن، محروم شوند. همین امر می تواند عاملی باشد جهت دلسرد شدن مردم و عدم شرکت در انتخابات و همچنین بدبینی نسبت به مسئولین و نظام.

۴- اگر قرار باشد اعتراض نسبت به عملکرد هیات نظارت به مسئول یا مقامی ارجاع داده شود که خودش آن ها را منصوب کرده باشد، به نوعی دَور محسوب شده؛ و باعث ایجاد شک و شبهه در بررسی عادلانه و غیرجانبدارانه اعتراض ها و شکایات می شود. پس معقول و منطقی این است که آن مسئول یا مقامِ منصوب کننده ی اعضای هیات نظارت، در بررسی اعتراض ها و شکایت ها نقش تعیین کننده ای  نداشته باشد.

انتظار می رود مسئولین محترم با احساس مسئولیت و دغدغه ی کرامت و حرمت مردم و حفظ حقوق آن ها، نحوه ی انتخاب اعضای هیات های اجرایی و نظارت بخصوص هیات های نظارت  را شفاف و ضابطه مند نمایند.

و همچنین نسبت به ردصلاحیت های غیرقانونی و سلیقه ای و حذف چهره های توانمند و متعهد بی تفاوت نبوده و جهت احقاق حقوق آن ها در فرصت باقیمانده اقدام نمایند. مسئولین دردمند و دلسوز نباید اجازه دهند که عده ای، اسلام و انقلاب را در چارچوب دیدگاههای دگم و سیاه نمایِ خود محدود و محصور نمایند و با اقدامات غیرقانونی ِ خود، میزان را ـ که به گفته ی رهبر انقلاب: رایِ مردم است  از مردم بستانند.

پاوه، حیدر غلامی ۱۳۹۶/۲/۹

۱ـ اصل‏ سی و هفتم قانون اساسی

8 پاسخ برای “باز هم رد صلاحیت های بدون ضابطه و تضییع حقوق مردم/حیدر غلامی

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 10, 1396 گفت:

    کمال تشکر وقدر دانی دارم از کاک حیدر واقعا خوب وجالب موضوع را بیان نمودند ای کاش در این شهر مسولیت را به این افراد دلسوز وآگاه می سپردند

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 10, 1396 گفت:

    جناب ویمیر باشه اگه سوادش پیداکردیم نظر میدیم بعدش هم چندتاازمون پس داده ردصلاحیت شدن ا تفاقی که نیفتاده نشنیده ای مگین که ازموده راازمودن خطاست بارای خوداسباب کارکردن ومطرح شدن عده ای میشیم بگذارید نوبت به افراددیگری هم برسه

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 10, 1396 گفت:

    خانم ها لیاقت شورا را دارند باید حقوق آنان رعایت شود . اما….

  • سلام در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

    با سلام بنده اطلاعی از دلایل رد صلاحیت بعضی از کاندیداهای محترم ندارم ولی به نظرم تلنگری بود به دوستانی که چند دوره عضو شورا بودندوانصافا هیچ کاری انجام ندادند،مگه میخواهید چند دوره عضو شورا باشید،میتوانستید نیروهای جوان و تحصیلکرده را جانشین خود نموده وخود حامی آنها باشید.
    با تشکر

  • ويمير در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

    در ضمن شما هم اگه میتوانید نظریه پردازی کنید،فکر نکنم کسی ممانعت کند،البته اگه میتوانید ،(بدون غلط املایی)،

  • ويمير در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

    جناب شهروند ،اولا اصلی ترین ابزار آدم ی در نوشتن سواد املایی است،
    ثانیا ایشان لطف کرده اند ،نوشته ایی به جهت خیر رسانی واصلاح وضع موجود نگارش کرده اند ،

  • شهروند در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

    بایداین ردقلاحیت ها اتفاق ببفتد تاهمه نظریه پرداز بشن باورکنیداتفاقی نیفتاده چهاردوره نماینده انتخاب شدن تنها دردوره سوم مقداری فعالیت داشته اند وبقیه دوره ها یاحرف بوده یااختلاف حالاهم اجازه بدین پنج نفرجوان بهدوراز هیاهو انتخاب بشن سرکاربیان جوانها هم به تومیدان ببینن که هیچ خلری نیست

    • رضایی در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

      عزیز دل به لیست رد صلاحیت شده ها نگاهی بیندازی بد نیست…..کیوان حاتمیان مگر جوان نیست یا حاج سلبق خسروی در عین جوانی تحصیلکرده و متعهد نیست..اون دوتا خانم کجا

      ازمون پس داده اند……