ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:23

حادثه هیچ گاه خبر نمی کند؟ / جمشید ولدبیگی

حادثه هیچ گاه خبر نمی کند؟ / جمشید ولدبیگی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نوشته ی خود را با این جمله ی سوالی آغازکردم تا با بررسی آن درستی و یا عدم درستیش را  با هم تحلیل نماییم. حوادث و رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی عواملی هستند که بانی و باعث مشکلات و بعضا گرفتن جان عزیزانی از انسان ها گشته و هیچ هم […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نوشته ی خود را با این جمله ی سوالی آغازکردم تا با بررسی آن درستی و یا عدم درستیش را  با هم تحلیل نماییم.

حوادث و رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی عواملی هستند که بانی و باعث مشکلات و بعضا گرفتن جان عزیزانی از انسان ها گشته و هیچ هم دور نیست که اگر ماهم خارج از چهارگوشه زمین بازی جولان کنیم با کارت قرمز این عوامل همراه نشده و با این مشکلات دست و پنجه نرم نکنیم.جمشید ولدبیگی

حوادثی مثل سیل ، زلزله ، آتش سوزی ، بهمن و حوادث جاده ایی و… عواملی هستند که بدون استثناء در طول سال به محض وقوع آن ها در یک نقطه از این سرزمین خاکی و مخصوصا کشورمان ایران تلفات جانی را به همراه داشته که بعضا این تلفات جبران ناپذیر و خسرانی تاسف بار بوده اند.

با نگاهی به جریان تغییر و تحولات علمی دنیا و با توجه به اخبار موثق، نزدیک به نود درصد از این حوادث مخصوصا در کشورمان پیش بینی شده و قابل پیشگیری هستند.این یعنی توانایی داشتن پیشگیری از هدر رفت میلیاردها سرمایه جامعه،این یعنی توان داشتن پیشگیری از بین رفتن سرمایه های اجتماعی جامعه، این یعنی  اقای مسئول شمایید مسئول مرگ عزیزان من و ما، اگر کمی جزئی تر به مسئله بنگریم بیشتر به این مهم پی می بریم.

انگیزه تولد این نوشته سیل اخیر جمعه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۶ که در اثر آن نزدیک به چهل نفر از هموطنانمان به دنیای همیشه باقی پرکشیدند. و همچنین پیشتر از آن نیز گرد و خاک تولید شده در استان خوزستان بود که چه مشکلات و ناراحتی های را برای مردمان آن دیار بوجود آورد.

نکته ظریف موضوع اینجاست که به محض( وقوع) این حوادث جلسات کارشناسانه و منتقدانی داغ و جون داری در رسانه ها و رسانه ی ملی به طبع ملی!!!!!بودن و شمولیت پذیری آن برگزار می گردد و صد البته هر کدام توپ را به زمین حریف انداخته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

و بعضا از تریبون بعضی از مساجد صدای امامان به گوش می رسد که این گرفتاری­ها ناشی از معصیت هایی است که ساکنان آن انجام می دهند و خداوند رحمان و رحیم را قهار و انتقام جو و با زبان بی زبانی گاها…….معرفی می کنند.

ان الله لایغیر و ما بقوم…این آیه از کلام پرمغز الهی و آیاتی شبیه آن با اندکی توجه و فهم برایمان روشن می کنند که حوزه ی رحمان و رحیمی خداوند چقدرگسترده و وسیع است.چقدر از این مشکلات ناشی از ناشی گری و بی مدیرتی مدیران ما بوده و خواهد بود.

اگر به تحلیل و عوامل تک تک حوادث بپردازیم هم اطاله کلام خواهد شد و هم خواننده محترم را خسته برای ادامه کل متن می نماید و مهمتر از همه راقم این سطور بدون شک از عهده و تحلیل کارشناسانه آن عاجز و ناتوان است.ولی در کنار همه ی این ها و با توجه به تحلیل کارشناسانه کارشناسان به قضیه سیل می پردازم.

