ج 31 فروردین 1403 ساعت 02:32

اصلاح طلبی یا رفرماسیون …/کژال میرآبادی

اصلاح طلبی یا رفرماسیون …/کژال میرآبادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اصلاح طلبی:یک جریان سیاسی است که تغییر در جامعه را با انجام اصلاحات در قوانین و سیاست ها و نه از طریق انقلاب و تعویض حکومت خواستار است،و به تبع آن اصلاح طلب کسی است که خواستار تغییر در وضعیت اقتصادی،اجتماعی،و سیاسی جامعه است بدون آنکه در اصل جامعه دگرگونی ایجاد […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:اصلاح طلبی:یک جریان سیاسی است که تغییر در جامعه را با انجام اصلاحات در قوانین و سیاست ها و نه از طریق انقلاب و تعویض حکومت خواستار است،و به تبع آن اصلاح طلب کسی است که خواستار تغییر در وضعیت اقتصادی،اجتماعی،و سیاسی جامعه است بدون آنکه در اصل جامعه دگرگونی ایجاد شود و به اصطلاح انقلابی صورت گیرد.

تفکر اصلاح طلبی،حرکت در چارچوب قانون و پیگیری خواسته ها بدون قانون شکنی است. و هدف اصلی اصلاحات ، بهبود وضعیت کشور،مبارزه با فساد و حرکت به سوی یک جامعه ی مدنی و قانون مدار و در یک کلام رسیدن به دموکراسی است.در تبیین واژه ی اصلاح طلبی ، اصلاح در سطح اجتماعی نه فردی مد نظر است.

شهید مطهری در این مورد معتقد است که اصلاحات به دو معنی خاص و عام به کار می رود ، گاه به پیروی از واژه ی «رفرم»مراد از اصلاحات:تغییرات و سامان دادنهای آرام و تدریجی و غیر بنیادی است که در مقابل آن انقلاب به معنی تغییرات دفعی ، بنیادی و ساختار شکنانه قرار می گیرد ، و گاه دیگر مراد از آن بهبودی و سامان بخشی اموری است که دچار بحران، کاستی و نقص و فساد شده باشد ، و این در مقابل افساد قرار می گیرد،و گسترده تر از معنای اول است زیرا شامل تغییرات و سامان بخشی تدریجی،ظاهری،عرضی یا بنیادی و جوهری و دفعی نیز می شود.

در حوزه ی فرهنگ اسلامی واژه ی اصلاح الهام گرفته از قرآن کریم است و به معنی «بهبود بخشیدن»به کرات در قرآن تکرار شده:« و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین»و موسی به برادرش هارون گفت: جانشین من در بین قومم باش،و اصلاح کن،واز راه مفسدان تبعیت مکن.در جامعه شناسی:اصلاحات به تحولات رو بنایی و سطحی گفته می شود که با حفظ نظام موجود صورت می پذیرد. ودر علوم سیاسی ، به تغییرات آرام و تدریجی در جهت بهبود اوضاع اجتماعی در چارچوب نظام ، اطلاق می گردد.

اصلاحات در ایران:
اصلاح طلبان یکی از دو جناح و جریان سیاسی اصلی در ایران به شمار می روند،که پس از انتخابات دوم خرداد این نام را بر خود نهادند.بعد از دوره ی ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ و با پیروزی در انتخابات هفتمین دوره ی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی،اصلاح طلبان وارد عرصه ی سیاسی شده و اکثریت مجلس ششم و نخستین شورای شهر تهران را به دست گرفتند . با انتخابات یازدهمین دوره ی ریاست جمهوری سال ۹۲ و پیروزی دکتر حسن روحانی اعتدال گرا که نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان است ، این جریان سیاسی پس از یک وقفه ی ۸ساله دوباره قدرت را در دست گرفت.

از آنجائیکه اصلاح طلبان با دیدگاه بازتری به مسائل قومیتها و اهل سنت می نگرند و معتقدند که تفاوت ها را باید به عنوان یک سرمایه به حساب آورد نه تهدید،در نتیجه تمایل مردم این مناطق به این جریان سیاسی گسترده تر است،و مصداق بارز آن آمارهای موجود از نتایج انتخاباتهای گذشته ، که نشان از حمایت حداکثری مردم این مناطق از این طیف سیاسی در کشور دارد.

و این خود مطالبات قانونی و منطقی این اقوام و اقلیتها را به دنبال می آورد،مطالباتی که تماما از مجرای قانون می گذرد. و از سوی دیگر یکی از شعارهای اصیل دوران انقلاب اخوت و برادری است و به وجود آمدن فضای اخوت و وحدت زمان انقلاب نتیجه ی چندین دهه کار کارشناسانه بوده است،اینک گاه آن است که عوامل کم رمق کردن این وحدت،که مهمترین آن عدم توجه به مسائل و حقوق اقوام و مذاهب ایرانی است شناسایی شده و در جهت بهبود آن گام برداشته شود ودر این راستا بهترین محمل برای محقق کردن این مطالبات جریان اصلاحات و حمایت از کاندیدای معرفی شده ی آنان است.

کژال میرآبادی کارشناس ارشد تاریخ اسلام

یک پاسخ برای “اصلاح طلبی یا رفرماسیون …/کژال میرآبادی

  • سجاد در تاریخ فروردین 30, 1396 گفت:

    موید باشید
    عالی