پ 09 فروردین 1403 ساعت 18:54

انتقاد ماموستا قادری از نحوه رد و تائید صلاحیت‌های نامزدهای شورای اسلامی پاوه

انتقاد ماموستا قادری از نحوه رد و تائید صلاحیت‌های نامزدهای شورای اسلامی پاوه

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه پاوه در خطبه های امروز نماز جمعه،نحوه رد و تائید صلاحیت‌های نامزدهای شورای اسلامی را نیز موردنقد قراردادند و گفتند: به نظر می‌رسد که هیئت‌های اجرایی و نظارت کاری به تخصص افراد نداشته‌اند؛ کسی که هیچ‌گونه سابقۀ اجرایی و هیچ‌گونه تخصصی در امور شهری ندارد را تائید کرده‌اند […]

به گزارش سلام پاوه : خطیب جمعه پاوه در خطبه های امروز نماز جمعه،نحوه رد و تائید صلاحیت‌های نامزدهای شورای اسلامی را نیز موردنقد قراردادند و گفتند: به نظر می‌رسد که هیئت‌های اجرایی و نظارت کاری به تخصص افراد نداشته‌اند؛ کسی که هیچ‌گونه سابقۀ اجرایی و هیچ‌گونه تخصصی در امور شهری ندارد را تائید کرده‌اند بخشی از رد شدگان از کانال قانونی بوده،، اما بعضاً افراط‌وتفریط و اغراض شخصی و توصیه‌های سیاسی در تائید و رد افراد را نیز شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه ؛ حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (۰۸ اردیبهشت‌ماه ۹۶) که با حضور باشکوه مردم مؤمن و نمازگزار، در مسجد جامع پاوه اقامه شد، در مقدمۀ بحث خود فرارسیدن ما مبارک شعبان ماه رسول خدا (ص) را به مسلمانان تبریک گفتند و خاطرنشان کردند: در ابتدای ماه مبارک شعبان هستیم. پیامبر ما حضرت خاتم می‌فرمایند: رجب ماه پروردگار، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است؛ شایسته است در ماهی که بهترین ماه و صاحب آن بهترین انسان است بیشتر خود را بسازیم و از برکات آن بیشتر بهره بگیریم و برای رمضان خود را آماده کنیم.ماموستا قادری

ماموستا قادری سپس در ابتدای بخش اول سخنان خود به فوت قاری مشهور اندونزیایی به نام جعفر عبدالرحمن اشاره کردند و گفتند: این شخص که مشهورترین قاری کشور اندونزی بود، در حین خواندن آیات ابتدایی سوره ملک در پشت تریبون و در مسابقات جهانی، جان به جان‌آفرین تسلیم نمود و این پیام مهمی بود که مرگ و حیات هر دو حق‌اند و جهان در قبضۀ قدرت پروردگاری است که ما را خلق کرده و ما هم باید آمادگی داشته باشیم.

امام‌جمعه پاوه سپس به تأثیر صدای ملکوتی شیخ القراء عبدالباسط در ایمان آوردن بسیاری از انسان‌های غیرمسلمان اشاره کردند و گفتند: این قاری بزرگوار در خاطرات خود نوشته است: زمانی برای تبلیغ دین به کشورهای آفریقایی سفرکرده بود و در مساجد مختلف مسلمانان در نیجریه و سایر کشورها به تلاوت قرآن مشغول شد. مجلس به‌گونه‌ای بود که تعدادی از مسیحیان نیز در کنار مسلمانان در مساجد شرکت می‌کردند و در آخر سفر جمعی از مسیحیان ایمان آوردند وقتی از آنان سؤال شد که چگونه مسلمان شدند؟ آن‌ها گفتند: لحن و تأثیرات قرائت عبدالباسط، نسیمی به قلب آنان وارد کرد که آن‌ها را به‌سوی اسلام کشاند و قلوبشان را منور و نورانی ساخت و اسلام را قبول کردند.

