ج 31 فروردین 1403 ساعت 05:52

پاکسازی روستای گردشگری شمشیر با هدف نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست/ عکس

پاکسازی روستای گردشگری شمشیر با هدف نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست/ عکس

به گزارش سلام پاوه : اعضای انجمن های فعال روستاهای زردویی و شمشیر شهرستان پاوه عصر پنجشنبه اقدام به پاکسازی زباله های ریخته شده در طبیعت روستای گردشگری شمشیر و همچنین محیط اطراف آن تا محل سه راهی باینگان کردند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : این اقدام فرهنگ ساز به همت انجمن سبز زردویی […]

به گزارش سلام پاوه : اعضای انجمن های فعال روستاهای زردویی و شمشیر شهرستان پاوه عصر پنجشنبه اقدام به پاکسازی زباله های ریخته شده در طبیعت روستای گردشگری شمشیر و همچنین محیط اطراف آن تا محل سه راهی باینگان کردند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : این اقدام فرهنگ ساز به همت انجمن سبز زردویی و با مشارکت انجمن ژیوای پاوه، هیات کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و اعضای شورا و دهیاری شمشیر به مدت سه ساعت انجام شد.پاکسازی طبیعت / شمشیر

یکی از اعضای انجمن سبز زردوئی که این برنامه را پایه ریزی کرد در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت که این اقدام ابتکاری و نمادین با هدف فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و جلب مشارکت مردم برای پاکسازی محیط زندگی انجام شد.

‘تیمور بهرامی‘ افزود که افراد فعال در این برنامه پارچه نوشته هایی نیز در مسیر نصب کردند و از این طریق به جلب توجه مردم و رهگذران در ارتباط با حفظ محیط زیست اقدام کردند.

او برنامه های پاکسازی محیط زیست را جزو فعالیت های مستمر انجمن سبز زردویی به عنوان یکی از انجمن های فعال محیط زیست منطقه اورامانات دانست و گفت: این برنامه ها با استقبال بسیار خوب مردم روبرو می شود و فرهنگ نریختن زباله در محیط در حال نهادینه شدن است.

‘کبیر فتاحی راد’ از اعضای انجمن دوستداران شاهو و دهیار روستای شمشیر در پایان این برنامه فرهنگی بر اهمیت امانتداری از طبیعت و انتقال آن به نسل بعد و توجه بر شعار امسال تشکل های مردم نهاد سبز (جلب توجه مردم به زباله های کنار جاده ای ) تاکید کرد.پاکسازی طبیعت / شمشیر

فعالان محیط زیست در پایان این برنامه بیش از چهار تن زباله را در روستای گردشگری شمشیر و مسر گردنه تا سه راهی باینگان جمع آوری کردند.

**روستای گردشگی شمشیر محصور در باغات

روستای کوهستانی ‘شمشیر’ از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه از شمال و شمال غرب به کوه سربرده، از غرب و جنوب غربی به کوه شاهو و از شرق به کوه ‘گاقران’ محدود می‏شود.

ارتفاع روستای شمشیر از سطح دریا هزار و ۷۸۰ متر با اقلیمی معتدل و خشک می باشد، هرچند آب و هوای شمشیر در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشک است. رودخانه ‘چم شارا’ در جنوب این روستا جریان دارد.

این روستا ناخودآگاه حس جنگل های شمال ایران و روستای دیدنی ماسوله را برای بیننده تداعی می کند. در این روستا که در ۱۰ کیلومتری شهر پاوه از مسیر روانسر قرار دارد، خانه هایی وجود دارد که با تلاش ساکنان از سد صخره های کوهستانی عبور کرده اند و در سینه کش کوه سکونت گاهی امن و آرام برای خود ایجاد نموده اند؛ اینجا هر همسایه ای، پشت بام خانه اش را به حیاط خانه بالایی تبدیل کرده است.پاکسازی طبیعت / شمشیر

درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیت های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‏شود. عمده محصولات زراعی روستای شمشیر شامل گندم، جو، شبدر، گوجه ‏فرنگی، خیار و بامیه است و گردو، آلوچه، توت و هلو نیز از محصولات باغی و سردرختی آن است.

جاجیم ‏بافی، موج ‏بافی، گیوه ‏بافی و توپ دوزی از صنایع دستی رایج این روستاست.

در استان کرمانشاه ۱۴ روستا به عنوان روستاهای گردشگری معرفی شده است که از این تعداد سه روستای هجیج، شمشیر و خانقاه در شهرستان پاوه است.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۱ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و به دلیل طبیعت زیبا و بکر و جاذبه های طبیعی فراوان یکی از مناطق گردشگری منطقه غرب کشور محسوب می شود.

منبع خبر : ایرنا

خبرنگار فرزاد نویدی

پاکسازی طبیعت / شمشیر پاکسازی طبیعت / شمشیر پاکسازی طبیعت / شمشیر پاکسازی طبیعت شمشیر

یک پاسخ برای “پاکسازی روستای گردشگری شمشیر با هدف نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست/ عکس

  • نوید عزیزی در تاریخ اردیبهشت 9, 1396 گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستداران محیط زیست ،بنده به نوبه ی خود از تمامی کسانی که در این فعالیت زیست محیطی شرکت داشته اند تشکر و قدردانی می نمایم ،امیدوارم که این فعالیت‌ها ادامه دار باشد تا در آینده شاهد محیط زیست سالم و زیبایی باشیم.خیلی ممنون از همگی دوستداران محیط زیست.