پ 09 فروردین 1403 ساعت 12:25

جشنواره روستای سالم در شهرستان جوانرود برگزار شد

جشنواره روستای سالم در شهرستان جوانرود برگزار شد

به گزارش سلام پاوه : جشنواره روستای سالم به مناسبت هفته سلامت روز دوشنبه در روستای ‘حوری آباد’ از توابع بخش مرکزی شهرستان جوانرود برگزار شد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا، روستای حوری آباد شهرستان جوانرود با دارا بودن طبیعتی بکر و بی نظیر، جاذبه های گردشگری و مردمانی مهمان نواز […]

به گزارش سلام پاوه : جشنواره روستای سالم به مناسبت هفته سلامت روز دوشنبه در روستای ‘حوری آباد’ از توابع بخش مرکزی شهرستان جوانرود برگزار شد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا، روستای حوری آباد شهرستان جوانرود با دارا بودن طبیعتی بکر و بی نظیر، جاذبه های گردشگری و مردمانی مهمان نواز به عنوان دومین روستای طرح پایلوت طرح سلامت روستای سالم در استان کرمانشاه معرفی شده است.

اجرای سنگ فرش در کوچه ها و معابر روستا، بهسازی و بازسازی منازل مخروبه و قدیمی، ایجاد فضای سبز، نامگذاری کوچه ها، ایجاد میدانچه و رنگ آمیزی جدول ها بخشی از قدام های انجام گرفته در این روستا می باشد.

وجود پتانسیل های مناسب و وجود روحیه مشارکت پذیری مردم از شاخص های مهم و اصلی روستای حوری آباد می باشد که آن را به عنوان دومین پایلوت روستای سالم استان مطرح کرده است.

فرماندار جوانرود در این جشنواره گفت: منطقه اورامانات و شهرستان جوانرود طبیعتی منحصر به فرد و مردمانی با فرهنگ غنی دارد که آداب و رسوم گذشته خود را حفظ کرده اند و این آداب و رسوم یکی از جاذبه های گردشگری منطقه می باشد.

آرش لهونی افزود: همکاری مردم روستای حوری آباد و تعامل بین بخشی دستگاههای اجرایی در موفقیت روستای سالم بسیار مهم و موثر بوده است.

وی رعایت بهداشت و نظافت را از ویژگی های مردم جوانرود عنوان کرد و اظهار داشت: اکثر منازل روستایی این شهرستان اگرچه تشریفات آنچنانی ندارند اما به بهترین شکل بهداشت را رعایت می کنند.

فرماندار جوانرود خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه توسعه یافته ای داشته باشیم باید به توسعه یافتگی روستاها توجه داشته باشیم.

لهونی با بیان اینکه روستاها از امکانات اولیه مانند آب و برق و راه برخوردارند، یادآور شد: اگر بخواهیم مردم در روستا ماندگار باشند باید به معیشت آنان نیز توجه داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با تاکید بر توسعه همه جانبه روستاها گفت: توجه به روستاها گامی بسوی توسعه پایدار است.

دکتر حسین کریم، انسان سالم را محور توسعه جامعه دانست و افزود: اگر می خواهیم به سلامت انسان توجه داشته باشیم باید به روستا بر گردیم و از حاشیه نشینی دوری کنیم.

وی اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به دنبال این است با مشارکت مردم و همکاری بین بخشی دستگاههای اجرایی گامی در جهت توسعه روستایی بر دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه هم گفت: حدود ۲ سال است که طرح روستای سالم در استان کرمانشاه شکل گرفته و هم اکنون در ۴۲ روستای استان شاهد انجام کارهای خوبی در زمینه زیرساخت ها هستیم که تاکنون افتتاحیه روستای سالم در روستای پاطاق و حوری آباد صورت گرفته و در چند ماه آینده شاهد افتتاح روستای سالم در شهرستان های صحنه، کنگاور و صحنه خواهیم بود.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: توسعه پایدار روستا در واقع توانمندسازی اهالی روستا در تمام زمینه ها است که می توان فرایند بهبود زندگی و کیفیت آن و رسیدگی به روستاها در کاهش تفاوت میان شهر و روستا و رغبت میان روستا قدمهای مثبتی برداشت.

وی اظهار داشت: نیازسنجی های لازم در این زمینه با حضور سازمان های سلامت محور در میان مردم و براساس خواسته های آنان صورت و برنامه ریزهای خوبی انجام گرفته و در این راستا در شاخص های بهداشتی و موارد دیگر به نتایج خوبی دست یافته ایم.

کاشت نهال توسط مسئولان، نمایشگاه و پخت غذاهای محلی، بازی های بومی و محلی (آواها و نواها) از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۰۵ روستا در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

خبرنگار:بهمن کریمی