ایشان سپس به ذکر چگونگی ایمان آوردن و اصلاح شدن سه نفر از شخصیت‌های تأثیرگذار جهان اسلام عمر بن خطاب، بشر حافی و فضیل بن عیاض پرداختند و شیوۀ ایمان آوردن حضرت عمر و اصلاح و توبه بشر حافی و فضیل بن عیاض را با لحن و حالتی بیان کردند که موجب آرامش و طمأنینه و حتی گریه بعضی از خواهران و برادران گردید.

ماموستا قادری در بخش دوم خطبه‌ها به مسئله انتخابات پرداختند و گفتند: انتخابات در دنیا و در مملکت ما وسیله و ابزار تغییر در امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و مسائل مذهبی و دینی است، بنده از تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند تشکر می‌کنم زیرا به خود جرائت داده‌اند که وکیل مردم شوند و این شایسته تقدیر است و نیز از هیئت اجرایی و هیئت نظارت علی‌رغم انتقادی که بر آنان دارم در برابر زحمتی که می‌کشند و شبانه‌روز مشغول‌اند، تقدیر دارم.

وی به مقایسۀ انتخابات کشورهای پیشرفته و جهان‌سومی پرداختند و گفتند: در کشورهای پیشرفته مردم به دنبال نماینده یا وکیل خود می‌روند و از او خواهش می‌کنند تا وکالت آن‌ها را قبول کند و از حق آنان دفاع نماید. آنگاه به او رأی می‌دهند و وی به‌عنوان خدمتگزار و نوکر در خدمت موکلین است اما در جهان سوم هرکسی بدون اطلاعات کاندیدا می‌شود و ما هم نه سابقه و نه خانواده و نه فکر او را می‌شناسیم و نه از دیانت و شهامت او خبرداریم؟ و در آخر هم بجای آن‌که نوکر مردم شوند، آقای مردم می‌شوند و به میل خود کار می‌کنند و مصالح مردم را در نظر نمی‌گیرند و بعد از اتمام دوره نمایندگی خود از مردم ارث می‌خواهند.

ایشان افزودند: اینجانب در هیئت اجرایی و نظارت شهرستان یک نوع کم‌لطفی را می‌بینیم؛ هرچند ذات افراد محترم‌اند ولی بسیاری از آن‌ها بی‌تجربه هستند و در کار انتخابات و سیاست و حکومت‌داری هیچ تجربه‌ای ندارند. شاید ذاتاً انسان‌های خوبی باشند، اما برای انجام این کار ساخته نشده‌اند. همچنان که اگر بنده را مهندس کشاورزی کنند باغات مردم خشک می‌شود زیرا بنده در این کار تبحر ندارم و کارم موعظۀ مردم است.

امام‌جمعه پاوه نحوه رد و تائید صلاحیت‌های نامزدهای شورای اسلامی را نیز موردنقد قراردادند و گفتند: به نظر می‌رسد که هیئت‌های اجرایی و نظارت کاری به تخصص افراد نداشته‌اند؛ کسی که هیچ‌گونه سابقۀ اجرایی و هیچ‌گونه تخصصی در امور شهری ندارد را تائید کرده‌اند بخشی از رد شدگان از کانال قانونی بوده، اما بعضاً افراط‌وتفریط و اغراض شخصی و توصیه‌های سیاسی در تائید و رد افراد را نیز شاهد هستیم.

ایشان در نظر گرفتن مصلحت مردم را امری لازم برای هیئت‌های اجرایی و نظارت عنوان کردند و گفتند: به نظر بنده می‌بایست شخص آقای فرماندار و سایر مسئولان مربوطه در انتخاب اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت مقداری موقعیت مردم را در نظر می‌گرفتند و از افراد باتجربه استفاده می‌کردند؛ بنده دوستان هیئت نظارت را می‌شناسم همه انسان‌های خوبی هستند؛ اما بعضاً تجربه لازم را برای حضور در این عرصه ندارند.

خطیب ‌جمعه پاوه خطاب به کاندیداهای رد و تائید صلاحیت شده گفتند: از کسانی که صلاحیتشان رد شده خواهش می‌کنم از طریق مراجع قانونی برای حل مشکل خود چاره‌اندیشی و از حق خود دفاع نمایند و از آن‌ها هم که تائید شده‌اند انتظار دارم در محیط کوچکی چون شهر پاوه در میان مردم دودستگی و تفرقه ایجاد نکنند.

