ج 10 فروردین 1403 ساعت 14:28

ترکیه پس از رفراندوم: اصلاحات یا دیکتاتوری؟ / دکتر نورالدین یوسفی

ترکیه پس از رفراندوم: اصلاحات یا دیکتاتوری؟ / دکتر نورالدین یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رفراندوم تعدیل قانون اساسی ترکیه با شعار حذف موانع برای اصلاحات و با هدف تقویت اختیارات ریاست جمهوری، با پشتیبانی دو حزب آکپ و مهپ و مخالفت هدپ و جهپ در فضای پرتنش پس از کودتا و دستگیری های فراوان و محدود ساختن حزب هدپ با زندانی کردن رهبرانش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : رفراندوم تعدیل قانون اساسی ترکیه با شعار حذف موانع برای اصلاحات و با هدف تقویت اختیارات ریاست جمهوری، با پشتیبانی دو حزب آکپ و مهپ و مخالفت هدپ و جهپ در فضای پرتنش پس از کودتا و دستگیری های فراوان و محدود ساختن حزب هدپ با زندانی کردن رهبرانش برگزار گردید و با اختلاف اندک آراء موافق و مخالف (۵۱% در مقابل ۴۹%) ، علیرغم شکست آن در شهرهای بزرگ از جمله استانبول و آنکارا، در ۲۷ فرودین ماه ۱۳۹۶ تایید شد.دکتر نورالدین یوسفی

اگر این همه پرسی در مناطق کردنشین کاملا تحریم می شد شکست آن قطعی می بود.

در برخی شهرهای کرد نشین بویژه در میان کردهای حنفی مذهب آراء موافق رفراندوم بیشتر بود و همین آراء موجب موفقیت رفراندوم گردید. حزب آکپ متوجه گردید که بدون پشتیبانی کرد و حل مسئله کرد در ترکیه هیچ برنامه ای موفق نخواهد شد چنانکه حمایت مهپ تاثیر چندانی نداشت .

حال ترکیه آکپارتی دو مسیر پیش روی دارد یا مسئله کرد را حل کند و با اطمینان بیشتر به حمایت کردها به اصلاحات داخلی در وجوه مختلف بپردازد و یا با لجاجت و ادامه انکار هویت قوم کرد و دیگر مخالفان خود از جمله طرفداران فتح اله گلن، به یکه تازی و پیگیری ایده احیاء امپراطوری عثمانی بپردازد و ادعای رهبری جهان اسلام را داشته باشد .

امید می رود علیرغم تهدید های قبل از انتخابات با مضمون سخت گیری بیشتر بر شهروندان مخالف از جمله احیاء قانون اجرای اعدام ، با در نظر گرفتن جایگاه متزلزل آکپ ، این حزب به سمت اصلاحات و حل مشکلات داخلی بویژه مسئله کرد برود نه به سمت دیکتاتوری و نابود کردن تاریخ دمکراسی نیم بند پارلمانی در این کشور.

این وضعیت قطعا جایگاه ترکیه را در اروپا و مشخصا تلاش این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را تضعیف خواهد کرد اگرچه روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از این نتیجه استقبال می کنند.

4 پاسخ برای “ترکیه پس از رفراندوم: اصلاحات یا دیکتاتوری؟ / دکتر نورالدین یوسفی

  • محمد در تاریخ فروردین 28, 1396 گفت:

    تحلیلی مختصر و مفید. با اینکه از نزدیکان خودم در انتخابات مجلس کاندیدا بودند من از دکتر یوسفی طرفداری کردم. حالا هرچه بیشتر با شخصیت و توانایی ایشان آشنا می شوم افتخار می کنم که اشتباه نکردم .وجود چنین شخصیت هایی در اورامانات مایه خرسندی است. امثالش زیاد شود.

  • محمدپاوه ای در تاریخ فروردین 28, 1396 گفت:

    اصلاحات در راستای منافع جمعی ملت به دست می آید نه در افزایش اختیارات فردی.دیکتاتوری در ترکیه دارد ریشه های خودشو محکم تر نموده و ملیت های غیر ترک و غیر مسلمان ازجمله کردها و ارمنی ها را به حاشیه رانده و از بین می برد.

  • مهندس منصور رضایی در تاریخ فروردین 28, 1396 گفت:

    با سلام و عرض ادب
    در مورد مسائل ترکیه چند نکته خدمت دوستان عرض کنم.
    پیروزی خفیف اردوغان آنهم با عوام فریبی و برانگیختن احساسات ملی گرایانه و مذهبی دوره عثمانی، بر پایه جنگ با کردهاوجدال لفظی با اتحادیه اروپا دقیقا مشابه دعوای ساختگی چند سال قبل با اسرائیل وکسب آرایی مشابه آرای ترامپ نه تنها کمکی به برنامه های او نخواهد کرد بلکه ترکیه ای را که به لطف سرمایه گذاری خارجی و حضور میلیونی گردشگران روسی و…. در سواحل ، هتل ها ، مشروب فروشی ها وصنعت سینمایی مستهجن در وضعیت مناسبی قرار گرفته بود،اکنون با کوته فکری حزب حاکم مناقشات فراوانی با همسایگان دارد، دخالت و حضور نظامی، یاوه گویی های گاه و بیگاه و آنها با مردم وسران ممالک سوریه،عراق،ایران،اتحادیه اروپا ،روسیه ،یونان،امریکا و حتی کشورهای عربی ، حمایت از داعش ،بمباران شهرهای کردنشین ،زندانی کردن سران حزبH.D.P و گولنی ها،رای منفی استانبول و آنکارا ودیگر احزاب داخلی ،احداث سد بر روی رودهای مرزی دجله ،فرات وایجاد مشکل بی آبی وریزگردها برای کشور های منطقه همگی حاکی از اوج بحران برای ترکیه در چند سال آینده است،چه بسااین فرصت و بازی برد برد برد مغتنم شمرده شود آنچه در موصل و حلب شاهد آن بودیم در استانبول و آنکارا شاهد باشیم.
    ودر آن صورت شکی نداشته باشید که ناتووهیچ کشور دیگری گلوله ای در حمایت از ترکیه شلیک نخواهد کرد.

  • احسان خلیلی در تاریخ فروردین 28, 1396 گفت:

    تحلیل جالبی بود با اجازه ۳ نکته عرض میکنم
    ۱٫ یکی از دلایل موفقیت رفراندوم اردوغانی تحریم آن از سوی کردها و طبقه متوسط ترکیه در مخالفت با آن بود . با توجه به میزان نزدیکی آرا اگر به جای تحریم با رای ((نه)) مشارکت میکردند لازم نبود تا الان ناراحت پیروزی اردوغان باشند.
    ۲٫ با توجه به رویکردهای ذهنی و رفتاری که در میان سیاسمتداران ترک اعم از لاییک و اسلام گرا در قبال مسئله کردها در ترکیه شاهد بودیم و میل ذاتی اردوغان به تحکم در پیشبرد امور به جای تساهل داشتن امید به بهبود وضع کردها در ترکیه ساده انگارانه خواهد بود.
    ۳٫ اصولا یکی از اهداف اردوغان از برگزاری این رفراندوم تقویت اندیشه ضد اروپاست. ترکیه از فشارهای اتحادیه اروپا بر خود ناراضی است و اردوغان میکوشد تا با جایگزین کردن اروپا با روسیه خود را از فشارهای حقوق بشری اروپا و نیز توقع مردم ترکیه به جهت پیوستن به اتحادیه برهاند. در واقع اردوغان از اروپا گذشته است