سیل یکی از چندها عامل طبیعی است که به هنگام بارندگی زیاد ایجاد شده و با توجه به داشتن بستر لازم و وجود فاکتورهایی، خساراتی را چه جانی و چه مالی بوجود می­ آورد و صد البته هرچه فاکتورهای مخربی آن بیشتر باشند به طبع خساراتش نیز بیشتر خواهد بود. با دقت و توجه در این تعاریف و کلمات مشخص و مبرهن است که عوامل ایجابی خسارات بیشتر ناشی از سیل، قابل برداشته شدن بوده و می توان با حذف آن ها خسارات ناشی از سیل رانیز کاهش داد.

تخریب جنگل ها و مراتع، تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی، دخالت های سودجویانه و مصلحتی درطبیعت، مهندسی غیراصولی و بدون آینده نگری و بعضا طراحی مناطق مسکونی بدون توجه به گذشته و آینده و عوامل دیگر…همه و همه منجر به این می گردند. که در صورت بارندگی زیاد و گاها به زیاد هم نرسیده باعث خساراتی گردد. و همه ی این عوامل هم باداشتن حداقل مدیریت لازم قابل پیشگیری هستند.

پیام سیل های مخرب یعنی در مکانی نزدیک به آن جنگل هایش تخریب شده و از بین رفته اند، تخریب جنگل یعنی آلودگی هوا، آلودگی هوا یعنی بوجود آمدن بیماریهای قلبی و عروقی، و جود بیماری یعنی از بین رفتن امنیت روانی و اجتماعی جامعه وقص علی هذا.اگر باهمین عینک هم به قضیه انتخابات و مقوله های مربوط به آن بنگریم تحلیل این مهم برایمان آسانتر خواهد بود.

انتخابات یکی از ابتدائی ترین کارهایی است که کرامت انسانی افراد را ارج نهاده و برای آن ارزش قائل شده . و به طبع با توجه به مشارکت و یا عدم مشارکت در آن آینده آن نیز قابل پیش بینی خواهد بود.

مشارکت بیشتر و نمایانتر اقشار مردم در هر طیفی یعنی در دست گرفتن نبض آن جامعه برای حداقل یک دهه در دست آن طیف  و گروه و بالطبع عدم مشارکت هرقشر و طیف دیگر یعنی دوری آن ها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها برای حداقل یک دهه و بعضا برای همیشه آن جامعه. باتوجه به این صغری و کبری چیدن معلوم می شود که مشارکت بیشتر افراد توانا و آگاه به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی منجر به این می گردد که فرد تصمیم ساز جامعه فردی آینده نگر و مدبر و توانا باشد. و عدم مشارکت این دسته یعنی مشارکت سایر اقشار با دیدگاههای خاص خود و مسلما بدست آوردن صندلی اجرایی کشور برای خود.

با توجه به عوامل و فاکتورهای مختلف از جمله فضای مجازی و رسانه های متعدد. افراد جامعه با دید بازتر و آگاهانه به حوادث می نگرند و آنها را تحلیل می نمایند. و شاخص­های یک انتخاب خوب را با ضریب خطای کمتری انجام می­دهند.

پس برای جلوگیری از توقف و برگشت پذیری چند دهه ایی با جدیت بیشتر به انتخابات نگریسته و جامعه و افراد آن را نسبت به کاندیداتورهای شو رای شهر و ریاست جمهوری آگاهتر نماییم.

نوشته خود را با این جمله پوپر در کتاب جامعه باز و دشمنانش و با جواب دادن به تیتر نوشته به پایان می برم .ایشان می­گویند، هر کس در طبابت و در سیاست وعده ی بسیار بدهد، شارلاتان است. کسانی که به مردم وعده ی آفریدن بهشت روی زمین دادند، عاقبت جهنم آفریدند.

پس شماهم با این جواب بنده موافق هستی که حوادث نه این که خبر می کنند، بلکه قابل پیش بینی هم هستند.

جمشید ولدبیگی

اول اردیبهشت نود و شش