ماموستا قادری گفتند: هرساله در ایام انتخابات شوراها، بازار و خیابان و دیوار شهر و پارک‌ها زشت و تخریب می‌گردد، لذا لازم است در این رابطه مقداری احتیاط کنید و حریم‌شکنی هم نکنید و به همدیگر توهین نکنید و سعی کنید فقط خود را معرفی کنید و دیگران را تخریب ننمایید.

ماموستا قادری خطاب به ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز گفتند: با وعده‌های توخالی مردم را فریب ندهید واقعیت‌ها را به مردم بگویید، هرساله کاندیداهای ریاست جمهوری وعده‌هایی آن‌چنانی به مردم می‌دهند ولی در عمل آثار وعده‌ها را نمی‌بینیم.

ایشان تحریک احساسات مردم از طریق برانگیختن احساسات مذهبی یا ملی را از جانب کاندیداهای ریاست جمهوری، امری ناپسند دانستند و گفتند: مردم اهل سنت مردم خوش‌باوری هستند و آن‌ها هم بحث مسائل مذهبی و یا بعضاً ملی را دامن می‌زنند. ترا به خدا موقعیت را حفظ کنید تا برادری و اخوت و دوستی ما بیشتر شود و مردم را حفظ کنیم؛ هرکدام از این آقایان رأی آوردند رئیس‌جمهور همه ماست و برای ایشان از خداوند متعال درخواست توفیق و عزت داریم.

وی سپس مردم را به حضور در انتخابات دعوت کردند و گفتند: ما در جمهوری اسلامی در طول ۳۷ سال گذشته با انتخابات مختلف، دست‌وپنجه نرم کرده و نظام را یاری نموده‌ایم و ان شاء الله در انتخابات آینده نیز با هوشیاری و بصیرت، حضور و اقتدار خود را به نمایش می‌گذاریم و به‌پای صندوق‌های رأی می‌رویم.

امام‌جمعه پاوه در ادامه به ۱۱ اردیبهشت روز کارگر اشاره کردند و به‌تمامی کارگران زحمت‌کش این ایام را تبریک گفتند و عنوان کردند: کارگران ما قشری زحمت‌کش و کم‌توقع هستند. بنده هرروزه کارگران زحمت‌کش شهرداری و سایر کارگران را مشاهده می‌کنم که برای قوت خانواده خود زحمت می‌کشند و زحمت آنان و همه کارگران قابل‌تقدیر است برای همه آنان درخواست صحت و سلامتی و توفیق و عزت دارم.

ایشان سپس به روز جانباز و نقش جانبازان اشاره کردند و گفتند: جانبازان یادگاران ۸ سال دفاع مقدس‌اند و همسران و فرزندان و پدران و مادران آن‌ها شایسته احترام و تقدیرند. خداوند به همه آن‌ها جزای خیر و صبر عطا فرماید.

ماموستا قادری در پایان سخنان خود به مراسم بزرگ ختم بخاری و همچنین حادثه تروریستی میرجاوه اشاره کردند و گفتند: روز سه‌شنبه گذشته که به روایت اهل سنت روز اسرا و معراج پیامبر اسلام بود، اهل سنت زاهدان مراسم اسرا و معراج را به جهت اظهار محبت به رسول برگزار کردند و در مراسم ختم بخاری جمع شده بودند که بسیار قابل‌تقدیر و ارزشمند بود؛ متعاقب این مراسم معنوی، گروهی به نام جند الظلم (العدل) چند نفر از عزیزان مرزبانی را در مرز ایران و پاکستان شهید کردند و این مراسم معنوی را تحت تأثیر حرکت زشت و کریه خود قراردادند.

وی افزودند: به حقیقت این‌ کارها خدمت به اسلام و ایران و جامعه اهل سنت ایران نیست؛ بلکه ظلم علیه اهل سنت است که فقط دشمنان از آن منتفع می‌شوند؛ لذا ما ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی، برای خانواده‌های شهدای معظم درخواست صبر و شکیبایی می‌کنیم و برای آن شهیدان نیز درخواست رحمت مغفرت داریم.